HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:57:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK, nu vill jag ta upp en sak som säkert kommer få många här att skratta förnöjsamt, men det bjuder jag på.
Jag vill nämligen veta vad det är för skillnad mellan cd-spelare och cd-spelare.
Vad jag kan förstå består en cd-spelares uppgift av följande:

1. Läsa digitala ettor och nollor från en cd-skiva,
2. Omvandla dessa ettor och nollor till analoga signaler.

Uppgift nr. 2 förstår jag att man kan hantera på många olika sätt med olika ljud som resultat. D.v.s. själva D/A omvandlingen. Men pratar man med hifi-människor så menar de att det är långt ifrån allt en cd-spelare gör och som inverkar på ljudet. Så då undrar jag: Vad är det utöver D/A omvandlaren som skiljer mellan olika cd-spelare??

MVH Novisen

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:00:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Några av skillnaderna är bla: Komponentkvalité, Hur stabil mekanik man har (för att avspelning ska bli så korrekt som möjligt), sen faktiskt indirekt den anläggning du ska spela den med. Olika spelare låter olika bra med olika anläggningar...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:08:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det där har jag också hört, med "stabil mekanik" o.s.v. Men jag har i alla fall aldrig hört någon cd-spelare som spelar "fel"..? Menar du alltså att sämre spelare kan läsa från fel ställe på cd-skivan om den inte är stabil? Så att själva flödet av de digitala signalerna skulle förändras?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:20:23  Show Profile Send ekman a Private Message
svanbo cdspelare spelar sällan fel men läser den inte av rätt så får felkorrigeringskretsarna gå in och gissa hur det ska se ut och det påverkar naturligtvis ljudet till det sämre sen så spelar strömförsörjningen stor roll också
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:30:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK, tack för klargörelsen...
När jag ändå har er på tråden kan jag kanske passa på att fråga vad ni tror om min nuvarande cd-spelare, Denon DCD-920? Den börjar få några år på nacken men vad jag förstått var den "top of the line" på sin tid...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  01:33:40  Show Profile Send marens a Private Message
Skillnader som kan bli i den digitala domänen är inte såna saker som att spelaren läser fel från skivan. Alla fel rättas till med hjälp av felkorrigeringskod precis som när du läser från en repig CD-rom så att bitarna kommer fram i exakt rätt ordning. Om det blir fel i bitströmmen så hörs det som ett tydligt hack i skivan. De skillnader på ljudet som kan uppstå i det digitala är tidsfel, alltså timingfel som gör att bitarna inte synkas helt perfekt i d/a omvandlaren. Det går alltid att synka om bitarna så att de timas rätt så tidsfel eller jitter som det så fint heter är inte helt och hållet destruktivt. Det är det man gör i en dator, man buffrar i minnen klockar om bitarna med jämna mellanrum när datan forslas hit och dit för att man inte ska förlora någon data. I ett realtidssystem är det lite krångligare att göra det helt perfekt, man måste ju alltid skicka datan till en D/A omvandlare där den omvandlas i realtid. Det är samma sak som händer i ett grafikkort t.ex. Är inte timingen helt bra så kan man få sämre bild på skärmen. Oftast är det inget större problem med jitter.

D/A omvandlingen är i sig en ganska jobbig del att göra. Industriella D/A omvandlare som måste göras väldigt exakta är ofta ganska långsamma. Inom audio har man snabbare och billigare varianter som inte är så noggranna alla gånger. Fast det brukar inte vara så kritiskt som det verkar, man får oftast väldigt lite disatorsion, oftast 10-tals ggr mindre än i de flesta riktigt bra förstärkare. Så lite distorsion är i princip omöjlig att höra. Sen är det ju de analoga delarna och efterföljande filtreringen av ljudet som spelar in hur det låter. Men de flesta CD-spelare låter förvånansvärt bra, tycker jag iaf, det är svårt att hitta egentliga brister i ljudet även hos vissa riktigt billiga CD-spelare, även om det finns många exempel på mindre lyckade spelare.

ekman: Det funkar inte så att felkorrigerande koden "gissar" hur det ska vara. Det är en vanlig myt i audiofilkretsar. Det finns tillräckligt med information för att kontinuerligt räkna ut exakt felet och rätta till det i realtid utan att det märks på bitströmmen det minsta lilla. Till en viss gräns då, men då hörs det vääldigt tydligt. Så smart är det gjort.

Edited by - marens on 2003/03/08 01:37:23
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/08 :  08:52:30  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Som jag förstått det är bland det viktigaste hur väl I/V-konversionen och utgångssteget är implementerade? Alltså förstärkarstegen som sitter mellan DA och utgångar. Mycket billiga op-ampar är väl närmast legio i cdspelare för lite mindre pengar?

En annan skillnad mellan olika cd-spelare kan också vara att vissa tillverkare medvetet sätter in ljudförstörande kretsar som påverkar bitströmmens egenskaper, exempelvis resamplingenheter som inte samplar om samplingsfrekvenserna i heltalsmultiplar av originalhastigheten.

Ino Audio for life
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000