HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RB991 eller NAD 218THX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peppebus
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:49:39  Show Profile Send Peppebus a Private Message
Hej jag behöver mer kräm till frontarna och jag har 2st slutsteg på gång Rotel RB991 och NAD 218THX båda kostar 6500kr, vilket bör jag välja?? vad tycker ni? jag tar tacksamt emot era synpunkter på för respektive nackdelar med dessa steg

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:13:44  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har haft ett RB991. Det var rätt trevligt. Neutralt som bara katten, men kanske lite grått och tråkigt. Då var jag dock inne i rör-eran och det är möjligt att jag förstorade upp de problemen för mig själv. Basen är mäktig!!!

Nåväl, det gjorde att jag sålde mitt relativt snabbt. Nu i efterhand skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha ett sådant igen till som del av en andrastereo.

Jag tycker 6500 kronor är i högsta laget om steget inte är splitter nytt. Det var vad jag sålde mitt för, och då var de två månader gammalt (nytt från affär), med garanti och hela kitet.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:30:34  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag kan nog skriva under på allt DasKapital säger, även jag var ägare av ett RB991, då tillsammans med ett Thule PR150B försteg. Nu efterhand tror jag att det varit en roligare kombination med ett annat försteg, kanske ett Copland rörförsteg. Jag skulle inte ha något emot ett RB991 igen men inte till de pengarna, 6500 kr. Har sett dem för runt 5000 kr och det var väl vad jag fick för mitt för ett drygt år sedan.

Pruta och köp

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:03:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ta RB-991:an! Helt klart.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:42:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Synd att Rotel inte är bryggkopplingsbart! Jo visst det går, men då måste det modifieras!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:13:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Marcus_ec!

Kommer du inte ihåg att jag skrev tidigare att man inte behöver modifiera det? Det räcker med en specialsladd!

/Johan

Så här skrev jag:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9922&SearchTerms=rotel,bryggkoppla

Det går att bryggkoppla medelst en specialsladd!!
Då behöver du inte in och löda inuti apparaten.

Gör så här:

1. Tanken är att använda en kabel som går till en ingång och vidare till nästa ingång. De balanserade XLR-ingångarna måste användas.

2. Jag rekommenderar att använda koaxialkabel så minimerar du risken för fellödningar.

3. In på ena XLR-kontakten kopplar du signalledaren till "+" (pinne 2)Skärmen ska lödas till GND (pinne 1), löd även en sladdstump i kontakten så att "-" (pinne 3) och "GND" är förbundna med varandra.

4. Från den ena XLR-kontakten ska det gå vidare en annan sladd som går till den andra XLR kontakten. signalledaren ska gå från den första kontaktens pinne 2 till den andra kontaktens pinne 3 ("-") samt skärmen ska anslutas till "GND" (pinne 1) samt en förbindelseledningsstump till "+" (pinne 2). Skärmen mellan de båda kablarna ska givetvis också vara förbunden.

5. På detta vis spelar det ena steget i fas och det andra ur fas och du får dubbla spänningen på utgången idealt sett.

6. På högtalarutgångarna används de båda pluskontakterna. Den kanal vars XLR-kontakt anslutits med "+" är där högtalarens "+" ska anslutas.

7. På detta, och de flesta andra slutsteg med balanserade ingångar, sitter en extra ingångssteg vilket teoretiskt kan innebära försämrat ljud. Likaså kan förstärkningsgraden kanalerna emellan vara något olika vilket inte heller är bra.

8. Obs! jag ger inga garantier för eventuella uppbränd utrustning, ej heller om denna instruktion är följd till punkt och pricka.

Om något verkar fel ovan hoppas jag att den som upptäcker det hojtar till genast.

/Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:46:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Aha! Var köper man en sådan kabel! Eller du du har nån hemsida med det på?

Undrar hur mycket power dom matar ut då?? Måste bli en hel del! vilken kontroll man hade fått!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:58:41  Show Profile Send Wizard a Private Message
Är själv ägare av en modifierad RB990BX, ej bryggkopplad men en del annat är gjort. Jag skulle inte rekommendera att försöka bryggkoppla RB991. Om nu inte båda kanalerna är exakt lika är det risk att utgångstransistorerna ger upp då snedbelastning kan uppstå.

Impedansen man också bör ligga på blir 8 ohm, om man inte vill riskera stegens hälsa. Många högtalare kan ju dippa i impedansen som alla vet.

Wizard
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:36:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Aja Rotel skall väl klara 4ohm högtalare, mina NAD 216THX är bryggade och jobbar konstant i 2ohm! Varmt och gått men nice! Med den effektkuben så skall väl det inte vara några problem! (Rotel)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:21:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marcus_ec, jag skrev ju i den gamla tråden att jag kan göra en åt dig om du vill. Sådana kablar finns inte att köpa färdiga i butik, de måste speciallödas.

Wizard, visst innebär det en del tveksamheter om inte slutstegsdelarna är exakt lika, men jag ser inte varför utgångstransistorerna skulle "brinna upp". Snedbelastning?, hur menar du då, menar du att det ena steget kanske ger sin signal senare i tiden eller vad? (det händer nog svårligen).

