Author |
Topic  |
|
motionsync
Member

121 Posts |
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:14:57
|
Intressant artikel! Hon jämförde musiklyssnande med sex... & så kan inte andra förstå varför man är audiofil?    
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
motionsync
Member

121 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:17:25
|
Jakob_S: Sex har mycket motion. Lysnna på musik inte :-) |
"Trust only your own ears!" |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:33:03
|
Att styra sina känslor och sitt liv fungerar. Har själv en kronisk smärtproblematik, som jag ofta behandlar med musik. När jag lyssnar ordentligt kan jag avleda värken istället för att käka beroende framkallande piller som såsar till det i huvudet. En dag som idag med skallen full av snor och ledvärk så går det utmärkt att må bättre med uppåt musik Blasters, Refrechments osv. Inga biverkningar och roligt! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 21:05:09
|
Kemiska kickar av musik. Snackar vi missbruk nu eller  |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 22:21:01
|
Motionsync: Ingen motion i musik? Kolla på dansgolvet 
|
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 22:22:48
|
Det här var intressant!!!: ”Musiker som drillats hårt sedan barnsben lyssnar på musik på ett annat sätt än ickemusiker. Jämför man de två gruppernas lyssnande finner man att den analytiska vänstra hjärnhalvan jobbar hårdast i musiker, medan den känslomässiga högra hjärnhalvan är mest aktiv i ickemusiker. Musiker verkar alltså lyssna på musik mer analytiskt och sönderplockat, medan ickemusiker koncentrerar sig på helheten och de känslor som musiken väcker. Vissa forskare menar därför att den känslomässiga och holistiska upplevelsen av musik faktiskt kan minska som ett resultat av hård träning.” Saxat ur artikeln som länkas till ovan. Författare är Karin Ström, neurolog.
Där har vi ju en perfekt vetenskaplig förklaring av skillnaden mellan audiofiler och de som enbart är musikintresserade!
Kan också användas som en förklaringsmodell till varför man emellanåt vill uppgradera anläggningen. Mer lyssnande ger större skicklighet i att observera och analysera ljuddetaljer. Då lägger man märke till svagheter som tidigare inte kunde uppfattas.
Och "riskerna" med mycket lyssnande… ”Vissa forskare menar därför att den känslomässiga och holistiska upplevelsen av musik faktiskt kan minska som ett resultat av hård träning.”
|
Edited by - Aton on 2003/03/09 22:26:34 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 06:33:01
|
Meget intressant artikel! Frukost framför datorn idag!!   
quote: Musik har förmågan att helt självsvåldigt ändra vårt mentala tillstånd och framkalla sinnesstämningar - av eufori, kamplust, eftertänksamhet, nostalgi eller vilja att röra på sig.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:58:12
|
Aton, du är inne på fel spår!
Det musiker lär sig att analysera är inte detaljer i ljudet så mycket, utan harmonier, små melodifigurer, riff, licks, stämmor, sättet att behandla instrumentet o.s.v. När det gäller ljudet ligger analysen oftast på produktionens helhetsintryck, alltså val av effekter som reverb, eko och sånt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 10:24:16
|
Nicke hann före mig... Men vi får väl göra tre grupper då: 1) Musikern, analyserar harmoniken, melodiflödet, rytmen, och stämföringen och upplever mindre "känslomässiga" reaktioner. 2) Audiofilen, analyserar "ljudkvaliteten", helheten, "tightheten", timingen, ljudeffekterna, rumsinformationen, mm, osv. Upplever också minder "känslomässiga" reaktioner. 3) Den musikintresserade, analyserar inte så mycket, vet inte skillnaden mellan dur och moll men upplever de två i form av skratt och gråt... (för att överdriva en aning)
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 11:05:33
|
Jag tror att både Nicke och Aton är lite inne på fel spår när det gäller att förklara "audiofilin"! Ofta inom vår hobby tillskrivs nog hifi-anläggningen ett ganska stort egenvärde utan direkt koppling till vad som finns på skivorna som spelas. Det blir helt enkelt en "grej" i sig att fintrimma anläggningen eller uppgradera med senaste tillbehöret. Vi hifi-entusiaster vill ju gärna också se oss som avancerade musikkonsumenter men jag tror istället det ligger ett ganska stort prylintresse som grund för vår hobby.
Men det ligger väl egentligen inget nedlåtande i det, så länge man trivs med och njuter av sin hobby? Vad säger förresten att en bilentusiast tycker om att köra mer än Skoda-ägeren, eller att whisky-kännaren som dricker Lagavulin på kagge njuter mer av whiskyn än Kalle Jonsson som dricker sin Red Label på julafton?
Intressanta frågor! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:28:01
|
Conan!
Du har rätt. Men jag ser inte var jag har fel? Jag tyckte bara att Aton drog fel växlar. Jag vidhåller att musiker har en tendens att lyssna förbi själva elktroniken och in i strängarna s.a.s |
Nicke the Rocker |
 |
|
Sajtam
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:57:42
|
Jag håller med Nicke på många punkter, men med de undantaget att många - enbart musikintresserade - också har den analytiska förmågan som musiker tenderar att ha. Sen förstår jag inte det där med att vi "musiker" skulle njuta mindre för det?!
Mitt musiklyssnande blev bara mer givande efter alla år som jag har spelat musik; man upptäcker saker i rytmiken framför allt som är högst njutbart...Lyssna på Jaco Pastorius så förstår ni vad jag menar  |
 |
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:58:06
|
Hej, Nicke!
Jag missuppfattade nog ditt inlägg, och trodde att din andra mening "När det gäller ljudet..." avsåg ljudentusiasten. Sorry! Min erfarenhet överenstämmer med din att musiker (om man nu ska fortsätta generallisera) lyssnar på en annat plan än vanliga dödliga. Däremot tror jag musiker väldigt sällan fokuserar på ljudet och produktionen överhuvudtaget.
Mvh/C |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:59:55
|
Det är nog svårt att generalisera, göra upp grupperingar där man mer/mindre passar in.
Man kanske även tycker tekniken är vacker  
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:04:08
|
"Däremot tror jag musiker väldigt sällan fokuserar på ljudet och produktionen överhuvudtaget."
Jaså?? How do you figure?
Som någon skrev i en annan tråd, kanske är det så att (somliga!) musiker vill ha det ljudfritt när dom kommer hem. Dom lyssnar ju på RealFi hela dagarna..   |
|
 |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:32:00
|
För er som vill veta lite mer om artikelförfattaren så finns det info här:
http://www.forfattarcentrum.se/forf/karin_strom.html
Jag har läst en bok av henne och den var väl OK. (Ung kvinna åker till London, kärlekstrassel, musik, funderingar mm) |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:35:01
|
Jorå, musiker är ljuddårar de också. Men på ett helt annat plan. Man snackar trä i gitarrerna, strängfabrikat, trumskinn och stockar, rörförstärkare med olika element i, boxar, micar o.s.v. Finns ju t.o.m folk i svängen som snackar om gamla vintage synthar (!!!!) Man är s.a.s mycket mer intresserad av bygget än av resultatet, om vi med resultatet menar vad som hörs i folks vardagsrum. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 18:31:35
|
Den här tråden har ju snart innehåll nog för en mindre bok Intressant diskussion! |
 |
|
|
Topic  |
|