| Author |
Topic  |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:46:11
|
Nu blev det fel från början till slut, Knoppen.
Jag uttryckte mig väldigt oklart och för det ber jag om ursäkt. Faktum var att mitt inlägg var till för ett medhåll av ditt resonemang, och uppenbarligen körde jag ihopå det.
Alltså, jag kritiserade dig inte, utan höll med dig.
Och fortsätter att göra det i ditt efterföljande inlägg.
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:56:58
|
Jaja okej! Nu fattar jag, eller eh-öh, nä jag fattar inte! Men men, du håller med mig, det är skönt!  
Johan.
edit i grönt |
Edited by - Knoppen on 2003/03/14 20:57:44 |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 21:10:33
|
Jag gjorde ett smula grovhugget försök till ironi och samtidigt försökte jag väl kanske vara duktig i överkant. Nåja, åsikterna står fast förankradeom folk med mätinstrument istället för sunt lyssningsintresse, och nu är det dags att släppa denna tråd för min del. Mors! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 00:35:17
|
Man får ju ont i magen att bara läsa alla posts.... att bara folk orkar.. Musik lyssnar man med sina öron.. inte svårare än så!!
  |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 02:10:16
|
Snart ska jag bjuda in för lyssningsträff igen. Vi får se vilka som vill komma.
Och?? Varför skulle man komma förbi?? För att du ska "bevisa" att du har rätt eller??
Jag lanserar nu därför den tredje gruppen i den här världen, nämligen konsumenten.Som kräver valuta för pengen.
Jag resonerar från användarperspektiv, och vill därför inte höra snömos från försäljare och reklammakare. Får jag däremot höra ett logiskt argument för en sak så är jag intresserad, inte nödvändigtvis övertygad, men intresserad.
Ja, nu har jag läst mycket av det du skriver och jag fattar inte vad du vill komma någonstans?! Vad vill du ha ut av att detta snack??
|
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 07:24:48
|
"Vad vill du ha ut av att detta snack??"
Kanske försöka bli talesman för såna som du och jag... Vi är ju användare. Eller frälsa hifivärlden... 
Förmodligen handlar det bara om att fjanta omkring... |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 09:22:27
|
| Det skrivs alltid en massa om några som tydligen mäter hellre än lyssnar och jag undrar vilka dessa människor är? Finns dom på detta forum? Exakt vad är det dom mäter? |
Mvh |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 12:26:51
|
quote: För 25-30 år sen så var hifi mer vetenskap jämfört med vad det är idag. Idag är det mera voodoo och religion, vilket banar vägen för skojare och bakåtsträvare.
Att ha en ingenjörsmässigt bra produkter med hög pris/prestandamässigt räcker inte, utan det verka mer värt att satsa på marknadsföringen och pricka in rätt trender.
Huvudet på spiken Det verkar förövrigt gälla det mesta nu, inte bara hifi.
quote: Snart ska jag bjuda in för lyssningsträff igen. Vi får se vilka som vill komma.
Och?? Varför skulle man komma förbi?? För att du ska "bevisa" att du har rätt eller??
Är det knoppen som ska ha lyssnings träff (hittade inta var citatet kom från)
Har du chansen så tycker jag du skall komma förbi du kommer kanske att bli förvånad hur verkligt transitorer och cd kan låta eller så kommer vi bara att upptäcka att vi har olika verklighetsuppfattning (verkar vara ett kanon ord att använda vid "hänga gubbe" nästan lika bra som "enmansundervattensbåt" ) fast det skulle nog vara trevligt ändå .
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 13:44:09
|
Problemet med sådana här diskussioner är att musik är ju inte akademiskt egentligen. Om en artist spelar en låt som de skrivit med själ och känsla och framfört med själ och känsla. Du har lyssnat på artisten i fråga live och har hört hur musiken framförts. Du pluggar i ovannämda artists skiva i din kompetenta anläggning och det låter bra och som det skall. Du köper en ny kabel och pluggar in den i din anläggning blundar och lyssnar, och plötsligt tycker du att nu låter det ännu närmre vad du hörde på konserten så är det ju så att då är kabeln bättre än den gamla eftersom du upplever det som bättre. Ofta kommer då ngn säkert ytterst kompetent fysiker, tekniker eller både och och säger att så är inte fallet för det finns inget som man med hjälp av fysikens lagar kan mäta eller bevisa att det gör ngn skillnad. Där är ju problemet, känsla är ingenting man kan mäta tycker din hjärna och dina öron att det låter bättre så är det så.
