HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Cornelis Vreeswijk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/03/13 :  07:36:12  Show Profile Send J a Private Message
Tänkte be om lite tips...

Jag har i min ägo:
* Poem, ballader och lite blues
* Tio vackra visor och personliga Person

Kanonbra! (Dikterna på "Poem..." är väl dock lite "svåra" i mitt tycke)

Nu lyder frågan som följer: vilka skivor skall jagt köpa härnäst?
Lite motvillig till att köpa samlingsplattor är jag.
Skriva gärna i vilken ordning dom skall inhandlas, det är väl främst detta som är av intresse då jag innan jag dött förmodligen kommer att ha införskaffat de flesta.

Anledningen till frågan är att det inte känns så kul att spendera 5 timmar i stökig skivaffär, man kan inte avgöra om man kommer njuta av en platta hemma ändå när man lyssnar i den miljön... (Svag överdrift visserligen men ändå). Sen man ju spara lite överaskningar till senare!

Edited by - J on 2003/03/13 07:37:19

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:14:26  Show Profile Send tompa a Private Message
Köp originalen på vinyl, det blir billigare än på CD och dessutom får du ju ett klart bättre ljud som låter naturligt, vilket är särskilt viktigt i vokalmusik.

tompa
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:15:39  Show Profile Send niklass a Private Message
jag kan varmt rekommendera "istället för vykort" mkt bra platta.

sen har jag en samlingsplatta som inte innehåller "turistens klagan" hrmm ska kolla upp vilken det är lite noggrannare tills imorgon om du vill..

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:45:54  Show Profile Send J a Private Message
Niklass: Tack för tipset. Du behöver inte kolla upp vilken samling det är om det innebär något som helst besvär.

Jag kollade på "jätteboxen" för typ 500 spänn, men jag lät bli den av följande anledningar (utan inbördes ordning):
* Medföljande boken var inte speciellt fin
* 40 minuter musik är lagom på en platta, 74 minuter i sträck blir nästan alltid för långt i mitt tycke!
* Det är "roligare" med dom "riktiga" skivorna när prisskillanden inte är större
* Det är roligare att köpa "ett steg i taget", på så sätt kan man köpa nåt nytt när man är sugen. Plus att man tenterar förstöra tjusningen men den indiviuella skivan om man köper många på en gång (om man inte har karaktär och kan "spara" några och plocka fram vid "behov")
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2003/03/13 :  09:53:22  Show Profile Send Manticore a Private Message
Jag tycker du ska köpa "Cornelis sjunger Victor Jara". Det är faktiskt ett av mina favoritalbum!
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/03/13 :  11:42:13  Show Profile Send Peta a Private Message
"Narrgnistor & transkriptioner" från 1976 och "Mowitz! Mowitz!" från 1977 är mina absoluta favoriter, förutom "Poem, ballader och lite blues. På den första visar han sin mångsidighet och är på topp som artist och låtskrivare. Mycket han gjort tycker jag inte är något vidare men här är han inte den lustige fokhemsfiluren utan en jättebra artist. "Mowitz! Mowitz!" är tolkningar av Bellmans låtar om Mowitz framförda till Ulf G. Åhslunds fina gitarrakompanjemang med en värme innerlighet som är skitbra. "Spring mot Ulla" är ett försök att poppa upp Belmman som lyckas ibland, ibland inte, men här är allt material av superkvalitet.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:39:29  Show Profile Send iffe a Private Message
Måste rekommendera "Ballader och grimascher" samt "Ballader och oförskämdheter", jag tycker att de hör till de skivor med bäst låtmaterial. Ljudkvaliteten däremot den.. tja, det är som sagt bland de skivor med bäst låtmaterial. Köp, köp ;)

Boxen tycker jag är för snäv i sitt urval på många sätt, många bättre versioner av låtarna på andra skivor etc. Guldkorn-plattorna ska vi inte ens tala om, de kanske duger om man inte har lyssnat alls på Cornelis innan. Bättre att gå direkt på originalskivorna, de är dessutom oftast rätt billiga. När du ändå är inne på visor, köp också Fred Åkerströms "Mera Ruben Nilsson".
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:27:49  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har bara stora boxen tycker den är ok men blev besviken då jag trodde den skulle vara bättre många guldkorn till låtar finns inte med .
Man får tacka för tippsen då Cornelis skivutbud är en riktig djungel.

Når det gäller att tolka Bellman så är Fred Åkerström oslagbar enligt min ödmjuka mening

//Magnus

"SOME GIRLS WANDER BY MISTAKE"
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:18:59  Show Profile Send Jonas a Private Message
Är inte så bra på Cornelis, men gillar Istället för vykort. Dessutom låter den underbart på cd, den är också HDCD kodad.

MVH JOnas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/03/25 :  12:54:12  Show Profile Send Kakan a Private Message
Har stora boxen och några till i samlingen.
Hittade "Cornelis-Live Montmartre-Köpenhamn" inspelad 1978 för ett tag sedan som innehåller en hel del välkända favoriter men också en del som jag inte hört förr. En av poängerna med den är att man får med mellansnack mellan C och publiken. Inspelningsmässigt så är den som den är, från en rökig lokal i Köpenhamn i slutet av 70-talet. Charmigt om inte annat. Är dock totalt på ca 78 minuter...

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000