HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Totalt vansinne sökes =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:55:11  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jahopp, nu är Parasite på krigsstigen igen

Jag har länge funderat på att det måste gå att använda en hel del ideer och ibland vansinniga ideer för att uppnå ett ljud man är nöjd med. Flera av era redigt inbitna high-end fanatiker kommer nog vilja tortera mig en smula när ni läser detta, men jag gör ändå.
Har sett flera mycket intressanta lösningar där man i stort sett använder "nackdelar" och vänder dem till sin fördel. Ett helt suveränt exempel är Svalanders bygge (för er som missat http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm ). Ett annat är horn konstruktioner, där man oftast inte för en hifi-isk korrekt djupbas, men en rejäl skjuts i mid- basen vilket ofta kan upplevas som tillräckligt.
Ett annat bra exempel är diskussionerna som vart här på forumet med diskusioner om både låg och högnivå kablar gjorda av cat5, ekk, scasi och ide- kablar. Just det faktum att någon lyckades använda cat5 kablar till lågnivå med bra resultat gjorde mig mycket imponerad.

Så vad jag söker är ideer, gärna vansinniga om litte specialbyggen eller liknande, eller ideer hur man kan förbättra lyssningen kanske genom att teoretisk försämra ljudet.
Alla idder om byggen eller tweakning av billiga element är välkommet.
Kanske nån vet hur man fixar med piazo-diskanter så de funkar bra i pop-boxar utan att skära hål i öronen.
Kanske nån har galna ideer hur man använder en konstruktions stående vågor/resonansfrekvenser eller annat för att att få en mycket boostad mid-bas, som kanske kan funka i bil eller specialbyggen.

Så snälla, alla ideer, brainstorming eller liknande motages vänligen, hoppas denna tråd kan bli långlivad =).

Skicka gärna med länkar om det går =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:06:56  Show Profile Send celef a Private Message
skaffa ett par schyssta hörlurar (typ grado) o en bärbar cd-spelare och du slipper tänka på teknik mer!

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:38:33  Show Profile Send Parasite a Private Message
eller så kan man lägga ner alla ideer som inte har godkänts av den heliga DIY-smurfen.
Celef, sämsta inlägget i detta forum

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:52:59  Show Profile Send celef a Private Message
jo det märks att du är på krigsstigen! mitt tips var för välljud, om du letar efter dåliga idéer för välljud så finns inte sådana! kul att du orkar rangordna mitt inlägg!!

sound pollution
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:57:02  Show Profile Send Parasite a Private Message
Trodde nu var ironisk och ville säga att jag skulle försöka köpa mig till välljud istället för roliga ljudexperiment.
Ber verkligen om ursäkt om jag missförstog dig.

Edited by - Parasite on 2003/03/08 18:58:55
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:41:31  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Läste i en artikel att olinjäriteter och annat i utgångstransfomatorn i ett rörsteg kan ge ljudet värme.
Kanske man skulle linda en 1:1 transformator mellan steget och högtalarna med en spik i mitten, det borde ge en bra bild av hur dessa olinjäriteter låter..
Kanske räcker mad att minska dämpfaktorn med ett seriemotstånd..

Passar den iden in i tråden måntro?
"hur man kan förbättra lyssningen kanske genom att teoretisk försämra ljudet"

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:35:31  Show Profile Send Larsen a Private Message
Finns ett utmärkt knep för att mildra piezodiskanterna:

1: löd loss kabeln från ena anslutningen till piezodiskanten. Är du noggrann och tror på psykoeffekter så löder du loss båda.

2: färdigt.

/Lars... på mindre seriöst humör. Kanske borde vara mer seriös då jag har några piezos liggande.

