Author |
Topic  |
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 02:36:53
|
Går i lite högtalar funderingar och kom ihåg att jag för några månader sedan lyssnade på en kompis studiohögtalare som hette Event 20/20 (eller liknande) och blev lite imponerad..... Ett par burkar med en 8 tums bas och inbyggt förstärkeri som jag tyckte lät bra... riktig och väldefinierad bas och behaglig=icke skränig diskant, kunde spela högt om man ville utan att verka ansträngd. Dessa kostar såg jag på nätet från lite drygt 10 000:- och är flitigt använda i diverse olika studios. Tappas spelglädjen av det troligtsvis exakta monitorljudet? Blir vi gamla hifi-nördar knäckta då dessa troligtsvis relativt simpelt uppbyggda burkar (inga silverkablar och inga superduper komponenter) spelar skjortan av våra favorithögtalare/förstärkare.... Vid inspelning av våra skivor är i många fall kabeldragningen likt en utspild skål spagetti och knappast av någon större kvalitet (ok prylarna är skärmade men ändå). Sedan i våra hem går strömmen runt i tunna kanske 15 meters kablar innan de når våra uttag och sedan tror vi att ljudet blir bättre om vi byter strömkabel till våra apparater? För att ni alla ska förstå att jag är en äkta hifinörd så är jag personligen övertygad om att ljudet ändras om man byter till olika högtalarkabel. Åter till topicen: Funderar på att låna hem ett par studiomonitorer och uppmanar andra att prova detsamma... kom gärna med någon kommentar! |
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:04:36
|
Vad menar "Sladd" med detta? Frågan som jag ställde är helt seriös och om denne peder Ha skulle vara avstängd pga någon tidigare synd (konstigt då det verkar vara hans första inlägg!) så tror jag ändå att frågan kan vara intressant för många. Genelec: hmm, ska testlyssna någon gång men digitalingången borde väl rimligtsvis vara lite knepig att använda i hifi-sammanhang då det brukar vara en utgång på våra grejor och vad är det isåfall för kvalitet på DA-omvandlarna för detta brukar ju skilja en del? Vad finns det för generella nackdelar med studiomonitorer med inbyggda steg?
/Perper |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:21:46
|
perper:
ha lite tillit.... Det är inget fel på ditt inlägg, det är svaret som kommer att försvinna då det är en avstängd medlem som dyker upp i ny kostym vilket enligt policyn är förbjudet. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:36:32
|
Perper;
Många studion använder ju både "rena" studiomonitorer OCH "highend"-högtalare under inspelnings/masteringprocessen. I många fall finns monitorerna i bruk under själva inspelningen och de andra högtalarna antingen under "mastering"-processen eller då man lyssnar på slutresultatet. Som exempel kan nämnas Reference Recordings (Avalon), Chesky (Joseph Audio?), Gateway Mastering (Eggleston Works), DMP (Dunlavy) etc...som användare av "vanliga" highend-högtalare under inspelningsprocessen.
Men för att svara direkt på din fråga; Genelec torde vara ett mycket bra val om man söker studiomonitorer och även den inbyggda elektroniken (förstärkare, D/A omvandlare) borde hålla hög nivå. Det är frågan om en från början liten tillverkare från östra Finland som tack vare fina produkter lyckats göra sig kända i hela "studiovärlden"....
Ett annat stort märke är ju M&K, som jag dock personligen inte känner till....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 12:29:36
|
Glöm inte Dynaudio och Mackie HR824!!, mera mera bas !!! |
Tangbandare rulez! |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 13:42:46
|
Jag har lyssnat en del på Genelec 1030A och visst blir man imponerad först. Dessutom har den ju möjligheter till anpassning av frekvensgången till rummet. Kan spela på som för sin storlek. Samtidigt så är det som att musiken går förlorad. Svårt att sätta fingret på det, men så upplevde jag det. Kanske är dom just ett analysredskap. Men dåliga är dom inte! Smaken är ju som baken 
/Larsen |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:59:37
|
Sladd: sorry, drog en förhastad slutsats när jag tänkte feg hifi-handlare som därför stoppade tråden..... Har hört något liknande att ljudet blir "sterilt" med studiomonitorer, själv hann jag ej märka av detta med Eventarna men jag lyssnade inte så hemskt länge heller. Men nog är det ändå märkligt att vi isåfall föredrar lite felaktigheter (eller skall man kalla det loudnes) framför ett rent ljud? Sedan kan man kanske ifrågasätta vad som är rena skivor..... Finns det förresten sk "highendhögtalare" som i rimlig storlek och prisklass kan konkurera med studiomonitorer när det gäller den känla av oansträngdhet som dessa har. Ligger hemligheten i att anpassa högtalare och elektronik/förstärkare till varandra?
