HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elementplacering, vad är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/08 :  17:42:28  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hur ska de placeras finns det några bra knep ?

Funderar på hur min Proac-center ska se ut nämnligen

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:07:16  Show Profile Send Kraniet a Private Message
den vanliga "liggande dappolitto" elementplaceringen är väl inget som egentligen hör hema i seriös hifi. Väldiga problem med frekvensgången så fort man inte sitter precis i mitten.
bästa är nog att köra med en "vanlig" placering med diskanten ovanför melanregisterbasen. Sen om man ska ha mer basar så sätts dessa vid sidan av de andra elementen. Med en proac center har kanske bara en diskant och en bas? I det fallen kanske det gör mindre om man har en "liggande" placering men fortfarande så innebär det vissa skillnader i ljud beroende på hur mycket off axis man lyssnar.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:31:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ahh i see! I den varianten jag bygger så är det bara 2 element, men pga att den ska ligga på en tv, och utrymmessjäl, så måste elementen vara enligt den liggande modellen.

Men ska man ha dom i en vertikal linje då eller ska tex diskanten flyttas ut mot baffelkanten?

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:35:47  Show Profile Send Kraniet a Private Message
du får ju mindre diffraktion om den flyttas mot kanten.. sen blir det väl likadant som golvarna då? kan ju se estetiskt tilltalande ut kanske om man ser att dom hör ihop.. Jag skulle nog köra på samma baffelbredd som golvarna och sen en lagom bredd på själva lådan.. har proac ingen center själva? du kan ju sno hela utseendet i så fall..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:15:22  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja det var det som jag hade tänkt - att göra som golvarna - men tänkte att det kanske är nått man borde tänka på

Här är ett förslag på hur centern kan tänkas se ut:
http://w1.885.telia.com/~u88504578/bilder/center.jpg

Dela gärna med er av er kritik, bra som dålig.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:19:58  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja men det där blir väl riktigt bra det? ser ju väldigt stiligt ut.

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:22:09  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp, men det ska låta bra också

Edit: Tack för hjälpen!

Edited by - Dazzin on 2003/03/09 16:25:04
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:26:38  Show Profile Send Lash a Private Message
Ska inte diskanten sitta i mitten?
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:35:28  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Då blir den för hög.. har inte plats för det, tyvär.. (om du menar att de ska staplas på varandra)

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:51:14  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Centeren bör laves som en 3-vägs. Da kan du placere en liten mellemton och diskant over hinanden och en bas på hver sita. Om du delar lägt 300-400 Hz til basser er der ingen problemer med at dom "ligger net".

Se evt. hur min center ser ut:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/HomeThe.htm

Min nästa center bliver en gulv-stander - ochså 3-vägs.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:57:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hmm det blev dyrt

Men hur uppfattas ljudet på det sätt jag gjort det på då?

Vad blir negativt ?

Edit: Jan, jävligt fin center du byggt !!

Edited by - Dazzin on 2003/03/09 16:58:48
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:32:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nån som kan svara??

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:20:20  Show Profile Send Kraniet a Private Message
kikade i loudspeaker design cook book (förövrigt rätt bra att kika i när man har funderingar )
Mätningarna han visar upp för en liggande center med en diskant och en bas visar en utsläckning vid delningsfrekvensen som vid 30 grader off axis liknar total utsläckning (elementen är ur fas med varandra). Men denna kurva är dock mycket finare än om man skulle ha två basar. Så en bas är ju att föredra i det fallet även om liggande eleentplacering inte är speciellt bra.
Men platsbrist är ju lite jobbigt när det gäller center..

Man skulle inte kunna tänka sig en vägghängd historia som hänger på väggen bakom tvn? Den kommer lite högre upp i förhållande till sidosystemet men det är nog en bättre lösning ljudmässigt kan tänkas. M/K har väl en sån uppställning?

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:36:04  Show Profile Send Simba a Private Message
Ett lite tips: lag forholdene rundt diskanten så asymetriske som mulig. Dette vil gi en flater frekvensgang å jobbe med.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/12 :  23:42:43  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Kraniet: Tyvär funkar inte en stående-vägghängd historia..
kolla in bilderna på; dazzin.minhembio.com så förstår du!

Mmen så det skiljer så pass mkt mellan att ha en högtalare "stående" gentemot "liggande"??

Ska spana in den där boken också, verkar vettig.

Simba; Ska fundera på saken!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000