HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 effektkub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:55:43  Show Profile Send gustav a Private Message
Är det inte konstigt att effektkub är den enda mätning som görs (och kommenteras)på förstärkare i en viss hifitidning ?
Det är ju fullt möjligt att ha 29 procent distorsion och bedrövliga prestanda men ändå erhålla en rak effektkub.
Vidare: Har nån sett belägg för att mycket effekt i 1 Ohms last är av nytta ?
Inbillar mig att 145A (strömvärde i annons) aldrig kommer att utnyttjas av nån normal användare men att densamme får betala onödigt mycket för denna (strömmässigt)överdimensionerade förstärkare.
Har jag fel ?

PS En trave bilbatterier från Biltema ger väldigt fin effektkub men det låter inte alls trevligt om man ansluter en högtalare till dem

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/13 :  01:03:23  Show Profile Send jesper a Private Message
I och för sig brukar strömkuben vara mätt med THD vid 1% (eller så) men för övrigt så håller jag med. Den säger ju i princip bara vilka högtalare som förstärkaren orkar driva och inte alls så mycket hur det faktiskt kommer att låta. För att kunna säga något mer om hur ljudet kommer bli så behöver man fler mätningar som exempelvis fördelningen av övertoner samt mätningar av IM-distorsion.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/13 :  01:28:04  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nej, du har inte fel!
Vi betalar överhuvudtaget för mycket i proportion för det som skall komma oss tillgodo.

Vi betalar för snygga mätkurvor som i praktiken inte betyder ett enda dugg. (hur är det mätt, med vad, och under vilka förutsättningar förväntas vi lyssna på dessa kurvor?)

Jovisst sticker jag ut hakan, men snälla; ge mig inte mer snack om teknik hit och dit och värdet av det ena och andra för att kunna konstatera det tredje.
Jag vet inte mycket om det tekniska men lite grand, för att förstå sambandet mellan tekniskt kunnande och musiken som till sist skall glädja mig. För fan.
Och utan tekniken fick inte jag ett endaste dugg musik, så jag personligen är jäkligt glad att det finns folk som gör grovjobbet åt mig så jag kan betala och se glad ut för mitt nöje.

Nå, till saken, jag betalar för: snygga lådor både till högtalare och till elektroniken. Inget konstigt i det egentligen, vem vill ha en produkt som ser fördjävlig ut?

Jo, jag vet, om det låter bra, vem bryr sig om utseendet?
Jag gör det. Alltså skall det(utseendet) betalas på något sätt.
Förpackning, transport, marknadsföring, promotion, forskning, löner, etc. etc listan kan göras lika lång som en nymålad flaggstång.

Just det, och i slutändet har vi alltså inte betalat så mycket för väljudet, läs musiken, som vi har betalat för allt annat som ingår i kedjan. Sund kommersiell ekonomi alltså.Definitivt inget ont om det.
Mitt problem är inte att alla vill tjäna pengar på hifiprodukter, jag vill inte att de skall göra det på mig.
Eller som Wayne Gretsky sa appropå hans egotrippar med pucken:
"Jag tycker alla i laget skall ha pucken så mycket som möjligt, det är bara det att det här är min puck, de får hiita en annan att spela med".
Nu har jag blivit långrandig och klockan är mitt i morgonen, så det är dags att samla ihop stövlarna och gå i loppsäcken.

Slutsats: Bygg eget!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:00:51  Show Profile Send joakim a Private Message
Effektkuben och andra mätningar kan vara bra att ha till hands som utvecklare av förstärkare. Som en mätmetod bland andra för att se hur designtankar påverkar slutresultatet mätmässigt. Att sedan använda detta verktyg som testredskap utan att veta hur den som deignat förstärkaren tänkt är lite tveksamt tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000