HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test i H&M
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/07 :  03:07:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Läste precis senaste nr av Hifi&Musik. Där testas ett antal stativhögtalare i den högre skolan. Var det någon som blev så mycket klokare av denna? Tycker det var en tunn test som sa ganska lite, milt sagt. Tycker inte det finns ngn bra svensk hifitidning, här skulle behövas en sådan tidning! Jag efterlyser mer genomarbetade tester och inte dessa "mass-test" som säger typ "alla är bra på sitt sätt bla bla". Jag är nu helt övertygad om att skippa alla tester i tidningar och bara lyssna själv.

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/07 :  03:22:06  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Men även om man inte gillar en högtalare så får man väll inte bli partisk och skriva att den är helt skit. Någon annan kan ju älska den!
Jag gillar tex inte Gamla JmLab Utopia serien. Tycker den inte är värd sina pengar jämfört med Revel.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:25:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Man testar t ex 10 högtalare.

Vilken var representativ för sin prisklass?
Vilket betyg ger man en sådan på en 5-gradig skala?
Vilken var bättre än medel i den testade gruppen?
Vilket betyg ger man den?
Vilken var för pengarna outstanding?
Vilket betyg ger man en sådan ganska sällsynt fågel?

Nu var väl snittet 4,5 ungefär i testen om stativhögtalarna.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

netwired
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:09:22  Show Profile Send netwired a Private Message
Har också reagerat på de minst sagt luddiga testerna i HM på senaste tiden. De är väl rädda för att bli ovänner med tillverkarna antar jag.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:20:08  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag läser alla av H&M:s tester som att tre är ett bottenbetyg och om något mot förmodan får en tvåa så är det en riktig "ökenpryl".
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:20:20  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag har också fått den känslan att "vi säger inget så har vi ingenting sagt". En produkt som man tolkar som att dom tycker är dålig är inte så illa när allt kommer omkring i slutet på testet. Dessutom tycker jag att de pratar för mycket om basen, som om det är basen som är det viktigaste och det andra är mindre viktigt. När de dessutom ägnar en hel del till att testa bergsprängare, md-spelare och annat som jag inte tycker hör hemma får det vara nog. Jag överdriver lite nu för att vara tydlig men jag har slutat läsa tidningen pga detta och lyssnar numera själv istället vilket är lite tråkigt, man får då inte höra så mycket mer produkter än de som finns i sin närhet och många märken passerar en obemärkt förbi.

Edited by - fredde on 2003/03/07 09:25:28
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:30:09  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Finns väl en annan tråd om det här med tidningstester men jag har kommit fram till att oavsett en tidnings ambitionsnivå/status så känns det inte som om jag lita på dem vad gäller tester utan jag vill lyssna själv...

Vilket gör att jag ser Hifipressen mer som underhållning än som fakta. Då känns många av de utländska blaskorna lite tråkiga med sina stora ambitioner. Och helt plötsligt platsar Hifi & Musik (och HemmaBio) alldeles perfekt, de blir för mig vad Veckorevyn och Damernas värld är för tjejerna!

/P
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:49:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Antingen var alla högtalare i testen j-ligt lika eller så talar dom osanning. Om man väljer ut 10 högtalare oavsett prisklass är ju inte alla lika bra, några faller en i smaken, andra inte alls.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:16:41  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
Jag tycker H&M:s tester är rent patetiska. Det är inget man kan ta på allvar, om man nu skulle få för sig att någon annans åsikt skulle ligga till grund när man köper en ny högtalare. Men deras tester avslöjar bara deras okunskap alternativt deras ovilja att kritisera.

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/07 :  20:29:23  Show Profile Send Johansson a Private Message
...och därför prenumererar man på HighFidelity.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:10:31  Show Profile Send Timbre a Private Message

Förstår inte varför jag tycker det är så trevligt att läsa gamla gulnade Hifi & Musik nu för tiden...
Måste va´ åldern...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:18:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med dig TIMBRE angående H&M:DET VAR MYCKET BÄTTRE FÖRR
Milstolpar O.S.V.Trevliga reportage,man har ju kvar nummerna som handlar om QUAD såklart.Både milstolpen ESL 57 och om besök hos QUAD
FÖR att inte tala om milstolpen SME 3012
Kan det vara därför man har en 3012 arm tro?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:20:05  Show Profile Send tompa a Private Message
Ja, inte är HiFidelity bättre an HiFi & Musik! Dessutom är HiFidelity så in i h-e dåligt redigerad, d v s dåligt översatt från danskan, att jag får spader. Har ibland funderat på att erbjuda mina tjänster att översätta/korrekturläsa (jag har faktiskt arbetat som journalist en längre tid) mot ersättning in "natura", t ex nytt slutsteg varje kvartal...
Klart att alla tidskrifter måste snegla lite på sina sponsorer/annonsörer, vilket gör dem ganska opålitliga. Enda skälet till att jag är prenumerant är nyhetsvärdet. Hur får jag annars reda på vilka produkter som är i antågande?
Och för att såga lite till, HiFi & Musik´s musik och recensions-avdelning är mestadels oerhört töntig och intetsägande. Vad vet dessa personer om musik? Har de några referensramar? Löjligt för det mesta, tycker jag. Jaha, nu har jag stuckit ut hakan, vad säger ni andra?
tompa
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:30:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, håller inte HIFIdelity särskilt högt heller, mycket stavfel och ganska torra tester. Läste nr 1 2003 och tyckte inte deras tester är så mycket bättre än H&M, kanske lite bättre, men alla dessa stavfel irriterar. Jag tycker att HIFIdelity tidigare hade bra tester men det har blivit sämre (eller har jag blivit mer kräsen??).
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:45:24  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
JAg tycker att alla test i H&M är inte objectiv. Jag har Audiovectors M1 super och före provlysnade nästan alla stativhögtalare som H&M har testad. Om jag skulle lytta på H&M skulle jag köpa Monitor audios Gold 10 men när jag jämforade direct med Audiovectors M1 super hade de inge chance.

