HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite funderationer ang mitt projekt. (nu med bild)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  14:55:06  Show Profile Send Kraniet a Private Message
som jag pratat om men inget fått sett än.. Måste fixa nånstans att lägga upp bilderna så folk tror mig..
Men iaf dom börjar ju bli färdiga nu topplådorna är ihopmonterade och jag har slipat till kanterna. Ska sätta ihop basedelen och slipa dom med. Sen är det "bara" läder och trä kvar att fästa.
Så nu börjar det ju bli dags att fixa filter till skapelserna. Har en del olika ideer där. Har trixat lite i LspCad för att se vart jag hamnar och har provat lite olika idéer.. En tanke var att filtrera melanbasarna var för sig en annan att använda ett filter till parallelkoplade basar. Fördelen med det första är att man kan använda på serie och paralelkoppling om man vill medan den senare bara är parallellt fast då med mindre filterkomponenter...
Har ju dock inga mätkurvor från de riktiga högtalarna så det hela är ju lite fiktion.. Nån som provat just mls delen i lspcad? man måste ju bygga en liten mätlåda för att det ska funka nån som gjort detta?

Sen är det lite andra praktiska saker som festandet av lädret på fronten några idéer där? Fronten är ju veckad som utopia så det är ju inte bara att pressa. Men kontaktlim kanske gör saken kort? Skarvning i hören lär ju vara roligt det med..
Och trä ja.. Undrans vad man ska använda där.. Det bästa vore om man kunde använda fanér som är lika tjock som lädret så man får en fin övergång där. Dom mer exotiska fanéren är dock aldrig speciellt mycket tjockare än 0,8 mm. Fast det är klart björk eller nåt liknande kan ju bli snyggt med rätt betsning..

Ja förslag idéer frågor motages gärna.. Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. (hmm lät som en bra slogan...

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/03/08 19:30:51

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/08 :  14:56:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
maila mig bilderna på
info@engelholmaudio.com

...så kan du få ha ett par, tre bilder där under en tid!

Vi måste ju få börja tro dig! ;-)

// Pär
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:03:28  Show Profile Send Kraniet a Private Message
låter ju bra det.. för min trovärdihet vill säga..
nä sen när man flyttar till civilationen blir det egen server.. Ska ju bara bo här i vindeln till 22 maj så det blir ju bättre snart..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/03/08 :  17:50:09  Show Profile Send kung a Private Message
Vad är det för element?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:54:09  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det är focal tc120td5 och peerless hds 5"(utan fasplugg) och 8"

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:59:46  Show Profile Send kung a Private Message
Vill du har frd-filer till dessa elemet?
Är det 8:an med fasplugg?

Edited by - kung on 2003/03/08 19:06:58
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:02:13  Show Profile Send Kraniet a Private Message
njae jag har matat in frekvenskurvorna på elementen.. För hand..
alltså de som står i databladet.
Sen har jag låtit lspcad räkna ut baffelsteget och det är denna frekvenskurva jag sedan använt när jag räknat på filtret..
så det är ju lite mer avancerat än inga kurvor alls fast samtidigt inte riktigt korrekt överensstämmande med verkligheten..

åttorna har ingen fasplugg finns inga såna element.. iaf inte hos peerless själva..

NAD 2200

Källa? Dator..

Edited by - Kraniet on 2003/03/08 19:08:36
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:15:06  Show Profile Send kung a Private Message
ok
med hjälp av spltrace, eller?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:21:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
nej med hjälp av ögonen.. alltså inmatningen av frekvenskurvorna.. ögon och en linjal och sedan matat in detta på rätt sätt i ett .txt dokument som man döper om till frd eller zma..
sen hur lspcad räknar vet jag inte.. man sätter in baffeldimensionerna och var elementen är placerade sen bestämmer man 3 eller 6db sumation factor och så ritar den ut en kurva med hjälp av det.. man kan även ta in rummets dimensioner väggar golv etc.. men jag är bara intresserad av baffelsteget nu iaf..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:24:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
nu några bilder..

först på diskanten som jag modifierat lite medels hjälp av en bågfil

sen topplådorna utan front.. det svarta där är dämplim dga2 blandat med grus.. staget som sitter i mitten av lådan tog dock bort.. det blev nog inte riktigt förankrat i lådan då det sjöng kraftigt när man knackade på det.. tre lager 16mm mdf är dock rätt stumt i sig..

sen har vi då basdelen.. uatn front då.. två lager 16mm mdf(sandvich med dga2) med ett lager klinkers på insidan som limmats/spacklats på plats med dga2.

sen då en liten schematisk bild på hur det kan tänkas se ut när allt är ihopsatt..

