HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvare max 5000:- HECO, Wharfdale eller QLN?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:35:13  Show Profile Send Johan W a Private Message
Hej!

Har varit och lyssnat på ett par HECO Xenon 400 för 3900kr och ett par Wharfdale 8.4 (tror jag dom hette...) för 3500kr och var mycket nöjd med båda dessa.

Är det någon som vill dela med sig av erfarenheter eller tips angående dessa? Kanske borde jag lyssna på några andra innan jag bestämmer mig?

Jag har sökt efter info om dessa och hittat en hel del positivt om Xenon 400 men inget om Wharfdale. Hittade även mycket positivt om HECO Mythos 500 och Canton LE 107. Var kan man lyssna på dessa i Göteborg?

Min förstärkare och CD-spelare är inga avancerade grejor, men man måste ju börja med något. Jag lyssna på det mesta utom klassiskt med tyngdpunkt på rock, tex. Billy Idol och Status Quo.

Mvh Johan W

Ändrade rubriken eftersom jag "hittade" ett par QLN 604 som verkar intressanta. /Johan

Edited by - Johan W on 2003/03/10 23:17:21

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:26:37  Show Profile Send jari a Private Message
Hej.
Eftersom du bor på solsidan,tycker jag du skall besöka
Ågrens och ge Monitor Audio Brons 2 en genomlyssning.
Samma pengar som de övriga som du är intresserad av, de har
fått bra recensioner.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

SFN
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/03/09 :  16:30:50  Show Profile Send SFN a Private Message
Jag själv har Heco Xenon 400 som jag köpte på Tele-Hå i GBG.
Tyckte dom lät bäst av dom jag lyssnade på,bla JBL Och QLn.Dessutom var dom billiga.

Man har möjlighet att biwira dom vilket jag snart skall köpa kablar till.

Har haft dom i ett år dom har funkat bra.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/09 :  17:51:53  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag tror det är samma element i xenon och mythos, dock lite olika placering. Jag avråder från LE107, tycker att den låter obalanserad...eller kanske snarare spretig/tunn. Wharfedalen har jag inte hört. Xenonen är en mycket trevlig bekantskap om man vill ha en billig golvare. Kanske inte direkt vackert och detaljerat ljud, men medryckande och musikaliskt.

Jag gör som i en tidigare tråd i veckan och rekommenderar gamla MA bronze 3:an som finns på Malmö hificenter för 3800:-. (Och jag får väl också tjata om att jag inte alls håller med HiFi&Musik i att nya serien är bättre än den gamla)Ett annant alternativ är de beggade Dali5005:orna som säljs på Hifimagasinet med utropspris 3500:-.

Mitt val hade varit bronze 3:an.
/bjarne
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/09 :  18:39:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag undrar om inte Ljudkällarn bredvid bengans har Heco? Trevlig butikspersonal om inte annat
Go to Top of Page

SFN
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/03/09 :  19:07:13  Show Profile Send SFN a Private Message
Det verkar inte som dom har Heco enligt deras hemsida fast dom hade Heco Argon för något år sedan då jag sist var där http://www.ljudkallarn.com

Tele-Hå har dock Heco Xenon uppkopplade http://www.tele-ha.se/index2.html

Dom säljs också på internet http://www.hembiobutiken.se
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  19:14:27  Show Profile Send Johan W a Private Message
Tack för svaren!

Jag var hos Ågrens och lyssnade på Bronze 4:orna, men tyckte inte att de utmärkte sig jäfört med dom andra. Dessutom kostar de 5700kr paret.

På Tele-Hå fastnade jag för Xenon 400, de lät klart bäst av de vi jämförede med där.

Sedan gick vi till Ljudkällaren i närheten av Ågrens och lyssnade på Wharfdale samt Xenon 400 som även han hade. Dessa två var svåra att välja mellan... (Xenon 400 var i alla fall billigare här än hos Tele-Hå)

Tror jag följer rådet att avstå från Canton LE 107 (utan att ha hört dem), så blir det färre att välja mellan

Jag får nog försöka låna hem HECO Xenon 400 och Wharfdale 8.4 för att jämföra dem hemma...