Ibland kan man i tester i diverse tidningar höra saker som, den här högtalaren överraskade mig för den lät mycket bättre än den mätte. Musik är svårt att mäta och känsla är ännu svårare att mäta. Det finns än roligare exempel, talade med en utvecklingschef för ett känt hifimärke (och nej det var inte linn) som berättade att deras nya high-end slutsteg lät bäst när man gjorde om inställningarna så att mätkuben såg sämre ut och det lät sämre när mätkuben såg perfekt ut. Då sa jag skit i vad mätningen säger huvudsaken är väl att det låter som bäst eller hur? Så enkelt var det inte, man var tvungen att hitta en så bra kompromiss som möjligt att slutsteget mätte så bra som möjlig och att det lät så bra som det bara var möjligt även om han viste att det kunde låta bättre. Varför frågade jag? Kundgruppen läser mycket tester och skulle inte mätningarna se riktigt bra ut då skulle det inte gå att attrahera rätt kundgrupp. Det är akademiskt tänkande det!!!! |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 14:25:49
|
mag, det var Thomas...Jag betvivlar inte att det låter bra hos Knoppen. Jag har hört CD och transistor system som låter ypperligt, men jag har alltid tyckt att det sista lilla som jag får med riktigt bra vinyl och rör ger mig bättre ljud.  |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:17:15
|
Nin och Timbre!
Ni undrar vad jag vill. OK. Jag har skrivit det i olika varianter ett par ggr, men jag gör ett försök till: Jag vill att vi med erfarenhet tar ansvar för att de yngre, nytillkomna, får ett bra resultat för sina slantar. Att de i möjligaste mån får vettiga råd att börja i rätt ände så att de inte tröttnar på musik för att de köpt kablar och absorbenter till sin OnOff-anläggning. Punkt. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:39:57
|
Åh, vad det det du ville?
varför skrev du inte det då?
Jag tror ingen enda har fått rådet att köpa dyra kablar eller färdiggjorda absorbenter i den högre skolan. Den som frågar om kablar och har ett system från t ex Hifiklubben innehållande ett standardpaket i midfi-klassen har mig veterligen aldrig fått rådet att köpa högtalarkablar för 20 000:-?
Vad forumet brukar råda till "enklare" system är enklare kablar, Supra, DIY, RG 62 etc
I absorbentväg brukar det till de som inte är så erfarna rådas olika typer av mineralull, tyger och annat synnerligen billigt samt råd om placering i rummet.
Båda dessa typer av råd brukar - av oss som är erfarna - ges i en ganska lämplig nivå. Vi klarar alltså att ge råden i förhållande till den frågandes förkunskap, erfarenhet, intressegrad samt typ av anläggning.
Du verkar inte ens se att detta händer. Placerar dig knappast bland de erfarna.
Du är välkommen du också men kliv ned från stolen. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 15:45:47
|
Utmärkt Sladd, då är vi överens.
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att jag sett annat än det du redogör för. Och det var då jag trillade av stolen som jag följaktligen inte behöver kliva ner ifrån. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 16:08:26
|
Jag vill inte röra upp något nytt, bara en tanke..
Om någon här varit på koncert så vet vi alla hur våra favorit artister låter Live. Själv har jag sett Tori Amos te.x 3 ggr i olika miljöer. Stadio, Roskilde och i intim lokal för 500 pers. Hennes röst och piano är något av det häftigast jag vet Live. Ok, jag rockar gärna loss till TOOL, Manson och annat, men vi stanna hos Tori som exempel.
