HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Black Diamond?/Stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/07 :  07:18:47  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hejsan jag undrar lite om den ovan nämnda högtalaren. Är den verkligen så bra som hifipress fått den att framstå? Någon som har någon erfarenhet av dessa och vill utala sig? Jag funderar nämligen på en uppdatering en tid framöver ifrån mina nuvarande högtalare som är ett par Monitor Audio Bronce 2 (stativare). Vågar någon spekulera ifall man skulle få något märbart ljud lyft vid detta byte?:-)

Jag har sett på fyndborsen.se att man kan få ett par nya black diamond för ca runt 4300 kr. Annnrs ligger väl begangnat priset runt 3500:- kr.

Nu till andra frågan som kanske är lite knepigare. Skulle det vara bättre att hålla sig till stativare? Det sägs väl att man får mest väljud för pengarna då? Jag kan tänka mig att lägga runt 4-6 tkr på ett par nya eller begangnade stativare i alla fall. Det hade varit kul med lite tips på på högtalare som passar innom prisramen.

Min kringutrustning:
Förstärkare: Nad C320
Cd: Sony Qs XB740

Jag lyssnar på all sorts musik, dvs. blues, jazz, pop, rock m.m.

Tacksam för alla svar och synpunkter.
Mvh Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  08:34:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Varför vill du byta?
Gillar du ljudkaraktären på dina MA kan du ju testa ett par större.
Tveksamt om du skulle uppleva en förbättring med AP.
Men frågan är som sagt, varför du vill byta och vad du vill uppnå?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

kevlu
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/07 :  10:51:09  Show Profile Send kevlu a Private Message
Hej

Har själv ägt ett par Black Diamond och var mycket nöjd med dem. Men huruvida du får några ljudförbättringar gentemot dina MAB2 är tveksamt. Basen på BD går mycket djupt och musiken får ett annat liv än den du får av en stativare. Men är basen inte det viktigaste för dig så tycker jag att du ska satsa på stativhögtalare. Har själv bytt från golvare till stativare och är mycket nöjd. Känns som om man får mera "ljud" för pengarna. Men ärligt så tycker jag att du ska lägga pengarna på att uppgradera något annat i ditt system. Kanske en ny cd-spelare... Du har bra högtalare! Frågan är varför du vill byta...

MVH // Kevlu
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:33:24  Show Profile Send bjarne a Private Message
MA:s gamla bronze-serie är helt underbar med tanke på priset. Jag tycker den är betydligt trevligare än den nya...

Möjligtvis får du mer bastryck i en Black Diamond, men du förlorar i musikalitet. Det är ganska mycket rock över den. Jag såg däremot alldeles nyss att malmö hificenter har ett par B3:or för 3500:- på demoavdelningen. Där snackar vi det mest prisvärda i de lägre segmenten som finns. Trivs du med ljudet i dina 2:or, men saknar lite bas, är detta ditt val! (Jag förstår inte att dessa inte är sålda.... http://www.hificenter.se/

Jag är tight på ekonomin just nu annars skulle jag gärna köpa dina 2:or för att uppgradera köksljudet (JPW ML310i).

/mvh/bjarne
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:42:27  Show Profile Send HEGE a Private Message
Okey tack för era synpunkter på BD vs MAB2. Kevlu hur kommer det sig att du tror jag gör ett större ljudlyft med en ny cd-spelare än nya högtalare? Sedan varför jag vill byta högtalare. Jag vill naturligtvis få bättre ljud, i så många avseenden som möjligt. Ifall någon skulle vilja ge lite tips på högtalare som hamnar begangnat runt 5-6 tkr eller nya, så hade jag ju kunnat lyssna för mig för och se ifall jag kan hitta någon tänkbar ersättare.
Mvh Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/07 :  13:54:15  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jaså bjarne du tycker alltså den gamla bronze-serien nästan låter bättre än den nya? Jag har aldrig hört de nya nämligen skulle vara kul om du ville berätta lite mer om dem, vad som skiljer dem ifrån de gamla osv.. Det märks att vi inte riktigt spelar i samma division, köksljudet :-) hehe
Mvh
Henrik

Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:17:17  Show Profile Send bjarne a Private Message
I jämförelse med gamla bronze-serien är den nya mer "hissad" i diskanten, vilket gör att den är obalanserad i ljudbilden. Basen i B4 är bumligare än i gamla B3:an, och min upplevelse (obs jag har inte lyssnat på dom bredvid varandra) var att den inte var tyngre heller trots fler element. Personligen gillar jag dessutom frontportade högtalare. Nä, besvikelsen var stor!
quote:
Jaså bjarne du tycker alltså den gamla bronze-serien nästan låter bättre än den nya?
Inte nästan.