NAD 2200

Källa? Dator..

Edited by - Kraniet on 2003/03/08 19:30:21
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:48:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Häftigt.
Ett förslag: Tunnt(0,6-0,8mm) svart möbelskinn på front, 15-18mm massiv valöt på sidorna som är fräst med fin profil ev fas 45grader. Låt sidostyckena sticka ut ca 2mm mot topp och front. Basunderdel helt fanerad i valnöt. Läckert!
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:30:09  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja lädret har jag redan.. det är ca 1mm svart läder med sån läcker struktur som tex sonus faber har på sina..

valnöt ja.. det kostar ju lite dock.. men jag har funderat på tjockare trä än faner faktskt. kanske nåt annat stavlimmat som på sonusfaber? dom har väl lönn tror jag ganska dyrt det med och inte så fint(vitt) om du inte betsar det..

kom på det var ju en bild till.. det är alltså avrundningen detta.. baffelns hörn rundas med ca 50mm radie

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:38:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du rundat kanterna själv för hand så ska du ha beröm!

Edited by - n/a on 2003/03/08 21:38:52
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:52:26  Show Profile Send norman a Private Message
wow! ser tungt ut... Gillar att det är rejält rundad front.

Det bästa vore om man kunde använda fanér som är lika tjock som lädret så man får en fin övergång där. Dom mer exotiska fanéren är dock aldrig speciellt mycket tjockare än 0,8 mm.

Man kanske kan lägga nån billig faner först och sen en tunn snygg utanpå?

hmm man borde kanske kunna anlita en sadelmakare för att få till lädret?
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:54:54  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Trevlig lokal :)
Känns som en dröm för mig som på sin höjd kan "pyssla" lite i köket då jag är ensam hemma. Måste skaffa hus snart...

Kommer inte diskanten att reflekteras i mellanregistren när du monterar dom sådär? Vill inte vara negativ, vem vet du kanske redan tänkt på allt sånt?
Monteringen fungerar i Utopia iallafall...

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:57:27  Show Profile Send ekman a Private Message
Riktigt snyggt ska bli kul att se hur detta blir när du är klar
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:25:07  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tack tack..

jo rundningen är för hand.. först sågat med 45% sen hyvlat lite och sist putsat med "handriven" bandputs som tur är så är ju mdf lättarbetat..

ja jag har funderat på diskant reflexioner i mellanbasarna.. men jag vet inte jag har lite erfarenhet av sådat bygge så jag får väl lösa det senare.. ja rundningen är rätt snygg att se på men om den är värd besväret vet jag inte.. de mätningar som gjorts visar ju närmast obetydliga skillnader i frekvenssvar.. vinsten kanske ligger mera i fas och offset frekvensgång kanske.. många har ju påtalat det mer exakta mellanregistret i rundade byggen men detta kan ju beror på mycket annat också..

en sak r iaf säkert dom kommer ta sin lilla plats i rummet.. tänkte aldrig på det här i verkstan men när jag tog hem dom.. bara toplådorna är ju enorma! mycket större än det som sälj i butikerna numera iaf.. lite flådfaktor mao..

har förresen limmat ihop baslådorna nu.. ska gå hem och vänta tills imorrn så jag kan fortsätta. använder ett sperbt lim Super Set ett silikonlim som verkar fungera väldigt bra klarar rätt så stora fogrörelser och limmar benhårt.. tar ca ett dygn innan det är helt genomhärdat dock.. men det limmar efter en timme..

måste fixa gjutmallen för foten till baslådorna också.. hade tänkt gjuta dem i betong ca 50mm eller nåt sånt. detta dämpas sedan med bitumenplator på undersidan. sen blir det spikes ala Linn Komri med justering på ovansidan.. har inte fixa spiksen än dock men jag har en ide som involverar spetsade M10 bultar, mutter och fjäder.. självfixerande lättjusterande spike..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:50:49  Show Profile Send norman a Private Message
ja rundningen är rätt snygg att se på men om den är värd besväret vet jag inte.. de mätningar som gjorts visar ju närmast obetydliga skillnader i frekvenssvar.. vinsten kanske ligger mera i fas och offset frekvensgång kanske..

