| Author |
Topic  |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 13:26:51
|
Hej alla GDS-are Äntligen efter flera månader är jag färdig med mitt allra första diy projekt. http://www.algonet.se/~zed/diy/kls-5.JPG http://www.algonet.se/~zed/diy/kls-4.JPG Men: nu kommer ångesten. Vågar jag koppla in dem till förstärkare? (för att inte tala om oron att de inte alls är bra, men det är en annan femma). Jag ska triwira: http://www.algonet.se/~zed/diy/klsxo-1.JPG Filterschemat är: http://www.algonet.se/~zed/diy/kls3xo-3.jpg Nåväl: med multimetern får jag 6,6 ohm på basterminaler men inget på mid- eller diskantterminaler. Jo, det kommer ett litet pip precis i anslutningsögonblicket på mellanreg terminaler. När alla röda resp alla svarta terminaler är bygglade så blir det 7 ohm. Troligen bas + kabelresistens.(?) Min fråga är, är det ett normalt beteende? Det ärlikadant i båda filter-högtalar paren. Förstärkaren är en 15 år gammal NAD 3155 (50W). Kan man skydda sig med att vrida volymen till 0 och sedan öka försiktigt? Så där efter allt slit, funderingar, misstagen så inser jag att det var lite väl svårt för en fullkomlig novis, jag hade då ingen aning om detta forums existens. Jag brinner av iver att koppla in dem idag. Så dröj inte för länge med råden, svaren, sågningar och uppmuntran. Skulle bli kul att ha några av er sedan på besök för beskådan och lyssning. Dimitri
|
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 13:38:14
|
Det verkar som ett normalt beteende med multimetern. Men om du är rädd om förstärkaren kan du börja med att sätta t.ex. ett 4ohms motstånd på förstärkarens utgång i serie med högtalaren, sen lyssnar du om alla element låter. Du kan också mäta impedansen hos högtalaren om du kör sinus och mäter spänningen över motståndet och högtalaren (gör inte så mycket att en multimeter inte är rak då man tar ut skillnaden mellan spänningen över motståndet och spänningen över högtalaren). Men det räcker nog med att du lyssnar med motstånd, låter det någorlunda bra då så är det troligen inget fel...
Intressant diskant! Du får skriva om hur det låter sen! |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 13:43:49
|
Dend dära diskanten har jag hört både bu och bä om, mest bu, och elfa had mkt svårt att bli av med sina ex, de halverade väl nästan priset också.
SÅ, om du tycker att den låter bra, kanske fler kan våga sig på att testa denna!
intressant. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:24:33
|
Niklas, Har hört mkt gott om dem. Köpte på elfa i oktober för 1325 st (+ moms) priset nu är 1475 + Tack Norman, tyvärr har jag inget motstånd över (det blir till att kuta till Classe). Hur "kör" man en sinus? Dimitri |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:44:18
|
Tack Norman, tyvärr har jag inget motstånd över (det blir till att kuta till Classe). Hur "kör" man en sinus?
Det skall vara ett effektmotstånd på ca 5w kanske.. Sinus kör man med t.ex en tongenerator (har inte alla en sån? ) eller från datorn eller en testcd.. men det behövs nog inte, kör musik och se om det låter från alla element för då är det nog ingen kortis iaf.
Om du inte har nåt motstånd så funkar det nog med t.ex. ett gammalt element i serie som du kanske har liggande (dess impedans påverkar såklart en hel del men för att testa att dina högtalare funkar så duger det nog) ...eller en bilglödlampa..mät motståndet när den är kall bara.. |
Edited by - norman on 2003/03/09 14:50:56 |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:39:36
|
Hurra, De spelar!! Sedan 10 minuter. Jag vågar mig inte på något omdöme ännu. Men alla element är med, det låter rent, musikelementen är separerbara. Dimitri
|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:46:59
|
| Grattis. Tycker mig känna igen Audax HM-130co elementet i mellanregistret, har jag rätt eller? Sålde fyra st som jag aldrig använde själv för några år sedan. Kul att få höra hur det låter om det nu är dom. |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:57:28
|
Dahlberg, Ja det år hm130co. Du är välkommen, och som sagt andra med. Tack Norman för hjälpen. Dimitri |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:19:22
|
| Var bor du? |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:49:51
|
Tack Celef, fint diskantelement;). under denna är det nog även kolfiber Audax HM100C0? Jag bor i gbg. Dimitri |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:56:17
|
Den där diskanten är ju rent ut sagt sexig...
Mkt snyggt dimitri vågar jag chansa på att även internkablage är draka cat 5e!??
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 11:54:45
|
Tack Magnus Faktiskt inte. Jag köpte en kabel som heter HU1 från IPL acoustics. Koppar med mycket tjock silverplättering. Kabeln syns i filtret. Cat5 används som extern kabel. fläta med 3 längder till diskanten och 3x2 fläta till bass och mellan. Mycket bra, fast jag har ännu inte hunnit samla alla intryck. Bra kabel du sålde till mig Magnus, tack. Dimitri
|
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:09:07
|
Hehe inga dåliga snokar du gjort dig!!!! Jag har ju ett par TTT hemma(3*2fläta) å de är ju feta...
Kul projekt du har haft för dig dimitri.. gillar ju skarpt dina filterlådor och anslutningslösningar.. ser läckert ut!!!
Jag övergav ju flätningen de jag höll på att avlida från blåsorna man fick i händerna när man snurra ihop 3*2 flätorna.. kommer nog investera fabrikspulat på den fronten.. Ecosse tycker jag har ett riktigt intresant sortiment!
Än en gång; snyggt dimitri, eloge från mig!!
Mvh Magnus Jonsson
|
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
| |
Topic  |
|