| Author |
Topic  |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:27:34
|
Jovisst, självklart är det viktiga om jag är nöjd med mina grejor eller inte. Det är ju inte för någon annan jag intresserar mig av musik och hifi. Huruvida man sedan går efter vetenskapliga grunder eller något annat får man givetvis välja själv. Jag tänker i varje fall inte försöka bestämma hur andra väljer sina system, även om jag gärna har åsikter om vad som är förnuftigt och oförnuftigt.
Däremot tycker jag man gör sig själv en otjänst om man inte reflekterar över vad som är vetttigt och ovettigt. Det gäller hobbyisterna såväl som tillverkarna. Agerar man på ett förnuftigt vis är säkerheten större att man gör ett bra köp, eller att man som tillverkare utvecklar en bra produkt. Av den anledningen tycker jag diskussionen om ett rationellt förhållningssätt till hifi är både intressant och viktig. |
Objektivist |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:30:11
|
| Vem har tid eller ork att testa alla tweaks? Man måste grovsortera efter någon sorts "förutfattad mening". Det gör alla, vare sig de vill eller inte. |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:43:15
|
<DasIch> Absolut!!! du har helt rätt i att det är lättare att göra bra köp om man har en rationell/vetenskaplig inställning till prylarna man ska köpa. Många (mig inräknad) är inte instesserade av att ägna en mycket stor del av sin fritid åt att prova olika tweeks och provlyssna på olika apparater. För många är det intressant att få ihop en riktigt bra anläggning och lyssna på musik med god återgivning och även ha tid kvar till andra fritidsintressen parallelt men hifi-intresset. Då är det bra med en vetenskaplig hållning eftersom det hjälper en att sålla bort många timmars experimenterande med saker som man på förhand kan inse har liten eller ingen betydelse. Det kan säkert vara så att den som prövar allt och lägger ned sin själ i att förbättre sin anläggning i slutändan sitter med en bättre anläggning men jag är inte helt säker på att så alltid är fallet. Dock ska man inte idiotförklara de som inte vill lita på vetenskapen utan vill göra egna upptäckter (de kommer förmodligen att hamna i många återvändsgränder men ändå stadigt ta sig framåt.) Man ska även komma ihåg att vetenskapen inte är fullkommlig, vad det gäller fysiken är väldig mycket kännt men vad det gäller hjärnan och hur vi upplever ljud finns det fortfarande oändligt mycket att lära sig.
/Micke |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:59:21
|
| Precis! Fast jag vill påpeka att eget experimenterande inte på något sätt behöver vara ovetenskapligt. |
Objektivist |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 19:03:49
|
"vad det gäller fysiken är väldig mycket kännt"
Det vet man ju inte, eftersom man liksom inte vet hur mycket som finns att känna till!  |
 |
|
|
Jerry_E
Member

334 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 21:59:59
|
Borde egentligen inte ge mig in i den här disskussionen, men här finns mängder med intressanta uppfattningar som jag känner att jag vill bemöta. Vad är Hi-Fi? Ja slår man på ordet betyder det väl ungefär "naturtroget djud". Vetenskapliga tester? Finns de? Knappast! Det mesta som skrivs i tidningar och på andra ställen är ju inte någonting annat än tyckande. Många retar sig på vad en del tidningar skriver, men man bör betänka att detta är bara vad vissa personer tycker. Det är, tycker jag, helt ointressant om en kabel kostar si eller så mycket, det är bara den egna hörseln som kan avgöra vad som är "bra" och mindre bra och om detta sedan är värt sitt pris. En känd (ökänd) handlare och tillika tillverkare av högtalare försökte en gång förklara för mig att det här med kablar hade inget som helst inflytande. "Jag är ingengör från Chalmers, så jag vet". Personen i fråga försökte sedan förklara det hela på en vetenskaplig måte. "Allt det där kan du bespara mig, jag begriper ändå ingenting av det" blev min kommentar. "Jag har bara mina öron att gå efter". Den mycket kunnige personen blev i det här fallet tvungen att ge med sig. Tidningarna gör nog så gott de kan, men självklart kan det inte falla alla på läppen. En recention är bara en eller flera personers uppfattning om någonting, ingenting annat! MVH Jerry  |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 22:59:54
|
Just så, Jerry E och detsamma gäller detta forum.
|
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 23:48:31
|
Det här var ju en rolig tråd!
