HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lite frågor...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:16:42  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hejsan!

För en tid sedan inhandlade jag Cris Rea:s Very best of skiva, jag fick mersmak och nu vill jag ha mer...

Någon som vill ge lite skivtips ifrån denne artist? Det är naturligtsvis även ett stort plus ifall det är bra ljud på skivan.

Jag är även intresserad av skivtips ifrån artister såsom Leonard Cohen, Elvis Costello samt likartade artister som ni kan rekomendera.

Tack på förhand!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:41:54  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag tycker att du ska våga dig på den"äkta" Chris Rea, som du hittar på hans senaste CD "Stony Road". Musiken är genomgående blues och här spelar han slide så hjärtat blöder. Slide brukar han annars bara spela på scen, så det är riktigt spännande att höra hur skicklig och känslosam hans faktiskt är även på skiva.
De lugnare spåren är bäst och brinner innerligt. De snabba spåren - som är lätt räknade - är mer traditionella och lite tråkiga som blueslåtar kan vara. Men på det hela taget är det här ändå en platta åtminstone jag spelat gång på gång. Inpelningen är bra, ljudet är väldigt "nära" och mycket njutbart.
Att jag talar om den "äkta" Chris Rea är inget jag själv kommit på. Rea drabbades för ett par år sedan av cancer, och var mer eller mindre uträknad av läkarna som talade om endast månader kvar att leva. Men Rea tillfriskande mot alla odds och på Stony Road kretsar texterna och musiken kring de oerhört starka känslor denna kris födde. Det är starkt, jag lovar! Rea svor för sig själv att hädanefter göra sitt hjärtas musik istället för att kompromissa för att tillfredställa "marknaden" och skivbolagen. Stony Road finns som en enkel och som en dubbel i limiterad upplaga. Jag hittade min dubbel på Skivhugget i Göteborg. Dubbeln innehåller ca 30 minuters musik som är bra, men kanske mer angelägen för "diehard" fans. Du kommer långt med enkel-CD:n! Mycket nöje!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:22:31  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för tipset Gabe! En god vän till mig har skivan du nämner ovan. Jag har dock aldrig lyssnat igenom den, vet bara att låten: burning fett är kanon! Det blir ett inköp ifall jag finner flera starka spår på skivan...

Tack för den fina pressetationen föresten... Du kan verkligen dina artister..

Hare gött

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:19:41  Show Profile Send HEGE a Private Message
Ingen som vill ge lite tips på bra skivor med hyffast ljud i alla fall med Leonard Cohen, Elvis Costello samt likartade artister?

Ritchie Blackmore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000