| Author |
Topic  |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:37:08
|
Sladd quote: Om du är i behov av vetenskapliga rön för att kunna föra en diskussion om ljudåtergivning så finns det nog inte så mycket intresse här är jag rädd.
Bevisbördan får du gå med till någon annan. Jag överlever utan att känna tvång att tillfredställa alla akademiker som vill in och glida här
Håller bara med
             |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:38:22
|
SpLix, du gör det klassiska misstaget att direkt lägga in din egen plånbok som en faktor. Kronor och ören har inget med välljud att göra. Låt vara att den kabel som i mina öron låter bäst är dyr, det kan vi inte göra så mycket åt. Men den låter inte bra FÖR ATT den är dyr! Ingen hade varit gladare än jag om jag kunde få samma ljudkvalitet för mindre pengar!!! Tro inget annat! |
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 14:03:35
|
Sladd, det är trevligt att glida in här. Är det inte så att marknaden alltid har rätt? - i sådant fall har jag fel, fast min uppfattning ligger fast cementerad i akademisk betong, armerad av 1000-tals år av empiriskt lärande. matson: "Om du öppnar locket på en (transistor)stärkare så ser du oftast en ringkärnetrafo kopplad till en likriktar brygga och sen har du kondningsbanken. Det är här det uppstår störningar som en vettig nätkabel KAN hjälpa till. Störningarna är magnetiskt inducerade och om man använder en skärmad kabel så finns det ju en möjlighet att dessa minimeras.(långt viktigare är ju iofs att avstånden mellan ovan nämnda komponenter är korta, men det ändrar ju inte på urprungsfrågan)" 1: Är inte dessa störningar försumbara i jämförelse med vad likriktarbryggan ställer till med? 2: Är inte störningarnas inverkan på nätkabeln försumbar i jämförelse med störningarnas inverkan på övrig elektronik i apparaten?
"Sen kan man ju räkna ut vilken area som behövs för att undvika spänningsfall, och kraftiga slutsteg behöver oftast mer än standard 1,5mm2)" Menar du att ett statiskt spännigsfall på ett par volt skulle vara hörbart, och hur påverkar då spännigsfallen fram till nätuttaget ljudet?.
MVH AU |
Collecting stars.. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 14:07:56
|
Det ät möjligt att jag har fel, men jag börjar tro att AU driver med oss.
Jag hade tänkt att kommentera SpLiX inlägg, men jag vet inte riktigt hur.
Sedan det här med hur att förhålla sig till vetenskapliga metoder vid inköp, installerandet, lyssnandet, analyserandet, disskuterandet, ominstallerande, lyssnande osc.osv. Måste vara oerhört besvärligt när man inte litar tillräckligt på sina sinnen för att avgöra om man tycker att grejorna är bre eller inte. Svårare än så är det inte.
"Titta så bra det låter". "Den här förstärkaren mäter kanonfint, men den låter förjäkligt, som tur är har jag ju mätningen att gå på" "Det här var det bästa jag hört, synd att den mäter så dåligt" "Om det ändå hade funnits en teori som kunde bevisa att jag tycker om den här uppställningen" "Jag undrar om det här låter bra,jag har ju ingen mätningsrapport att bevisa det med"
  |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 14:36:47
|
quote: "Titta så bra det låter". "Den här förstärkaren mäter kanonfint, men den låter förjäkligt, som tur är har jag ju mätningen att gå på" "Det här var det bästa jag hört, synd att den mäter så dåligt" "Om det ändå hade funnits en teori som kunde bevisa att jag tycker om den här uppställningen" "Jag undrar om det här låter bra,jag har ju ingen mätningsrapport att bevisa det med"
Lägg av med fånerierna... det där är precis lika larvigt som att påstå att folk sysslar med voodoo och okulta ritualer när de lyssnar på musik...  Bara för att man har ett vetenskapligt synsätt när man ska uppgradera sin anläggning betyder inte det att det inte är öronen som har sista ordet... Om jag hör något som låter bra och inte kan förklara det fysikaliskt så betyder det inte att det låter dåligt utan att mina kunskaper inte är tillräckliga för att förklara det... Det är däremot en stor hjälp att resonera logiskt/vetenskapligt innan man prövar diverse uppgraderingar. Min hobby är att lyssna på musik... jag ser min anläggning som ett verktyg för att utöva min hobby men det är inte anläggningen som är hobbyn (Jag tror att detsamma gäller för de flesta andra) Jag vill därför inte använda för mycket tid till att pröva tusentals olika apparater och tweeks utan jag vill hellre använda min tid till att lyssna på musik. Det är då ett utmärkt redskap att gallra med hjälp av fysik/vetenskap...