När jag sedan kommer hem och pluggar in stereon med en "studio" skiva, hur vet jag att det är "närmare" orginalet? Hennes röst och piano lät ju hyfsat lika alla 3 gångerna Live, men p.g.a. det olika akustik möjligheterna på koncertena lät det lite olika. När jag köper en ny kabel, hur kan jag ärligt talat säga att det låter bättre och närmare hennes studio sound?? Jag har aldrig varit med i studion och hört hur det "borde" låta. Vi avgör alla själva hur det "bästa" likheten av ljudet är. En kabel eller högtalare låter "vasst" dämpat och annat. Men det kan bara vara våra egna tolkningar. Ingen kan någonsin tala om för någon annan hur det borde vara, bara vägleda med egna erfarenheter och tips. Utan mätinstrument, utan "erfarenhet" kommer vi långt med våra egna öron. En "rookie" kan tala om att det låter bra/dåligt genmom att han/hon tycker det låter bra. Ingen kan sedan glida förbi och säga, men herregud, din anläggning låter ju helt kasst. Du måste köpe det och detta för att fixa ljudet.
Det är därför jag kommer hit, för att snacka HIFI och få tips. Är ni med på den..  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 03:31:04
|
Nicke Löfmark, Från min mun så får du bara höra att du ska testa själv. Spelar ingen roll vad Knoppen, Sladd, kabel eller snöre säger här på forumet, jag tror dom flesta seriösa säger att du ska testa dom råd dom ger dig inte inte svälja allt dom säger med hull och hår. Dom som kör med stilen "Lyssna på mig, jag har RÄTT, och jag kan bevisa det" ger jag inte mycket för. Det är min personliga åsikt... |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 09:57:36
|
Hej Allihop!
Tänk vad ni här orkar diskutera kablar etc i oändlighet!
Kan man inte tänka sig följande knep från hifi- träsket istället. Alla som skall köpa en stereoanläggning får dels göra en läkartest för att t ex kontrollera öronen, därefter får man fylla i en enket om vilken religion, utbildning,politisk tro, om man tror på ufon etc. Sedan sammanställer handlaren alla fakta!
När allt är klart så får t ex miljöpartisten köpa en klass D förstärkare m.m Argumentet här är ju att den drar mindre energi än en klass A förstärkare etc. De som vill dansa folkdans samt hittat de religiösa sanningarna m.m erbjuds nu produkter från Linn! De som är tvångsmässigt fixerade av mätvärden, t ex fysiker får nu köpa speciella produkter från t ex ing Ingvar Öhman, där hans certifikering av produkterna garanterar helt jämna kurvor etc. De som tror på spöken, troll och ser ufon överallt erbjuds nu bla. kablar med olika "magiska" funktioner inbyggda, dessa får gärna ha magiska priser vad sägs om minst 10000kr/cm. De som har "snuskigt" mycket pengar samt en bakgrund som designer, kan här erbjudas olika vackra status symboler från t ex AR, Krell, MAC mfa Här är mottot dyrt är lika med status dvs snyggt.
De som endast använder öronen för att lyssna ut vilka produkter som låter bäst, kan man nog inte hjälpa ty de måste springa runt i alla rummen för att lyssna på allt som där finns. De kommer också att störa alla de övriga seriösa hifi- nissarna/nissorna med dumma kommentarer i vad som låter rätt etc.
Jag har säkert glömt någon grupp! Se detta som ett enkelt oarbetat upplägg som givetvis går att utveckla av alla seriösa handlare på detta forum. Mvh Kenth
   "sanningen ser inte alltid likadan ut för oss alla!" |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:29:49
|
Splix! Du går från klarhet till klarhet.
Nin, du har visst börjat haja vad jag är ute efter. Att även de yngre skall lyssna själva och inte ta för mycket intryck när det blri för fantastiskt el. vad man skall kalla det.
