HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skärma bort störningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:44:24  Show Profile Send iffe a Private Message
Då jag drar upp volymen högt på förstärkaren utan någon musik hörs ett brummande ur högtalarna, oavsett vilken signalkälla som är inställd. Det brummandet tystnade avsevärt när jag drog ut signalkabeln från datorn, och drog jag även ut cd:n så tystnade det helt. Funderar därför på om det kan vara idé att skärma av signalkablarna med en extra skärmstrumpa från elfa. Måste man koppla dessa till jord eller gör de nytta ändå? Förstärkaren har inga jordade uttag (en HK 660). Funderar även på att skärma av nätkablarna när man ändå är igång, eller är det bara slöseri med pengar (rätt dyrt med skärmstrumpa...) Någon som har provat, eller som har några åsikter?

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/03/10 :  20:50:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det där beror inte på skärmningen av kablarna utan ett fenomen som kallas jordloopar eller potentialskillnader, kan lösas till viss del genom att använda samma vägguttag (läs jordat..) till all utrustning, oftast hjälper inte det heller..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2003/03/10 20:51:14
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:14:17  Show Profile Send iffe a Private Message
Rackarns. Jag har inga jordade uttag. Men vad beror det då på att den långa signalkabeln av dålig kvalitet för med sig mer störningar än den kortare av bättre kvalitet?
Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:17:21  Show Profile Send Kydyl a Private Message
det är troligt att tex ditt ljudkort i datorn skickar ut "störsignaler" eller brus kanske är en bättre benämning ständigt i kabeln. Störningarna är då inne i kabeln från början och ytterligare skärmning hjälper då inte.

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:31:42  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Anslut bara CD:n sno nätkontakten 1/2 varv i uttaget kolla om brummet försvinner. Datorn (om den inte är en bärbar) måste vara jordad, för nätfiltret skickar fulheter (med ca 115V obelastat) på jorden annars.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:43:39  Show Profile Send iffe a Private Message
Verkar hopplöst, jag har ingen möjlighet att koppla datorn till jord (inga jordade uttag alls i lägenheten). Att kunna överföra ljud från datorn till stereon vill jag inte heller vara utan. Finns det inga andra lösningar?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/11 :  01:15:45  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du kan göra datorn galvaniskt isolerad från stereon genom att köra signalen genom en optokopplare eller en signaltrafo. Det senare finns att köpa på alla ställen som säljer bilstereogrejor.

Annars kan du jorda datorschassiet i ett element. Om det är vattenburen värme i elementet så finns det dock inget som garanterar att du får rätt potential ändå.

/Marcus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:50:39  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag rekommenderar skiljetrafo på datorkabeln, precis som e96mlo.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:55:53  Show Profile Send norman a Private Message
japp, signaltrafo brukar lösa såna problem. Finns en billig på biltema som jag tycker duger till datorljud iaf, artnr: 31-441 kostar 79:90
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000