/Micke |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 14:45:34
|
Rubriken på denna tråd var: Ju mer kontroversiell en fråga är, ju hetare blir tonen.
När det snackas kablar, ljust, mörk ljud på en stärkare tycker jag personligen att det tenderar att gå från fråga till ett "riktigt" svar.
En person frågade om andra tyckte en stärkare inte var lite vass i ljudet. Genast svarade 4 äldre forumsläsare, har du kollat akustiken i rummet, kan du dämpa det. Visst, ett utmärkt svar. Men är det någon som funderat på att frågan ställdes p.g.a. att personens tycke och smak var just att det lät vasst???
När det frågas om kabel kommer 100 svar. Svarar en person min medel dyra/bra är juste och låter bra, kommer alltid någon och säger "men den tycker jag är lite vass och ger sämre bas". Skulle någon slänga ur sig, min valhalla... är det aldrig någon som säger, "men den har ju nackdelen.. och låter.." Är det så att vissa saker är just det bästa på marknaden och att vi alla skall sträva efter att skaffa just dessa prylar?
Det ges ju rådet, tycker du det låter bra så behåll det. Men skulle du uppgradera kan jag rekommendera... och så är vi igång igen. Äldst och dyrast vinner i längden. Så är det. Det är min personliga tolkning av det jag läst så här långt under mina veckor på forumet.
Äldre i gamet vill gärna ha respekt för den tid han/hos lagt ner på ämnet, men om denne inte kan vara ödmjuk för banalare frågeställningar och kanske tänka om kommer han/hon inte mycket längre. Någon har som signatur, "Jämför du med sämre kommer du aldrig framåt." Men vänd på det, kan det självklara och bästa vara fel?
Själv är jag verkligen en "rookie", det har jag skrivit förr och talar gärna om igen. När jag slängt ur mig min synvinkel baserad på logisk tolkning har jag blivit idiotförklarad själv. Jag har inte förutfattade meningar i det mesta, men gillar inte att bli tillrättavisad när jag skriver om mitt synsätt och tro. Visa mig din syn, så kan jag addera detta inte som en ren lära, men en del av den totala sanningen...
Vill ni bli tillfrågade för att hjälpa och leda är jag nöjd, men vill ni dirigera mig och inte bli ifrågasatta får jag väl knipa kjeft. Jag vill inte basera mina omdömen på kr/enhet. Har som sagt själv inte lagt speciellt mycket på min stereo. Men kostnad verkar vara ett mått här vare sig ni vill ta åt det eller ej.
Jag tycker detta forumet är det bästa jag hittat på nätet sesan en lång tid tillbaka. Men "lite" prestige ligger det dock i luften. Är det någon som tar illa vid sig vill jag be om ursäkt. Men det är upp till denne att fundera varför de tog åt sig.
Jag kommer att fråga många dumma saker (man är ju här för att lära), jag kommer att lägga in om än dummare ideér här och där. Jag hoppas jag kan få fortsätta göra detta utan att bli misshandlad och idiotförklarad, fråga mig istället om jag kan fördjupa mina tankar och se om vi möts lite längre fram...... |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:02:52
|
f97mno
Fånigt är precis vad är, det är den illustration jag ville ge med dessa påhittade citat som inte är så verklighetsfrämmande som man kan tro.
Roligt att det är någonting vi kan enas om utan vare sig teoretisk bevisbörda, praktisk dito eller en endaste mätkurva som styrker vår uppfattning. |
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:08:29
|
Om en förstärkare låter dåligt så mäter den dåligt på någon parameter. Att den mäter bra på en eller tre parametrar behöver inte betyda att den mäter bra på alla parametrar.
Om någon presenterar att han/hon hör stor skillnad på två kablar kan det vara för att det faktiskt är skillnad eller att det är inbillade/psykoakustiska fenomen. Om det är det senare, ljuger då personen? Nej, eftersom en upplevd skillnad alltid är en skillnad oavsett var den ligger. Men, det finns ett problem, och det är när andra personer lockas att köpa ny/dyr kabel pga av att man läser sådana rapporter eller hör säljare prata om kablar. Man påverkas av andra, och får upplevelsen att man hör samma skillnader. Det kan i vissa avseenden tolkas som falsk marknadsföring (se nedan). Men om personen vet om eller får veta att kabelskillnader ej någonsin har detekterats när de annars så döva ögonen förblindats (under förutsättning att kablarna är korrekt dimensionerade), så har alla större chans att bedöma, och kanske också göra ett eget blint test för att utreda fenomenet.
