HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Första slutsteget som är "bättre" än effektlagen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:01:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message

En lite lattjo grej:

Nu när jag vet vem som är generalagent för Vincent (tack förresten), så kollade jag på Septons hemsida på just Vincent. Där fann jag detta slustegsmonster: Vincent SP-991 som är ett monoblock på 300 W i 8 ohm.

Och vad finner jag då?, jo att uteffekten i 4 ohm är MER än dubbelt så stor vid 4 ohms belastning!!! Vid 4 ohm är uteffekten som högst 620 watt.

Detta är ju värre än Krell, t o m värre än ohms lag/effektlagen!

Att uteffekten är mer än dubbelt så stor vid fyra ohm än åtta ohm innebär att slutsteget ökar sin utspänning vid lägre impedanser vilket inte är normalt för slutsteg som har utimpedans som är större än eller lika med noll.
Eller så är det bara en miss i databladet, vilket snarare är det troliga. Kanske är det mätt på olika vis, med olika mätstandarder vid olika belastningar? Om det är skrivfel på Septons hemsida så är det ju enkelt att rätta till.


Någon som har SP-991 som vet vad det står i manualen?


Här är länken till Vincent Sp-991 hos Septon:
http://www.infit.se/septon/?id=0&m=4&sp=1&p=4&md=111



Hälsningar

Johan L






Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:34:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ta en titt här , lite svårt att se var det står tyvärr


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:03:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Men den måste ju låta värdelöst eftersom den faller i kapacitiv last vid en ohm... Jävla skit!

Jag diggar Hifi och musik. Färglös och torr....

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/03/12 18:04:13
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:14:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad bra med en graf på effektkuben! Här ser ju alla otvetydigt att utspänningen sjunker vid lägre lastimpedanser.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:31:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Precis. Underbart är kort... Bara till fyra ohm... ;]

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/12 :  20:29:58  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Tror jag får ta tag i det där numret och göra en bättre scan. Inte läsbart, ju!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/12 :  20:32:55  Show Profile Send Nagra a Private Message
Om det låter bra eller inte kan väl inte kuben säga....

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/12 :  20:39:54  Show Profile Send marens a Private Message
Det måste ha blivit fel. Ska inte "lite färglös och torr" vara under plusset?
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/03/12 :  20:43:35  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kan det vara så att de angivit 300 w @ 8 ohm som kontinuerlig maxeffekt och 620 w @ 4 ohm som max dynamisk effekt elller nåt?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:41:55  Show Profile Send dole a Private Message
per´petum mobile

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:51:42  Show Profile Send AU a Private Message
Men det är ju det som ger 3d känslan, - att förstärkningen är olinjär.
Ett härligt dynamiskt ljud, lite extra punsch när impedansen närmar sig 4 ohm;-)
/AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  10:09:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jonas skrev:
quote:
Kan det vara så att de angivit 300 w @ 8 ohm som kontinuerlig maxeffekt och 620 w @ 4 ohm som max dynamisk effekt elller nåt?



Om du läser länken så står det så här:

300 W RMS 8 Ohm.
620 W RMS 4 Ohm.


Johan.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/13 :  11:43:28  Show Profile Send jonsson a Private Message
Den är specad till 300w i 8 ohm
mätningen ger däremot 400!!!watt i 8 ohm för att sedan gå upp till 620watt i 4ohm
det är vad jag får ut av det iaf.

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:44:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jonsson!

Då har du bra ögon! (eller så tittar du i tidningen i pappersform)

Vad jag vet innebär HifI & Musiks testmetod att de mäter DYNAMISK uteffekt, dvs uteffekten under en kortare tid än kontinuerligt. Jag vet ej exakt under hur lång tid som mätningen utförs. Dynamisk uteffekt ger mer uteffekt än kontinuerlig eftersom nätdelen normalt har laddats upp till en högre spänning innan effektuttaget sker. Vid kontinuerligt hög uteffekt sjunker nätdelens matningsspänning p g a urladdning av kondensatorbanken. Men att mäta dynamisk uteffekt är inget fel i sig, utan påminner kanske lite mer om en normal situation då man spelar musik genom förstärkare.

Johan L.

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:54:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
Njae bra men inte SÅ bra... jag såg att de mätte upp 400watt drygt i 8ohm
det stog tydligt nånstans där på sidan och 620watt i 4ohm nämner ju du... Men jag kan vara på villovägar???

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/13 :  12:57:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jo där vid effektkuben, under den står det dryga 400watt sen hade ju du sett 620 watt nånstans sen om det är helt samma saker vet jag inte.... det är mycket jag inte vet :-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:04:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja något annat än att den procentuella effekten sjunker istället för ökar är ju en omöjlighet. MvhKristofer
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:12:49  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har samma kub fast i bra kvalitet.

Jag har också förklaringar på exakt hur dom mäter. jag fixar det när jag kommer hem.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:40:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men hallå Jonsson!

