Av sambotekniska skäl tvingas jag använda 10 meter kabel mellan försteg och monoblock. Detta var ok med mina gamla grejor men efter uppgraderingar inklusive bullet-plugs måste jag konstatera att ljudet blir betydligt plattare och med sämre bas med 10 meter än 1 meter kabel. Jag använder f.n. enkel RG62.
Vad rekommenderar ni för LÅNGA DIY interconnects. CAT5? Dubbel RG62 (ej skärm som ledare) ? Svalanders fläta? (Torde väl ta ett tag att fläta ...
Tror rätt mycket på dem faktiskt... kan inte motivera varför dock.
Jag kommer dock ersätta silverledaren med 0,5mm koppar och skärmen med en tätare förtennad kopparskärm från Elfa.
Han använder högtalarkablar enligt samma recept, men med 0,8mm ledare istället och utan skärm. Kommer nog prova även det, men kanske med 1,0mm ledare så man får upp tvärsnittsarean till åtminstone 0,75mm, även om det finns många (främst i rörkretsar) som hävdar att det inte spelar så stor roll (alltså att 0,8mm räcker gott).
Oj, 10 meter är ganska långt! Jag hade försökt att få ner kapacitansen till ett absolut minimum. En fläta med 2 innerdelar från exempelvis rg62 och kanske även blanda in ett tomt ptfe-rör som "spacer".