Vad får man för prylar som säljs beg? Är det som med bilar att andrahandsvärdet sjunker som en sten eller hur funkar det? Om prylarna är mindre än ett år och är i perfekt skick, vad är skäligt att kräva? Procentuellt mot utpris alltså.
Ja det är ju mycket som spelar in när det gäller beg priser, enklast är nog att tänka ut ett pris man tycker är rimligt och sedan sätta ett lite lägre pris. Har man ett för högt pris så kan man vara rätt så säker på att man får ett och annat otrevligt mail som förklarar detta har hänt mig många gånger fast jag alltid försöker ha rimliga priser.
En regel som jag använder mig av, med varierande framgång, är halva priset rätt av Både vid försäljning och köp. Självklart är det lite avhängit hur gärna man vill köpa/sälja. Däremot brukar andrahandsvärdet/halva priset hänga med i några år, så halveringstakten står inte i proportion till åldern i någon högre utsträckning.
Hmm tror du det? Tja, jag behöver en friåkningshoj med lagom slaglängd fram och bak. Skivor fram och bak är ett krav. Jag får väl se om det finns någon kombinerad Hifi-nörd/cyklist eller nåt...