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:57:57  Show Profile Send tompa a Private Message
Lambis (motionsync, med den läckraste sidan på nätet... Har alla sett den?)!

Håller med dig Lambis, klart man ska lyssna själv! Inte ska tidningarna få bestämma vad jag har hemma i musikrummet, vare sig det gäller apparater eller skivor! Nog vill jag styra mitt lyssnande själv!

tompa

Go to Top of Page

sveinung
Member

62 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:58:32  Show Profile Send sveinung a Private Message
Det er samme sak med LYD og BILDE i Norge....
Virker som det er bare hemmabio som teller for tiden.Lite seriøs testing og enda mindre ren stereo.Det har imidlertid kommet et nytt blad som heter FIDELITY som er et rent stereo og mer high end orientert blad....kan bli spennende.
Ellers er jeg enig i at hifi-bladene for noen år tilbake var mye bedre skrevet og mer interessante....
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:06:25  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vi får bilda en nostalgiklubb. Allt efter 1995 är förbjudet...

H&M hade en serie som kallades "Hifi Exklusiv". Där var det allt upp och ner. Ett riktigt bottennapp var väl ändå artikeln om Infinity IRS Gamma som dom drev med ett Accuphase P-300 av senare snitt.
Man kunde nästan se på bilderna hur dåligt det måste ha låtit.
Men icke.
"Lite mer förstärkarkraft kanske kan få det att låta ännu bättre" eller nå´t i den stilen.
Konstigt att inte steget brann upp...

Milstolpen om STAX Lambda Signature/SRM-T1 var däremot en riktig höjdare!
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:45:49  Show Profile Send perkulator a Private Message
Problemet är att high fidelity har för djuplodande tester som blir tunglästa och h&m har "light" tester som bara skrapar på ytan s.a.s.
Ett mellanting vore önskvärt.
Måste ge en eloge till Mats Meyer Lie på h&m bara som har slutat med att testa värdens bästa i varje nummer,man blir lite fundersam när varenda test han gör slutar med att det var det bästa han hört.

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:56:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kanske det är så att inkomster från reklam för produkter förstör mer än de gör nytta, en tanke är att ha en tidning där ingen reklam får förekomma och att man granskar så grundligt och kritiskt att tillverkarna får betala för att INTE få sina produkter testade .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:07:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är det ngn som har en uppfattning om tidningen HIFI+ ??
Bläddrat i den och den verkade ok.
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:31:33  Show Profile Send perper a Private Message
Håller med! De nackdelar som prylarna har får man ofta läsa sig till mellan raderna...... Tycker att hifitidningarna var bättre/seriösare förr= 80-talet
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/08 :  08:17:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Hifi plus är klart trevlig... INtressanta "lagom" tester och vrålsnygg layout! ;]

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:21:47  Show Profile Send srv a Private Message
De produkter som H&M testar och får ett bottenbetyg presenteras överhuvudtaget inte alls i tidningen. De har ett inofficiellt avtal med tillverkarna, (läs general agenterna). Detta är inte något unikt i mediavärldens Sverige, när det gäller s.k Facktidingar, om nu denna tidning kan räknas dit?
Läser själv H&M, High Fid., men behållningen begränsas till nyhetsvärde och annat....
MvH, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:50:06  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Jag har läst Hifi+ sedan utgåva 2 och måste säga att jag verkligen gillar den tidningen. Välskrivna och intressanta artiklar och tester, kombinerat med fantastiska bilder, rena hifi-porren!
Mycket av det de skriver om ligger långt utanför vad jag någonsin kommer har råd att köpa. Men likväl som jag tycket det är roligt att läsa om en ny MB S-klass eller Windy 34-fots båt tycker jag det är inressant att se vad som finns. De skriver även om märken man aldrig hört talas om tidigare.
Ibland känns det lite som att allt som är brittiskt är bra, men det kanske man måste ha överseende med i en brittisk tidning. De har trots allt varit lyriska över vissa franska, danska, svenska och amerikanska produkter. Vissa av skribenterna har kopplingar till butiker etc. men detta har redovisats och upprepas ibland. Vad det innebär får man väl försöka avgöra själv.

Beträffande svenska tidningar tycker även jag att det är information om ny produkter som är intressant. Testerna ser jag mest som en möjlighet att få en genomgång av finesser, möjligheter och handhavande, som kanske är något mer objektiv än försäljningsbroschyrer.
Jag prenumererar på HiFi & Musik, Hemmabio och Bilstereo. High Fidelity köper jag ibland, tycker dock att den är för dyr (är inte särskilt intresserad att köpa en skiva till varje tidning).

http://www.hifiplus.com/

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2003/03/09 16:52:10
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/09 :  17:15:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
Köpte ett nummer av Hifi+ igår. Mycket att läsa om än på engelska (naturligtvis). Verkar vara en matig tidning med bra tester. Möjligen saknar jag de mätningar som tex HIFIdelity brukar ha i sina tester men hörseln är ju som bekant ofta bästa mätmetoden. I detta senaste nummret var det väldigt mycket tester av Naim, blev nästan lite misstänksam att de pga engelsk tidning förespråkar Naim. Men sen är det ju inget direkt fel på Naim so why bother...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000