HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag börjar allvarligt tappa förståndet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:22:54  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Köpte förstärkare i Torsdags. En Musical Fidelity A 3.2. Fick den till ett bra pris i en affär med bra service och den levereades till min dörr i Fredags. Lånade hem en Arcam A85:a samma dag, för att ha något att jämföra med.

Sedan lyssnade jag, och jämförde, och lyssnade och jämförde och lyssnade. Först var jag glad som en fåne, allt var bättre med Musical Fidelity än med Arcam A85:an. Musiken lät mer levande. Arcams "metalliska" klang var som borttrollad. Detta trots att jag kör med en Arcam cd82t som signalkälla. Det blev ett djup i ljudbilden som A85:an inte är i närheten av att kunna prestrera. Allt lät lugnare och mer harmoniskt, men utan bli rosenrött och sladdrigt. Kort sagt så var jag mycket nöjd. Tills jag började lyssna mer.

Tyckte att S-ljuen lät lite underligt, men bara på vissa inspelningar. Bytte till A85:an och där lät dom inte alls lika underligt. Lyssnade mer. Tycker att det låter som om Musical Fidelity har en svag färgning i diskanten. Speciellt S-ljud hörs detta på. Det låter som om den som sjunger har lite för mycket saliv i munnen. Låter säkert skitflummigt men jag vet inte hur jag ska förklara det. Med A85:an så skär S-ljuden mer. Dom blir jobbigare att lyssna på. Men trots detta så stör jag mig mindre på S-ljuden hos A85:an än hos Musical Fidelity, där dom känns utdragna istället. Med A85:an låter det psst och med Musical Fidelity låter det psscch.

Men problemet är att om jag kör A85 istället så känns ljudbilden helt platt jämfört med Musical Fidelity. Det finns ingen 3d känsla alls. Det känns platt och litet, och basen är rapp, men saknar både pondus och djup jämfört med Musical Fidelity. Inte heller placeringarna i stereobilden är lika bra som med Musical Fidelity.

Nu undrar jag om detta blir bättre med annan kringutrustning? Det jag kör idag är Audiovector m1 super, Arcam cd 82t(lånad) och Musical Fidelity A 3.2. Kablar är Audioquest.

Jag har alltså ingen cd, utan det är nästa sak som ska köpas in. Går det att fixa till S-ljuden med en annan cd. Är det kanske så enkelt att det är Arcam Cdn som inte passar till Musical Fidelity? Jag lyssnade på stärkaren tillsammans med Musical Fidelity cd 3.2:an i butiken och tyckte mig inte höra detta. Men det är svårt att säga i en butik också. Tanken är egentligen att det ska bli en Musical Fidelity cd 3.2 cd vid löningen.

Eller borde jag lämna tillbaka Musical Fidelity stärkaren och byta den mot en Primare 30.1 istället? Eller är det så att man inte kan få allt i den här prisklassen utan måste gå upp en bit i pris?

Jag blir fan galen!

Give me my medal because I bleed for it.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:31:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Högtalarna och rummets akustiska egenskaper ger långt större ljudpåverkan än förstärkare, i största allmänhet alltså.

Ljudförsämringar från CD-spelare och förstärkare brukar vara i ungefär likartade storleksordningar, hörbara men ofta inte särskilt stora.

Om du i övrigt är nöjd med högtalarna, rekommenderar jag dig att åtgärda rummets akustiska egenskaper, t ex med absorbenter eller mer möbler. Rummet kan förstöra alldeles utmärkt ljudbild om du har för stor andel tidiga reflexer. Det kan alltså mycket väl vara det som ger dig "platt" ljudbild.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:36:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag kan förstå vad du menar. Jag får intrycket att MF är lite mjuka i diskanten men samtidigt lite diffusa och osnabba, ett område som Arcam klarar bättre.
Men vill du prompt ha den stora ljudbilden du får med MF, då går Arcam bort.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:41:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Knoppen

Borde det alltså gå att dämpa/fixa med rummet så att inte S-ljuds problemet blir lika störande?

vad jag menade var att Arcam A85:an låter platt jämfört med Musical Fidelity A 3.2:an. Jag tror knappast det är rummet, eftersom det inte alls låter platt med Musical Fidelity:n. Det enda jag byter är förstärkaren, högtalarna står på exakt samma plats i rummet som med A85:an.

Jag är väldigt nöjd med högtalarna. Jag tycker att förstärkare/högtalare anpassningen är mycket viktig, då jag av erfarenhet har märkt att detta ger mycket stor skillnad på hur det låter.

Men självklart är rummet minst lika viktigt.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:42:18  Show Profile Send Rebo a Private Message
Enda gången jag hade problem med S-ljuden så var det mina hemmabyggen till högtalare som spökade. Detta åtgärdades dock senare.

Kan det vara så att den ena förstärkaren är mer korrekt än den andra? Försök testa den cd du använder med ett par bra hörlurar och övrig kringutrustning så att du vet hur den ”ska” låta.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:42:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Och jag tror inte att några åtgärder i rumsakustiken kommer att ändra på elektronikens försumbara men dock - färgningar. Ev kan dom mildras.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:44:07  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>brumel

"Jag kan förstå vad du menar. Jag får intrycket att MF är lite mjuka i diskanten men samtidigt lite diffusa och osnabba, ett område som Arcam klarar bättre.
Men vill du prompt ha den stora ljudbilden du får med MF, då går Arcam bort."

Det var exakt vad jag menade! Diskanten är mjuk, men diffus och lite slö. Men allt annat är ju så bra. Jag fullkomligt älskar förstärkaren, förutom diskanten.. Men diskanten stör mig nåt förbannat..

