Fick reda på att man använder ett motstånd(som går till jord) i filter(killen som sa detta har läst el), för att filtrera bort skräpet. Detta har jag dock aldrig sett i delningsfilter till högtalare. Behöver jag något motstånd?
Motstånd kan man använda i delningsfilter. Allt beror på vad man vill åstadkomma. Men skräp finns det nog knappast i signalen till högtalarna. Möjligen musik...
"skräp" = de frekvenser man inte vill ha till det elementet, frågan kvarstår varför behöver man ett motstånd till detta. Går inte skräpet till jord ändå?
Där är det inga motstånd med. Möjligen kan man använda motstånd till mer advancerade filter. Eller för att helt enkelt dämpa något element lite (t.ex. diskanten).
Det är så här jag menar. De frekvenser som inte skall till högtalaren går genom motståndet. Alltså inte en impedanskorr. som skulle vara efter filtret & ingen dämpning heller, den torde vara mellan filtret & impkorr.
Har en teori - När denna koppling sker kommer signalen att ta motståndsvägen när motståndet hos elemenmtnet överstiger motståndets ohm-tal. Man kan göra denna koppling om man vill skydda förstärkaren från de extremt höga ohmtal ett diskantelement kan komma upp i ovanför det hörbaras gräns, om detta inte utrustats med korrigeringslänkar. Oftast sätter man dock en kondensator med litet värde (0,1 uF) i serie med motståndet. Vad är då fördelen? - jo, förstärkaren ges en lättare last att arbeta med och allt låter mindre ansträngt.
Jag använder massor med motstånd i mina filter. Fast bara en eller möjligtvis två ligger "i serie" med något element. De flesta är parallellt eller i serie med andra komponenter (spolar och motstånd). Anledningen är för att ändra andra komponenters grad av påverkan. Sätter man en resistor parallellt med en kondensator t.ex. så funkar den som någonting mellan en kondensator och ett motstånd. Samma gäller för alla kombinationer av spolar kondensatorer och motstånd men på många olika sätt kan man säga.
På så sätt kan man få precis den elektriska överföringsfunktion man vill ha från filtret och inte bara ett visst "dB/oktav" vid en enda frekvens.
Vad elektrikern menar har jag ingen aning om men det är en viktig användning av motstånd i högtalarfilter.
Nu vet jag vad han menar. Han menar förstås aktiva filter där det inte finns någon last. Då sätter man motstånd som last till filtret. I en högtalare så utgör ju själva högtalarelementet lasten för filtret.