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 12:32:35
|
Enligt mig så skall en bra hifihögtalare vara samma sak som en bra studiohögtalare... båda skall alltså låta så neutralt som möjligt och varken lägga till nåt eller ta bort nåt, det går ju inte riktigt men man kan ju försöka komma nära (om man inte vill att dom skall låta på nåt annat sätt förståss). |
 |
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 13:02:59
|
Genelec gör en del väldigt bra högtalare, men de kostar också därefter. Problemet är väl i första hand utseendet som inte är så hifi.
/Manne |
Mann |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:23:40
|
Problemet är väl att man måste vara masochistiskt lagd för att leva med studiomonitorer. De är ruggigt avslöjande och spelar sällan vanliga skivor på ett behagligt sätt. Ljudet blir viktigare än musiken! usch! |
Nicke the Rocker |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:52:48
|
"Problemet är väl att man måste vara masochistiskt lagd för att leva med studiomonitorer. De är ruggigt avslöjande och spelar sällan vanliga skivor på ett behagligt sätt. Ljudet blir viktigare än musiken! usch!"
Det är ju vad "hifi-hobbyn" går ut på, att presentera informationen från en källa utan att förvränga denna. Det är ivarje fall det jag strävar efter... |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 16:40:16
|
"Det är ju vad "hifi-hobbyn" går ut på, att presentera informationen från en källa utan att förvränga denna. Det är ivarje fall det jag strävar efter..."
Ja nu kan man ju egentligen inte säga att "analytiska" högtalare, som det i de flesta fallen är när det gäller just studiomonitorer, bara beskriver ljudet exakt som det är. Man kan jämföra det med om sångerskan står tre meter för nära dig när hon sjunger. Du får en felaktig fokusering. Ja just felaktig kanske är fel ord, men en fokusering som inte är som den var vid inspelningstillfället. Dvs "hon står för nära". För att ta ett exempel. MvhKristofer |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:30:26
|
whiskyman: Hur kan man veta om sångerskan står för nära? De beror väl alldeles på hur långt du själv sitter från högtalarna. Och hur inspelningen är gjord. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:07:33
|
brumel, man kan få ett stereoperspektiv som avslöjar om hon står bakom eller framför högtalarna... om det är meningen att hon ska stå bakom, men ändå står framför... så är det fel. 
apropå topicen i övrigt... min bror hade ett par genelec 1029 hemma. de lät fruktansvärt. han köpte audience 42 & använder dem som både monitorer & hifi-högtalare istället.
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:38:45
|
Har själv kört med JBL 4410A. Visserligen mestadels i ett litet rum (10 kvm) men även i ett större rum (ca 30kvm) Kan dock inte förstå varför en högtalare skulle vara mer exakt bara för att mellanregistret är gällt och diskanten skrapig. Det är nämligen dessa intryck jag har av denna högtalaren. Och varför skulle en studiomonitor vara mer exakt än en konventionell Hifi-högtalare? Ser ingen större logik i detta då de bygger på precis samma principer som många av de senare nämnda. Tror bara att det är ett snyggt namn för att vara ärlig. Studiomonitor låter ju proffsigt, Inte sant 
Någon monitorälskare som kan belysa? |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:22:33
|
Har ett par Tannoy reveal active, låter rätt okej tycker jag. Vad jag saknar är lite soundstage, och kvinnliga (läs *Lisa Ekdahls*)rösterna är lite inboxade, men tydliga utan överdrivna sibilanter. De låter lite som "genomsnittet" av de vanliga hifi-högtalare jag lyssnat på. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:30:22
|
Sångaren framför högtalarna?
Hur sker en sådan inspelning? Jag hör inte om de står framför högtalarna, jag hör mer var sångaren står i förhållande till väggarna i inspelningslokalen... . Om det står några högtalare i inspelningslokalen vet jag inte , men det kan det väl göra....
