HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klarlack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:59:44  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Skulle behöva lite tips på någon bra klarlack för trä. Jag vill åtminstone ha följande egenskaper:

• Bra skydd mot uv-ljus

• Lösningsmedlet ska vara vatten

• Ska finnas i matt eller åtminstone halvmatt

En sökning på här på forumet gav golvlacken FormelV från norska(?) Scanox. Någon som har erfarenheter av den eller andra förslag?

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:13:38  Show Profile Send time a Private Message
Golvlack, men det ger en "död" yta fult om man lägger ned mycket arbete, rekommenderar timberexolja, poleras med maskin och ger en halvmatt finish. Fast den är ju inte vattenlöslig förståsss

Lämnat forumet
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:20:03  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Från Google:
'Your search - timberexolja - did not match any documents.
No pages were found containing "timberexolja".'

Var finns denna olja?

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:36:18  Show Profile Send time a Private Message
Förghandeln har oljan, används i offentliga lokaler mm har själv oljat golv med den, funkar bra, bafflarna också naturligtvis ! sök på "timberex"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:38:03  Show Profile Send time a Private Message
Någon förresten som har testat kinesisk träolja som ger en helt blank yta ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:55:06  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Klarlack: har lackat mina nya högtalare med Herdins halvmatta klarlack. Vattenbaserat. Lättjobbat, kan bli gardiner, måste vaktas en stund efter påstrykningen. Fin, rätt så matt satinyta. Köpt på ABI trä, men finns i vanliga färgaffärer med

Olja som ger blank yta: Benarolja eller Ovatrol. Har haft 3 st träbåtar och använt Benar. Mycket lättjobbat och fint resultat. Benar finns i båttillb affärer men iblan även i vanliga d:o

Kinesisk olja I göteborg: Wibo färg Hissingen

Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/03/13 08:56:24
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:45:38  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Tack för tipsen. Ska titta lite på lacken hos Abi när jag hämtar mitt trä där.

//Henrik

Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:01:55  Show Profile Send markih a Private Message
Jag har använt formel V. Det ger hyfsat resultat, bra med UV-skydd på ljusa träslag tycker jag.

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000