Author |
Topic  |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 00:06:09
|
Hej, Jag har ett problem... jag är väldigt trångbodd, och har därför ett par stativare upphängda på väggen i väggstativ. Det är ett par monitor audio bronze 2, som sägs vara relativt okänsliga för placering nära bakvägg. När jag sitter tillbakalutad i soffan, som står mot väggen mittemot högtalarna, blir basen väldigt... "woofig". Vet inte hur jag ska beskriva det men ni förstår säkert vad jag menar. Den blir inte bara förstärkt utan den tar över ljudbilden, framför allt i mellanbasen. Låter inte alls bra. Lutar jag mig fram, däremot, försvinner det och det låter bra. Har förstått att detta är ett klassiskt problem. Frågan är bara hur man löser det. Jag har inga som helst möjligheter att möblera om. Matta på väggen bakom mig? Kom med förslag bara!! (Helst kostnadseffektiva sådana... ) |
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 00:09:47
|
Jag har faktiskt haft liknande problem med mina B&W-golvare, de har basreflexen på baksidan och när de hamnar för nära en vägg verkar basen följa väggarna och dåna rakt över allt annat ljud nära väggarna i rummet, en liten bit ifrån väggen märker man inget sådant. Jag löste det genom att helt enkelt dra ner på basen i förstärkaren, mycket effektivt att flytta ut dem en bit från väggen också, inte mycket, bara några centimeter. |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 00:16:57
|
Jo det kunde kanske hjälpa... men jag vill inte dra ner på basen, för jag kör förstärkaren "direkt", alltså förbi alla tonreglage och sånt. Dessutom får jag då för lite bas om jag inte är nära väggen. Flytta ut dem vet jag inte om jag kan i och med att de är upphängda på väggen.... någon centimeter kanske... Jag har dock basreflexporten på framsidan så då borde ju inte det vara lika viktigt... Men tack för tipsen...  |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 01:09:57
|
quote: När jag sitter tillbakalutad i soffan, som står mot väggen mittemot högtalarna, blir basen väldigt... "woofig".
Det blir den oavsett högtalare eller högtalarplacering. Det blir "woofig" bas om man sitter nära en vägg. Kan inte siffrorna exakt men det är någonstans mellan 9-18dB bashöjning längs väggen i ett vanligt rum så det är helt normalt. Testa att flytta fram soffan en bit 30-40cm kanske räcker.
edit: du behöver inte ens flytta soffan du kan prova att sätta dig längre ut i soffan och/eller luta dig fram så märker du hur mycket bättre det blir.
quote: Lutar jag mig fram, däremot, försvinner det och det låter bra.
edit2: ah, såg inte. Där har du svaret iaf. Du måste ut med soffan en bit i rummet, inget annat hjälper. |
Edited by - marens on 2003/03/12 01:16:25 |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 01:21:04
|
Nu vill jag inte vara sån, men hade du läst mitt inlägg lite noggrannare så hade du sett att jag skrev att jag märkte att ljudet blev bättre när jag lutade mig fram, samt att jag inte hade några möjligheter till ommöblering...   Dock får jag tacka för informationen att det alltid blir så oavsett högtalarplacering och rum. :)
Så frågan är om det finns något man kan göra. Har hört att det kan hjälpa att hänga upp en riktigt tjock matta på väggen bakom lyssnaren, som "äter" basen. Någon som vet om det funkar eller har något annat förslag? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 07:49:58
|
I realiteten blir det ju samma sak. En matta som skall ta bastoner behöver vara säkert en halvmeter tjock, enklare att flytta ut skallen 1 dm då...
Kan du lyssna på andra hållet i rummet och få plats bakom fåtöljen den vägen?
Hörlurar?  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 08:20:28
|
Hej
Jag hade mina högtalare längs långväggen och märkte snart att jag satt för nära högtalarna, hel- hetsbilden blev inte riktigt bra. Jag hade tidigare flyttat in soffan 40 cm i rummet och när jag flyttade soffan tillbaka bredvid väggen blev basen svullen, men ljudbilden bättre. Något måste göras, och tyvärr var det enda möjliga att börja möblera om. Soffor hit och bord dit samt ett massa kopplande av stereon. Slutresultatet blev bra, men krävde mycket arbete.
Som jag ser det så har du en möjlighet - att flytta in soffan utan att komma för nära högtalarna - denna möjlighet hade inte jag och jag måste möblera om.
Martin |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 10:01:39
|
Svanboet, du behöver inte ha skräck för att använda tonkontrollerna! Det är det de är till för; att rätta till problem av typerna möbleringstekniska/högtalarmässiga/inspelnings"fel".
