HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur koppla en biwire-högtalare singelwire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:13:32  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hej!
Jag klurar nu lite på hur jag bäst koppla in mina Monkar. Jag kör inte biwire av olika anledningar, och undrar vilket terminalpar jag bör koppla in kablarna i?
Första tanken var att diskanten bör få äran att få kablarna rätt i sig och basen får stå ut med byglingarna mellan terminalparen. Men i mitt fall är ju basen mer exlusiv (TP keramisk) än diskanten (Seas tror jag), och den går rätt högt om jag inte minns fel. Är det kanske då bättre att ge basen de bästa förutsättningarna och kompromissa med diskanten?

Kommer det göra någn som helst skillnad? Tänker jag fel? Förslag mottages gärna...

Mch,
Rickard

Ino Audio for life

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:17:10  Show Profile Send Jonas a Private Message
Pröva vettja!
Själv körde jag på diskanten när jag använde singelkablar. Känns mer rätt på nåt vis, hörde nog ingen direkt skillnad dock.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:17:43  Show Profile Send fredde a Private Message
Kan inte tänka mig att det skall vara någon som helst skillnad var du sätter högtalarkablarna. Teoretiskt sätt kan det kanske bli sämre för elementet som blir inkopplat via byglarna pga att det blir fler kontaktytor som kommer emellan. Men jag tror knappast att det går höra någon skillnad. Jag har i och för sig aldrig testat detta.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:09:54  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Det går att höra skillnad,liten men det hörs.Kanske inte på alla högtalare, men de jag testad på så hörs det.Skillnaden blir som vanligt större om alla andra parametrar är rätt i systemet.

I aktiva system så ska du ha det bästa slutsteget på diskanten om du inte har tre likadana steg.Då skulle man ju kunna tro att i det här fallet,sladden ansluts till diskanten först och bygla till basen...men de *burkar* jag provat detta på så har det blivit bättre med basanslutning först och bygel till diskanten.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:13:49  Show Profile Send peder47 a Private Message
Ett litet tillägg...

Som vanligt då det gäller musiksystem...Ta ingenting för givet utan testa,allt påverkar på olika sätt

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:24:13  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
DasKapital, kan du inte köpa en liten kabelstump av den kabel du använder nu & koppla den mellan terminalerna istället för att använda byglar? Det borde väl vara ännu bättre? (Själv har jag faktiskt aldrig testat sådär, utan bara kopplat direkt till basen med bygel/kabel upp till diskanten.)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  01:04:44  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jakob_S har en bra idé!
Själv har jag dragit kabeln rakt igenom terminalerna, använder alltså inga byglar.
Ger i mitt fall renare diskant, jag hade tidigare kabeln till basen och sedan bygel till diskant.
Kunde iof blivit samma skillnad om jag kopplat tvärt om?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/07 :  08:10:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så du har inga kopplingsbleck eller
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  08:29:28  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nej, jag använer inga bleck.

//StefanZ

Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/07 :  08:40:30  Show Profile Send mus a Private Message
Om du vill koppla socialdemokratisk kan du koppla pluskabeln till basen och minuskabeln till diskanten, på så blir alla ingående element behandlade lika och har således samma förutsättnigar att prestera lika bra/dåligt ljud.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/07 :  09:09:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Finns det byglar skall dom väl förbinda bas och diskant (det gör dom på mina högtalare iaf). Kör du plus till bas och minus till diskant utan byglar då vet jag inte om det blir så bra.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:23:31  Show Profile Send Per a Private Message
får nog hålla med szr i det här fallet. skala så mkt av kabeln så du kan trä den först genom ena fram till den andra terminalen. det borde funka bäst om man har anlag för audioparanoia. en kabelstump istället för blecken blir inte hörbart bättre. däremot blir det mycket pilligare att få till.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:35:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
DasKapital- kabeln skall för bästa ljud kopplas till T&P elementen, sen kan du med fördel använda en supra 3,4 med bananer i ändarna till jumper..

Trevligt högtalarval, vad har du för elektronik och kablar till det hela

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:53:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Diskanten, definitivt. Det funkar bästa på min electra
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/07 :  12:58:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Det funkar bästa på min electra

Electra , menar du SF Electa
Det passar inte lika bra på Monken att koppla till diskanten.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:07:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Varför inte löda om på baksidan av terminalen så att båda registren sitter på ett enda kontaktpar i högtalaren?

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/07 :  15:09:09  Show Profile Send peder47 a Private Message
Där ser du.....som jag sa tidigare..

Som vanligt då det gäller musiksystem...Ta ingenting för givet utan testa,allt påverkar på olika sätt

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:21:11  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Per skrev:
"får nog hålla med szr i det här fallet. skala så mkt av kabeln så du kan trä den först genom ena fram till den andra terminalen. det borde funka bäst om man har anlag för audioparanoia. en kabelstump istället för blecken blir inte hörbart bättre. däremot blir det mycket pilligare att få till."

Skillnaden i ljud må vara liten, men det känns bättre att använda kabel isf plåtbleck!

Ingen skull vä komma på tanken att bygga högtalarkabel i plåt, eller hur?!

//StefanZ

Edited by - SZR on 2003/03/07 17:21:47
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/07 :  17:21:17  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nää, JMLAB Electra 920.1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000