"Ni som är motståndare t ex till skillnaden en strömkabel gör i en anläggning, hur tänker ni. För det verkar som att ni inte anser att folk i största allmähet är kapabla att testa detta själva, utan ni känner att ni behöver tala om för dom hur det verkligen är. Är det inte lite att sitta på höga hästar?"
Eftersom frågan är ställd, och jag känner mig träffad. -Nej jag sätter mig inte på höga hästar, jag har min uppfattning av följande skäl.
1: Jag har inte hittat någon vetenskaplig undersökning som styrker att byte av nätkabel kan detekteras av hörseln.
2: Mina kunskaper i fysik säger mig att byte av nätkabel inte kan påverka hur vi upplever ljudet.
Jag ser faktiskt dessa människor som gravt förvirrade, men vi lever ju i ett fritt samhälle och de som vill har sin fulla rätt att gå omkring med skygglappar (huvudsaken är att de mår bra).
/AU
|
Collecting stars.. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 23:51:35
|
jösses är i princip allt som behövs sägas...
sen så kan man ju undra vem det är som går med skygglapparna =) |
Edited by - ekman on 2003/03/13 23:52:26 |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 23:56:14
|
AU Har du provat att strunta i mätresultat och fysik, och helt enkelt använt de absolut förnämsta mätinstrument som någonsin skapats? Nämligen dina öron.
Vad sedan vilka mätresultat som helst månde visa är totalt ointreessant eftersom det inte spelar roll vad som står på ett papper om man själv rent subjektivt hör skillnad. Om man inte gör det kan man ju alltid titta på nämnda papper och konstatera vad det nu visar. Jaha? Det finns människor som använder mätintrument för att "se" hur bra deras anläggning låter. Min åsikt om detta kan smmanfattas i VA? Fullständigt hjärnsläpp. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:03:29
|
Bäste herr/fru akktustakki, vi verkar vara helt överens beträffande typ av mätinstrument (hörseln), men kanske inte i själva utförandet (hur mätnigen skall gå till).
MVH AU |
Collecting stars.. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:04:52
|
| Och vad skulle det göra för skillnad menar du? |
|
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:10:45
|
vetenskaplig undersökning... dvs skillnaden mellan att tro och veta. Men nu börjar tråden bli lite väl filosofisk, god natt
MVH AU |
Collecting stars.. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:13:46
|
   |
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 09:29:13
|
AU:
Det är därför dessa diskussioner går i diket hela tiden.
"Eftersom frågan är ställd, och jag känner mig träffad. -Nej jag sätter mig inte på höga hästar, jag har min uppfattning av följande skäl."
Jag sitter inte på höga hästar och gör jag det så är det där för att... (jag anser mig ha rätt i sak...suck)
Värre blir ju sluklämmen då:
" Jag ser faktiskt dessa människor som gravt förvirrade, men vi lever ju i ett fritt samhälle och de som vill har sin fulla rätt att gå omkring med skygglappar (huvudsaken är att de mår bra)."
Epitetet "gravt förvirrade" är oförskämt, nedlåtande och endast ämnat att ge en känga "nedåt".
Tack för ditt värdefulla inlägg i debatten AU.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 10:38:35
|
"Jag ser faktiskt dessa människor som gravt förvirrade, men vi lever ju i ett fritt samhälle och de som vill har sin fulla rätt att gå omkring med skygglappar (huvudsaken är att de mår bra).
/AU"
Detta är exakt vad jag pratar om. Du AU, sitter på dina höga hästar och är övertygad om att det enda sanningen fås genom mätreslutat. Du är övertygad om att du har rätt och är underförstått bättre än alla andra "gravt förvirrade människor".
Det absolut värsta jag vet är folk som inte kan nöja sig med att själv följa det dom tror/tror sig veta, utan dom måste övertyga alla andra om att det dom tycker är rätt måste vara rätt. Sen vill dom göra sig speciella genom att nedvärdera resten som inte tycker som dom, så dom känner sig ännu duktigare och känner sig ännu bättre än alla andra, tydligen så är detta ett sätt att reparera sin trasiga självkänsla. Fruktansvärt sorgligt och barnsligt.