Det är väl bäst att du läser vad det står enbart i effektkuben, och inte blanda effektkubvärden med värden som anges som RMS i ett datablad (förmodligen kontinuerlig uteffekt). Man kan ju inte blanda olika mätvärden hur som helst. "RMS", "FTC", "IEC", "DIN", "EIAJJ", "PMPO", "musikeffekt", "dynamisk uteffekt", "Hifi & Musiks effektkub", "MPO", i alla möjliga olika impedanser och fgasvinklar, osv... blir en salig röra!


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/03/13 14:05:33
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:57:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tittade på några andra websidor och på dessa anges bara effekt i 8 ohm, inkl. en sida som verkade officiell http://www.vincent-tac.de/sp991.htm, data se nedan.
Uppgiften för 4 ohm verkar Septon ha tagit fram själv. Inget fel i sig men inger inte förtroende att de inte observerat att deras uppgifter strider mot effektlagen. Alltså mätningar som inte är jämförbara.

Technische Daten SP-991
Endstufe Mono

Übertragung: 10 Hz - 20 KHz +/- 0,5 dB
Nennleistung Class A 8 Ohm: 100 W
Nennleistung RMS 8 Ohm: 300 W
Eingangsempfindlichkeit: 2 V
Klirrfaktor: < 0,1% (1 kHz 1 W)
Geräuschspannung: > 95 dB
Eingangsimpedanz: 47 kOhm
Netzanschluss: 230 V/50 Hz
Masse: L 430 x H 180 x T 530 mm (x2)
Gewicht: 30 kg
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:09:36  Show Profile Send n00b a Private Message
Nu skall jag skriva ett låååångt inlägg (skriver av hifi&musik)

Kuben förklarad igen...

Vi brukar prata om kontinuerlig och dynaisk effekt i hifi&musik. Kontinuerlig, eller statisk, effektmätning innebär att en förstärkare kontinuerligt ska kunna leverera den uppgivna effekten , alltså under en längre tid och inte bara för ett kort ögonblick - man brukar säga 5-10min. DIN IEC och FTC är exempel på förkortningar som du kan se tillsammans med mätvärden för kontinuerlig effekt. Kontinuerlig effektmätning är ett sätt att mäta prestanda på förstärkare, men en kontinuerlig signal ha nartuligtvis inte så stora likheter med musik. Därför finns det även dynamiska mätmetoder som använder en signal som bättre efterlikanr musik...

I effektkuben...

I effektkuben kombineras en dynamisk mätning med ett stort antal lastfall, närmare bestämt 20 olika. Signalen består av en tonskur med 20 perioder av 1kHz sinusformad signal, följt av 480 perioder med en novå som är en tiondel avav nivån under själva tonskuren. Sedan en nu tonskur osv. Det blir alltså två tonskurer per sekund. Lasterna är på 8, 4, 2 och 1ohm. För varje last (impendans) finns fem olika fasförskjutningar 60grader induktiv last, 30grader induktiv last, 40grader kapacitiv och 60grader kapacitiv last. Lasten orsakar alltså att strömmen kommer efter spänningen och vise versa, på samma sätt som i en högtalare. Lasten är helt diskret uppbyggd med resistorer, spolar och kondensatorer. Vi kan med effektkuben sålunda skapa belastningar för förstärkaren som är mycket nära verkliga livet med en högtalare inkopplad, men under kontrolerade former. Den dynamiska effekt som mäts upp ska ligga högre än den kontinuerliga effekt förstärkartillverkaren normalt angerm och skillnaden brukar kallas dynamiska headroom. För att du själv ska kunna jämföra dessa värden ritar vi in den angivna (kontinuerliga) effekten som ett rött tak i kuben. Den teoretiska perfekta kuben har en kub med helt platta ovansida. En bra förstärkare kan ha en kub som sluttar något frammåt. Sedan kan vi hitta en mängd feltilstånd som suns på olika sätt genom olika avvikelser från det kubiska.

När hifi&musik...

När hifi&musik mäter ström kapacitet har vi valt följande parametrar. Vi belastar förstärkaren med 0.1ohms resistiv last. Två gånger i sekunden skickar vi en period av 10kHzz fyrkantsvåg genom förstärkaren. Denna puls är så snabb att 90% av förstärkarna vi mäter på inte hinner slå ifrån. Strömen mäts separat för både negativ och possitiv halvperiod, och två värden presenteras: MCC neg samt MCC pos(MCC= maximum Current Capability). På en välkonstruerad förstärkare är värdena oftast mycket lika. Ibland kan man se osymetri här, vilket kan bero på ett par olika saker. Ibalnd kan kan resultatet av strömmätningen uppfattas som klen även om den är symetrisk. Detta kan orsakas ac exempelvis begrensad stigtid i förstärkaren, skyddskretsar som stänger av förstärkaren en kort stund eller till och med av att utgångstransistorernas konstruktion och antal omöjliggör en högre ström än den som mätts upp.

