HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka ljudvågor är farligast för öronen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:07:27  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Är det högfrekventa eller lågfrekventa?
Skadar "relativt hög" volym under en lång period mer än "väldigt hög" volym under en kort period och så vidare.
Dela med er allt ni kan och vet inom området.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:11:28  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Som jag har förstått det genom jobbet (industri) så är buller av modellen relativt mellanregister/låg diskant farligast och eftersom relativt är ett ganska relativt ord så vet inte jag vad du menar med relativt hög :) Men så länge man kan prata med varandra utan att skrika så ska inte ljudnivån vara för hög...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:12:57  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
"... ska inte ljudnivån vara skadligt hög..." skulle förra inlägget avslutats med... :)

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:18:16  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Mjo, det är ju svårt att beskriva "relativt högt" respektive "väldigt högt" det var därför jag satte orden inom parentes.
Men om "högt"/kort tid är bättre eller sämre än lägre/lång tid.

Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:24:22  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Joo ljudnivåer är svårdefinierade såhär men om lägre fortfarande är ganska högt så är det mer skadligt än högre kort tid, jmf med att jobba med rätt så högljudda maskiner varje dag under tre års tid eller gå på en hårdrockskoncert, öronen mår inte bra efter tre år (inte dagen efter koncerten heller men det går över)... :)

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:02:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Mycket låga frekvenser är i princip ofarliga för hörseln. Skadligheten är mycket beroende på samansättningen av ljudet. Man klarar tämligen starka ljud om det är öronvänligt samansatt. Ett virvelslag kan man i regel tåla utan att ta skada. Om detta virvelslag tas upp av en mick och får gå genom distorderande elektronik och spelas upp genom högtalare som kan leverera höga ljudtryck, så kan det plötsligt vara skadligare vid samma styrka. Elakartad dist ger i sig minskad tålighet för ljudet. Hammarslag på städ är ett annat exempel. Där handlar det om mycket icke harmoniska deltoner och enrgin är mycket hög kring ett smalt frekvensband. Ett baskaggeslag med sitt breda spektrala innehåll är mycket lättare att lyssna på vid samma styrka som hammare mot städ.

Jag antar att vi får mest hörselskador kring områden där vi uppvisar hög känslighet. Någon till några kilohertz borde vara ett drabbat område.

Alltså, djupbas pallar hörseln nästan oavsett nivå och annars är det sammansättningen på ljudet som gör om det är mer eller mindre skadligt. Exponeringstiden är givetvis viktigt. Om man utsätts för samma lilla utnötning dag ut och dag in under lång tid ger det klart ökad risk för skada.

Jag själv lyssnar inte bara med hörseln utan jag lyssnar även på signaler från hörselorganen. Om det blir obehagligt och aningen smärtsamt att lyssna på ett ljud så är det en signal om att det inte är helt nyttigt. Jag skyddar då hörseln. En vanlig rockkonsert går jag mycket sällan på utan proppar. Inte bara det att det är skadligt utan det blir också mindre njutbart när det låter illa. Det räcker med att dämpa aningen i diskanten så går det mesta att lyssna på utan obehag. Jag har märkt att genom att lyssna på örats varningssignaler och skydda hörseln så har förmågan till att analysera ljud ökat. Jämför olika skivor i samlingen. Vissa kan man knappt få upp i moderata nivåer innan örat börjar varna. Andra skivor går att spela väldigt starkt och ändå låta öronen lyssna avslappnat. Skillnaderna är groteskt stora. Många moderna pop/rock-skivor funkar bara på plutt-nivåer. Det finns undantag och det är trevligt.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:14:57  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
120dB runt 4 Hz är inte mysigt. Men det skadar inte öronen, däremot hjärtat.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:23:32  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
120dB runt 4 Hz är inte mysigt. Men det skadar inte öronen, däremot hjärtat.

Det tror jag inte alls på. Jag har hört denna myt tidigare om än med andra siffror. Var finns belägg för detta? 4 Hz skulle jag tippa att en kärnfrisk person pallar i styrkor på över 150 dB SPL. Det skulle vibrera i rummet en hel del men något annat skulle man nog inte ha problem med.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:08:32  Show Profile Send n00b a Private Message
Kul att detta kom upp igen....

Stahlberg du skulle varit med i min tråd du med =))

Tror inte vi kom fram till samma saker där faktiskt

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10405&SearchTerms=extrema

Jag tror jag är med på din linje helt faktiskt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:04:05  Show Profile Send lazyboy a Private Message
"förändring av normal hörselgräns observeras i allmänhet först i det övre frekvensområdet, mellan 4000-16000 Hz, för att senare sprida sig mot lägre områden" Saxat ur akustik och buller av Johnny Andersson.
Detta skrivs i samband med buller på arbetsplatsen, men jag antar att eftersom det övre frekvensområdet ryker först, så är det dessa frekvenser man bör passa sig extra noga för, eller?

lazyboy
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:02:55  Show Profile Send lazyboy a Private Message
I samma bok kan man läsa lite om vibrationer. "Kroppens egenfrekvens i längdriktingen ligger runt 4-8 Hz, i bredd- och djupriktningen runt 1-2 Hz". Dessutom kommer jag ihåg sen tidigare att varje kropsdel har sin egen egenfrekvens. Fingrarna uppåt 100 Hz, händerna lite lägre, armar och axlar yterligare lite lägre, där bröstkorgen med brösthålan och hela den biten har den lägsta av alla kroppsdelar nedåt 4 Hz.

lazyboy
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:21:52  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Hej John, vilken barsk ton du har.
Ptja det bror nog på hur starkt hjärta man har. Jag blir i alla fall fruktansvärt illamående runt de frekvenserna och de ljudstyrkorna.

Edited by - Mattepatte on 2003/03/07 22:31:57
Go to Top of Page

MrT
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:52:32  Show Profile Send MrT a Private Message
4Hz@118dB =no problem, enligt gossarna som har koll...
Ett dieseltåg är ganska rak mellan 2-30Hz.(Infraljud mäts inte lägre än 2Hz)
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:38:51  Show Profile Send perkulator a Private Message
Plötsliga ljud som glasklirr på ett bryggeri tex. ska vara ett klassiskt exempel på ljud so m INTE är nyttiga för våra öron,detta ska bero på att vi har en muskel i örat som spänns när det blir för hög volym s.a.s. men om det är plötsliga ljud så hinner inte muskeln spännas och skydda hörseln.
Fråga bara inte var jag läst det.

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/03/12 :  13:03:49  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Den där muskeln, interagerar den med hjärnan? Dvs. om jag vrider upp volymen jättefort på stereon så vet hjärnan om det och i så fall kanske också örat?

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:33:13  Show Profile Send s.m.f a Private Message
skadligaste ljudvågorna måste ju vara de från usel musik såsom vikingarna elelr annat skräp.... skadar nog redan på låg volym

undrar om det också är skadligt för elektroniken...

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:13:35  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Hur åstadkommer man ett ljudtryck på 118 db vid 4 Hz? Känns som att det är ganska så svårt.
Go to Top of Page

Cybergrunge
Starting Member

25 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:43:01  Show Profile Send Cybergrunge a Private Message
gör inte hörselgångens utforming att att ljud kring 4 khz förstärks enligt stående våg-principen?

om jag inte är helt ute och hojjar är det väl detta innehåll som bla innehåller konsonant-ljud i mänskligt tal?

"oh my god! its full of stars!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:18:47  Show Profile Send n0p a Private Message
som några tidigare sagt så är jag inne på linjen att impulsljud i stil med gevärsskott och så inte kan vara särskilt nyttiga.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000