Vissa på detta forumet verkar inte veta vad tolerans betyder. AU, bara för att nån inte tror på samma "sanning" som du själv så blir dom inte sämre än dig för det, vilket du insinuerar.
|
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 10:47:56
|
AU: Jag vet såklart inte vilka fysikkunskaper du besitter, men att nätdelen i en transistorförstärkare kan avge en del skräp är väl elementärt? Så rent teoretiskt finns det ju belägg för att en skärmad kabel av adekvat storlek kan förbättra ljudet. Mäta skillnaderna går också alldeles utmärkt förresten.
Problemet, som jag ser det, är när dessa eventuella förbättringar skall beskrivas. En viss tendens att överdriva eventuella förbättringarna skapar ju en del "gnissel" i alla dessa forumdebatter.
Prissättningen på kablar är ju däremot ett skämt(dåligt). |
Mvh |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 10:50:07
|
AU quote: 2: Mina kunskaper i fysik säger mig att byte av nätkabel inte kan påverka hur vi upplever ljudet.
Utveckla, detta var intressant. Kan du tex tala om för mig vad gravitation är, vi vet att den finns men vad är det? För att ta ett fysikaliskt ting vi vet lite om. Det kanske finns fler |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
AU
Member

86 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 12:07:17
|
Det var trevligt att mitt inlägg genererade responser.
Är det inte lite svårt att föra öppna diskussioner på detta forum, låses inte trådarna?
Min inställning i frågan är i första hand baserade på empiriska erfarenheter och i andra hand akademiska kunskaper. Till alla ni som förespråkar olika mätinstrument, varför inte använda hörseln istället? Betydligt viktigare att undersöka om det ger någon hörbar skillnad, än om man kan mäta skillnader med någon annan typ av mätinstrument. Själv är jag en mycket förvirrad person, men sämre? Det vet jag inte. Några fysikaliska diskussioner ser jag ingen anledning att föra, förrens någon kan presentera en trovärdig teori om varför byte av nätkabel skulle vara hörbar.
Men är det nu någon som kan referera till en vetenskaplig undersökning som påvisar hörbara förändringar vid byte av nätkabel?.
MVH AU |
Collecting stars.. |
Edited by - AU on 2003/03/14 12:09:15 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 12:27:44
|
Det händer att trådarna låses men det har inte något med "öppna diskussioner" att göra.
Om du är i behov av vetenskapliga rön för att kunna föra en diskussion om ljudåtergivning så finns det nog inte så mycket intresse här är jag rädd.
Bevisbördan får du gå med till någon annan. Jag överlever utan att känna tvång att tillfredställa alla akademiker som vill in och glida här... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 12:45:28
|
Om du öppnar locket på en (transistor)stärkare så ser du oftast en ringkärnetrafo kopplad till en likriktar brygga och sen har du kondningsbanken. Det är här det uppstår störningar som en vettig nätkabel KAN hjälpa till. Störningarna är magnetiskt inducerade och om man använder en skärmad kabel så finns det ju en möjlighet att dessa minimeras. (långt viktigare är ju iofs att avstånden mellan ovan nämnda komponenter är korta, men det ändrar ju inte på urprungsfrågan) Sen kan man ju räkna ut vilken area som behövs för att undvika spänningsfall, och kraftiga slutsteg behöver oftast mer än standard 1,5mm2)
När du även skriver att mätresultat inte spelar någon större roll för dig utan att du föredrar empiriska erfarenheter, så hänger jag inte med riktigt.....
Det är ju en väldans massa personer som köpt och/eller testat olika nätkablar med positivt resultat. Borde inte det satisfiera villkoret med empiriska erfarenheter? Eller menar du att det måste vara dubbel-blindtest?(Den frågan tänker jag inte diskutera, då det är att öppna upp en helt ny burk med )
Om du nu testat och funnit att det inte gör någon skillnad på just din uppställning så betyder ju inte det att samma måste gälla för alla andra. Eller? Dom flesta som orkar hålla på att laborera med kablar brukar ju hävda att det är systemberoende(förutom JPC-kablarna då, som tydligen skall vara världsbäst överallt....) |
Mvh |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:08:59
|
Kul mask!!  |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:24:06
|
Det snackas mycket om att "prova själv så får du se". Med detta menas nästan alltid, "prova själv så får du se att vi hade rätt". Skulle personen i fråga prova och säga, nope, det blev inte så, får han oftast svaret "då måste du kopplat fel.."
