HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 anatomin hos en trasig cdspelare ngn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:41:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Köpte en gammal nad cd spelare idag, satt och lyssnade ett tag och fungerade fin fint. Men efter en timme eller två så gav motorn upp. När jag matar i en skiva så står den och hackar ser jag efter jag gläntat på locket.

Kan de vara så att de är ngt kugghjul eller rem som har hoppat i frakten eventuellt eller?

Är de ngn som har en idé om vad som kan ha hänt?

Exit Planet Dust

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/10 :  01:00:23  Show Profile Send norman a Private Message
De flesta (nästintill alla) cd-spelare driver skivan direkt från motorn (alltså inga kugg() eller remmar för att få skivan att snurra). Men att skivan inte börjar snurra behöver inte betyda att det är motorn som är trasig, har för mig att en del cdspelare behöver få focus innan skivan skall börja snurra. Är iof inte säker men är det så så kan du alltid testa att göra rent linsen.. kanske inte troligt att det är det som är felet iof..
Själva flatkabeln till laserpickupen kan också börja glappa på gamla cd-spelare, testa att röra den och lite andra sladdar.. testa att knacka lite på olika delar när du försöker få igång den så kanske du med lite tur hittar nåt glappfel.

Svårt att ge tips på vad det kan vara.. men lycka till iaf!

förresten, matar den in skivan ordentligt?

Edited by - norman on 2003/03/10 01:02:48
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:53:40  Show Profile Send Goffe a Private Message
Känner igen ditt symtom!testa och placera cd-spelaren ute i vår kylan en stund till den känns kall och sedan koppla på den. Om den fungerar längre än inne kan det vara nån driv-krets som behöver kanske bytas!

Mitt förslag e att du plocka fram Kylspray och kylner dem komponeneter som känns varma!

Har hittat flertal Pioneer CD-spelaren med samma symtom!ibland räcker det me att skruva på nån trimpot!(som bestämmer motorns hastighet)

och jag brukar lägga på små kylelement påå alla varma komp. för att öka livslängden!

är din spelare utan nån kylhål på lådan som ger ventilation?
synd att man bygger apparater så att de håller några år. Det räker med liten kylelement på de varma komp. och ventilerade lådor för att grejerna ska hålla längre!
lycka till.....
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:46:05  Show Profile Send A8 a Private Message
jag har nog aldrig varit med om att motorn lagt av, det är nog som norman säger...något annat vilkor är inte korrekt och därför startar inte motorn.
En klassiker på gamla maskiner är att lasern inte klarar jobbet längre.
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:50:41  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Ring hifiklubbens service och fråga vad som är felet, eller någon butik med tekniskt kunnig personal (finns det???)
Felet är ett standardfel på vissa Nad som gått hyfsat mycket.
Har ett par 522 (har jag för mig) som har samma problem.

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000