Mvh Johan W
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  19:17:48  Show Profile Send Johan W a Private Message
Rättelse:

Det var inte Ljudkällaren jag var hos. Kommer inte ihåg vad de hette men dom ligger nära Ågrens - "runt hörnet".

Mvh Johan W
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/09 :  20:53:38  Show Profile Send Aton a Private Message
Radiolagret heter butiken runt hörnet.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/09 :  20:55:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Och butiken ligger i källaren vilket däremot inte ljudkällaren gör
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  21:51:49  Show Profile Send Johan W a Private Message
Radiolagret var det nog ja!

Han sa att om jag "visar mig någon gång till" så skulle det gå bra att låna hem och provlyssna över helgen.

Bronze 3 - är det en stativhögtalare, lillebror till Bronze 4?
Möjligt att 4:orna var lite bättre på finliret, men jag tyckte att Xenon 400 och Wharfdale spelade "gladare" med bättre bas.

Mvh Johan W
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:11:10  Show Profile Send bjarne a Private Message
Bronze3 är "gamla" bronze-seriens golvhögtalare. En tvåvägs frontportad historia. Det finns ett gäng hyllande reviewer på www.audioreview.com, men säg vad folk där inte höjer till skyarna...
Jag håller med dig om bronze B4:ornas märkliga frånvaro av bas, men det går igen i hela den nya serien.

Nya Bronze B-serien kom väl i höstas eller nåt. Det var den du lyssnade på hos Ågrens.
Ljudkällar'n bredvid bengans har Xenon 600 (och andra heco också), dvs med ett extra bas/mellanmembran. Kostar 5kkr och låter som 400 men tyngre. Xenon 400 har jag hört att Tele-Hå fått ensamrätt på i Gbg, men Radiolagret har av någon anledning haft ett eller några par ett tag.

Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:36:19  Show Profile Send Johan W a Private Message
Jag får ta en titt hos ljudkällaren också tror jag.
Det är inte lätt att välja högtalare...

Hos Radiolagret sa dom att det var lite leveranstid på Xenon 400, men dom kunde ju få hem fler i alla fall.

Ingen som jämfört Xenon 400 och Mythos 500, eller vet var i Gbg man hittar HECO Mythos 500?

Mvh Johan W
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/10 :  09:14:10  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Johan W:

Jag har Heco Xenon 400 är jättenöjd med dom! Var själv och provlyssnade dom på Tele-hå och tyckte dom lät väldigt tajta och dynamiska jämfört med alla andra högtalare som fanns att lyssna på från 3000-7000kr Lycka till med ditt köp!
Go to Top of Page

SFN
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:45:26  Show Profile Send SFN a Private Message
Heco Mythos 500 är en äldre modell och den säljs inte längre mer än på hembiobutiken.se.Jag har inte sett den någon annanstanns i alla fall.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/10 :  11:05:01  Show Profile Send bjarne a Private Message
Du kan ju kolla med Patrik (ljudkällar'n) om han kan fixa ett par 400:or. Han brukar inte vara omöjlig när det gäller att ge ett lite bättre pris än listpris. Ta med dig några skivor och lyssna på 600:an också. Jag tror att den kan passa din musiksmak. Den är ju rätt stor dock.

Om du sticker till ljudkällar'n kan du dessutom passa på att lyssna på aad, ofta mycket prisvärda. Har en jämförelsevis rak frekvenskurva och spelar neutralt. Där får du höra ett helt annat ljud än Heco, vilket ju kan vara intressant.

/bjarne

edit: ligger inte hembiobutikens kontor i Gbg...? Du kanske kan kontakta dom om en lyssning...nån service borde dom ju ha utanför säljeriet.

Edited by - bjarne on 2003/03/10 11:10:06
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/10 :  11:24:38  Show Profile Send Sajtam a Private Message
"Om du sticker till ljudkällar'n kan du dessutom passa på att lyssna på aad, ofta mycket prisvärda. Har en jämförelsevis rak frekvenskurva och spelar neutralt. Där får du höra ett helt annat ljud än Heco, vilket ju kan vara intressant."

