Author |
Topic  |
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:43:18
|
Goddag gott folk!
Under de senaste dagarna har jag bedrivit lite studier vad gäller sk. "tweaks". Ett minnst sagt intressant ämne för den som vill få ut lite extra välljud från sitt fina system.
Det första jag gav mig på var stereobänken. En magnifik och välljudande skapelse, på tre hyllor, som jag byggt alldeles själv. Jag har dock fått lite dåliga vibbar från stereobänken. Främst i det övre mellanregistret, och röster får en underlig ihålig klang. Jag är helt säker på att det är stereobänkens fel, för något annat kan det ju inte vara. Här skred jag till verket utan att ha den minsta aning om vad man kan göra. Stereobänken är trots allt välbygd och dämpad med rejäl fjäderupphängning - så att det skall låta bra.
Lösningen till problemet kom som en stöt. Bokstavligt talat. Jag hade lekt med kaninen i över en timme - något jag alltid brukar göra när jag står inför ett svårt problem. När jag efteråt nuddade vid metallen på stereobänken fick jag en stöt. Tankarna började genast fara i expressfart. Aha! Stereobänken är statisk, och sänder därför ut mystiska störningar till elektroniken!
Jag for genast iväg för att köpa två rejäla silvertrådar. Silver det självklara valet eftersom det skrämmer bort varulvar - något som är ett stort problem i de lummiga skogarna där jag bor. Den första tråden drog jag från stereobänken till jord. Andra tråden från bänk till den Heliga Bibeln. Himmel och jord alltså. Jag gillar den metaforen.
Resultatet? Fullkomligt lysande! Rösterna fick en skrämmande närvarokänsla, alla dåliga vibbar var som bortblåsta, och diskanten fick en närmast himmelsk klang(vilket måste bero på tråden till bibeln). När jag spelade lite Nick Cave var närvarokänslan så intim att det bäst kan liknas vid sex. Jo, ni läste rätt. Det var som att dela säng med Herr Cave. Visst inser jag att det inte nödvändigtvis behöver upplevas som något positivt, men döm inte ut det innan ni provat!
Nästa steg var att försöka bättra på luftigheten i ljudet. Jag tänkte såhär; "Om nu högtalarplacering är så viktigt, borde inte placeringen av elektroniken vara viktig också?". Rätt logiskt, va? Jag provade först att flytta ned min Classik till den nedersta hyllan i bänken. Ingen större skillnad märktes, men basen blev kanske lite bumligare. Jag provade sedan den mellersta hyllan, och här hände det något! Ljudbilden blev betydligt bredare, ljudet blev luftigare och dynamiken alldeles otrolig! Det här trodde jag aldrig!
Eftersom Classiken är integrerad cd-spelare och förstärkare var jag tvungen att prova mig fram till bästa kombinationen med lösa delar. Till min hjälp lånade jag föräldrarnas H/K 680 och Arcam Alpha 7SE. Det första jag upptäckte var att förstärkarplaceringen inte gjorde någon skillnad. Placeringen av cd-spelaren var däremot oerhört viktig. Det bästa var att ha den i mitten, då gav det samma resultat som med Classiken. Förstärkaren fick inte heller placeras en hylla över cd-spelaren. Detta upptäckte jag när jag spelade lite Black Sabbath. Förvisso syndig musik, men fantastiskt bra till test.
Med förstärkaren över cd-spelaren lät det som trummisen satt någonstans långt inne i väggen bakom högtalarna. Ljudet blev grumligt och saknade musikalitet. Trummspelandet lät mer som en blodig ritual, med ett dovt mullrande, och jag kunde skönja ett lågt mässande i bakgrunden.
Sist, men inte minst, var kablarna. Jag fick taskiga vibbar från golvet när kablarna låg mot det. Först provade jag med små skummgummikuddar, så att kablarna inte låg i direktkontakt med golvet. Det hjälpte föga. När jag provade att tejpa fast kablarna på väggen blev det däremot bättre. Jag fick dock en del taskiga vibbar från väggen också. Efter att ha talat med Honom uppenbarade sig en lösning på problemet. Lösningen var vigvatten och förgylld 9"-spik.
Först stänkte jag vigvatten på väggen, samt doppade spikarna i det. Sedan fäste jag spikarna i väggen så att kabeln kunde ligga som ett kors. Resultatet lät inte vänta på sig! Vilken magisk lyster jag fick i ljudet, helt otroligt. Det var som en helt ny anläggning!
Nu inser jag givetvis att det inte finns några vetenskapliga belägg för någonting av det jag skrivit - men så länge jag tror på det måste det ju vara sant.
Hälsningar DasIch - Objektivist |
Objektivist |
Edited by - DasIch on 2003/03/07 18:45:34 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:48:10
|
 |
 |
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:51:22
|
Halleluja , prisa..........(persson????) |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:02:35
|
Jesus?  |
Objektivist |
 |
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:08:32
|
Kul......
Vilken verbalitet, nästan så man blev frälst. |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:20:31
|
har dasich luktat på limburken igen? |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:25:11
|
har dasich luktat på limburken igen?
Det är ju fredag! |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:27:08
|
Intressant pressupposition där. Jag kan försäkra att jag aldrig luktat på någon limburk. Däremot avnjöt jag en bit pizza, några glas Cola och en snus när jag skrev. Vilka effekter det hade vågar jag inte sia om. |
Objektivist |
 |
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 19:44:12
|
Lysande! 
Du ska nog ta det lugnt med snusen i fortsättningen...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:09:53
|
Det där har jag läst någon annanstans förut... Var det i hifi&musik månne? 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 21:25:54
|
Den gode Svalander menar att man skall tynga ner sin elektronik så mycket som det går och man vågar. Alltså ex. tegelstenar på CD:n. Har själv aldrig provat men har ingen anledning att misstro Svalander, så varför inte?
Funkar det så är det sant, något annat behöver man inte veta. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2003/03/07 21:26:39 |
 |
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:08:37
|
Var det inte du som drog till med en fake-rescension av en högtalare på sweclockers förut? i samma stil...
starkt skrivet! =) |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:25:01
|
Det mest vettiga som skrivits på detta forum!! Bravo DasIch!!h |
Almost cut my hair |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 22:49:31
|
"Jag hade lekt med kaninen i över en timme - något jag alltid brukar göra när jag står inför ett svårt problem."    |
Hifiarkeologen |
 |
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:06:48
|
Världsklass...  |
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 23:18:34
|
j-vligt rolig faktiskt! |
markih |
 |
|
JohanH
Member

