HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 NLE 11/19
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:07:17  Show Profile Send CC a Private Message
Hej!
Någon som har lite praktiska erfarenheter av NLE 11/19 och vill dela med sig? Sitter själv med en balanserad sådan. Har själv lite problem med att det blir en liten "urladdning" i bland när volymen sänks...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/08 :  14:25:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Du bör rengöra attenuatorn. Jag hade samma problem med mitt.

Om du ringer och pratar med Herr Larsen så kan du nog få skicka den till honom för rengöring om du inte vill göra det själv.

Edited by - n/a on 2003/03/08 15:42:38
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/08 :  17:54:46  Show Profile Send OA51 a Private Message
CC: Har du "vanlig" strömförsörjning eller batteridrift?
Har just fixat låda, rattar mm och ska snart bygga en NLE 11/19, dock obalanserad. Funderar på blyackumulatorer 2x24 v (1.3Ah)
Vore intressant att höra om någon har jämfört de olika försörjningarna.

mvh Peter
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:19:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du läser testen som HF gjorde på den så tyckte dom att det skiljer det en del mellan olika batterier. Jag kör med original försörjningen och tycker att den fungerar helt OK. Det här med rengöringen av attenuatorn är lite störande. En helt ny attenuator skall alltså rengöras för att det inte skall knäppa ur högtalarna när man vrider på den (hmmm). Köpte elektronikrengöring på Clas Ohlsson och det fungerar iofs helt perfekt efter rengöringen.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:34:37  Show Profile Send time a Private Message
Prova att koppla ett stort motstånd mellan "löparna" och jord, typ 100k-1M, det låter en del om kontakten tappas helt ibland.. fast man tycker det borde funka på en ny !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:19:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Attenuatorn är realiserad med en kortslutande omkopplare så den skall inte tappa kontakten mellan dom enskilda positionerna. Det gör den tydligen inte heller om den är ren. Niels Larsen är en mycket trevlig och tillmötesgående person som dessutom pratar Danska så att man förstår honom, slå en signal så får du hjälp med knäppningarna. Jag är för övrigt mycket nöjd med min kombination.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:53:15  Show Profile Send Larsen a Private Message
Appropå strömförsörjningen så läste jag i någon äldre... hmmm.. HF kanske... att batteridrift var en självklarhet om man skulle få ut allt ur NLE. Kanske var detta en tidigare variant, men ändå. I teorin låter det ju bra att få koppla bort enheten från nätet och de störningar som kan komma därifrån.

Jag har själv varit spekulant på NLE 11/19 ett tag nu, då jag vill ha ett minimalistiskt försteg. Behöver dessutom bara ingång för cd, så ingångsväljare kan man ju strunta i.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2003/03/09 :  04:10:20  Show Profile Send CC a Private Message
Satt nu kväll/natt och sprayade med elektronikspray på attenuatorn och vred hysteriskt på volymratten, det verkar har hjälpt, iallafall vad jag kunna märka nu under nattens speltimmar....
Strömförsörjningen labbade jag en del när jag hade NLE 11/12 oballad. Provade olika batterilösningar med blandat resultat.. Slutade med att jag kom över en nätdel som hade tillhört en Dynamic Precision CA1! Den är stor som en brödrost, med effekt som till en anständig förstärkare! Ger +/-70V. Tillsamman med filter från DP och skärmat kablage så tycker jag att det slog batteri på fingrarna rejält...

Jag har varit mkt nöjd med min 11/12 (haft den i ganska många år o jämfört med en hel del) och har en känsla av att när jag labbat färdigt med min ballade 11/17 så...
Fick föresten nu ikväll möjligheten att jämföra mot Bladelius S1´s inbyggda försteg, gissa om S1 började låta riktigt bra genom NLE? Nu fick S1:an både rytm o botten! Det lät faktiskt riktigt bra!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/09 :  22:25:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Kul att det är någon som har testat mot något annat. Har en överbliven nätdel som man kanske skulle ta och prova. 2x80VA/24v och ca:200,000uf.
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:01:31  Show Profile Send OA51 a Private Message
Intressant! Man kanske skulle börja med att bygga en bra nätdel till att börja med. Har lite lytar och transformatorer liggande i källaren...
Någon som har tips på lämpliga konstruktioner?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000