| Author |
Topic  |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 14:09:20
|
Saxat från Aftonbladet idag: http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,273068,00.html
"Sverige tredje dyraste landet i Europa Hemelektronik kostsamt i Sverige
En färsk prisundersökning visar att Sverige är det tredje dyraste landet i Europa. Framförallt är det hemelektronik som kostar i Sverige.
De nordiska länderna är dyrast i Europa. Norge toppar listan med god marginal och Sverige ligger på en tredjeplats.
Billigast är Portugal och Grekland.
Pricerunner Research har under två veckor i februari jämfört priserna på bland annat mat och dryck, bussbiljetter och dvd i olika EU-länder, skriver Göteborgs-Postern.
I undersökningen ingår 42 olika produkter i 16 europeiska länder - och prisskillnaderna är stora.
– Det är anmärkningsvärt med tanke på att EU ska vara en inre marknad. Vår jämförelse visar att vi är långt därifrån, säger Kristofer Arwin, koncernchef på Pricerunner, till GP. Glass är billigt(?) (undrar varför? - kanske för att det är minusgrader 3/4 av året i Sverige - Jocke!)
De svenska varorna är dyrare än Europa-genomsnittet i 36 fall av 42. Till de billiga varorna hör hamburgare och glass.
Men hemelektronik är däremot dyrt - bara Norge har högre priser än Sverige. Är man spekulant på en digitalkamera eller en dvd bör man handla i Storbritannien, Tyskland eller Schweiz, enligt undersökningen.
– En förklaring kan vara att de länderna är stora marknader med relativt stora inköpsvolymer på de här produkterna. Det gör att konkurrensen är hårdare. De mindre länderna har alla klart högre priser på de här varorna, säger Kristofer Arwin till GP.
Sverige är även dyrt när det gäller mat och dryck, cigaretter, morgontidningar, parfym, bensin och bussbiljetter. Priserna på de varorna överstiger Europa-genomsnittet med elva procent. Norge ligger hela 44 procent över snittet. Där kostar ett paket Marlboro lights 82 kronor, svenskarna får punga ut med 38,50." Ja vad säger man?
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 14:14:05
|
En identisk tråd på dvd-forum vart stängd pga. att en av moderatorerna tyckte att den handlade om politik. Jag iddes inte tjafsa tillbaka, men jag ser inget politik i den artikeln.
Fast denna diskussion har vi redan haft. Jag stack ut hakan och skrev att det fanns bara en lösning: att vi packar ihop oss allihopa i södra Sverige, då kan priserna på allt pressas, vi kanske tom. kan bli en hifi-provins till Tyskland? Som det är nu så slås alla fasta kostander ut på för få invånare. Ta tex. alla Linn-butiker. Nu finns det 6st. Då hade det räckt med kanske 2-3 st, i värsta fall bara en, mitt i smeten! Tänk vad priserna skulle kunna pressas då! |
Edited by - yalpa on 2003/03/07 14:14:35 |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 14:33:58
|
Jaha - i och för sig har jag svårt att se , att något som tar upp marknaden och konsumenter inte är politik.
Men det gör det inte mindre intressant!
Man kan även tycka att det är ointressant att artikeln tar upp varor som inte har med vårt intresse att göra - men faktum kvarstår; om elektroniken kostar mer än i övriga Europa så skulle ju detta kunna kompeneras av att t.ex mat, besin, hyror eller alkohol låg lägre i pris.
Men som läget är nu så har man ju dessutom mindre pengar kvar i plånboken till att handla den "dyra" hemelektoniken - dom enda vinnarna verkar ju vara de som gillar glass och hamburgare 
MVH Jocke |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 14:37:33
|
| jag skulle helt klart klassificera artikeln som nationalekonomi... |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 15:03:45
|
Hmm! I den här undersökningen 'vinner' jag http://uk.pricerunner.com/Display.jsp?name=pressrelease29
UK is the most expensive country in the EU
Survey reveals ‘Rip off Britain’ with massive price differences around Europe
Pricerunner Research has compared prices on 29 different consumer products in 13 European countries. Huge price variations between the different countries have been found. The most expensive of the EU countries is the UK, but Norway, which lies outside the EU, is even more costly. The cheapest country for consumers is Portugal, with prices less than half of those in the UK. |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 15:21:43
|
Fast det blir väl inte lägre priser för att vi tränger ihop oss. Bara fetare marginaler.   |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 15:24:27
|
| Prisnivån är också helt jämförbar med hur mycket folk tjänar. Portugal är ju utfattigt. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 15:56:57
|
| Yalpa, nationalekonomi och statsvetenskap ligger ofta mycket nära varandra i de ämnen som studeras...så politik och ekonomi är relaterade både i vetenskaperna och i samhället |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:38:26
|
11% var väl inte mycket att skrika för. Vad har de för moms i övriga Europa, det kanske är billigare här i många fall om man omvandlar det hela till pris utan moms. Men handlarna har ju så feta plånböcker, det vet ju alla.... 
