HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Remus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:22:15  Show Profile Send marran a Private Message
Hejsan jag funderade litegrann på att bygga en superbantad remus
http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM
att para ihop me min kommande Nelson Pass zen v4 vad tror ni om den combon? jag tycker remus ser trevlig ut för man behöver inte ha någon transformator på utgången o därför blir det mycket billigare, dessutom mindre skräp i signalvägen. frågan är bara vad man ska bygga för nätdel och var man får tag i transformator till den.var får man tag i rörsocklar för det måste man väl ha med?

Do never underestimate the power of a large number of morons!

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:30:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Använd sökfunktionen så hittar du info om Remus. Jag var på väg att bygga den, men många har haft problem med brum och brus så jag drog mig, letade efter något bättre istället.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:04:10  Show Profile Send marran a Private Message
ok tack

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  17:47:17  Show Profile Send time a Private Message
Remusen kräver nästan en reglerad nätdel pga DC på utgången, bygg ett SRPP steg istället, låter bättre (enl personlig uppfattning)och är enklare att bygga. Kolla efter tidigare Remustråd !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:32:30  Show Profile Send marran a Private Message
jo ja kollade lite i den men jag e ju inget rörgeni (snarare röridiot) så vad jag behöver e att nån trycker upp en beprövad lösning med nätdel och allt byggd av delar som man kan få tag på i vanliga affärer (elfa o dylikt) i näsan på mej för då kan ja plocka fram lödkolven o fixa det så alla förslag är välkomna

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:12:06  Show Profile Send time a Private Message
Har du en fax? Du behöver två rör, sex motstånd, fyra kondingar, en drossel och en nättrafo. Jag har ingen skanner tyvärr.. DU kan också söka på tex "Srpp preamp" eller liknande så dyker det upp en massa träffar !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:30:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
jo ja kollade lite i den men jag e ju inget rörgeni (snarare röridiot) så vad jag behöver e att nån trycker upp en beprövad lösning med nätdel och allt byggd av delar som man kan få tag på i vanliga affärer (elfa o dylikt) i näsan på mej för då kan ja plocka fram lödkolven o fixa det så alla förslag är välkomna

