Author |
Topic  |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 21:44:37
|
Det har ju varit uppe ett antal gånger frågor om absorbenter... jag har läst dem med stort intresse och beslutade mig till slut för att testa om det gjorde ngn nytta hos mig....
Jag gick på den enkla linjen som t.ex. Björn-Ola visat bild på ett antal gånger.....med ram, isolering och WAF tyg....
Jag som inte direkt är ngn finsnickare fick snabbt ihop dem och på med av frugan valt tyg..... och upp på väggen med en placering kompromissad mellan optimal och WAF ;-) ....i med skiva....som jag naturligtvis lät frugan välja...och vips...vad det vart lugnt och behagligt och nya detaljer! Jag frågade om hon tyckte det var ngn skillnad... "oh ja!" fick jag som svar.... och visst blev det! (innan ngn totalsågar mina "stora" uttryck för förändringarna så kanske jag skall säga att allt är ju relativt) Förvisso krympte väl rymden lite som ett första intryck...men det blir väl resultatet av att rummet tystnar fortare...."reverbet" blir ju så att säga avstängt....vilket lät detaljerna komma fram istället och det upplevdes tajtare.
...och det bästa av allt: det är min upplevelse och det är INGEN som kan ta den ifrån mig! ....får väl se vad jag tycker om ngn vecka då jag provar att plocka ned dem...
har nu lyssnat några dagar och återigen har man fått en helt ny skivsamling!
....vill bara sammanfatta med att tacka för att detta forum finns, och för att det är fyllt av kunnande och tänkare! Inte fel med lite nya syner på sina ingrodda tankar!
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/03/10 21:47:12 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 21:48:40
|
Kul!
Vad har du som dämpmaterial?
Torrare, renare, fler detaljer. Mindre eko. Bättre! 
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 21:55:42
|
Thomas A,
japp, kul är rätta ordet!
....kommer inte ihåg vilken typ det var... jag läste här på forumet vilken som skulle passa bäst för att få bredast och "mest" dämpning... lämnade lapp med den informationen till en kompis som är snickare, som fixade fram "isoleringen".... du kan säkert hitta vilken det var genom att använda sökfunktionen.
Dina ord för förbättringen stämmer bra!
\\K-man |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 08:20:36
|
Gratulerar
Kul när det blir förbättringar |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 08:22:50
|
ayayay, tack!
Japp, det är looooligt!
\\K-man |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 09:54:14
|
Jag skall allt försöka bygga ihop nåt snyggt o bra jag med |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 09:54:35
|
nu blev man själv sugen på o snickra.. (ehrm..lämna över til nån någon som kan) har själv en del reverb i min nya lya jag flyttat till.. får jag leta upp den tråden här på forumet o läsa .. =) |
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 10:01:29
|
har länge funderat på dessa typ av absorbenter och tanken av att istället för tyg klä dem med en målning på duk istället, fast att få fingrarna ur... nå hur som helst skulle det försämra funktinen mycket med en målning på duk runt t.ex. stenull?
|
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 10:40:34
|
Har haft liknande funderingar själv men om den skall fungera som den här så måste man vara sparsam med penseldragen annars blir det en membranabsorbent av den. En inte helt lyckad sådan heller. Exempel finns med "inredare" som har målat akustiktak, funkar inte riktigt på samma sätt efteråt . Vilken typ av isolering och vilken tjocklek var det frågan om här  |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 13:39:31
|
Ja, vad va´det vi sa. Vi som redan gjort det kan bara säga att fler borde pröva!
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:27:23
|
Japp, det var ett av syftena med tråden....att fler skulle bli sugna och få tummen ur!!
\\K-man |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:42:59
|
Ok,ok, nu ska jag ta fingrarna ur.. skall knåpa ihop några de närmsta dagarna(veckorna....)
vad är kvadratmeterpriset på stenullen?
om någon orkar vilken tjocklek tog om hand om vilken frekvens.
Hur stor luftspalt är minimum. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:57:54
|
s.m.f. ÄNTLIGEN!  
Priset....hm... inte dyrt.....ramen och tyget är dyrare!
...var det verkligen stenull som var optimalast.....har för mig att det var glasull....
Ang olika tjocklekar och frekvens, så klistrar jag här in ifrån ett tidigare inlägg av Björn-Ola:
- - - - - saxat ifrån inlägg av Björn-Ola - - - - - - -
Här har ni "gränsfrekvenserna" för olika tjocklekar som jag tidigare skrivit in på ett annat ställe:
50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz. Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt frekvensbandet. 100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz. 200 mm mineralull ned till 125 Hz 400 mm mineralull ned till 63 Hz 800 mm, äh.. det blir inte särskilt praktiskt. För basdämpning får man använda andra metoder.
Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare. - - - - - - - slut på saxning... - - - - - - -
Hej o å, snickra på! 
\\K-man |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 15:08:18
|
oj vad sugen man blev på detta helt plötsligt :-) finns det bilder på dessa som kan bidra ytterligare till den andra hälftens övertygelse?//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 17:08:12
|
quote: Jag gick på den enkla linjen som t.ex. Björn-Ola visat bild på ett antal gånger.....med ram, isolering och WAF tyg....
Hur är detta byggt? Har inte varit med här så länge. Kan någon göra en mer ingående beskrivning? |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 17:24:48
|
Jag har själv funderat på att göra sådanna där absorbenter. Men jag undrar lite hur stora man skall göra dem, och hur man skall tänka rent placeringsmässigt? Det jag funderat på är att göra en panel som täcker bakväggen, och sedan hänga ett snyggt draperi över. Eventuellt ett par plattor i taket också. |
Objektivist |
 |
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 17:34:37
|
e också ny här på forumet o om någon kan plocka fram org. tråden eller helt enkelt köra lite "cut & paste" i denna tråden så e det tacksamt..
om bilder finns e det jätte tacksamt |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 06:50:08
|
K.man tack för siffrorna.
Varför stenull, vill minnas att någon, knoppen(?) skrev att det var likvärdigt men inte stank lika förjäkligt... o man e ju lite känslig 
Lat som man är vill man ju på ett enkelt sätt räkna ut var de gör bäst nytta och inte hålla på att testa in absurdum för att hitta rätta platserna för säg en 4-6 halvstora absorbentplattor.... några tips på det området?
|
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 07:44:05
|
En lyckad förbättring med ganska litet arbete och pengar, grattis!
Enligt live end/dead end-metoden skall det dämpas mer i den halva av rummet där anläggningen står. Vill man minimera så sätt upp något på väggen framför lyssningsplatsen, mitt emellan högtalarna.
Fast Knoppen är den som sitter på mest kunskap i ämnet.
När vi varit ute och lyssnat i butik har det hänt att en av oss fått agera "absorbent" genom att helt enkelt ställa sig mitt emellan högtalarna medan den andre lyssnat. Tecken på mindre optimerat lyssningsrum  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
KingX
Member

586 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 09:12:10
|
*skratt* ja men det e juh en lösning också sladd =) "hej du.. nu vill jag lyssna på musik hemma hos mig.. kan inte du hänga med o vara absorbent hemma hos mig 1 timme" 
kan juh kanske fungera som raggnings replik på krogen |
Edited by - KingX on 2003/03/12 09:12:48 |
 |
|
|
Topic  |
|