HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni tänkt på att...........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:23:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nämen j.persson då...

Nicke Löfmarks synpunkter i sakfrågan intresserar mig inte det minsta. Det är det omogna tramset om "hifi-neuros" och "obskyra tweaks" jag kommenterar.
Det trodde jag att du kunde förstå.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:32:00  Show Profile Send NtR a Private Message
J.Persson! Tack för inlägget, det stärker! Håller med dej om att "hifineuros" kanske var lite i överkant, men jag har faktiskt goda avsikter. Jag vill inte att andra skall gå i samma fällor som jag själv legat i och sprattlat med tom plånbok.

Rebo, jag förstod att du inte sablade FETar. Jag har själv hört sådana göra bra resultat, och har lagt ihop det med min fars (elektroingenjör) uttalanden om att det borde vara lättast att bygga en riktigt bra förstärkare med FETar. Detta eftersom de har bäst grundförutsättningar genom sin relativa linjäritet. Rör diskar sig själva ( enligt farsan) då de har för dålig förmåga att lämna ström, och viktigare, är för dyra. Men linjära är de, rören.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:32:01  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Nä, men j.persson då...

Nicke Löfmarks synpunkter i sakfrågan intresserar mig inte det minsta. Det är det barnsliga tramset om "hifi-neuros" och "obskyra tweaks" jag kommenterar.
Det trodde jag att du kunde förstå.

Det är lätt att inse att sakfrågan är ointressant när du kommer med personangrepp. Om du verkligen tyckte det bara var barnsligt trams borde det vara lätt att avfärda, eller?

Kommentarer av typen "det trodde jag att du kunde förstå" tillhör i min värld också personangrepp. Men visst, det är inget fel på min förmåga att förstå saker.

Som jag skrev undanröjer personangrepp och nedlåtande attityd alla möjligheter till vettig diskussion. Tyvärr tycker jag att du uppvisar detta i högre grad än någon annan (inom ramen för denna diskussion, alltså!).

/JP.

Edited by - j.persson on 2003/03/13 12:32:56
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:34:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det finns medlemmar som surrar som ilskna bin och provocerar med handgranater eller fjantigheter om "tro och ritual", pinka över gärdsgårdar vid midnatt och vad det nu handlar om. Bemöter man sättet de för diskussionen på blir de arga som just bin eftersom de anser sig ha rätt i sak och skall man komma med något så är det ju sakliga argument i själva frågan.....

På hififorum värnar vi om de utrotningshotade exemplar av modiga öppensinnade musikälskare som provar själv och handlar därefter.

Så stoppa upp all fysikboksfrustration där den hör hemma och låt oss fortsätta med diskussioner om hifi

för de som gillar formler och konstruktion av hifi har vi ett mycket förnämligt DIY-forum som fungerar alldeles utmärkt.

Hur många gånger händer det att Hifi-forumet och dess huvudsakliga "invånare" är inne där och raljerar över verksamheten? Inte någon gång tror jag.

Något att tänka på...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:40:14  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ju mindre man tror på sig själv, desto mer bevis behöver man...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:44:46  Show Profile Send NtR a Private Message
Timbre!

Om du nu inte intresserar dej för vad jag tycker i sakfrågan så undra man ju stilla vad du har på tråden att göra?

Kasta skit är lätt, argumentera är svårare. Jag är fullständigt övertygad om att även du klarar av det sistnämnda, gör ett försök så kommer du att upptäcka att jag faktiskt har en uppfattning som inte helt kan avfärdas.

Sladd!

Jag blev arg p.g.a personangreppet, inget annat. Jag anser mig inte ha rätt, mina tekniska kunskaper är alltför svaga för att kunna göra anspråk på att ha rätt. Däremot så tycker (tycker, inte predikar sanning) att man vinner mycket mer på att införskaffa bra grundprodukter än att köpa ex. kablar för pengarna. Detta tycker jag för att det är vad jag själv upplevt ger mest valuta för pengarna. Jag upplever det helt enkelt som att det är större skillnad mellan pickup A och B än mellan kabel C och D.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:51:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nicke, om jag ska förstå mig på dig måste jag nog ha lite mer kött på benen om vad du har för preferenser.
Vad har du för anläggning idag? Från minsta kabel upp till högtalare. Beskriv hur ditt rum ser ut och vad du gjort för att förbättra akustiken i rummet.
Vad lyssnar du på för musik?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:02:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Så var det alltså dags att göra upp.

