| Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:13:31
|
En viktig sak, har jag märkt är att anpassa spridningen. Hur blir spridningen för diskanten i ditt system? Har du räknat på hur delningskurvan ser ut vid 60 graders vinkel? Hur påverkar din baffel spridningen hos diskanten? När du börjar lyssna, prova gärna med lite filt runt diskanten.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:15:25
|
Och här står vi stumma av förundran över ett extremt snyggt hantverk. Jaha nu har du satt standarden, bara för oss andra att försöka följa efter ;P
*Djupa bugningar och en oändlig rad lycka till* |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:53:21
|
he det var inte lite berör folk kommer med.. vet inte om jag tycker det är sånt märvärdigt bygge.. Ja det där med diskantens spridning och annat.. jag har ju funderat en del men har inte kommit fram till speciellt än.. en sak som jag tänkt på är att man lyssnar ju mera på 15 grader off axis när det är sån lutning och det är ju en anan frekvenskurva. En lenare och finare kurva iofs men iaf.. Diskanten är enligt focal själva avsedd att användas i högtalare med stor/bred baffel (se bara utopia..) men visst det lär ju hända saker när dom sitter i lådan.
En grev jag däremot märkt är att högtalarna är väldigt känsliga i höjdled. Man måste sitta med öronen nästan exakt i mitten av diskanten för at det ska låta bra. Ändrar man på detta så låter det genast dovt och konstigt. Men det fixar man ju med spikes om inte annat. I sidled däremot uplever jag dom rätt spridande fast ändå men nån slags direktivitet. Aja jag vet inte vad jag ska tycka än så länge. Måste fixa delningsfilter snart dock. nån som provat lida egna spolar? fins ju et recept i loudspeaker design cookbook hur är det? jag är inte orolig för utrymme då filtret komer sitta utanför lådan.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:22:20
|
quote: vet inte om jag tycker det är sånt märvärdigt bygge...
Du ja!! Men vi dödliga..    |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:00:04
|
Det finns en utbildning i Vindeln där man håller på med "slöjd" om jag inte missminner mig. Är det där du bygger dina tjusiga högtalare? |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:37:40
|
Hej igen,
vad jag menar är att även om on-axis ser fint ut så kan rumsresponsen se annorlunda ut. Det påverkar ljudet mycket. Om du kan mäta, mät med svep och ta medelenergin var 1/5 oktav och jämför med direktljudet. Prova att sätta två lager hobbyfilt på baffeln på var sin sida om diskanten. Så att diskanten blir något försänkt s.a.s; det begränsar spridningen i de extrema vinklarna sidledes och kan göra att ljudet känns naturligare och mjukare. Det är iaf min erfarenhet.
T
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:42:15
|
ja jag får prova det senare.. har ju en hel del arbete kvar på högtalarna än så det ligger ett tag fraåt i tiden..
jo jag går sljödutbildning här på vindelns folkhögskola. En tvåårig utbildning som inte förutsätter några förkunskaper utan man får lära sig från början med handverktyg (första året är tänkt att klaras utan maskiner). Andra året går man över och lär sig arbeta med maskiner. Ganska lite utrymme kanske och inte så väldigt mycket maskiner (rikthyvel, planhyvel, cirkelsåg, bandsåg, pelarborr, överhandsfräs, träsvarv, metallsvarv) men det går ju hitta på en hel del iaf. Det hela ligger på gymnasienivå så man kan hoppa på rätt så tidigt. Men jag tror man måste vara 18 för att få använda maskiner..
Hemsidan är som följer.. http://www.vfhs.nu/
|
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 10:35:53
|
| har förresten haft hem basunderdelen nu och provat.. låter mycket lovande det med. speciellt överraskande är åttornas förhållandevis bra (lägre)mellanregister. borde inte kunna orsaka så mycket problem längre upp i frekvens mao.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 11:58:38
|
Tempot ligger i då med andra ord? Underbart kraniet ! Jag är riktigt avundsjuk redan nu!
..mer bilder snart då?? |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 12:05:08
|
jag ska se till att fixa en server och lägga upp *alla* bilder har nog en 40 stycken och ska ta mer idag tror jag.. skolan har ju en helt underbar ny fin digitalkamera.  |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:19:54
|
*puh* otroligt tråkigt att slipa efter ett tag.. men nu har jag iaf rundat alla hörn som ska rundas. Även planat baslådornas sidor. I morrn ska jag plana topplådorna och sen gott folk så är det dags! Att limma läder alltså.. Och så fixa träet till sidorna, har kommit fram till vad det blir för träslag där också.. Lind.. Varför? Tja det finns tillgängligt är ganska billigt och en netrual färg som kan betsas till nåt roligare (Lind är ju alldeles vit..) det är antingen det eller alm. Alm är dock rätt så mörkt.. Hmm ja men.. ja jag får se helt enkelt.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Andreas N
Member

139 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:38:59
|
Riktigt läckra dom där. Klar JM-Lab feeling. Som sagt fleeer bilder tack   |
 |
|
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 18:59:03
|
Det kan väl inte vara så lätt att limma läder mot trä? Speciellt när det är så mycket svängda former. Jag har provat att limma en variant av matta i ett flygplan, med massor av spraylim och en hel del hjälp löste det sig dock
Mycket stiliga högtalare annars  |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 20:08:27
|
| jag ska nog använda nåt kontaktlim av nåt slag.. finns ju en hel uppsjö av dom så nog ska man kunna hitta nåt som funkar.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Topic  |
|