Jag gick in och kollade på pricerunner. Inte såg jag någon hifi? Bara lofi.
Man kunde välja mellan Fronthögtalare, bakhögtalare, centerhögtalare och sub eller också kategori "högtalarpaket"....
Prisnivåerna var ett antal olika med högsta nivå: "över 5000:-"
Hur detta nu kan bli att vi får sämre välljud per krona i sverige är en gåa. Jag skulle tro att vi ofta får mer välljud per krona eftersom vi har så mycket bra hifitillverkare i norden. Moms och andra skatter sätter förstås sin prägel på den svenska marknaden. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:45:03
|
Det är ingen som säger att handlare har feta plånböcker, snarare tvärtom, man undrar hur en del går runt. 
Hifi är inte dyrt, men på billigare prylar är det stora skillnader, sånt som OnOff säljer. Att de inte har problem att gå runt, det är jag säker på. |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 17:47:30
|
Yalpa! Jo - men visst är det nationalekonomi.. Men allt som rör samhället och dess invånare bör väl per definition klassas som politik i någon mening, eller?
Brumel! Visst har löneläge och många andra faktorer en stor roll i sammanhanget - men borde inte den "öppna" marknaden EU göra så att prisnivåerna jämnas ut, när tullar och moms inte längre spelar samma roll? Detta borde i och för sig innebära att lönenivåerna också anpassas inom EU - det vill säga att invånare i Grekland och Portugal snart har samma lön som vi, eller?
Sladd! Det är ju inte säkert - men jag tror att samma förhållanden gäller på dyrare importerad elektronik (visst vi ska vara glada att vi har duktiga hifi tillverkare i Sverige, men alla kan ju inte gilla S.A.T, Primare och QRS), ett mycket (över)tydligt exempel är väl Vincent SP-991 38.400 SEK i Sverige och 22.000 SEK i Tyskland inkl frakt hit.
Att det sen att det mest är LoFi på Pricerunner kanske inte är relevant, men det verkar inte finnas någon undersökning gjord på Hifi/High End - jag är övertygad att denna undersökning även ger en fingervisning av förhållanden mellan länder gällande dyrare produkter! Annars skulle inte en sajt som apparat.se kunna existera - eller hur?
MVH Jocke |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 17:59:50
|
Ditt exempel gäller alltså inte hifi så som vi definierar det på denna sida och ditt exempel med vincent är ett undantag om än ett ganska tydliggörande sådant. (säljs det någon Vincent i Sverige eller handlar alla i Tyskland?)
Nordisk hifi lär vara ganska mycket mer än QRS, Primare och SAT.....
Kul med löpsedlar dock.
Apparat.se? Finns dom än, det är inte första lågprisnätbutiken med samma bakgrundsmän enligt sägnerna.... vad hände med bluemarx? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:01:22
|
| europa verkar ligga rätt så lika på hifikostnader däremot usa och asie verkar hifi vara hur billig som helst =) vi får flytta |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:06:55
|
hörlurar e ju extremt mycket billigare i t.ex. tyskland men det har ju att göra med att många märken kommer därifrån...det finns nog inget land som säljer t.ex. supra billigare än sverige=)
|
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:27:22
|
Sladd! Självklart finns det mycket trevlig hifi som är byggd i Norden och Sverige, det skall ingen ta ifrån någon! Finns ju mkt fin hifi producerad inom EU överhuvudtaget; Storbritanien, Italien eller Frankrike. Frågan är ju bara varför den ska kosta mer i Sverige än i t.ex Tyskland eller England.
Tyvärr är det ju så att inte alla har resurser att smörja kråset på Svenska handlare och grossister (gäller inte alla - men de det gäller tar säkert åt sig!).
Vad återstår då? Om jag som student med 6.600 Kr i månaden inte vill åka till OnOff, Siba eller liknande och handla skräp - ja då återstår att importera själv, låta någon annan göra det åt mig eller att handla begagnat.
Det är ju ganska stor skillnad i musikupplevelsen - om man köper ett Vincent monosteg i Sverige eller om man tar dom pengarna och köper två stycken i Tyskland 
OBS! Mina Vincent steg är köpta i Sverige (dock begagnade), men ett ganska bra exempel ändå..