Hade du uttryckt dig som i ditt senaste inlägg skulle denna diskussion aldrig ha uppstått.
Din attityd att gå omkring och tycka synd om folk som provar olika sätt att uppnå välljud stör mig nå´t alldeles förfärligt.
Du har naturligtvis testat dig igenom alla obskyra kablar och tweaks som existerar innan du uttalar dig.
Eller...

Vad j.persson har med det hela att göra kan jag inte riktigt förstå.
Någon slags självpåtagen roll som domare, eller vad...
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:08:20  Show Profile Send NtR a Private Message
Pjotr!
Uppskattar frågan, e-som den tyder på att du bryr dej om varför jag tycker som jag gör. Jag har följande grejor:

Linn LP12, Akito, Shure VST-V
Quad CD 77
Arcam Delta 290 (skall bytas ut, den jävlas. Men låter bra när den funkar)
Sonus Faber Minima FM2. Högtalarna placerade där jag tycker att de låter bäst. D.v.s ca 20 cm ut från bakvägg. Längre ut låter de som Kate Moss ser ut. Spinkigt. Närmare vägg försvinner luftigheten.

Signalkablar är Linn original (vet inte vad de heter). Jag har provat en massa andra men inte hört ngn väsentlig skillnad. Högtalarkablarna är Kimbers billigaste installationskablar, alltså sån som är gjorda för montage i väggarna. Nätkablarna är såna som följer med i kartongen.

Vardagsrummet där jag lyssnar ser ut som vardagsrum gör mest; ca 20-25 kvm, några mattor, ett par fåtöljer, en soffa, TVn o.s.v. Jag har inte gjort ett smack åt rummet annat än placerat högtalarna där de låter bäst, enligt mej. Vardagsrummet är just detta, och skall se ut som ett sådant tycker jag. Går inte det har man valt fel grejor.

Jag lyssnar på am. rotrock, countryrock och en hel del gammal brittisk pop. John Hiatt, Steve Earle, The Jam, Buddy Miller, Clash, Lloydd Cole om vi skall ha lite namedropping.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:13:52  Show Profile Send NtR a Private Message
Timbre!
Du fortsätter ser jag. Jag har naturligtvis inte testat allt, men det jag testat har inte gett ngt att tala om. Oc varför du blir lenare mot mig för att istället hoppa på J.Persson förstår jag inte.

Jag förklarade att jag har goda avsikter med "tycka synd om". Kalla mej gärna naiv världsförbättrare, det skulle jag köpa, men det finns ingen von oben-mentalitet i mitt "tycka synd om". Bara hjärta.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:21:31  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jag skulle säga att den som provar olika saker och finner att det blir en förbättring har gjort ett framsteg, må det vara något handgripligt som att byta en komponent i anläggningen eller något mer subtilt som avmagnetisering av en CD-skiva. Var och en lever i sin verklighet och allt som upplevs som bättre är ju faktiskt också bättre.
Jag tror att de flesta inbitna hifi-entusiaster köper saker efter denna princip, de testar en produkt och om den låter bättre än det de för tillfället använder (och kostar rimligt) så köper man.
Däremot är det så att många nybörjare inom hifi inte litar lika mycket på vad de själva tycker. Dessa personer tror mer på vad de läser i någon tidning eller vad verkligt erfarna personer säger på detta forum. Många av dessa blir "lurade" av de översvallande positiva omdömena som skrivs om "tweeks" och kablar och liknande... Det är som bekant svårt att uttrycka en förändring av ljudbilden, och det är svårt för en nybörjare att förstå att förändringen när man byter sing "off the shelf" anläggning från onoff till en riktig anläggning är större än om man köper kablar till sin nuvarande anläggning för samma peng.