När en person här säger att hans valhalla kabel a #$%# kr metern är det bästa och luftigaste och bla bla kabeln som går att få sätts tumregel ett. När person nummer två lyckas skrapa ihop samma #$%# summa genom LÅNG tid av arbete och sparande har han samma åsikt. Efter detta är det mer en regel än ett undantag. När person nummer tre öppnar kjeften följar han ofta strömen för att inte bli idiotförklarad. Skulle någon sedan komma och säga att "jag hör minsann inte skillnad på den och en billigare kabel från Audioquest" får han på huvudet direkt. Två uttalanden har blivit fakta, det tredje har gjort det till den ända rätta sanningen.
"Dyrast är inte alltid bäst", men i dessa prisklasser får man bara inte säga att det finns bättre. Skulle man sedan mot förmodan säga emot en forumsmedlem av det äldre slaget får man på kjeften. De har ju provat i alla dessa år så de vet, du är bara inte där än....
Då är det lätt för en "rookie" som inte är "där än" att ta till fysiska lagar och annat för att kunna argumentera. De kan ju inte bygga sin ståndpunkt på erfarenhet. Det finns personer genom tiderna som gjorde just detta. Ställde dig upp i "kyrkan" och sa: Men teoretiskt sätt måste väl jorden rotera runt solen och inte tvärt om.
De som sagt bu och bä först menade då att han måste vara från vettet, när flera redan klarat ut vad som gäller. Varför följer inte denna spoling strömen? Vilka "experiment" har han gjort för att påvisa detta? Är det helt enkelt möjligt att kunna bygga en ny teori UTAN expriment? Jag vill säga att våran utveckling genom tiderna påvisat just detta.
Vi kommer alltid att ha olika synpunkter här. Vissa bygger det på experiment, andra på andras erfarenheter. Den sista skaran på eget logiskt tänkande och lite formler om fysik till sin hjälp. Det är kanske de som kan förbli nöjda med sitt eget svar. De behöver inte missa njutningen av sin musik för stunden och exprimentera vidare mot det omöjliga, det perfekta ljudet. |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/14 13:27:10 |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:25:34
|
Lite OT till dole: Gravitationen är en kraft som, vilket du helt korrekt framför, vi vet väldigt lite om, men detta för med sig lite annat... t ex vad är massa? Och hur sker kopplingen mellan massa och gravitation? Och kopplingen mellan elektromagnetisk strålning och gravitation (t ex stjärnors linseffekt)? Gravitationsvågor?
Sedan kom det nyligen nya resultat om vårt universum som bl a talar om för oss att, av universums innehåll utgör atomerna vi byggs av bara 4% av innehållet, 23% (!)utgörs av något som kallas (kall) mörk materia... Vi vet alltså ganska mycket men lååångt ifrån allt om 4% av universum... Snacka om att vi fortfarande är grymt ovetande... MEN: det är nu bestämt att universum är 13.7 miljarder år gammalt med ett fel på endast 1%!!! (se gärna länken http://map.gsfc.nasa.gov/m_mm/mr_limits.html men en VARING bör utfärdas till den som besöker länken: Detta handlar om fysik och kommer snart att ingå i fysikböckerna på gymnasiet, så är du motsåndare till "fysikboksfalangen" bör du nog hoppa över länken... )
/GeOrG |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 13:31:37
|
Splix
Ursäkta men du har just vunnit VM i förutfattade meningar. Kan du vara snäll att sluta idiot förklara nybörjarna och vi som har hållt på länge. Lätt suggererbara personer kommer alltid att finnas, men det är inget vi kan lösa här.
Jag vet inte var du vill komma med den här diskussionen. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
Edited by - dole on 2003/03/14 13:39:08 |
 |
|
Topic  |
|