Kanske gör jag dig ledsen, men av akustiska skäl så bör du möblera om, helst både flytta ut högtalarna från väggen och flytta fram soffan från bakväggen. Fördelen med att flytta ut högtalarna är att bashöjningen kommer andast att ske vid lägre frekvenser (det blir ej "bumligt" på samma vis) samt att tidiga reflexer (vid högre frekvenser) kommer senare och inte interfererar med direktljudet som annars skapar diffus ljudbild. Flytta helst fram lyssningspositionen, du har ju själv märkt att det är bra! Dämpa inte med matta bakom lyssningspositionen. Ställ hellre en bokhylla (med oregelbundet placerade böcker) bakom lyssningspositionen som kommer att agera diffusor.
Men om du absolut inte vill ratta på basratten eller möblera om, så finns andra lösningar också. Du kan skaffa en parametrisk equalizer och dämpa den mest störande basresonansen. Men för att göra det korrekt måste man helst ha tillgång till mätutrustning. Man kan dock göra en överlagsberäkning för att finna frekvensen där du ska dämda medelst denna formel: f = 340/(L*2) där L är rummets längd i "lyssningsledd" i meter. Du kan då chansa genom att dämpa resonanstoppen 10 dB. Det s k Q-värdet kan man också variera, prova med ett "mittemellan-värde". En sådan apparat kostar dock pengar, kanske 2 - 3 tusen kronor (vanligt fabrikat Behringer). Man kan också göra mycket med STOOOOOOORA basabsorbenter, men det verkar som om du bor trångt, så det är nog inget för dig.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 12:02:35
|
Är det någon som vet om det kan vara skadligt för ljudet och/eller högtalarna att plugga basportarna med tyg eller skumgummi? Jag har också problem med djupbasen och funderar på om det skulle hjälpa att plugga igen dem. Minns att Dynaudio tex brukar skicka med skumgummipluggar med sina högtalare. Är det bara djupet på basen som påverkas eller händer det saker i andra register om man pluggar? På mina gamla Amphion hoppade konerna vildsint när man tryckte i/ryckte ur pluggarna. Kan detta skada högtalaren?
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 13:22:47
|
Jag har faktiskt provat att plugga igen basportarna! Fick med ett par skumgummikuddar när jag köpte högtalarna, detta efter att jag uttryckt oro för att spela sönder högtalarna vid höga volymer. De påstod att kuddarna skulle minska konrörelserna, vilket de också gjorde, markant. MEN - de förminskade inte bara konrörelserna, utan även hela ljubilden! Högtalarna blev mycket mindre, och lät inte alls lika öppet. Inte att rekommendera alltså! Kanske om man har fet fest och är rädd om högtalarna, och man inte lyssnar särskilt noga ändå. Men annars - försämringen var faktiskt väldigt tydlig.
Det verkar ju inte vara något lättlöst problem det här. Tack för alla tips och synpunkter! Jag får nog ta mig en funderare...
Intressant att en så pass kompetent medlem som Knoppen rekommenderar att använda tonreglagen... T.o.m. jag kan höra en tydlig minskning i renhet när jag slår av "direct" och låter signalen gå igenom tonkontrollerna.... Det kanske beror på att min förstärkare inte är direkt "high-end"-klass.... För det ska man väl inte behöva leva med? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 13:36:44
|
Svanbo, om de förändra ljudet så pass mycket när de står på "noll" är de kassa. Då blir det som att välja mellan pest eller kolera, och fundera vad som ger värst ljud, tonkontroll på med något sänkt bas som ger något rakare tonkurva på lyssningsplats i basområdet, eller att stå ut med "kasst" ljud och ha alldeles för högt ljudtryck vid basresonansens frekvens. Då verkar det bara återstå att flytta fram lyssningspositionen (och gärna högtalarna ut från väggen också). Kom nu på att om du gör detta så bör du åstadkomma samma lyssningsvinkel som tidigare. En bra lyssningsvinkel är 46 grader som vinkel på en likbent triangel. Några grader plus och minus kan bero på olika individer. 60 grader som (liksidig triangel) förspråkas ibland är kvarlevor från 50-talet då inga närmre underökningar gjordes.
Johan |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 16:49:21
|
Svanbo: Du är välkommen in i Ultracurve-klubben. Kolla under nyheter och tråden "Rumskorrigering till lågpris" En billig digital EQ . Om du står ut med en burk till som lyser som en grann julgran. |
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 18:09:23
|
Flytta ut soffan från bakväggen! |
 |
|
|
Topic  |