/Micke
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:23:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message

En liten personlig reflektion bara:

Tänk vad tråkigt detta forum skulle vara om alla tyckte likadant, alltså oavsett om alla tycker att skumma tweaks är jättebra, eller om alla skulle vara enbart intresserade av blindtester. Det skulle ju bli ett forum som var väldigt enkelspårigt och trist. Det gäller väl bara att hålla nivån så pass hög att det inte blir tjafsigt, och vad jag förstått så är det ofta ett problem. Sedan kan man ibland se att en del av moderatorerna ofta är de som är mest emot en del "icke populära" uttalanden, men jag tycker att ni moderatorer hellre bör vara sådana att ni själva lugnar ned debatten (vilket ni oftast gör mycket bra), än att göra debatten värre genom att "göra upp mer eld" (eller vad man säger).

Jag tycker att allas synpunkter borde vara välkomna, det blir mer intressant att läsa då. Tillsammans med olika åsikter tycker jag att det blir klart mer intressant. Annars finns det risk för polarisering och favorisering åt ett visst håll, och det kan vara detta som kan uppfattas som att det urarartar till frustration från vissa som egentligen inte menar illa.

Eller tänk om alla frågade: Vilken förstärkare ska jag köpa? A eller B? Den får kosta max 5000 kr. Svar brukar sluta med: Köp en begagnad då får du en som är värd mer! Nä, en Y ska det va! Eller Q, den är så snygg! Ganska tråkiga frågor tycker jag personligen, då skulle jag omedelbart sluta läsa och skriva på detta forum.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte ens ditt inlägg Nicke Löfmark!!
"Vad som däremot är konstigt är att folk tenderar att höja rösten för att klubba igenom åsikten att det som inte går att bevisa ändå måste bevisas!"
Jag fattar inte vad du menar! (du behöver inte göra ett förtydligande, det är för sent nu)
Kanske bör du börja inlägget med att göra själva inledningsinlägget lite tydligare, så blir det inte så många meningsskiljaktigheter och olika personer börjar diskutera helt andra saker om vad de tror att du menar.

Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:28:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nicke:

Mentalitetn att tycka synd om dem som har en av de roligaste hobbysar man kan ha stör mig också något alldeles förfärligt. Den visar nämligen att du tror att det finns en "handbok" för undvikande av fel, onödigheter, woodoo, kostnader etc. För att DU inte hört skillnad....

Ge dig, vi har ett intresse att förvalta och det hjälper föga att du inte själv ser att din mantalitet i praktiken är just "von oben". Det må sedan vara med hur gott hjärta som helst.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:29:33  Show Profile Send NtR a Private Message
De två sistnämnda inläggen här har mycket att komma med tycker jag!

Jag skall inte förtydliga, det ÄR för sent, men annars tycker jag att tråden utvecklats bra. Sånär som på några plumpar.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:33:35  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, inläggen jag menade var alltså f97MNO och Knoppen.

Det f97mno var inne på med yngre medlemmar är just själva haken, och det är där jag, Timbre och Sladd har olika uppfattningar. Jag har också samma roliga hobby, annars skulle jag inte vara här, men jag vill att den skall vara just rolig. Inte bara dyr.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:36:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nicke, oki ett snabbt fundering säger mig att du gillar ett lite mjukare varmare ljud framför absolut detalj och upplösning... Har jag rätt här?

Håller med dig, vardagsrum skall ju vara vardagsrum och inte ljudstudio. Själv har jag förmånen av att ha ett eget rum för AV.

Varför jag frågar också är lite på grund av att diskussionen om tex. kablar är så svår på nätet. Vi har inte en susning om vad den andra har för preferenser när det gäller att lyssna på musik, för det är ju det det handlar om, att lyssna på musik. Jag tror att om man hade träffats hemma hos varandra mer, så får man lite större förståelse och insikt i hur den andre tänker. Man ser ju vad den andre har för anläggning, rum och i vilken grad hifi prylarna är prioriterade.
När jag tex. varit hemma hos Timbre så inser jag att han har så bra grejer och varit med så länge i hifisvängen att han optimerat allt som går för att få till det ljud han vill ha. Inklusive nät, signal och högtalarkablar.
Är det något man verkligen kan lära sig var det gäller hifi så är det att lära sig lyssna. Men det kräver träning, ungefär som att man kan lära sig hur olika vin smakar och vilka karaktärsdrag man skall leta efter. DOCK behöver man inte lära sig lyssna om man inte vill, man kan ju njuta lika bra (??) av musiken på det sätt man lyssnar sedan tidigare. Jag fick dock ut väldigt mycket mer när jag började lära mig hur jag skulle lyssna och vad jag skulle lyssna efter, det var då de började bli dyrt...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:43:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Knoppen:

Du har definitivt något bra i ditt inlägg.