Det där blir nog svårt. DIY med rörsteg är inte alls så "inrutat" som med transistorsteg - vilket har sina fram- och baksidor.
En baksida för en sån som dig - och mig - blir då att det t.ex. sällan går att hitta kretslösningar som någon har besvärat sig att t.ex. göra kretskort till, och detaljerade nätdelslösningar. Point-to-point wiring är oftast det som gäller, vilket bland annat är orsaken till att vi nybörjare får mycket brum och brusproblem men då framförallt i RIAA-förstärkare. Tittar du under den gamla remustråden så märker du hur det står till. Men visst finns det lösningar med kretskorts-bilder, och till och med byggsatser, som ju lär vara beprövade, med byggbeskrivningar och allt. kolla på World Audio Design, de har bra anseende.
En framsida är t.ex. att det finns lite större marginaler för själva kretslösningarna. Får en transistor fel arbetsförhållanden eller om man kopplar den fel så är det oftast goodbye med den. Ett rör tål oftast mer. Du kan också klara dig med färre komponenter för en fungerande krets, vilket gör att det inte behöver bli så svårt att bygga utan kretskort. Glöm inte heller att linjesteg är oerhört mycket lättare att få att fungera än RIAA-steg.
En potentiellt mycket attraktiv enrörs-förstärkare enligt min uppfattning är the Foz line amp, vilket jag säger utan att ha byggt den än. 6SN7-röret kan du köpa på ELFA och du behöver INTE en utgångstrafo trots att det bara är ett rör. Den har motkoppling, vilket säkert en del inte gillar, men kom ihåg att det handlar om ETT förstärkningssteg, inte flera. Jim Fosgates egen artikel från Sound Practices om både phono- och linjesteg kan du bland annat hitta i PDF-format här. Kommentarer från en DIY:are kan du hitta på en sida i ett av joelist-arkiven. Man får scrolla ner till Joe Roberts kommentarer på sidan. Med the Foz line amp, som med många andra kretsscheman på nätet, får man själv fundera ut nätdelen. Jag kan inte designa några hyper-nätdelar, men skulle börja med en enklare lösning med RC-filtrering och rörlikriktare (om jag hade en trafo med den extra glödspänningen till likriktarröret) eller kanske till att börja med vanliga 1N4007, som i Remus-nätdelen. Billigt. Därmed inte sagt att det skulle sluta där... Men prioritet ett måste vara att få grejerna att spela.
För övrigt kan jag tillägga att jag nu har avslutat mitt jobb med Remus (jag byggde hela Remus med både RIAA- och linjestegsdel), och kommer att plocka isär den för att istället bygga ett linjesteg med en mycket mer lättfixad layout än den jag fick till sådär första gången. Du kan se bilderna av hur jag trasslade till det för mig i förra Remustråden.
Det blir inte något SRPP-steg heller, efter att ha läst igenom mycket av det som skrivs på webben om dem så har jag fått kalla fötter till alla de projekten - jag pratar då bara om linjesteg, inte om drivsteg i rörslutsteg, där kopplingen har mycket bättre anseende.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:56:15  Show Profile Send time a Private Message
Håller med Zix fast SRPP steget låter faktiskt riktigt bra om man gör rätt, jag tror jag byggt de flesta kopplingar jag hittat, både med och utan reglering i nätdelen och det är en (tycker jag) bättre lösning än Remusen, dessutom är det helt onödigt med kretskort då kretsen bara har fyra komponenter inklusive röret...OM man inte bygger en RIaa, då blir det svårare. World Audio har en intressant byggsats med utgångstrafos som är ganska billig, mycket för pengarna. Det går ju alltid att bygga nåt nytt om det skulle bli sämre än väntat, alltid lär man sig något !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:13:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag gillar din signatur-byline, time! (kan garantera samma sak som du hemma hos mig). Har du några tips på bra nätdelslösningar? (EI-trafo istället för toroid vill jag minnas att du rekommenderade, men sen? Kisellikriktare eller rör? Lyckade, gärna lite enklare nätdelslösningar?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:30:06  Show Profile Send time a Private Message
Tack,men vissa blir stötta.. Det där med rörsteg rör (!) ju upp en del känslor och man måste prova själv men jag gillar när det börjar svänga och det gör tex inte Reglerade nätdelar tycker jag. En drossel direkt efter likriktningen sedan en konding, drossel eller motstånd och konding igen, så små värden på kond. det går utan att det brummar. Dioder funkar bra om man använder lavindioder men likriktarröret låter mjukare och ger en mjukstart av röret som hinner bli lite varmt innan högspänningen kommer. Det där med trafon har jag aldrig jämfört i likadana steg så det har jag ingen aning om men som första projekt är ringkärnan bra (mindre läckfält)men E-kärnan är nog att rekommendera om man är petig

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:40:03  Show Profile Send marran a Private Message
tack för alla tips!
Jag vart nog inte så intresserad av riaa verkar alldeles för komplicerat det blir nog vanligt linjesteg...foz såg ju trevlig ut o verkade inte så svår...men hur fixar man trafo? kan någon kunnig slänga upp ett schema på hur en nätdel till foz (eller annan enkel konstruktion utan utgångstrafo som kan tänkas lira ihop med en zen 20 klass a sandstärkare)...jag kollade på world audio men det känns som 200 pund är lite mkt för ett försteg utan nätdel det hamnar över min budget...time menade du denna: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=7761 den såg ju inte omöjlig ut hade du nån variant på den eller? det där du skrev om bara fyra komponenter inklusive röret lät ju väldigt attraktivt orkar det verkligen driva ett par zen v4? jag tänkte på det med att det är ju lättare att bygga med rör för då slipper man ju hålla på med kretskort (d e väl lättare?) jag kan inget om etsning eller sånt kan man bygga på experimentplattor (jag tänkte nu på zen v4 stegen)?
tack för all hjälp hittills detta kommer att bli ett spännande projekt!