Edit: jag tror det är hornet framför piezomembranan som ger elakheterna. Demonterade det en gång och det blev snällare, samtidigt så förlorades en del av popboxarnas "bett". Självfallet sjönk också verkningsgraden. Kanske kan man coata membranet också? Jag har en tub Dynaudio LX-2, så jag skulle ju kunna prova. Dom kostar ju just inte mer än en skaplig lunch

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/03/08 22:43:42
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/09 :  02:31:20  Show Profile Send Parasite a Private Message
Ionizer, kanske en bra ide, lol, jag fattar noll om vad du snackar om =)

Larsen,faktiskt ganska kul, he he, =)
Med tanke på att det finns skitbilliga piezos så kanske man kunde prova till ett verkligt lågbudgetbygge ,tex till någon som bara vill ha HÖGT ljud i bilen.

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/09 :  12:49:18  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Har faktiskt sett en bil som for förbi och poppade diskant, på ca 30 meters avstånd hördes det tydligt... galning
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:29:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Kanske är det en ekonomisk fråga... Killen (eller tjejen?) satsar nog på en rejäl hörselnedsättning toppat med lite goo tinnitus. Då blir ju det framtida hifiintresset billigt. ALLT låter skit, så ingen ide att bry sig. En plaslåda från på-av med discoblink och demoläge på displayen låter ju precis lika dåligt som det andra

Var en gång för länge sedan på en demo av Communitys model "Mobster"...någonting...eller så inte...hmm... Har för mig att det var 6 eller 8 st 15" monterat i cirkel i ett horn, med mid & diskantdrivers i mitten. DEN spelade högt! Det som var lite speciellt var väl att den lät likadant på 500 meters avstånd. Önskar jag hade bild på den. Minns i alla fall att dom körde fram en lastbil, öppnade bakdörrarna = klart. Som en gigantisk vägg. Fantastiskt vansinnigt!

Har väl hamnat på sidan av tråden... som vanligt.

Förresten: Piezos går det väl ganska bra att fixa en avskärning av frekvensområdet neråt. Kasta in ett mostånd parallellt med elementet, tex på 4 ohm, beräkna sedan kondensatorn baserat på motståndets värde. Kan minska pressen på piezon och kanske låter den lite snällare, men det är bara spekulationer.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/09 :  21:31:37  Show Profile Send Parasite a Private Message
Larsen, den vansinniga hornkonstruktionen lät jätteintressant, nåja kanske en smula vid sidan med wtf, den hör till i alla fall. =)

Tack för rådet med piezo, det är ungefär i på-av:s hifiklass (de billigare modellerna) jag har lagt nivån, och intresserad av hur man kan få det ljudet, kräma på duktigt och ändå slippa en genomgående distning i elementen....

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:39:10  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Larsen skev:
"Finns ett utmärkt knep för att mildra piezodiskanterna:

1: löd loss kabeln från ena anslutningen till piezodiskanten. Är du noggrann och tror på psykoeffekter så löder du loss båda.

2: färdigt."
piezo och piezo. Audax HD3P, något lenare får man leta efter...
Dimitri
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:41:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
Zed51, förstår var Larsen menade, he he. Han förstpg att jag menade de där billiga piezo skrikarna för max 150 pix.....
Audax elementet som du föreslog bör ju va skitbra ljud i med tanke på priset =)

Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/13 :  00:09:42  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
quote:
Edit: jag tror det är hornet framför piezomembranan som ger elakheterna. Demonterade det en gång och det blev snällare, samtidigt så förlorades en del av popboxarnas "bett". Självfallet sjönk också verkningsgraden. Kanske kan man coata membranet också? Jag har en tub Dynaudio LX-2, så jag skulle ju kunna prova.

http://www10.big.or.jp/~dh/tips/dammar.html

Du bör också dämpa plasthornen med bitumen, modellera eller dylikt om du inte väljer att plocka bort dem helt och köra flera piezos.

Eller också kan du ju vara lite helgalen och göra så här:

Eller riktigt tok crazy !

Kraftigt modifierat piezo element koaxialt monterat.

Har jag gjort dig galnare nu ?

Edited by - Mattepatte on 2003/03/13 00:22:42
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/14 :  21:22:15  Show Profile Send Parasite a Private Message
*asgarv* jehoooo
tack tack, sjyssta ideer =)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000