Kan det bli rakare ljud än Hecos Xenon-serie? Jag är visserligen ingen audiofil (ännu), men jag tycker Xenon låter väldigt rakt...
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:36:58  Show Profile Send Johan W a Private Message
Tro´t eller ej, men idag har jag varit hos Ljudkällarn!

Lyssnade på Xenon 600 (4900kr), men eftersom han inte hade Xenon 400 var det lite svårt att jämföra. Dock hade han Wharfedale-modellen som jag tycker bra om sedan tidigare. Diamond 8.4 (3500kr)heter den.
Den var lite mer tungdriven än de andra, men det kanske inte gör något.

aad missade jag att lyssna på, men jag hittade ett par QLN 604 som jag blev lite intresserad av. Prissänkta med en tusing till 4900kr pga utgående modeller/konkurs/försäljning av märket. Ganska kraftig bas i dom, fast han spelade Yello... (Det var ett oplanerat besök så jag hade inga egna skivor med mig)

Det börjar bli mycket att välja på nu!
Jag tror att det står mellan Xenon 400, QLN 604 och Wharfedale Diamond 8.4 .

Jag är mycket tacksam för fler synpunkter / Johan W
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:40:32  Show Profile Send Johan W a Private Message
SFN: Det var synd att dom utgått, har ju fått mycket beröm på forumet.
Jag vågar inte beställa dom utan att ha provlyssnat först.

Mvh Johan W
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:44:58  Show Profile Send bjarne a Private Message
jag har inte sett någon mätning på 400:an, men min absoluta känsla är att dom har satsat mer på bas och diskant än på mellanregister.
/bjarne
Go to Top of Page

Johan W
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:55:14  Show Profile Send Johan W a Private Message
Var och kikade på hembiobutikens sida och där står klart att man inte kan provlyssna hos dom.

Ingen som har några synpunkter/erfarenheter av Wharfedale Diamond 8.4 eller QLN 604?

Har sökt efter dom i forumet utan att hitta speciellt mycket.

/ Johan W
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:31:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag har ett par bokfärgade QLN 604 som jag skulle kunna tänka mig att sälja. De har spelat mellan 5 och 10 timmar. Inte ett märke på dem och jag har originalkartongerna.

De låter mycket bra, men jag har ingen plats för dem.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/03/10 23:34:27
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:53:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Bjarne: Var inte Bronze 3-orna stativare? Det trodde jag. Men å andra sidan är det många siffror som studsar runt i huvudet.

Edited by - Aton on 2003/03/10 23:54:33
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/11 :  07:34:48  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Bjarne:
Du skriver att du tycker att heco verkat ha satsat på bas och diskant i 400:an och "snålat" med mellanregistret. Jag tycker mellanregistret är det som är bäst - knappast "snålat" där, enligt mig!

Det som är karäktaristiskt med Heco Xenon 400 är(enligt mig):

Hårt och dynamiskt ljud med en nästintill total tydlighet i alla detaljer. Kanske något sterila, men med lite skruvande på tonkontrollerna så hävs det ganska enkelt.

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/11 :  11:36:52  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Aton: det är alltså gamla serien. http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/monitor-audio-bronze-3-speakers-12-2000.html
http://www.audioreview.com/PRD_124865_1594crx.aspx

>Sajtam: Well, vad kan jag säga. Kanske beror på vad man lyssnar på annars, och hur ens uppställning ser ut. Jag får väl tillstå att min lyssning inskränker sig till sammanlagt 1-2 timmars jämförande med andra högtalare. Jag har dom alltså inte själv. Det du tycket gäller ju lika mycket som mitt tyckande. Det är väl därför det finns olika märken.

/bjarne
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:09:14  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Bjarne, skriver: "...Kanske beror på vad man lyssnar på annars, och hur ens uppställning ser ut..." Ja, det är allt sant - hade ett kasst satellitsystem a la Yamaha innan detta, så någon bra referens är väl synd att påstå att jag har...

Så om man utgår från någon med en "begränsad" hifi-koll, så måste man nog påstå att Xenon 400 är anmärkningsvärt raka högtalare. Bland mina musik/musiker vänner så anses dom helt klart vara det i alla fall - och dom är väl inte några audiofiler direkt...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000