När det gäller de nya och lite mer oerfarna så står vi ju i valet att antingen pränta in att det tar tid att lära sig hifi, man måste lyssna själv och det är bättre att lita till sina egna öron än till VARE SIG säljarna eller de med "handbok över sanningen".....

Det andra alternativet är att ansluta sig till en kategori, de som "vet" och som har "facit". Oftast är det ett märke som gäller. Eller en hållning till hifi som hålls på ett vetenskapligt plan ofta med följande raljerande hånfullhet mot "guldöron", kablar och fullmånar och allt vad det brukar bli.....

Vilken sida Timbre och jag står på är sedan länge känt. Vi reagerar alltid lika starkt när någon "part" skall in och föra ut sitt budskap.

Det opartiska är liksom själva grejen. Våga själv, lär dig, lyssna inte för mycket på vare sig recensioner eller "experter". DET är vad vi vill föra ut till den yngre generationen. Inte att det finns någon ANNAN som man skall lyssna på för denne värnar om DIN plånbok...

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:00:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nicke; jag tycker att priset på vad en sak kostar är en sak som är helt upp till den enskilde att besluta om. Visst är det trevligt om något inköp inte gräver så väldigt stora hål i plånboken, men det finn många andra saker än bara det ljudmässiga som gör att folk (inte alla dock) väljer att köpa en för dig "dyr" apparat.
  • Det kan t ex röra sig om att det är en trevlig försäljare,
  • det kan vara apparatens design som lockar,
  • det kan vara garantiåtagande (t ex 20 år på Bryston),
  • det kan vara känslan att hålla fjärren i handen,
  • det kan vara att det råkar vara ett bra tillbud just då som känns som ett bra köp,
  • det kan vara butikens goda rumsakustiska förhållanden ( i och för sig ganska ovanligt) som gör att totalljudet var mycket bra. Sedan låter det sämre hemma och du blir kanske besviken
  • det kan vara att bredden elle höjden är så att den råkar passar in i en viss hylla
  • det kan vara att den går att koppla via RS232 till en specialfjärrkontroll, m m
  • eller kanske bara status för att impa (fast det impar aldrig på "hifi-ovetande" eftersom de tror att den där stora förstärkaren på golvet kanske kostar 1000 kr, och de tycker att det var ju jättedyrt)

Ja, alltså en massa olika skäl till att köpa en "dyr" apparat.

När jag testar en apparat som jag skriver om, brukar jag inte bedöma om jag tycker den är prisvärd eller inte. Det skulle isåfall bara handla om min egen uppfattning. Det överlåter jag till den som funderar på att göra ett köp istället.

Förvånansvärt ofta kan man dock hitta apparater som ljudmässigt presterar ofantligt bra och kostar förhållandevis lite, likaväl som det finns apparater som är kostsamma som presterar väldigt dåligt.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:15:54  Show Profile Send NtR a Private Message
Pjotr!
Jag lyssnar genom att jämföra med hur det låter när jag och mina kamrater spelar tillsammans. Hobbymusiker sen 20 år. Jag föredrar varmt ljud, ja, det är riktigt. Jag tycker min gitarr låter varmt.

Jag tror säkert att Timbre har bra grejor, det låter säkert bra också. Vad jag är ute efter är att börja i rätt ände. Och det gjorde nog han också. Om man sen inte är nöjd trots att man har välmatchade grejor så måste man kanske gå vidare, och då kommer tweaksen in. Obskyra eller ej, men då är de påkallade. Det är de inte när man sitter med dåliga grejor. Då är det bättre att börja om från början.

Sladd!
JAG HAR INGET FACIT!!!!!!!!, Jösses! Vill man missförstå är det klart man gör det.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:18:36  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Då kastar väl jag mig också in i den här tråden.