En parallell skulle vara om en säljare försöker sälja en bil som han påstår har 30 hästar mer och kostar 30,000:- mer, men i själva verket har samma hästar som standardvarianten. Han sitter i bilen medans de kör och talar om för köparen att trycka gasen i botten och känner hur han trycks mot sätet. Köparen övertygas om hur mycket snabbare bilen är och köper den. Han gör sedan att accelerationstest med sin kompis som köpt den billigare bilen och inser att de båda går lika snabbt, och att han blivit lurad. Köparen anmäler säljaren för falsk marknadsföring. Händer det någonsin inom audio?.....tveksamt.
T
T
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:24:08
|
Båda lägren i den här diskussionen är ärligt talat      
"Vetenskaparna" vill så gärna att allt ska gå att mäta och förklara (vilket det också går med rätt instument och rätt kunskaper) att de sparkar bakut så fort någon föreslår något som går utanför ramen för vad de kan förklara.
"Prövarna" vill så gärna att de de sysslar med inte ska gå att mäta och förklara att de blir tokiga så fort någon nämner ett fysikaliskt resonemang kring något...
Jag tror att båda sidor egentligen vill samma sak och att de två sidorna skulle ha ett enormt utbyte av varandra. "Vetenskaparnas" inställning att inget som inte går att förklara med dagen vetenskap kan existera är klart bakåtsträvamde och leder verkligen ingenstans. "Prövarna", å andra sidan, verkar inte inse att de apparater som fungerar som allas våra leksaker (hifi-pryttlarna alltså ) är resultatet av generationer av vetenskpligt arbete. De vedertagna vetenskapliga arbetsmetoderna som framkommit under de senaste århundradena har kommit till just för att alla inte ska behöva upprepa alla experiment gång på gång. Genom att hela tiden dokumentera upptäckter enligt en tydlig föreskriven modell har forskningsfronten kunnat flyttas framåt. De som prövat mycket sitter inne med enorma kunnskaper... med en mer vetenskaplig hållning skulle dessa kuskaper kunna komma till bättre nytta. Sluta bråka och försök lära av varandra är mitt tips, men vad vet jag som inte pysslat med hifi så länge...
/Micke |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:29:15
|
""Prövarna", å andra sidan, verkar inte inse att de apparater som fungerar som allas våra leksaker (hifi-pryttlarna alltså) är resultatet av generationer av vetenskpligt arbete."
tror du verkligen att det finns någon här som inte fattar det =)))
|
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:38:01
|
"""Prövarna", å andra sidan, verkar inte inse att de apparater som fungerar som allas våra leksaker (hifi-pryttlarna alltså) är resultatet av generationer av vetenskpligt arbete."
tror du verkligen att det finns någon här som inte fattar det =)))"
Nja... det kan kanske hända att jag överdrev en liten smula... kanske... 
Men vissa utalar sig som om de tyckte att ett vetenskapligt synsätt enbart är negativt inom hifisammanhang.
/Micke |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:40:38
|
| det är ju inte negativt om man ska konstruera osv då är det en självklarthet men vi som privata hifikonsumenter som enbart köper för våra egen njutning varför skulle vi bry oss om mätningar osv? njuter vi av ljudet så är det bra oavsett hur apparaten ifråga mäter |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:40:43
|
Men, det finns ett problem, och det är när andra personer lockas att köpa ny/dyr kabel pga av att man läser sådana rapporter eller hör säljare prata om kablar. Man påverkas av andra, och får upplevelsen att man hör samma skillnader.
Jag tror inte folk är sådana idioter som du framhäver. Visst, det finns dårar men jag tror dom flesta är seriösa och vill inte slänga ut massa stålar om det inte ÄR någon skillnad. Jag vill det verkligen INTE. Jag kör nu med billiga högtalarkablar eftersom jag anser att jag kan ta dom viktiga sakerna först och uppgradera kablarna senare. Sedan ska jag djupdyka i högtalarkabel djungeln. Men efter ett litet test där jag var MYCKET skeptiskt att jag skulle höra någon skillnad alls (fast du kanske inte tror det så är jag alltid skeptiskt till dessa påståenden som man läser om) så inser jag att det är ganska stor skillnad. Varför och sånt VET JAG INTE, och ärligt så är det inte så intressant om det ger ett bättre ljud med MER detaljer, mer djup, etc. Och UTAN att förlora något annat. |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:46:00
|
För 25-30 år sen så var hifi mer vetenskap jämfört med vad det är idag. Idag är det mera voodoo och religion, vilket banar vägen för skojare och bakåtsträvare.
