| Author |
Topic  |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:18:43
|
Är det någon här som använder eller har provat LspCad Professional? Jag är nyfiken på hur filteremuleringen fungerar. Om den är bra så underlättar det ju enormt mycket att ändra värden i programmet och sedan direkt kunna lyssna av resultatet i just den lådan och med de element man använder sig av. Standardversionen har ju någon variant för hörlur, men det känns inte så aktuellt. Det ingår även fler funktioner för optimeringen av filtret. Se jämförelse på http://www.ijdata.com/l_feature.html
Prispåslaget gentemot standardversionen är ju trots allt närmare 5000 kr.
Kul om någon som vet mer än mig kan ge någon rad om detta. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/03/15 22:46:14 |
|
|
BigD
Member

96 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 18:44:41
|
Jag måste säga att detta är något som intresserar mig också, jag har inte testat programmet men funktionen är ju onekligen mycket intressant.
P.g.a. det höga priset så har jag dock valt att beställa soundeasy som har en liknande funktion men bara kostar hälften så mycket.
Men nån måste det ju finnas som har testat denna funktion och kan säga om den är bra eller dålig? |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 11:59:17
|
Ingen som har använt Professional?
BigD: vart beställer du/har beställt SoundEasy? Pris?
|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 12:09:02
|
jag har proffesional.. har inte provat filteremuleringen än dock.. en annan fördel med prof är ju mätdelen. mjukvarubaserad mls mätning som använder det existerande ljudkortet. man måste dock bygga sig en liten mätlåda och fixa mick själv. annars tycker jag programet fungerar bra även om jag har en hel del buggproblem (tror det beror på min dator dock).. om det är värt 1000 spänn är väl en annan fråga.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 12:58:08
|
Kraniet: Du har nog standardversionen, den kostar 1000 kronor. För Professional får du hosta upp ytterligare ca 5000 kronor. Du kanske jämförde med Lite-varianten som fanns tidigare och som helt saknade mätmöjligheter.
I standard kan du lyssna av i hörlurar, men det känns ju inte så användbart.
Professional emulerar filtret och skickar ut de olika signalerna på olika utgångar på ljudkortet. Anslut till varsitt slutsteg och sedan till dina respektive element och du kan direkt höra resultatet utan att behöva ta fram lödkorven. Jag menar: bara för att en högtalare mäter bra, så behöver den faktiskt inte låta bra. Två "raka" frekvenskurvor men som har olika delningsfrekvenser kan ju låta rätt olika. Vore ju smutt att göra en grovutvärdering av sådant utan att behöva ha ett stort lager av delningsfilterkomponenter och löda-löda-löda... Visst lär det vara någon skillnad mot det "verkliga" filtert, men tydligen kan man komma rätt nära.
|
Edited by - Larsen on 2003/03/11 13:00:06 |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 13:17:55
|
| Tja det kanske stämmer att jag har standard versionen. Men i så fall trr jag inte prof är särskillt smart att köpa. Skulle nog hellre lägga pengarna på LEAP i så fall. Klart det är dyrare men det är nog ett bättre program. Om inte annat mer erkänt i proffesionella kretsar.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
BigD
Member

96 Posts |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 13:28:00
|
Får man något mer än en mjukvaru-uppdatering i professional-versionen Jag har lsp-lab och mätmässigt verkar det funka rätt så bra, där ingår dessutom en del hårdvara. Simuleringarna har jag inte provat än. Filter-emuleringen i lspcad ser onekligen användbar ut. |
 |
|
|
BigD
Member

96 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:23:46
|
Vad jag förstår så är väl den stora skillnaden mellan pro versionen och standard versionen just möjligeheten att emulera filtret.
Precis som dahlberg så har jag lsplab för att göra mätningar och tycker att det fungerar tillfredsställande, dock så är just filteremuleringen nåt som jag tycker verkar extremt smidigt att använda så att man slipper bygga ett filter för att höra hur det låter.
Konstigt nog så verkar det inte vara någon på detta forum som använt sig av denna funktion? |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:52:41
|
Jag har provat på LspCAD Std 5.25, jag har dock inte läst manualen och hittade därför inte funktioner som att simulera flera ellement samtidigt, den gamla Eq funktionen och möjligheten att lägga till en Linkwitz transformer, verkar vara bortagna. Auto optimizern verkar iaf på skärm göra sitt jobb, fast den krashar nästan varje gång  Jag tror jag håller mig till Unibox och Speaker Works, som båda är gratis! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 11:57:10
|
Alexi: Eq verkar finnas men endast i professional.
BigD: Tack för länkarna. Han hade ju en del tips på hur man ska använda både SoundEasy och LspCad. Måste säga att priset på SoundEasy är bra. Du nämde att det fanns en liknande funktion för emulering av filter i SoundEasy, eller missförstod jag det? Bäst är väl att läsa igenom manualerna antar jag. Jag har tidigare sneglat en hel del åt just SoundEasy.
Dahlberg: Det verkar bara vara ett mer avancerat program, dvs endast mjukvara. Trevligt skulle det vara om man kunde köpa det komplett med allt runtomkring, men kanske börjar det komma upp i Clio Lites priser då.
Varför LspCad Professional lockar är JUST funktionen för filteremulering, vilket jag inte sett i något annat program, men det verkar inte som någon här har den versionen eller har provat det. |
Edited by - Larsen on 2003/03/12 12:03:03 |
 |
|
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 12:45:12
|
Jag har programmet men har ännu inte använt emuleringsfunktionen. Orsaken beror främst på att jag inte har tillräckligt många förstärkare. Ett slutsteg med 6 kanaler vore ju bra att ha. Då skulle man kunna emulera trevägare i stereo.
När jag utvecklade mina högtalare fanns inte emuleringen i programmet men om jag skulle göra fler modeller då skulle jag använda det.
Efter vad jag vet så existerar inget annat program som har en motsvarande emulering av filter i realtid. Nu är det väl så att Pro-versionen innehåller lite mer än emulatorn jämfört med Standard-versionen och man kan ju köpa Standard först och sedan uppgradera när man har behov av det.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
|
BigD
Member