74 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 00:32:57
|
Hehe, ja ibland undrar men ju...  |
/JohanH
"Life is to short for bad Hifi" |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:01:03
|
Tjena DasIch!
Det med vigvatten ska jäkla mena testa känner en präst så får han välsingna vattnet. Jag tror det blir superdubbe bra, bara man har stark tro så. Du har frälst mej.
|
Edited by - poman on 2003/03/08 01:01:40 |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:09:37
|
Akktustakki skrev:
"Den gode Svalander menar att man skall tynga ner sin elektronik så mycket som det går och man vågar. Alltså ex. tegelstenar på CD:n. Har själv aldrig provat men har ingen anledning att misstro Svalander, så varför inte?
Funkar det så är det sant, något annat behöver man inte veta. "
Jag vill givetvis inte kalla Svalander en lögnare, då jag faktiskt inte vet vad för effekt en tegelsten skulle ha på en cd-spelare. Med mina kunskaper i fysik(som förvisso inte är direkt imponerande) kan jag dock inte se någon rimlig anledning till att det skulle fungera. Och det måste erkännas att det låter en smula tokigt att tynga ned elektroniken.
Fast sedan har du givetvis rätt, funkar det så funkar det. Jag riktar mig dock mot mentaliteten att bara för att man tror något funkar, så gör funkar det. Ofta i vår kära hifi-värld kan man stöta på tokigheter som fullkomligt saknar vetenskaplig grund, och som någon målar upp som rena miraklet. Det ville jag belysa med extremt löjliga exempel.
Sedan skall det sägas att när någon hävdar något tokigt, som han påstår funkar men saknar belägg för, finns det två alternativ:
1. Det är en upptäckt 2. Det funkar inte
Ifall det första alternativet gäller finns fantastiskt många upptäckare inom hifi.
Zvenzzon skrev:
"Var det inte du som drog till med en fake-rescension av en högtalare på sweclockers förut? i samma stil...
starkt skrivet! =)"
Nix, däremot gav jag lite konstruktiv kritik som kunde vara nyttig att ha med sig i fake-rescensentens framtida karriär. 
Kul att jag lockat till några skratt iaf.  |
Objektivist |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 01:18:45
|
det är väl knappast den första sjuka grej svalander rekommenderat =) hans hemsida är ju brutalt rolig speciellt hans högtalare =) hehe |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 02:05:58
|
Vem är denna Svalander, och var kan man hitta hans hemsida?  |
Objektivist |
 |
|
MagnusB
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 02:41:24
|
Det är inte sjukt. En vän har ett antal små sandsäckar liggande på sina komponenter. Hans fru har sytt små svarta tygfodral till dom. Det är kärlek det! Själv har jag en påse liggande på en trafo bakom stereon för att dämpa bort vibrationer från den.
Och jag kan garantera att det låter bättre (eller mindre dåligt) med sand på komponenterna.
///Magnus
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 02:43:23
|
det var inte just det som jag tyckte var sjukt visst ka vikt vara bra i vissa fall |
 |
|
Mattias S
Member

461 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 04:24:02
|
hmm, själv brukar jag använda bättre begagnad bäverlurv för att få....om inte annat en skum lukt i vardagsrummet....=)
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 04:48:31
|
Jag lyckades hitta Herr Svalander´s hemsida(http://www.svalander.se/). Jag tror verkligheten överträffar dikten i det här fallet. Han var faktiskt före mig med jordade hyllplan på stereobänken(det där med silvetråd till bibeln läste jag om i en insändare i HiFi & Musik för många år sedan. Någon påstod att det gav en mirakulös effekt när han lindade tråden runt vinylsvarven). Nåväl, min avsikt är inte att säga elaka saker om Svalander. Fast jag tycker han borde veta att forskare från Cambridge lyckats förklara varför humlan kan flyga(vilket bla skrivits i tidningen Forskning och Framsteg).
MagnusB: Då det knappast var något större jobb att lägga ett par böcker på min Linn Classik, testade jag(med avsikten att slippa svar som "har du provat själv?"). Bättre ljud? Nej. Ingenting förändrades. Lite synd, snacka om billig uppgradering det hade varit. Nu undrar jag förstås, vad säger vetenskapen?
Mattias S: Bäverlurv... ja, det kan förstås dofta lite annorlunda(gissar jag). Man kanske kan dämpa högtalarlådor med det?  |
Objektivist |
 |
|
Frux
Member

183 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:52:29
|
Kul skrivet DasIch! Såna här texter får man ju läsa rätt ofta inom hifi, men det framgår oftast inte förrän på slutet om det är på skämt eller inte.  |
 |
|
Topic  |
|