Hur mycket ström...

Hur mycket ström går det igenligen åt ? Låt oss ta detta tests Audio Analouge som exempel. Förstärkaren visar upp en låg strömkapacitet på 16A som lägst men ändå pumpar den ut 353w i 2ohm/resisitv last. Hur hänger detta ihop? låt oss göra en liten kalkyl: Aktiv effekt begrensas som P=U*I, Ohms lag lyder U=R*I. Kombineras dessa två kan effekten beräknas P=R*I^2. Vi löser ut I och får I="roten ur"P/R. Den ström som behövs för att förstärkaren ska kunna utveckla en viss effekt i en viss belastning kan alltså beräknas som kvadratroten ur kvoten av effekten och ressistansen. Ett exempel: För att utveckla 353xatt i 2ohm behöver vi en ström på I="roten ur"353/2 = 13,28A. Detta är vad man kallar ett effektivvärde medans våran strömmätning geer oss ett toppvärde. Vi gör det enkelt för oss och multiplicerar effiktivitetsvärdet med roten ur 2~1,41. Detta ger oss 13,28*1,41~18,8A, vilket är i samma storleksordning som den ström vi mätt upp, som alltså verkar räcka till den effekt som vi mäter upp i kuben. Men varför kan vi inte mäta upp på samma effekt i alla 2ohms lastfall på den här förstärkaren? Ja den mest intelligenta gissningen vi kan göra är att förstärkaren har överambitiösa skyddskretsar som stänger av förstärkaren för att den inte ska gå sönder. Vill man veta mer exakt får man nog ta kubmätningen i handen och fråga konstruktören. Men åter till frågan då, hur mycket ström behöver jag? Det finns högst skiftande teorier, där till exempel Hiraga (frankrike) Ottala (finland) säger at vi behöver massor eller oändligt med ström, andra säger emot. Det är inte alltför ovanligt att vi mäter upp förstärkare som kan leverera flera hundra ampere. En del säger avidare att strömmen finns där men vår mätmetod gör att förstärkaren stänger av. Själv är jag strömfreak och min högst personliga uppfattning är att ju mer ström desto mer välkonstruerad förstärkare.

Men till syvende...

men till syvende och sist så handlar det ju om musik - lyssna på din tänkta förstärkare så som du tänkt använda den - är du nöjd med dess ljudliga kvaliteter så kan du kanske svälja att den har dålig ström kapacitet.

detta är avskrivet av Lasse ohlén hifi&musik Nr5 2002



vincent 991 KUBEN

8ohms 60deg. cap 407w
30deg. cap 401w
0 degrees 403w
30deg. ind 405w
60deg. ind 412w

4ohms 60deg. cap 759w
30deg. cap 737w
0 degrees 724w
30deg. ind 735w
60deg. ind 757w

2ohms 60deg. cap 1313w
30deg. cap 1235w
0 degrees 1183w
30deg. ind 1225w
60deg. ind 1286w

1ohms 60deg. cap 587w
30deg. cap 1707w
0 degrees 1618w
30deg. ind 1694w
60deg. ind 1854w

MMC pos 189 A
MMC neg 203 A

sid 68 NR5 2002

Alltså runt 200 A strömstyrka =)

Nu så har jag skrivit av ett bra långt stycke (mest för att jag hade lite tråkigt och lika gjärna kunde döda lite tid) hoppas ni pallar läsa det =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:10:49  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kanske kan missat någon rad och jag har definitivt stavat lite fel, men det får ni leva med (halvordblid som jag är)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:25:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det var en mycket välskriven förklaring av Hifi & Musik! Mätmetoden verkar vara mycket bra. Mycket sansat också att inte övervärdera strömkapacitetens betydelse, utan bara lugnt förklara att det har med skyddskretsar och annat att göra. Fast slutklämmen "Själv är jag strömfreak och min högst personliga uppfattning är att ju mer ström desto mer välkonstruerad förstärkare." kunde författaren ha besparat sig, tycker jag då jag anser att en förstärkare som inte lämnar ofantliga mängder ström tyder på att kontsruktören har tänkt på att man inte ska svetsa med en förstärkare (t ex om man råkar kortsluta högtalarsladden), utan att den ska driva även lågimpoediva högtalare utan att krokna eller stänga av ljudet.


Det måste ha tagit tid att skriva av det där n00b!


Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/13 :  14:34:52  Show Profile Send n00b a Private Message
Knoppen...

Tog väl kanske 20 =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:58:53  Show Profile Send jonsson a Private Message
Ledsen Knoppen....

Trodde faktiskt jag såg nåt som ingen annan gjorde.... dumt gjort!!
ville bara lägga in min humbla åsikt vad som kanske kunde vara orsak till att den bröt fysikens
alla lagar....

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000