Jag förstår inte varför vissa hela tiden måste ha absoluta sanningar och inte kan låta folk tycka vad dom vill. Om nån tycker att det låter bättre om cd skivorna efter att dom kasta en besvärjelse över dom innan dom spelar så låt dom tycka det. Hur man upplever en anläggning baseras ändå på djupt personliga SUBJEKTIVA preferenser, och därför kommer alla att tycka olika. Jag förstår inte varför vissa måste kasta mätresultat i huvudet på andra och hela tiden "överbevisa" andra om att dom har rätt. Tråkig attityd tycker jag. Låt var och en prova och göra sina egna upptäckter.

och Nicke Löfmark, bara för att du inte tycker att det är värt att köpa dyra kablar för att du i din anläggning inte upplever förbättring, så måste det väl gå att förstå att, om man tittar på t ex kabelmarknaden, att det finns folk som upplever skillnad i sina anläggningar med olika kablar. Det verkar som du är på något "korståg" mot dyra kablar där du gett dig fan på att du ska bevisa för alla att dyra kablar bara är att kasta pengarna i sjön och är det nån som upplever en förbättring av att ha dyra kablar så ska du minnsann få dom att fatta att det bara är inbillning. Det är intrycket jag får av dig och jag tycker det är en mycket tråkig attity du har, trots att du säger att du vill hjälpa andra att inte hamna i samma "fällor som du" eller hur du nu uttryckte det. Jag tycker det verkar handla mer om att du har ett behov av att "bevisa" för andra hur rätt du har och hur fel dom har. Men jag kan ha missuppfattat dig helt och då ber jag om ursäkt.

Jag själv var mycket MYCKET skeptisk till kablars påverkning på min anläggning. Ändå tills jag lånade hem olika kablar och provade. I mitt lyssningsrum, med mina saker, var det stora skillnader på olika kablar. Jag råkade ha min svärmor i närheten när jag körde testen, och även hon kunde höra skillnad på kablarna. Och hon är inte det minsta interesserad av hifi. Så jag tycker att när man avfärdar dyra kablar och skillnaden dom gör som något som "hifinördar" inbillar sig så gör man det lite lätt för sig.

Ni som är motståndare t ex till skillnaden en strömkabel gör i en anläggning, hur tänker ni. För det verkar som att ni inte anser att folk i största allmähet är kapabla att testa detta själva, utan ni känner att ni behöver tala om för dom hur det verkligen är. Är det inte lite att sitta på höga hästar?

Men jag kan ha missuppfattat som sagt..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:23:58  Show Profile Send DasIch a Private Message
Det verkar nästan som den här diskussionen är omöjlig att föra utan att någon känner sig nedtrampad, förolämpad och hånad. Jag tror varken jag eller Nicke har haft som avsikt att provocera, men det verkar endast som vi lyckats göra folk förbannade här.
Nåväl, jag är en riktigt envis jäkel, så jag vill göra ett försök att fokusera på huvudfrågan. Utan att kalla någon för idiot.
Det kan närmast betraktas som ett filosofiskt spörsmål. Frågan lyder:

Vad är rationellt respetive irrationellt inom hifi?

Exempel:

Är det rationellt att prova byta diverse komponenter i sin cd-spelare, för att få bättre ljud?
Är det rationellt att prova nya kablar, till priset av en bättre begagnad bil, för att få bättre ljud?
Är det rationellt att placera en gosedjursapa på ena högtalaren, för att få bättre ljud?

Alltså, var går gränsen mellan det rationella och irationella?

Rörande gosedjursapan kan jag intyga att det inte är så dumt som det verkar. Nej, något bättre ljud blir det inte, men apan ser rätt gullig ut där den ligger på min Katan.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/13 14:24:55
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:16:32  Show Profile Send Timbre a Private Message

Rationell hifi...

För att en förändring eller uppgradering skall bli rationell, krävs ju att föregående åtgärder har varit mer eller mindre genomtänkta.
Man kan inte dela in uppgraderingar i fack som jag ser det. Det ena förutsätter det andra.
Att modda CD-spelaren eller investera i dyrkablar är ju tämligen meningslöst om jag spelar i ett kalt rum med betongväggar.
Därmed inte sagt att det alltid skulle vara irrationellt och en av hifihobbyns tjusningar är ju att göra egna upptäckter under resans gång.
Det kan bli dyra misstag men risken minskar betydligt om man utgår från de egna upplevelserna istället för andras öron, tyckande och välvilja.
Råd och tips är aldrig fel men det är ju ändå i den egna lyssningsstolen besluten skall tas.