Att ha en ingenjörsmässigt bra produkter med hög pris/prestandamässigt räcker inte, utan det verka mer värt att satsa på marknadsföringen och pricka in rätt trender. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:46:15
|
Tomas A:
Om bara OM funnes så ...... Om man som du kör med lakritssnöre till CD-spelaren är det ju inte konstigt att din bil inte accar snabbare än kompisens...  
Och DET är ju jättefel, usch vad de luras    |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:54:45
|
quote: matson: "Om du öppnar locket på en (transistor)stärkare så ser du oftast en ringkärnetrafo kopplad till en likriktar brygga och sen har du kondningsbanken. Det är här det uppstår störningar som en vettig nätkabel KAN hjälpa till. Störningarna är magnetiskt inducerade och om man använder en skärmad kabel så finns det ju en möjlighet att dessa minimeras.(långt viktigare är ju iofs att avstånden mellan ovan nämnda komponenter är korta, men det ändrar ju inte på urprungsfrågan)"
1: Är inte dessa störningar försumbara i jämförelse med vad likriktarbryggan ställer till med?
Nej, varför då? Vad menar du med "ställer till med"?
quote:
2: Är inte störningarnas inverkan på nätkabeln försumbar i jämförelse med störningarnas inverkan på övrig elektronik i apparaten?
Detta beror ju helt på vilken apparat vi pratar om! Det beror ju på vilket jobb konstruktören lagt ner på skärmning. Självklart går störningarna åt alla håll(kretskort, jord, och ut i nätkabeln), men varför INTE använda en skärmad kabel när det är så enkelt?
quote:
"Sen kan man ju räkna ut vilken area som behövs för att undvika spänningsfall, och kraftiga slutsteg behöver oftast mer än standard 1,5mm2)" Menar du att ett statiskt spännigsfall på ett par volt skulle vara hörbart, och hur påverkar då spännigsfallen fram till nätuttaget ljudet?.
Nej, men det skrev jag ju inte heller! Om man ser bortanför ohms lag och tittar på hur kraftiga strömpulserna är så inses ju att spänningsfallet är betydligt större. (Det finns nog ett räkneexempel på Rischs sida, men jag har inte adressen framför mig just nu)
|
Mvh |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:57:38
|
Splix:
Vad är det du gnäller om egentligen?
Alla forum har väl deltagare som är mer erfarna och kan dela med sig av de erfarenheter de gjort? Här finns ett stort antal av både "vetenskapare" och "upplevare" som kan vara bra att ha när man stöter på problem eller vill diskutera något.
Om du är så störd på prisnivåer och Valhallakablar får du ta och göra något åt det själv. Vi kan inte hjälpa dig i någon större utsträckning. Det finns kablar som är bättre än Valhalla men över en viss kvalitetsnivå - gäller all utrustning - börjar de flesta kompromisserna och lätt hörbara skillnaderna jämnas ut. Som regel (inte lag) har vi då nått betydande priser.
Att inte jämföra med något sämre är en devis som funkar både i hifi och i livet. Säg den säljare som blir framgångsrik på att vara nöjd med att åtminstone inte bli sist?...
Den idrottsman som i karriären blir lycklig över att i alla fall ha nått semifinal...
Den barnmisshandlare som rättfärdigar sina handlingar med att "jag utnyttjar dom i alla fall inte sexuellt".....
|
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 16:03:29
|
Sladd
Din devis stämmer förvisso på de fall du nämner men den är väl egentligen inte speciellt träffande vad det gäller hifi. Den antyder ju att man redan innan jämförelsen vet vad som är sämre och då faller väl hela idéen men jämförelsen... eller har jag missförstått innebörden. 
/Micke |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 16:17:05
|
Den kan ju lika gärna användas som "den som jämför med något bättre kommer framåt".
Vad som är bättre får man ju lyssna sig fram till. I stället för att sitta och tycka och tro och vända på de fysikaliska argumenten...