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:45:48  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
> brumel

Jag ställer inte heller någon större tilltro till att få bort färgningarna hos elektroniken med hjälp av rumsakustiken..

Är musical Fidelitys dyrare stärkare bättre på att återge diskanten?

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:51:51  Show Profile Send niklass a Private Message
testa att dämpa bort förstareflexen om du inte har gjort det, det tror jag kan ta bort lite av s-igheten.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:19:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>niklass

Ska prova, även om jag inte hoppas för mycket på det.

Hmm.. ska man lämna tillbaka stärkaren oc köra på Arcam.. eller skita i båda och börja leta igen..men det vill jag inte för jag vill ha nåt att spela musik på hemma nu

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:39:24  Show Profile Send NtR a Private Message
Testa med snällare högtalare och CD-spelare. De du har är vassa, tycker jag.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:41:30  Show Profile Send Anton a Private Message
Det kanske är kablarna som spökar, just s-ljud kan framhävas på olika sätt med olika kablar (min erfarenhet).

Villka kablar använder du nu?
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:46:07  Show Profile Send mva a Private Message
Prova också olika kablar det kan göra mycket på just s-ljuden

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:51:12  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
De kablar jag kör med är Audioquest granite högtalarkablar och audioquest viper signalkablar.

Det jag mest funderar över är om problemet kommer bli mindre när man kör musical fidelity cd spelaren, och inte arcams cd, till stärkaren. Och om det går att åtgärda med andra kablar, och i så fall vilka?

Förutom just hur S-ljud låter så är jag 100% nöjd med stärkaren. Så jag är inte så jättesugen på att lämna tillbaka den.. Hade varit trevligare om man kunnat få till S-ljuden..

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:03:15  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag tror du kan det. Jag hade liknande problem med nästan alla Cd-spelare jag lyssnade på. Sedan hittade jag Quad (77 i mitt fall, men 99 går lika bra) och S-en lät plötsligt mycket bättre. Glöm kablarna om inte de du har är väldigt underligt konstruerade.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:19:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Quad 99:an går ju att kolla upp, jag har för mig dom har den inne på dirty music i Kristianstad. Jag har också hört att musicalfidelity grejerna ska låta ännu bättre ihop, så jag måste ge a 3.2 cdn en chans också..

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:26:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
De Audiovectorhögtalare jag lyssnat på vid några tillfällen, få se nu vad de heter..., M3 Avantgarde var det nog (med Heil air motion-liknande diskant) så lät det tämligen ljust, och ganska "ssss-igt". Kanske är det ändå högtalarna? Jag vet i och för sig inte alls hur dina M1 Super låter.

Du har en lite lattjo beskrivning av problemen med S-ljuden som gör att man inte riktigt förstår vad du menar. Det enklaste vore ju att någon till person hälsar på och ni lyssnar lite tillsammans och kommer fram till något mer. T ex kan du prova med två olika typer av högtalare, så kommer du säkert att höra ännu större skillnader än du gör nu mellan förstärkarna. Var bor du? Jag kan t ex titta förbi om du bor i Stockholm.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:39:35  Show Profile Send mva a Private Message
Prova dig fram låna från butiken. Testa Kimber silver streak och KCAG!

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:49:32  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
PANIKEN ÄR ÖVER!!!!!!!!!!!!!

Kom precis hem. Satte på stereon, S-ljuden lät fördjävliga. Ringde och beklagade mig till en polare som var här och lyssnade med mig igår. Då frågar han om jag bytte tillbaka kablarna. Vadå bytte tillbaka kablarna säger jag? Sen kom jag på att han hade med sig ett par kablar i 70kr/meters klassen som han skulle testa igår. Tydligen hade han inte bytt tillbaka till Audioquest kablarna efteråt.

Jag slängde på luren, rusade ner till anläggningen, mycket riktigt, hans hittekablar var inkopplade. Samma färg som audioquest kablarna så det var inte så enkelt att lista ut. Jag byter kablar så snabbt som det bara går, slänger i en skiva och börjar lyssna. och S-luden är totalt borta! TACK GODE GUD!

Ber om ursäkt att jag stört eran eftermiddag med en sådan miss. Till alla som inte tror att kablar har nån betydelse vill jag bara säga: Ni är GALNA!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:52:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kan ju tillägga att nu är Musical Fidelity a 3.2:an bättre än A85:an på alla punkter igen och jag är en lycklig musical fidelity ägare återigen!

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:59:54  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Gott att höra- har följt denna tråd med skräck eftersom jag tyckt a3.2 låtit bra och funderat på att inhandla en sådan.

/B
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:38:11  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen: M3 Avantgarde låter inte alls SSSS-igt. Gör dom det så är det "fel" någonstans. De låter inte ens spec. ljust i mitt annars ganska ljusa rum.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:51:37  Show Profile Send yalpa a Private Message
M3 avantgarde är feta! Jag hörde dem med Linn cd12, klimax kontroll och ett twin steg, säger bara wow...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:54:46  Show Profile Send ekman a Private Message
audiovector brukar annars låta trist och instängt men knappast speciellt ljusa?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:06:31  Show Profile Send Rebo a Private Message
Trist o instängt vet i tusan. Inte för att jag har lyssnat så mycket på någon annan modell än m3 avantgarde, men dessa låter knappast trist och instängda jämfört med t.ex. audio physic virgo 3, som du säkert gillar ekman. Då menar jag inte att den senare på något sätt är dålig utan jag tycker snarare mycket bra om den också.

yalpa: Det systemet skulle jag vilja höra. Rätt billiga högtalare jämfört med den elektroniken dock.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:48:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja du Akhenaton, ibland håller man sig från att skriva inlägg, detta var en sådan tråd....

Kul upplösning dock, helt utan mattor eller möbler

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000