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:53:27  Show Profile Send time a Private Message
Om du menade nätdelen så är det så, fast första motståndet bör nog vara en drossel. Vet inte vad din Zen har för ingångimpedans men ett SRPP klarar nog minst 10kOhm. Sök på SRPP så ser du vad jag menar, det är enkelt att löda de två motstånden direkt på sockeln och dra kopplingkondensatorn direkt till utgångskontakten, enklare än så här kan det inte bli ! En ECC88 eller liknande med mindre än 180V på matningen låter helt OK. Nättrafo har Sixten på Edgaraudio hemma på hyllan Hammond 369GX någonting, 225V med mittapp och glöd. Observera att glöden ska refereras till halva matningsspänningen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:35:14  Show Profile Send marran a Private Message
"glöden ska refereras till halva matningsspänningen" martin röridioten kopplar inte :) enligt farbror nelson så skall zen v4 ha en ingångsimpedans på 47kOhm så då borde det vara lugnt med andra ord? du menar att jag skulle bygga en sådan här http://hjem.get2net.dk/aaholm_audio/schems/6dj8_1.htm ? jag hittade den efter lite sökande på diyaudio.com vad kostar en sån där trafo? kan du kolla upp lite mer exakt vilka värden jag behöver för jag förstår inte så mycket? vad kostar rörsockel och vart får man tag på sådana? har edgaraudio en hemsida där man kan kika lite? vad tror du om 56-005-07 på elfa?

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:44:10  Show Profile Send time a Private Message
www.edgaraudio.se Ursäkta snacket,glöden ska inte kopplas till jord utan till en mittpunkt mellanjord och matning, den skapas av en spänningdelare (två motstånd) Nej det var inte en sån jag tänkte på men den funkar också ! Kolla på den här så ser du en SRPP. www.tubebuilder.com/images/schematics/preamps/6sn7_sig.gif Rörsocklar har nog Elfa eller LH förstärkarrör, niopoliga novalsocklar.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:49:12  Show Profile Send time a Private Message
Edgaraudio tar förresten 688 kr för trafon, han har drosslar med. Om du vill kan jag rita ihop ett försteg och faxa, har ingen scanner.. Rör och socklar finns hos LH- musik , www.lh-musik.se/nyh.htm

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:07:23  Show Profile Send marran a Private Message
varför kostar dom trafona på mkt jämfört me den på elfa t.ex. (fabr transformator-teknik 235v glöd 3.15 0 3.15för 345 kr)? hur stor ljudmässig skillnad blir det? jag trodde inte det var så kinkigt hur mkt ström dom dunde ge det är ju bara ett försteg med ett rör
jag har ju tyvärr ingen fax ): bara bredband
vad betyder egentligen srpp (jfr se=single end pp=push pull)

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:34:23  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
vad betyder egentligen srpp (jfr se=single end pp=push pull)

SRPP=Shunt Regulated Push Pull
Det är en mycket använd koppling, både i försteg och drivsteg för slutsteg. För en detaljerad genomgång av SRPP-kopplingen, gå till http://www.tubecad.com/articles_2002/SRPP_Deconstructed/index.html. Där finns också ett gäng kretsscheman som är varianter på det ursprungliga konceptet med två rör. Jag tycker dock framför allt att artikeln är intressant som förklaring av SRPP-kopplingen.

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/09 :  01:58:52  Show Profile Send marran a Private Message
tack så mycket ska läsa det imorgon

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:33:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Marran: du skulle klara dig med trfos som finns hos elfa.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:00:44  Show Profile Send marran a Private Message
låter ju bra...det blir ju en hel del billigare då...

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:45:59  Show Profile Send marran a Private Message
tror du att denne är ett bra projekt att ge sej på som första försök? http://hjem.get2net.dk/aaholm_audio/schems/6dj8_1.htm ?
blir dessutom billigt pga bara ett rör totalt för 2 kanaler frågan är ju bara om den orkar driva min zen (som inte är byggd än utan är föremål för ändringar hela tiden om nån har nåt annat förslag så är det välkommet) jag blev sugen på den kopplingen den ser enkel och billig ut

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:40:47  Show Profile Send time a Private Message
JAg tror SRPP funkar bättre och du kommer att upptäcka att det är lika enkelt eftersom du bara behöver löda en bygel och två motstånd på varje sockel

Lämnat forumet
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:42:47  Show Profile Send marran a Private Message
ok men har du nåt bra schema inklusive nätdel som låter bra direkt utan att man fipplar med olika värden o så eftersom det är mitt första bygge?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000