Det är ju själva tjusningen med hifi. Att lära sig hur olika system ,högtalare, rumsuppställningar och kablage (!) låter och påverkar ljudet.
Vad tycker man är bra?Vilket är det "sound" man själv gillar mest (eftersom alla hifianläggningar under en miljon är kompromisser)
Vilka uppställningar i de anläggningar man tyckte lät sagolikt användes? Brett mellan högtalarna? Hårt invinklade? Vad skiljer i så fall i spridning mellan elementen, finns det gemensamma nämnare....
Frågorna är många, fallgroparna likaså men hifi är en konst, en kunskap, en erfarenhet, en njutning. Man kan lära sig att bli duktig på den men det finns ingen facit, ingen "vinnare" som kan mest/allt.
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 16:22:16
|
Jag gnäller inte och är inte störd på priser.
Jag svarade på att ingen verkar rå på den dyra kategorin. Om det är mätt som bästa val eller genom lång erfarenhet är skit samma. Summan av kardemumman är att det hela tiden finns något som när bättre tills en viss topp är nådd. Ingen ifrågasätter om det bästa verkligen är så bra och om du verkligen tjänar på att uppgradera på slutet. Det finns så mycket pengar och prestige involverat att det MÅSTE klart vara bättre med den nya och dyrare lösningen. Vem här har sågat en ny CD för 150k?,en valhalla kabeln för samma summa. Jag personligen sågar begreppet dyrt är bra. Skulle inte tro att min anlägging ger mig mer med en Valhalla än min Taralabs. Men säger jag det högt får jag på truten. Ni som skaffat era, good work, lycka till, njut av den. Ville bara fråga om vi skall acceptera detta eller ifrågasätta, ta reda på mer och utvärdera det som redan utvärderats. Det frågades om det var fel att ta upp en tråd igen, då den redan "klarats ut". Well, de blir hela tiden nya vinklingar och sanningen kanske ibland blir mer klar, ibland ett steg tillbaka.
Någon tyckte jag jämförde pris/prestanda för mycket. Jag tycker det är en återkommande måttstock här och vill inte alls hålla med om det. Jag själv skiter blankt i om en cd kostar 15 eller 30k. Låter det bra är jag nöjd med det. Min reflektion av din signatur är inte något som jag tolkar som din åsikt. Det är en text du valt att ha med. Jag riktar inte min kritik mot dig personligen utan tyckte bara det var ett exempel på att vi kan se två sidor av samma problem och att vi senare löser det tillsammans.
De som mäter sig till sanningen har ett svar, de som provrar sig fram har en annan. Till sist kan båda lägren konstatera att de båda hade rätt. Men resultatet kan se olika ut. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 17:02:15
|
Sladd,
Att blanda kablar med bilar...nåja. Som jag sagt tidigare....jag välkomnar ett accelerationstest utan förutfattade meningar.
Snart ska jag bjuda in för lyssningsträff igen. Vi får se vilka som vill komma.
T
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 18:41:47
|
Här har det hänt en del på tråden ser jag!
Akhenaton! Du har missförstått, men behöver inte be om ursäkt. Jag för inget korståg mot kablar. Bara mot att börja med dessa innan resten är utsorterat.
DasIch på sid 3 - just så menar jag.
Sladd på sid 4 - oförskämdheter har ju som bekant förekomit tidigare i den här tråden. Då sa du inget.
Splix! På spiken, nästan hela tiden.
Rebo-just det!
F97mno! De två lägren skulle ha mycket utbyte av varann, riktigt. Pjotr kunde inte riktigt komma underfund med mej, skrev han. Det tror jag beror på att jag inte tillhör något av lägren. Mina kunskaper i fysik är skrattretande men jag har höga krav på logik i livet i allmänhet.
Jag lanserar nu därför den tredje gruppen i den här världen, nämligen konsumenten.Som kräver valuta för pengen.
Jag resonerar från användarperspektiv, och vill därför inte höra snömos från försäljare och reklammakare. Får jag däremot höra ett logiskt argument för en sak så är jag intresserad, inte nödvändigtvis övertygad, men intresserad.
HELA mitt resonemang här, inkl. syftet med tråden från början var att vi som har erfarenhet på det här området har ett ansvar för att de yngre inte börjar i fel ände. Vi kan gott ge råd även om enkla och billiga grejor och inte bara vakna till när det står Krell el. Mark L i trådrubriken.
