| Author |
Topic  |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 22:12:03
|
Jag har nu fanerat alla sidor utom toppen och framsidan på mina proac kloner, och på en del ställen blev det vågor i faneren. Jag antar att det beror på att det inte var tillräckligt tryck på faneren på dom ställena där det blev vågor när jag limmade(trälimm). Och det är ju ganska iriterande med vågit faner, specielt när jag har ängnat sådan tid åt att slipa så det blev jämt underlag(vilket det nu inte blev helt).
Är det vanligt med sådana här problem? Vad ska jag ta mig till nu? Låna en slipmaskin och slipa bort skiten och fanera om allt, eller ska jag låta det vara som det är? Hur komemr det se ut sedan när jag oljar in/lackar träet? Det kan ju inte se något vidare ut om ytan blir blank och samtidigt är lite vågig på en del ställen? |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 22:22:22
|
När jag fanérar vingar på mina modellflygplan använder jag ofta en teknik där man först bestryker bägge ytor med trälim, och sedan låter det torka för att sedan stryka fast fanéren med strykjärn. Det kanske kan vara något du skulle kunna prova? Om det var sådan press från början så att båda ytor fick lite lim på sig så borde det kunna gå.
/Erik |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 22:32:45
|
Det verkar jättesvårt att få faner bra med trälim. Det behövs ett ordentligt tryck under torkningen.
Som tur är så har du inte limmat det som syns mest - fronten.
Stryk kontaktlim på båda sidorna. Stryk mycket noggrant ända ut i kanten. Använd gärna en plastkniv för att stryka ut noggrant i kanterna. Låt torka 20 - 30 minuter. Pressa samman och lägg en tyngd om minst 50 kg på och vänta en timme.
Dessutom är det mycket viktigt att både mdf och faner torkat ett par veckor i rumstemperatur, annars kommer det att spricka. |
Edited by - Per100 on 2003/03/13 22:40:15 |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 22:43:15
|
| Använt för lite lim? |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 23:03:57
|
Tror du att det är för lite limm? Jag använde spackelspade för att stryka ut limmet, och det blev någolunda jämt. Fast det blev ju lite mindre på vissa ställen och mer på andra, men jag antog att det skulle jämna ut sig när jag pressade. Jag vill ju inte ha för mycket heller för det är väl inte bra? Det kan väl gå igenom faneren och bli fläckar?
Jag använder förövrigt 6st tvingar som jag drar åt så mycket jag orkar, jag har en 22mm spånkiva mellan. |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 20:09:53
|
Jag provade o limma fast toppfaneren på en högtalare och nu det blev bra, allt som verkade behövas var ordentlig press så spånskivorna började knaka.
Jag funderar nu på att fanera om sidorna på den högtalare som inte blev tilräckligt bra, är det någon som har tips på hur jag ska slipa ner faneren på den? Limm är vad jag förstått rätt hårt att slipa, det kanske bara är att lämna bort o få slipat eller har någon någon annan ide? |
Edited by - Lash on 2003/03/15 20:10:18 |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:01:54
|
stämjärn och träklubba - på den igen!  |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:11:53
|
Att slipa med bandslipmaskin kan gå. Men det är lätt att limmet blir mjukt och sätter igen pappret hela tiden. Du får räkna med lite spacklande efter den operationen då det är svårt att få det helt plant på en så stor yta med bandslipmaskin.
Det bästa vore om du kan få tag på någon som har en stor planhyvel. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:26:35
|
| Om du inte orkar gå lös med stämjärn eller har $$$ att lämna in dem så kanske det skulle gå att få bort den lösa delen & spackla igen, sen ett extra lager fanér. (?) |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:33:19
|
hehe, det är väl inte ståendevågor? såna ska man passa sig för...    |
 |
|
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 16:02:17
|
När vi ändå talar om att limma faner... Med vad tunnar man ut kontaktlim?
|
 |
|
| |
Topic  |
|