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  15:51:58  Show Profile Send DasIch a Private Message
Visst har du rätt i att åtgärden är beroende av sammanhanget. Har man inte ens rätt förutsättningar att få bättre ljud är det ju fullständigt irationellt att uppgradera(om man inte uppgraderar förutsättningarna... ).
Sedan skall man givetvis endast lita på sitt eget omdömme. Allt annat är ett säkert kort på att det kommer gå åt helvete.

Men, om vi tar exemplet med min apa. Trots goda förutsättningar kan det väl inte gärna bli någon vidare uppgradering, ljudmässigt(rent estetiskt är det en mycket tilltalande apa)?
Det är alltså inte speciellt rationellt att "tweaka" högtalarna med den, för den gör inte mer än att ligga och stirra på mig. Tänk om den kostat något också, då hade blivit minnst sagt tokigt.
Jag vågar nästan anta att de flesta håller med mig om att en gosedjursapa faktiskt inte är något bra "tweak".
Problemet är, var går gränsen? Alltså, vad är den fundamentala skillnaden mellan apan, en ny cd-spelare och kanske ett par kablar?

Objektivist
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:10:38  Show Profile Send bassman a Private Message
Det enda som räknas är om DU är nöjd med dina grejor.
Om det sedan är baserat på "vetenskapliga grunder" eller helt enkelt en lustupplevelse, får var och en själv välja.
En del vill kanske vara med i någon "sekt", låt dem vara det då.
Huvudsaken är väl att man är nöjd, och så länge man inte skadar andra.
Ingen kan tvinga på andra "bättre vetande", (tro mig, jag har en son som just lämnat tonåren), människor måste göra sina egna erfarenheter och man gör det på olika vis. En del lyssnar på vad andra har att säga, andra måste göra allt själv.
En del måste tala om för andra vad som är rätt osv osv.
Jag misstänker att vi alla är här pga att vi gillar musik.
Det för med sig lite annat roligt, som att testa olika prylar och kanske stångas lite med andra, när förträffligheten av det ena eller andra, ska framhållas.
Musiken talar till våra hjärtan och vi rörs.
Vi gillar inte, när någon börjar peta på våra känslor (dvs i det här fallet instrumenten som framkallar dem (ljudapparaterna och deras hantering).
Är inte hifi ett härligt intresse!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:16:34  Show Profile Send f97mno a Private Message
Jag tycker egentligen inte att någon uppgradering är irrationell så länge personen som gör uppgraderingen upplever en skillnad till det bättre. Det har ju helt och hållet att göra med vilken inställning man har till hifi och musiklyssning.
Om du tycker att din lyssningupplevelse blir bättre av att ha en apa på högtalaren så är det verklighet för dig och därmed oklanderligt (även om jag självklart skulle ha valt en gosedjurspingvin istället eftersom pingviner är så mycket sötare än apor men det är ju bara min lilla åsikt!!!)
Jag tycker även att det är rationellt att en person som hittar något som han/hon upplever som en förbättring berättar om det för andra och föreslår andra att prova samma sak.
Vad som börjar bli tveksamt (irrationellt) är när personen försöker motivera den upplevda förbättringen med ett fysikaliskt resonemang som inte håller. Då får man räkna med att bli ifrågasatt.
Detta finns även i en ännu värre variant och det är när någon försöker sälja något med en tveksam fysikalisk förklaring som uppbackning. Detta är vad som vanligen kallas "bonnfångeri" och "humbug". Jag tror (eller vill kanske tro) att alla som säljer produkter för ljudförbättring verkligen tycker att produkten de säljer ger en förbättring. Det är därför synd att så många känner att de måste försöka förklara produktens funktion med fysikaliska resonemang som är tveksamma eller direkt felaktiga. Jag tror nämligen inte att sådana resonemang övertygar någon... Det vore så mycket bättre om man ärligt kunnde säga att man inte vet exakt hur produkten fungerar och vad den gör men att den verkligen ger utlovat resultat, det skulle åtminnstonne få mig mer intresserad av produkten.

För att sammanfatta det hela så tycker jag inte att uppgraderingar är irrationella så länge man håller diskussionen kring dem till ens egna upplevelser...

/Micke
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000