Jag skall ödmjukt säga att jag inte riktigt greppat koden här på forumet tidigare (nybörjare i datasvängen) men att jag nu förstått att många av oss har HELT olika mål. Om jag förstod en del inägg så kör ex. Timbre o Sladd hela vägen för att komma så långt som möjligt i återgivning, och då måste man testa brett. Jag själv har testat, och ägt, många grejor som var både dyrare och, på pappret, bättre än de jag har nu. Men kommit till slutsatsen att det jag har nu ger mej störst tillfredställelse. Och det är det jag är ute efter. Ny och bekväm lyssningsfåtölj är, för mej, en mycket större uppgradering än vad många hifiprodukter är. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:01:18
|
Nicke:
Fåtöljer ÄR viktiga saker, en del i lyssningsrummets rekvisita helt enkelt. Kör med talienska skinnfåtöljer själv 
Vem orkar sitta obekvämt de timmar som skall avnjutas? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:29:05
|
sladd,
Har också skinnfåtölj samt skinnsoffa. En liten nackdel med skinn är den ytterst klena absorbtionen av höga frekvense(liten våglängd)
Man kasnek borde uppgradera till tygsoffa |
 |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:34:35
|
I trådens första inlägg hittar man detta:
"Tänker närmast på kabelhysterin, återgången till bipolära transistorer när FETarna blivit bättre men förlorat nyhetens behag samt diverse minst sagt obskyra tweaks"
På 70-talet samt början av 80-talet var MOSFET-trissor bättre än bipolära dito, då de förstnämda var väsentligt snabbare. Dagens laterella bipolära trissor lider inte av dessa problem. Att de flesta använder bipoära trissor har inte så mycket med "nyhetens behag", utan kan förklaras med att bipolära trissor bjuder på en rad fördelar Bland annat har MOSFET:ar grövre toleranser, vilket innebär kostsam matchning. |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:42:25
|
Är inte upplevelsen av musik och hifi en filosofisk förnimmelse. ingen individ kan ju uppleva en annan individs universum. Även om en mätapparat säger ex denna högtalare ger mätvärdet 4,0003 microHz mer än den andra så spelar det ju ingen roll. Vi upplever ju vår om värld olika. även vad vi upplevt tidigare, erfarenhet, vana, anpassning mm påverkar. Det är som med intelligens, generna(hårdvaran) bestämmer omfattningen/gränserna sedan avgör miljö, uppväxt(erfarenhet, vana, tyckande etc) var inom gränserna vi hamnar. |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:33:36
|
"Man får ju ont i magen att bara läsa alla posts"
Jahaja. Varför läser du dem då?
"Problemet med sådana här diskussioner är att musik är ju inte akademiskt egentligen."
Ajfan. Är det så det ligger till? |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:40:37
|
quote: Kan man inte tänka sig följande knep från hifi- träsket istället. Alla som skall köpa en stereoanläggning får dels göra en läkartest för att t ex kontrollera öronen, därefter får man fylla i en enket om vilken religion, utbildning,politisk tro, om man tror på ufon etc. Sedan sammanställer handlaren alla fakta!
När allt är klart så får t ex miljöpartisten köpa en klass D förstärkare m.m Argumentet här är ju att den drar mindre energi än en klass A förstärkare etc. De som vill dansa folkdans samt hittat de religiösa sanningarna m.m erbjuds nu produkter från Linn! De som är tvångsmässigt fixerade av mätvärden, t ex fysiker får nu köpa speciella produkter från t ex ing Ingvar Öhman, där hans certifikering av produkterna garanterar helt jämna kurvor etc. De som tror på spöken, troll och ser ufon överallt erbjuds nu bla. kablar med olika "magiska" funktioner inbyggda, dessa får gärna ha magiska priser vad sägs om minst 10000kr/cm. De som har "snuskigt" mycket pengar samt en bakgrund som designer, kan här erbjudas olika vackra status symboler från t ex AR, Krell, MAC mfa Här är mottot dyrt är lika med status dvs snyggt.
De som endast använder öronen för att lyssna ut vilka produkter som låter bäst, kan man nog inte hjälpa ty de måste springa runt i alla rummen för att lyssna på allt som där finns. De kommer också att störa alla de övriga seriösa hifi- nissarna/nissorna med dumma kommentarer i vad som låter rätt etc.
Jag har säkert glömt någon grupp! Se detta som ett enkelt oarbetat upplägg som givetvis går att utveckla av alla seriösa handlare på detta forum. Mvh Kenth

|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Topic  |
|