Jag vet inte om du kan hitta min gamla tråd i sökfunktionen, skriv "MA bronze B" eller sök på mitt namn. HiFi&musik var ju däremot lyriska, men dom ljuger.

En rekommendation i min smak är Canton ergo 92DC, finns beg hifimagasinet och minhembio.com för 7kkr, men borde fås för 6kkr. Vill du hitta specar är det exakt samma högtalare som idag heter 900DC.

/bjarne

Ps, det är trevligt med bra högtalare i köket! Varför ska man det duga med en gammal kasettradio där? Som nybliven pappa tillbringar jag betydligt mer tid där än i lyssningssoffan ds.

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:20:29  Show Profile Send bjarne a Private Message
...jo, din nad kommer att passa bra med canton, även om dom kommer att må väldigt bra av att du skaffar tyngre grejer såsmåningom. Jag kan även rekommendera att komplettera med lyssning på ergo 200/300DC samt Dynaudio audience 42, mycket kompetenta stativare ett snäpp upp från dina bronze 2:or.
/bjarne
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/07 :  14:53:56  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej bjarne! Jag hittar dessvärre inte din tråd med MA bronze B men vad ska man säga.. Tråkigt att man måste ta Hifi&Musik med en nypa salt:-) Sammtidgt var det ju dom som skrev upp de gamla MAB2.. Jag tackar så mycket för dina högtalar tips och råd, jag ska genast kolla upp dem. Förtstod inte riktigt allt du sa men jag är rätt så hifi grön än så länge:-)

Mvh
Henrik

Ps. jag ska banne mig också ha en hyffsad köksanläggning när jag skaffar villa...;-) hehe

Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/07 :  16:24:31  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det skrivna kan aldrig ersätta det lyssnade, och det finns ju en anledning till att det inte bara finns ett hifi-märke.

Nä, jag hittar inte heller min gamla tråd. Det verkar inte arkiveras. Ta en lyssning du på nya bronze-serien. Du kanske tycker som "experterna".

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/monitor-audio-bronze-3-speakers-12-2000.html
hittade en relativt sansad MA B3 recension, dvs inte "audioreview". Den talar om "pros and cons", men refererar också till prissegmentet.

/bjarne

Ps. För övrigt bor jag i lägenhet ds
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/07 :  16:49:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej igen.. Det är sant det du säger... Men du är kanske lite mer obejektiv än vad de kanske kan vara:-) Jag ska lyssna på nya bronze så fort tilfälle finns, jag måste dock säga att B3 verkar rätt fina.. Nu har jag visserligen ett par nya Atacama stativ så det blir nog stativare för min del, om det nu inte kommer upp något riktigt kap på golvsidan dvs.

jag bor i en liten etta föresten...men jag tror jag förstår vad du vill ha sagt...

Mvh
Henrik

Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/07 :  18:34:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej, jag har ett par MA B2 modell nyare. Jag är mycket nöjd med dem, kan dock inte uttala mig om föregångaren då jag aldrig hört dem.
Men om man, som jag, är en fattig student, så har jag svårt att tro att man kan få mer välljud för pengarna. Med dessa högtalare har jag plötsligt blivit missnöjd med min förstärkare (en gammal Pioneer Reference). En rätt kraftfull pjäs, men jag upplever basen som något okontrollerad, och framför allt mid-basen tycker jag är rätt brummig. Med andra ord tycker jag B2:orna är väldigt exakta och tajta i sin återgivning, framför allt i basen, för detta är ett problem som jag inte upplevt tidigare och som jag är säker på sitter i förstärkaren och inte i högtalarna.

Om du vill uppgradera din anläggning, skulle jag nog rekommendera att i alla fall prova med att komplettera med en subwoofer. Jag tror att man får ett rätt högklassigt system då. Dock får du nog i så fall räkna med någon i åtminstone 5000 kr-klassen för att matcha högtalarna. När jag köpte mina B2:or, lyssnade jag i butiken på dem tillsammans med subwoofern som hör till samma serie, och tyckte det lät otroligt bra (den ligger på 5000 kr, Ågrens hifi, Göteborg). Med subwoofer och monitorer i stället för stora högtalare sparar man mycket plats (om man är trångbodd som jag), och dessutom kan man ju ställa in delningsfrekvensen manuellt (om man har aktiv sub), vilket jag ser som en stor fördel: Man kan låta B2:orna ta hand om mid-basen, vilket jag tycker de gör med bravur, och endast låta subben ta hand om de djupaste frekvenserna. Jag upplever att mid-basen i B2:orna är exaktare än i de flesta golvare, något jag gillar skarpt.

Men viktigt är att det är en kompetent sub som harmonerar med monitorerna, och inte bara en burk som står och brummar för sig själv.

Vad säger ni andra om sub/monitorer vs. golvare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000