På mina byggen blev off-axis frekvensgången mycket jämnare med rund baffel än de gamla lådorna med kantig, sen om det märks så mycket i praktiken vet jag inte...
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:10:46  Show Profile Send tengil a Private Message
WOW Kraniet! Absolut det coolaste jag sett av DIY högtalare, här på forumet! Rundningen ser helgrym ut, väcker respekt! Har du uppskattat dem sammanlagda vikten?!! Hoppas dom låter lika bra som dom säkerligen kommer att se ut!!

Vilken lutning kör du med på baffeln?? Måste säga att det är snyggt med veckad baffel!

Nä nu får jag gå ner i källaren och slipa jag med!!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:15:32  Show Profile Send Johansson a Private Message
Damn! Det här projektet vill jag se mer bilder på!

Vad hade du tänkt driva skapelserna med? Hemmapulade Aleph 2:or förstås...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/09 :  09:02:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nice värre!!

Keep us updated (med bilder) herr Kranium

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:05:09  Show Profile Send Kraniet a Private Message
tja jag vet inte om det är så värsting.. men det har nog möjlighet att bli bra ändå..
Nja drivningen blir med Linn jag är ju frälst så.
Sektens pådrivningar har dock inte lyckats driva ut diy-lusten i mig så kalla mig kättare om ni vill...
Nä skämt och sido det är ju roligt att bygga och en rejäl utmaning..
Undras om jag inte ska gå på stavlimmat trä ändå en 15-20mm extra material kan ju aldrig skada.

Vikten tja jag vet inte.. bara monitorerna ligger nog på 15 kilo kanske basdelen väger ungefär lika mycket för tillfället.. Men en sak är säker elementen har tillräckligt med luft iaf.. Har inte räknat ut det exakta q värdet på lådora men det är nog nere på 0,5 tror jag. Får se om man blir tvungen fylla ut lådorna med nåt sedan.. Sandfyllda smålådor som man limmar fast kanske?
Monitorerna låter dock rätt så rent och fint och då har jag ingen dämpull i lådorna än.. Dom spelar också rätt så djupt tycker jag. Men det kan bero på det enkla filtret jag använt (spole på 1,8mH)..

Tänkte runda hörnen på baslådorna och sedan kärra hem dom och prova basarna också.. Alltid lika kul att provspela nåt nytt..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:07:12  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja just det lutningen.. jag kommer inte ihåg just nu.. men jag har lutat dom så att basarna kommer fram ca 2,5-3 cm. alltså i överkant eller lite under talspolen.. Teoretiskt så ska man väl hamna rätt så bra när det gäller fasen.

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:17:45  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Baaaah! Snacka om hantverk!

Stort beröm till dig.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:55:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
njae jag har matat in frekvenskurvorna på elementen.. För hand..
alltså de som står i databladet.

Hur tätt har du matat in värden? dvs. hur många värden per mätning, det var ju detta jag vara ute efter i min "Måste man mäta" tråd för nån månad sedan. Man har ju bara två element (H534+T14RC) så det är ju mindre jobb. Jag har ännu inte fått några mic-kapslar från Minic ännu, men jag vill börja räkna på ett "riktigt" filter alla fall.

Sedan måste man ju tillägga, tredubbel MDF = Heavyyyy!

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/09 :  17:05:13  Show Profile Send Kraniet a Private Message
lite svårt att säga.. det beror på hur kurvigt det är.. ändras inte kurvan från 100-2000 hz så behöver man ju bara mata in två värden. men har du fem kurvor mellan två närliggande frekvenser så blir det ju mer. Så länge man får med utseendet i stort så.. små förändringar gör ju mindre (under 1db lär man inte höra nån skillnad iaf..)

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000