Author |
Topic  |
|
dajo
Member

253 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 15:13:19
|
Hej Jag funderar på att byta ut mina TDL RTL3 med ett par B&W DM604 S3. Som center tänkte jag mig B&W LCR600 S3.
Jag tänkte ha kvar min H/K AVR 65 RDS emd sina 65w kontinuerligt i 8 Ohm.
Tror ni att frstärkaren orkar med den här belastningen eller bör man uppgradera ?
Synpunkter? Erfarenheter? |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 16:05:30
|
604:orna är rätt duktiga på att svälja effekt, betänk att du har 4 element att försörja!!! som budget kan tänkas ett litet steg att biampa frontarna med... En rent personlig reflektion...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
dajo
Member

253 Posts |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 20:23:03
|
Vad är det för strömstyrka på din stärkare? Själv driver jag precis de högtalarna och centern med min H/K 5500 som levererar 5*85 W och 45 A och det är inga problem... |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 21:03:19
|
Är det bara jag som tycker att B&W-högtalare under nautilus-serien, och DM-serien i synnerhet, är otroligt tråkiga?
* jajon surfar upp www.hifiklubben.se för att se vad de kostar *
Usch, 13000:- kostar de också . För det priset är steget upp till Linn Ninka inte särskilt stort, och då får du en högtalare av helt annan kaliber - enligt mina mått mätt.
Men! Smaken är som baken - provlyssna och avgör själv.
Effektmässigt lär det väl fungera OK, men för att DM604 s3 ens ska låta vettigt krävs mer effekt. De är känsliga för fel kringutrustning..
|
 |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 21:17:51
|
jajon, jag håller med dig om B&W-högtalare. Fast jag har bara lyssnat på dessa tillsammans med NAD-elektronik, och nautilus-serien har jag aldrig hört. Något säkert kan jag alltså inte säga, men det jag lyssnat på har varit sövande trist. Vem vet, kanske är vi linnister lite tokiga. 
Ps. Tokiga på ett bra sätt, förstås. |
Objektivist |
Edited by - DasIch on 2003/03/12 21:19:12 |
 |
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 21:26:37
|
(DasIch) Vem vet, kanske är vi linnister lite tokiga. :)
Antagligen 
Har hört många tala gott om DM-serien, och jag har lyssnat på de med varierande utrustning (classe, DIY-slutsteg, NAD silverline, NAD c370) och det har varit sömnpiller ZzzzzZzzzZ och på tok för ljust klingande för min smak. Skivor som hemma hos mig sprakar av värme och dynamik lät där kallt, platt och oengagerande. Har lyssnat på de i tre olika rum, varav ett i hemmamiljö.
(DasIch) Ps. Tokiga på ett bra sätt, förstås.
Japp - självklart  
SIST MEN INTE MINST
Jag säger INTE att B&W DM604 s3 är dåliga! Jag säger att de inte föll mig i smaken. Blev lite orolig att jag satt igång och jiddra om Herr dajo redan bestämt sig. I så fall respekterar jag ditt val och gratulerar dig  |
 |
 |
|
dajo
Member

253 Posts |
|
linq
Member

59 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 22:10:22
|
Spelar nog ingen roll vilken högtalare man frågar om i den här prisklassen, det kommer alltid finnas någon som tycker det låter "trist" eller liknande. Det verkar dock som om B&W ligger särskilt dåligt till här på forumet, kanske är det för mainstream eller något, vad vet jag.... Själv tycker jag inte den låter trist, långt ifrån faktiskt. Men den kräver verkligen rätt utrustning för att ens ha en chans att låta bra. Den är dessutom väldigt svårplacerad, de kan låta hemskt om de står på fel ställe.... |
 |
|
Member

83 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:04:27
|
Det är inte lätt att hitta något bättre än 604:orna i den prisklassen, tro mig jag lyssnade på mycket innan jag bestämde mig. Men som sagt smaken e som... |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:54:33
|
Lyssnade på ett par 604:or härom veckan och de föll mig inte i smaken. De drevs av någon nyare stor Denonförstärkare och en Classé CD. Det lät platt och sterilt med detaljer utan kropp. Däremot när de kopplade in ett par Nautilushögtalare för närmare 50000:- började det likna något. |
S |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 00:12:47
|
Håller med er. Fast kompisen fixade faktiskt till sin sina B&W 603S2 med en Arcam 7se och en Denon PMA 1500R, då var det inget snack om ljust och trist!Grym dynamik med en trevlig portion värme!Och väldigt bra detalj rikedom. Allt som allt, det man kan kräva av en bra anläggning för vettiga pengar! Men, Nautilus, det är grejer, sen skiter jag i om folk tycker att B&W kan vara för mycket "mainstream", det är ju knappast dom som ska spela hemma hos mej eller?Summa sumarium: Så länge DU är nöjd, skit i andra! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 02:03:31
|
Jag lade precis märke till att du har en H/K reciever. Nu vet jag absolut ingenting om just den apparaten, men jag har lyssnat en del på H/K´s tvåkanalare(farsan har tom en H/K 680), och något jag upplevt som väldigt kul är att koppla in relativt lättdrivna högtalare till dem. Inte för att H/K brukar ha svårt att driva högtalare. Grejen är att förstärkaren(då tänker jag främst på 680) verkligen växer till sig ordentligt. Det är svårt att beskriva ljudet, men jag tycker verkligen du skall prova. Kanske får du samma resultat med din reciever, och jag tror inte du kommer bli besviken på det ljudet.
Bara ett litet tips såhär på kvällskvisten. Någon annan kanske kan tipsa om bra högtalare för det här ändamålet.  |
Objektivist |
 |
|
|
Topic  |
|