Marcus_ec, bryggade steg till 2 ohm blir inte så bra eftersom stegen då bara ser 1 ohm, och det brukar vara alldeles för lågt, bukar bli ökad distorsion, m m.

Johan.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:27:19  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Jag läser flummigt (jobbet, snabb läsning) Va tror ni, har två NAD 216THX kopplade till Canton RC-L. Tror ni det hade blivit ett ljudlyft med två Rotel 991, var lite inne på NAD S200! Har läst lite att ljudkaraktären är lite hård, eller har jag fel? Canton ligger på 4ohm! Tror liksom det är mer prisvärt med två Rotel 991, än ett NAD S200, vill superkontroll på mina baselement!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:40:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Marcus_ec, jag blir lite förvånad att du redan hade glömt de saker jag svarat dig långt tidigare. Det känns som om de saker man skriver bara går in i huvudet, vänder, och svävar sedan bort från minnet. Sedan kom frågan om var du köper en sådan sladd, dels skrev jag ju det för mindre än två veckor sedan och dels läser du sedan inte ens färdigt länken som jag serverar dig med mitt svar till DIG. Jag vill helst inte vara ditt backupminne. Bättring tack!

Hälsningar Johan.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:49:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har läst nu!! Jag hade missat sista topicen med att jag kan göra en! (kabel)

Det var mest om jag gick i fel banor i ljudet! Skall uppgradera stegen när pengar finns, men har grym beslutsångest, kan inte bestämma mej! Om man skall ha ett eller två, eller fler steg! Eller man skall gå ner i effekt och söka efter välljud. Men vill ju inte förlora kraften och kontrollen!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:13:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rb-991 låter så pass bra att det är svårt att få mer välljud med mindre effekt. Snarare så klipper små slutsteg då lättare och det låter oftare illa. Tänk på att bryggade steg bara ger teoretiskt maximalt 6 dB mer ljudtryck, vilket inte är jättemycket, men det är ju klart märkbart dock.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:18:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Detta tåls att tänkas på! Hittade några artiklar om att de puttade ut 240A, så kraften är ju onekligen där! Får ta en framtida funderare på detta! NAD S200 är ju jädrans snyggt' Men man skall ju inte gå efter utseendet! Tackar för alla svar! Knoppen: kabel erbjudandet har jag i min åtanke!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:26:35  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rotels stömmått kan man ta med en nypa salt. I deras största steg, 1090, sitter det 10A säkringar på varje "rail". Dvs Roteln kan leverera mycket ström, men endast under en mycket kort tid, sen flyger säkringen.

Olika tillverkare har sina egna sätt att mäta/definiera strömkapaciteten på.
Min plinius t.ex. är specad till 30A for short periods och railsäkringarna i den är på 30A.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:34:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
Men då H&M testar, då ser man under kuberna hur mycket ström stärkaren kan ge...så även om Pilnius bara uppger 30A så borde det bli mer, eller det kanske inte blir? utan den bara orkar ge det en längre tid? så man får välja 240A i en milisekund eller 30A i 5 miliskeunder (eller nåt sånt)?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:46:33  Show Profile Send Rebo a Private Message
yalpa: I plinius fall så vet jag inte. Det beror på flera saker. Ofta så väljer konstruktören att begrännsa max strömmen för att skydda utgångstransistorerna och det är ingen fel med att göra så.
Det beror alltså lite på hur ett strömtestet görs, vilken förstärkare som blir vinnaren.
Go to Top of Page

Peppebus
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:15:26  Show Profile Send Peppebus a Private Message
Det verkar som att alla rekommenderar Rotel vad är det som gör det så mycket bättre än NAD-steget?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  16:00:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Nog lite smaksak, jag har själv NAD, men Rotel blir alltid väldigt lovordade, så att man är sugen på ett par sådana, är man inte nöjd får man garanterat pengarna tillbaka! Rotel 991 effekt kub är helt enkelt brutalt bra!

Förresten är här någon på Hififorum som har Rotel 991s effektkub på bild från Hifi & Musik så att man ser siffrorna, hittade en recention, men det gick inte läsa av kurvan, fär dålig kvalle!
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:43:25  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Marcus ec

Säg vilket nummer det är så kanske jag kan scanna in det åt dig.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:54:35  Show Profile Send NewMount a Private Message
Hade en RB-991 till mina Kappa 90, tyckte det lät för elektriskt och vasst. Inget fel på krämen, dock. Krängde den och köpte en beggad ADCOM GFA-585 i stället, passade bättre till mina Kappor, tycker jag. Du kanske borde titta på ADCOM (GFA-585, GFA-5500, GFA-5802) och Aragon (2002, 4004) också, vem som nu säljer dem...?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/07 :  20:25:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Black Rob här är det: Hifi & Musik, 3:e April 1998
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/03/08 :  12:40:09  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Om du inte fick mitt mail så har jag tyvärr inte det nummret. Mitt hifiintresse började några år senare.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000