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:34:51
|
Hm... hur ska vi ha det är (bra) studiohögtalare mer exakta än vanliga i samma prisklass? Mår ej vår hjärna bra av all denna information (kanske även slarviga inspelningar) som dessa kanske förmedlar? Kanske lite svårt att jämföra priser, vad skulle studiohögtalarnas inbyggda förstärkeri/filter kosta om de istället var HIFI komponenter? Tittade lite på Genelecs priser och de var inte speciellt billiga..... Blir ändå lite sugen på att låna hem och prova något sådant då de kanske vore möjliga att ställa in så att det inte låter apa som det gör i min nuvarande betongbunker..... saknar träväggar...... |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:50:04
|
undrar lite varför alla är av uppfattningen att studiohögtalare är mkt mer exakta och låter mkt bättre än hifihögtalare?? varför finns det ens en marknad för hifihögtalare då |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:59:28
|
Ekman,
kanske för att studiohögtalare ibland är fula, dyra och/eller är designade för närfältslyssning?
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 01:03:56
|
det går väl att bygga en fint designad studiohögtalare då? och närfältslyssning är väl heller inget problem |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 01:14:51
|
det går väl att bygga en fint designad studiohögtalare då?
Och vips så har vi en bra hifihögtalare!
(om studiohögtalaren var bra alltså, det finns nog kassa studiohögtalare också..)
|
Edited by - norman on 2003/03/10 01:16:11 |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 06:38:54
|
Det finns definitivt kassa studio-högtalare! De har antagligen stor skuld till många kassa inspelningar. De hör ju inte vad de spelar in...
Genelec lär väl ändå vara bland de bättre? De satsar i varje fall på rak frekvensgång, kontrollerad spridning och låg distorsion, samt möjlighet till rumsanpassning.
Ekman:"undrar lite varför alla är av uppfattningen att studiohögtalare är mkt mer exakta och låter mkt bättre än hifihögtalare?? varför finns det ens en marknad för hifihögtalare då"
Bra fråga som jag samtidigt tycker pekar på en paradox. Detta om man utgår från den vanliga åsikten att "smaken är som baken, det finns inget rätt eller fel när det gäller hifi". Detta går ej ihop med exakthet, som ju innebär att något kan vara mer rätt eller fel, läs mer eller mindre exakt vid jämförelse mot något. Studiomonitorer bör ju vara himla exakta, annars blir inpelningarna präglade av monitorernas inverterade fel, dvs mörka monitorer ger ljusa inspelngar etc. Orena monitorer ger dock alltid orena inspelningar.
Har Ekman anammat ett mer objektivt synsätt på Hifi? |
markih |
 |
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 07:52:18
|
Idealet för en studiomonitor och en Hifi-högtalare måste rimligen vara detsamma, en högtalare som tydligt och detaljerat presenterar ALLT material på inspelningen på ett naturtroget sätt. Nu är ju problemet att inga högtalare är perfekta och det är här det skiljer mellan studiomonitorer och hifi-högtalare. Hos en studiomonitorer får aldrig defekterna vara förlåtande. Man kan till exempel notera att en topp i frekvenskurvan alltid låter värre än en dipp i densamma vilket betyder att en bra studiomonitor inte får ha några dippar i frekvenskurvan vilka då skulle leda till frekvenstoppar i inspelningen. Detta behöver dock inte vara något problem för ett par bra studiomonitorer utan även dessa kan fungera utmärkt till musiklyssning. Jag tror även att den tydliga separaringen mellan studiomonitorer och hifi beror på en del förutfattade meningar hos de båda användargrupperna. Oerfarna studiotekniker anser att hifi-högtalare låter "luddigt" och hifi-entusiaster anser att studiomonitorer låter "kallt och stelt". Jag misstänker därför att det delvis bara är en marknadsteknisk fråga att högtalarproducenterna delar in sina högtalare så tydligt i "hifi2 och "studio". I de verkliga high-end sammanhangen är det ofta samma högtalare som säljs på båda marknaderna.
/Micke |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 08:04:49
|
Hur kan man veta om sångerskan står för nära? Ja om du tycker att hon hamnar"för nära" dvs sången hamnar "för direkt" så är det förmodligen så att hon stod för nära vis inspelningstillfället, men detta kräver ofta att du var med vid tillfället när inspelningen gjordes, dock inte alltid.MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 08:14:17
|
"undrar lite varför alla är av uppfattningen att studiohögtalare är mkt mer exakta och låter mkt bättre än hifihögtalare?? varför finns det ens en marknad för hifihögtalare då"
Jag tycker inte att studiomonitorer låter mer exakta. De låter i de flesta fallen mer kliniskt och utan värme, dock så finns klara undantag. Men det här är endast vad jag anser.MvhKristofer |
 |
|
Topic  |
|