HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 billiga bra kablar!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:37:03  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Köpte mig balanserat kablage idag. Inte i någon flådig hifibutik där man som student blir behandlad som second priority utan, hör och häpna, på musikbörsen i Göteborg. 180 kronor för 1.2 stereometer. Rätt bra pris...
Tydligen en mikrofonkabel egentligen, men det skulle enligt försäljaren fungera finfint ändå. Och efter att ha prövat hemma nu kan jag inte annat än hålla med honom. Väldigt trevlig kabel!!

Fantastiskt nog blev det en trevlig skillnad när jag gick över till de balanserade in/utgångarna. Trodde inte att det skulle ge någon skillnad, men basen blev bra mycket tajtare och djupare.

Well, tänk på detta gott folk; kanske kan ni spara en slant på att kika in hos er lokale musikerbutik...

//Rickard

Ino Audio for life

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:53:40  Show Profile Send Aton a Private Message
Du borde nog inte ha berättat det där... På det här forumet
är det inte fint att gilla lågpriskablar
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:55:54  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Aton,

vad menar du med det?

Edited by - Pjotre on 2003/03/10 19:01:13
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:00:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag menade vad jag skrev som ett ironiskt skämt. Skulle kanske kompletterat med ett för ökad tydlighet.

Edited by - Aton on 2003/03/10 20:01:14
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:01:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Hoppsan... Du var nog också ironisk vid närmare eftertanke...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:04:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Sorry, missade med "n" där...

Nja, lite ironisk lite alvarlig... Jag tycker nämligen tvärt emot vad du skriver att det är utmärkt om man kan hitta lågbudgetalternativ i framförallt kabelväg. MEN dom som kommer och påstår att dessa kablar är lika bra eller bättre än diverse erkända kablar möter på visst "motstånd".
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:08:10  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag köpte Biltema High End Rca, funkade skitbra, spöade lakritssnöret med hästlängder.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:22:42  Show Profile Send Nagra a Private Message
Köpte ett par Siltech ST48, spöade laktritskablar med raketlängder!!

Sorry..kunde inte låta bli

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:25:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
En kabels pris gör ju inget ljud.
En mikrofonkabel kan säkert vara av olika kvaliteter den också men det mest intressanta är väl vad Das Kapital hade innan han bytte?

Kul att det blev skillnad och att du upplevde det som bättre på alla sätt. Ett lakritssnöre är ju inget seriöst alternativ för någon?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:32:24  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det jag använde innan var en bra kabel mellan dac och försteg, RG62, och en rätt sunkig 3-meterskabel mellan försteg och slutsteg.
RG62:an har jag testat mot Nordost Red Dawn i ett annat system och det var enligt mig inte stor skillnad då. Så antingen var tremeterskabeln från expert (tror jag) extremt undermålig, eller så var det verkligen skillnad de balanserade ingångsstegen i apparaterna och RCA-ditona.

Bra låter det åtminstone!!

ps.
Jämförelsen med red dawn är alltså gjord av mig, och det är mycket möjligt att någon annan hade kommit till en annan slutsats. Är inte ute efter att provocera någon.

Ino Audio for life

Edited by - DasKapital on 2003/03/10 19:34:16
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:38:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Bytte du både den sunkiga 3 metarn och RG 62:an?

1,2 meter räcker väl inte så långt?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:40:59  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det var så billigt att jag slog till på två par samtidigt...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:46:39  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag var ju tvungen att titta lite inuti...
Verkar vara helt ok lödningar och ordentligt uppbyggt! Kontakterna är i eloxerad metall men ser ut som plast.
Negativt är kanske att det bara är två ledare+skärm. Har fått för mig att det är bättre med tre ledare där en är jord + skärm som bara är lödad i ena änden.

Märket är EWI och modellen heter SLMA-4.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:00:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Pjotre: Såklart man skall byta kablar när man kan uppskatta den bättre modellen. Möjligen byter en del utan att höra någon positiv skillnad men vad gör det om de är nöjda. Bara det blir tillräckligt med pengar över till de aktiva komponenterna.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:08:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Varför i allsin dar skulle någon byta utan att höra positiv skillnad???

Har du gjort det?
Känner du någon med hifi som intresse som gjort det?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:22:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Sladd: Visst har jag gjort det. Mina kablar var paketförpackade och jag köpte grisen i säcken. Men de är billiga så det var ingen investering att tala om.
Men jag tror att många av oss pryl-intresserade påverkas en del av reklam och andras uppfattningar. En del av oss sitter hellre med hypade och topptestade prylar än med sånt som ratas av "alla som räknas". Knappast alla lånar och blindtestar i den egna anläggningen innan man köper ny kabel.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:39:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nyckelordet var väl där "billig nog att köpa på vinst eller förlust".

Inte vad jag menar med hifiintresse i egentlig mening.

Varför man skulle blindtesta är mig också en gåta. Det finns myter som är populära, hypade kablar, glänsande lampor, fräck design och att man uppgraderar utan att höra skillnad....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:50:23  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad hifi-intresse anbelangar så kan man ju komma in i det på väldigt många olika nivåer. En 45-åring har haft 30 år att utveckla sin hifi-smak om han började vid 15. Då står man starkare mot rykten, trender, reklam och annat. Men många har inte den långa erfarenheten. Men plånbokens tjocklek spelar nog för många en större roll för anläggningens kvalitet än intresset. Fast det kanske är en annan diskussion...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2003/03/11 :  07:17:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om du upplever/hör att det blev bättre utan bla RG62 så är det bara att säga:

Grattis!!!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/11 :  09:36:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag förstår inte varför det ska göras politik av en vanlig koaxialkabel. Varför gratulera, Pac!
Jag får intrycket att en kabel vilken som helst automatiskt blir bättre än RG 62, utan motivering.
RG 62 är väl ett utmärkt val men knappast om man kör balanserat.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/11 :  10:33:17  Show Profile Send DasKapital a Private Message
PAC:
Du får komma och lyssna hur det låter hemma i mitt residens nästa gång du är i krokarna! Det är riktigt trevligt ljud nu! Enda problemet är basen som är illvillig vid vissa frekvenser. Tror tom att vår vän Ayayay blev lite imponerad över hur det lät häromveckan...
Du sitter inte på lite mer exklusiva balanserade kablar man kan testa med och se vad det ger att gå upp lite pris? Silk går att köra balanserat väl?

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/11 :  10:58:39  Show Profile Send mus a Private Message
Jag har samma erfarenhet, min handlare rekommenderar en Mogami mikrofonkabel för balanserade signalkablar. Den fungerar väldigt bra och är dessutom billig.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/03/11 :  11:31:06  Show Profile Send CC a Private Message
DasKapital:
- Silk fungerar klockrent som ballad. Fungerar ypperligt i de flesta välbalanserade system både med rca o xlr enligt mina erfarenheter. Finns naturligtvis de som är bättre, men då är det till att ta upp den feta plånboken!
- Två ledare + skärm är uppbygnaden på Silk och den är framlyssnad/utvecklad för ballat bruk, så...
- Rekomendationen brukar vara att skärmen på ballade kablar ska kopplas på båda ändar. Har inte personligen testat annorlunda eller ifrågasatt så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000