Tyvärr så är inte hela världen med i EU, annars skulle man givetvis handlat i USA, Thailand eller Dubai. Men tyvärr är det ju svårt - om inte omöjligt att ens handla fån Norge.. Med Tull, moms mm
Men trots att att SEK står dåligt mot DKK är det ofta lönsamt att handla i Danmark - Tacka vet jag Internet!
MVH Jocke |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:32:23
|
Konstigt att de inte nämner att sverige har betydligt högre moms, skatt och arbetsgivaravgifter än nästan alla andra länder som en anledning till att priserna är högre här. Men då blir det förstås politik av det så det säger vi inget om. |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:32:37
|
...pustar ut av lättnad över att jag inte hittade mina högtalare på Pricerunner. Tänk vilken nesa det vore!!
Tyvärr hittade jag min 5000 kr-förstärkare(huuuu!!!) och min 7000 kr-CD Recorder (buuu!!!). Nu är man väl utestängd ur den flotta skaran.
Som att vara i Pingstkyrkan utan att tala i tungor månne.
Dessbättre var mina skamliga prylar i sällskap med en Krell-förstärkare för 48 och en Sony-CD för 69 papp, så jag vet inte jag....
Den där Sladd kanske kan förklara vad hifi är, "som vi definierar det på denna sida".
Mvh
Pelle |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:38:48
|
Vad jag stör mig på är att tillverkare lanserar produkter på olika sätt på olika marknader. Jag kan inte säga något hifi-specifikt, men är övertygad om att det sker inom hifi också.
Ett exempel är kanadensiska vinterjackor för professionellt bruk; www.canada-goose.com, som i Sverige lanserats som lyx- och statusvaror och inte yrkeskläder. Resultat? Priset på exempelvis modellen snow mantra parka ligger på 10000 kronor hos svenska handlare. Beställ samma jacka från en återförsäljare i Kanada så får du betala mellan 4000 och 5000 kronor inklusive frakt, tull och moms. Det enda led som tillkommer om du köpes den i Sv är generalagenten; frakt, tull, moms och återförsäljarmarginal är ju medräknat i priset från Kanada. Motiverar det en höjning till mer än dubbla priset? Nej, det är klart att generalagenten har dubiösa motiv och försöker lansera jackan som något den inte är, till ett pris som inte är skäligt... 
Så frågan är om det samma händer inom hifi? Finns det tillverkare/generalagenter/återförsäljare som tar en produkt som på hemmamarknaden räknas som midfi och lanserar den på andra marknader som exotisk high end till vansinniga priser? Extremt ruttet i så fall... |
Ino Audio for life |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:01:32
|
Att tro att lönenivåerna i Sverige är specielt höga är att bita sig i rumpan. Den genomsnittliga svenskens köpkraft är nära bottennivån inom EU. Däremot kan arbetsgivarens lönekostnader vara relativt höga (genomsnittliga) jämfört med övriga EU, beroende på arbetsgivaravgifterna, sjuklön etc.
Men nu är jag både inne på politik och polemik och blir därför säkert modererad inom kort.  |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:39:12
|
pellejo:
jag gick in på den svenska siten och hittade inget sådant under "ljud & bild". Fast jag är å andra sidan inte van att sitta vid pricerunner...  |
 |
|
|
pellejo
Starting Member
36 Posts |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 20:23:33
|
Annars kan man göra som jag ibland....köpa från min vän i Thailand,det har anlänt ett och annat paket därifrån  .' Kanske ngn mer som är intresserad  
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:09:12
|
pellejo:
Vad hififorum definierar som "hifi" var mest ett uttalande som grundade sig på pricerunners indelning av prisklasser. Om mest exklusivaste högtalare var "paket" för "5000:- eller mer" så är skalan lite skev om man säger.....
Vad som är hifi för dig är en annan sak, bara intresset finns platsar man här!
Försökte hitta Martin Logan Ascent samt Sonus Faber Amati på pricerunner. Ingen av dessa produkter existerar, det gick heller inte att hitta en prisjämförelse på Krell 300 iL, bara en träff i sverige på Reference. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:46:51
|
peder 47 Jag är klart intresserad. Om du är på gång kan du väl maila mig. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:17:57
|
akktustakki
Du har mail
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
FCX
Member

154 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 00:33:18
|
Peder 47 Jag är också intreserad  |
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
Edited by - FCX on 2003/03/08 00:34:00 |
 |
|
Topic  |
|