akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 01:28:04
|
Nej, du har inte fel! Vi betalar överhuvudtaget för mycket i proportion för det som skall komma oss tillgodo.
Vi betalar för snygga mätkurvor som i praktiken inte betyder ett enda dugg. (hur är det mätt, med vad, och under vilka förutsättningar förväntas vi lyssna på dessa kurvor?)
Jovisst sticker jag ut hakan, men snälla; ge mig inte mer snack om teknik hit och dit och värdet av det ena och andra för att kunna konstatera det tredje. Jag vet inte mycket om det tekniska men lite grand, för att förstå sambandet mellan tekniskt kunnande och musiken som till sist skall glädja mig. För fan. Och utan tekniken fick inte jag ett endaste dugg musik, så jag personligen är jäkligt glad att det finns folk som gör grovjobbet åt mig så jag kan betala och se glad ut för mitt nöje.
Nå, till saken, jag betalar för: snygga lådor både till högtalare och till elektroniken. Inget konstigt i det egentligen, vem vill ha en produkt som ser fördjävlig ut?
Jo, jag vet, om det låter bra, vem bryr sig om utseendet? Jag gör det. Alltså skall det(utseendet) betalas på något sätt. Förpackning, transport, marknadsföring, promotion, forskning, löner, etc. etc listan kan göras lika lång som en nymålad flaggstång.
Just det, och i slutändet har vi alltså inte betalat så mycket för väljudet, läs musiken, som vi har betalat för allt annat som ingår i kedjan. Sund kommersiell ekonomi alltså. Definitivt inget ont om det. Mitt problem är inte att alla vill tjäna pengar på hifiprodukter, jag vill inte att de skall göra det på mig. Eller som Wayne Gretsky sa appropå hans egotrippar med pucken: "Jag tycker alla i laget skall ha pucken så mycket som möjligt, det är bara det att det här är min puck, de får hiita en annan att spela med". Nu har jag blivit långrandig och klockan är mitt i morgonen, så det är dags att samla ihop stövlarna och gå i loppsäcken.
Slutsats: Bygg eget!
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|