| Author |
Topic  |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:13:50
|
Telehå i Göteborg har ett par Kappa 600 med öppen sida så man kan se hur de är konstruerade. 18 000 kr kostar denna högtalare och för de pengarna förvånas man över hur simpla komponenter som sitter i, i varje fall att döma av utseendet.
Positivt ör väl att lådan ser rätt välstagad ut och att frontbaffeln är riktigt tjock.
Däremot blir man skeptisk till all ihålig plast och det ser ut som om högtalarelementen sitter i denna plast ???? Högtalarelementen är för övrigt väldigt simpla med chassien i pressad plåt. Diskanten ser lite mer gedigen ut. Delningsfiltret kunde man inte se så det kan jag inte uttala mig om.
Jag minns mina gamla Acoustic AE 520. De hade i och för sig väldigt välbyggda lådor, men elementen var billiga vifaelement och högtalarna kostade ca 18 000 kr för ett par.

|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:16:00
|
| undrar lite varför just telehå alltid har sånna här uppskurna modeller av olika högtalare =) |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:19:36
|
| ska skära upp mina oxå, måste bara få veta!! |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:32:46
|
| Så borde man se alla högtalare, väldigt intressant! Finns säkert dom tillverkarna som lägger 15000:- finnish och utseende och sen lägger 5000:- på innan dömmet! Fin länk! |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:39:13
|
Det är många dyra högtalare som har halvtaskiga komponenter. Det handlar om att kunna matcha dessa. Utvecklingskostanderna är en stor del av priset, se bara på ProAc.
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 16:51:38
|
Det är sant. Dyra element har snäva toleranser och hög kassationsgrad. Men det går ju att köpa in billiga men bra element och mäta in dom, plocka ut dom som håller måttet och sälja resten till godtrogna DIY:are. 
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:03:39
|
| Det verkar vara ganska rejäla kablar i lådan. |
 |
|
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:26:32
|
gebex> ser ut som sådana man köper på onoff för 20:-/meter ju  |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:32:12
|
quote: ser ut som sådana man köper på onoff för 20:-/meter ju
Ja, högsta kvalitet såklart. Inte sätter de i tunna skräp-kablar som försämrar ljudet, det är ju helt onödigt när det ändå är så billigt med bra kabel. |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:37:14
|
| Ser ut som om kablarna sitter med kabelskor. |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:59:56
|
| Det tynger mig att veta att det sitter kassa skosnören till kablar i mina Dynaudio Audience 70, jag skulle aldrig ha öppnat dem! Då har Kappa helt klart bättre kabel. Men jag skulle nog sova lite bättre om jag bytte ut dem! =D |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:32:40
|
| Undrar varför dom inte har dämpat ovanför baselementet, nån byggkunnig som har svar på det? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:37:40
|
| det ser ju inte speciellt imponerande ut direkt |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:40:38
|
Om man är kunnig är det alltid roligt att testa ett annat internkablage i sina högtalare. Många har blivit förvånade intill "gråt i halsen gränsen" med tanke på att de har hötalarsladd för segelbåtspengar. Nej, jag har inte för avsikt att riva upp högtalarkabeldebatten igen. Jag bara konstaterar att det är förvånande att Stora erkända tillverkare fortfarande använder "billiga" internkablage. Det i sig behöver självklart inte innebära ett dåligt ljud. Vilket borde få en att komma nert på jorden lite ang. kabelkostnader. Öronen, som alltid, öronen. Låter det bra är det bra. Priset på vad det än månde vara har aldrig vart en faktor som skall påverka vad man själv uppfattar som välljud. Åtminstone i mina öron. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:11:07
|
quote: Jag bara konstaterar att det är förvånande att Stora erkända tillverkare fortfarande använder "billiga" internkablage.
Varför då? Ska de använda dyra kablar bara för sakens skull eller? Är det inte bättre att välja billiga men så pass bra kablar att de inte försämrar ljudet? Det är ju ruskigt dåligt för försäljningen om man hivar i en massa dyra kablar som ändå inte gör någon förbättring. Fast det är klart om man talar om att det sitter exklusiva kablar inuti så kan man använda det som säljargument i bristen på annat och på så sätt ta uppmärksamheten från det som verkligen är dåligt i högtalarna.
När man själv sitter och försöker göra bra högtalare så upptäcker man efter ett tag vad det är som verklighen har betydelse för ljudet, och det är oftast inte att elementen har gjutna korgar och lådan är gjord i täljsten, utan det som verkligen har betydelse är hur man gör och inte lika mycket med vad man gör det. Filterdesign t ex är mycket viktigare än att man använder exklusiva element eller komplicerade lådor och ändå misslyckas de flesta tillverkarna så totalt med att åstadkomma ett bra filter. Det är antagligen där tweaken kommer in som säljargument, att man koncentrerar sin marknadsföring på vissa detaljer i stället för helheten. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:48:57
|
Suck! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:52:06
|
| Jag har alldrig hört något om att man försöker sälja Kappa genom att tala om internkablaget. Det jag tycker man borde ge lite kred för är att man inte har lakrits-snören i högtalaren. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:55:32
|
| Slaktad högtalare i skyltfönstret. Något för lystna diy-are kanske? Kanske inte. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 00:21:06
|
quote: Jag har alldrig hört något om att man försöker sälja Kappa genom att tala om internkablaget. Det jag tycker man borde ge lite kred för är att man inte har lakrits-snören i högtalaren.
Håller helt med. Jag kanske missförstod någon (akktustakki?) men jag tyckte det lät lite gnälligt om hur internkablaget såg billigt ut när det mycket väl kan vara (och antagligen är) fullt tillräckliga kablar, det var mest det jag reagerade på. |
 |
|
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 10:38:11
|
Hej alla,
En poäng om komponentkvalitet i högtalare...
T.ex. Dunlavy, vars högtalare anses rätt bra på många håll (innan de slutade med sin verksamhet), använder inte farligt dyra element i sina konstruktioner. Istället har man Vifa och ScanSpeak-element, men mäter dem till 0,5dB (?) tolerans per elementpar. Detta ökar kostnaderna en hel del, men å andra sidan får man verkligt välmatchade högtalare.
Kablaget innantill är Dunlavys egen Z6-kabel, som man tidigare fick köpa även som "vanligt" högtalarkablage. Sen är ju deras minst sagt enorma lådor inte billiga att bygga heller....
Sen mättes alla högtalare i ett "dött" rum och skickades till kunden först då herr Dunlavy själv sett och godkänt mätresultaten....
Vet inte hur det fungerar hos andra tillverkare, men min poäng var bara att det ofta finns kvalitativa faktorer hos högtalare som inte genast syns med blotta ögat...........
Mvh,
RKL
PS. Sen går det ett rykte om att herr Dunlavy skulle vara påväg tillbaka till högtalarbranschen, en sak åtminstone jag personligen ser fram emot.... |
www.highendnews.com |
 |
|
|
benekm
Member

132 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:31:46
|
Jag är väldigt nöjd med mina kappor. Men däremot finns det en sak som är jäkligt dålig med dem och det är skyddet för diskanten och mellanregistret. Tar man bort skyddet några gånger så går de veka plastpinnarna av och sitter kvar i högtaleren.
mvh Benekm |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
 |
|
| |
Topic  |
|