96 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 14:23:33
|
Larsen: Du förstod mig alldeles rätt angående filteremuleringsfunktionen i soundeasy som jag förstått det iaf (om jag nu inte har missuppfattat nåt)
Men enligt vad jag läst på diverse ställen på internet så skall det finnas en sådan funktion, bla på johns hemsida så skall det finnas en sådan funktion, får väl testa lite själv när jag får programmet.
John som jag skickade länk om tidigare har skrivit följande om soundeasy's möjligheter till filteremulering (på ett forum om soundeasy):
"SE is different that LspCAD here. SE has two digital features, the filters and the equalizer. The digital filters emulate the electrical response of you crossover design in real time. You need an appropriate multichannel sound card to use it. On the low end the SB Live cards work. For more the 4 channels out (stereo 2-way) you need something like the M Audio 410 or the Echo Layla.
The other digital feature is the digital equalizer. This allows you to target a specific acoustic crossover and the code computed the required electrical transfer function (filter response) to match that target and then emulates it. You don't have to design a crossover first to do this. Again this is in real time. This is not available in LspCAD as far as I know.
John k..."
Så personligen tycker jag att detta program verkar väldigt intressant (vilket också är anledningen till att jag gjorde en beställning :)
|
Edited by - BigD on 2003/03/12 15:23:10 |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:27:16
|
Håller med om att Sound Easy är intressant. Om även det kan emulera filter på ett bra sätt så är det verkligen lockande då det kostar mindre än hälften av LspCad Pro.
Vad eq-funktionen i Sound Easy gör har jag inte kommit fram till ännu, men det kanske någon här har koll på. Annars så hittar jag väl det i manulaen på hemsidan. LspCad Pro har en 3-bands parametrisk eq och kanske är det en motsvarande funktion.
Svårt detta, men filteremuleringen lockar så mycket så det är därför jag kollar på dessa pgm. Ett köp blir nog snart i alla fall...
Dahlberg: Vart kan jag hitta info om Lsp-lab? Pris? Du nämde att hårdvara ingår och det kan ju vara en fördel. Bäst vore det om det gick att koppla till en bärbar dator.
BigD: Har du fått ditt program ännu? Vad kommer du att köra med för mic? Micförstärkare? |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 23:38:40
|
Dahlberg: Ser att den sidan uppdaterades flitigt fram till juli 2001, men sedan verkar allt stått stilla. Dom hänvisar till Hifi Kit som återförsäljare, men det finns inte med där. Jag ska maila GSW och även HIfi Kit. Annars så var priset ok, 3300 kr ink mätbox och kalibrerad mikrofon.
Kom på en annan sak: LspCad Prof kan även beräkna och simulera seriefilter. |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 23:59:34
|
| Jag var huvudsakligen ute efter mätfunktionen och det fungerar så vitt jag har sett bra. Har lite bekymmer med vattenfallen men det verkar snarast bero på att rummet jag mäter i inte är tyst. Jag har inte ens tittat på simulerings-funktionerna än. |
 |
|
|
BigD
Member

96 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 13:16:03
|
Jag har fått soundeasy och håller på att lära mig använda programmet, inte lika lätt att använda som namnet antyder :P
Angående mic och mätutrustning så har jag som jag tidigare skrev lsplab och har då även den mätbox och mikrofon som man kan köpa med detta program.
Mätdelen i soundeasy har jag inte tittat närmare på, däremot så har jag importerat mätdata som jag har gjort i lsplab.
Filteremuleringen kommer jag att titta närmare på när jag lärt mig hur man använder programmet ordentligt.
Soundeasy har många funktioner och verkar vara ett avanceratprogram som har många möjligheter som jag saknar i lsplab.
Ännu en sak som talar för soundeasy är att jag kan använda mitt SB-Live! 5.1 till att emulera ett tvåvägsfilter, efter att ha läst på användargruppen för lspcad så framgår att detta ljukort inte går att använda med lspcad.
Tydligen så är version 7 på g av soundeasy också, med ännu fler funktioner (en uppgradering från 6 tror jag kostar 250:-).
Men jag kommer att återkomma med fler synpunkter när jag hunnit plöja genom manualen och kan använda programmet ordentligt.
/Big D |
 |
|
| |
Topic  |
|