Vete tusan vem det var som skrev om rådet att fixa rumsakustiken när ngn komponent lät vasst, men det är inget bra råd. Komponenten var antagligen vass och borde därför bytas ut för att göra grundförutsättningarna bättre. SEN kan man fixa akustiken.
|
Nicke the Rocker |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:22:15
|
Splix! Nordost Valhalla är faktiskt de kablar som tillhör de allra mest omdebatterade på detta forum. Kanske beror de på att de av vissa anses som det ultimata och av andra som felaktigt dimensionerade och överprissatta.
Nicke Löfmark! "Vete tusan vem det var som skrev om rådet att fixa rumsakustiken när ngn komponent lät vasst, men det är inget bra råd. Komponenten var antagligen vass och borde därför bytas ut för att göra grundförutsättningarna bättre. SEN kan man fixa akustiken."
Nu känner jag mig träffad här!
Du skriver på ett sätt som att du får det att låta som om du sitter med det korrekta svaret här. Men det beror på mer saker än enbart det eller det. Man kan inte säga att det ena eller andra är korrekt. Speciellt inte när vi bara sitter här och diskuterar någon persons ljud framför en dator. Egentligen har både du och jag fel eftersom varken du eller jag har någon som helst aning om hur det verkligen låter i denne persons lyssningsrum. Det vi har att komma med är hur ljudet kan te sig i många fall byggt på våra egna erfarenheter av andras och våra egna lyssningsrum. sedan säger jag inte att du har fel, eftersom "vasst" ljud i många fall kan bero på någon av stereoapparaterna. Men att som du hävda att jag har fel, tyder på att du kanske inte har provat så många varianter av olika akustiska bahandlinagr av lyssningsrum. Mina erfarenheter har gett mig den erfarenheten att det inte nödvändigtvis måste vara vasst ljud oraskat av någon apparat utan att det kan vara rummets akustiska egenskaper i många fall. Lyssnaren hör ju ett totalljud som han upplever är fel på något vis, och om han/hon är lite ovan så är det tämligen svårt för han/hon att avgöra vad som orsakar det vaassa ljudet. Eftersom frågeställaren fick massor av svar på olika tänkbara orsaker till det vassa ljudet, så förmodar jag att den personen är tillräckligt klok att ta in synpunkter från flera olika personer och förhoppningsvis börja fundera i banor som han/hon tidigare kanske inte hade funderat över alls.
Konstigt att ovanstående tydligen satt sig på minnet hos dig, m fl. Jag har själv ingen aning om vilken tråd det var.
Trevlig fredag förresten!
Johan L.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:30:35
|
Knoppen Du talar för döva öron, min vän. Det finns nämligen ingen mätrapport där det står att det låter vasst. Alltså låter det inte vasst. Sund logik enligt våra vetenskapsmän på forumet.
Öronen och sinnena har helt spelat ut sin roll för dessa människor. Hur låter Bethoovens 9:a musikaliskt sett enligt en mätrapport? Inte alls, nämligen. Däremot kan man se klart och tydligt hur det låter rent akustiskt. Vid det mättillfället, i det rummet, med just den utrustningen. Däremot står det aldrig om gemene man uppfattar det som god musik eller inte. Och det är det jag vill framhäva än en gång: Visa mig vilken testrapport eller ett vetenskapligt förhållningssätt som helst, som talar om för mig om detta spelar musik som jag vill att det skall göra. Om någon gör det, viker jag mig med lust och glädje.
Vad fan hände med musiken? I mitt rum, med min utrustning, och utan mätutrustning. Jo, den är precis där den skall vara. I min öron. |
|
Edited by - akktustakki on 2003/03/14 20:35:27 |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:41:14
|
Akktustakki!
Har jag skrivit om någon mätrapport?
Vad menar du egentligen? Det var väl ett exempel on någon som tyckte att hans stereo lät vasst? Om det är något annat får du gärna berätta det för mig, så att vi alla skriver om förhoppningsvis samma sak.
Akustiska egenskaper i ett rum är inte nödvändigtvis något som alltid går att mäta sig fram till. Det är nämligen i många fall mycket svårt. Det är dessutom ännu svårare att göra kopplingen "hur det låter" <==> "hur det mäter", ett hjälpmedel här är att ha lång erfarenhet.
Jag fattar fortfarande inte vad du menar, du får gärna förklara!
Johan.
|
 |
|
Topic  |
|