HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totem + Primare = Sant... eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:02:49  Show Profile Send Kero a Private Message
Hej alihopa!

Tänkte kolla vad ni här på sidan tror om den här kombinationen.
Sitter och väntar på ett par Totem Sttaf med Mite Center och Mite som bakkanal. Tänkte kanske para ihop dessa med Primares integrerade surround förstärkare SPA20.

Vad tror vi om den kombinationen ?

Självklart kommer jag ju och testa men det är nån vecka innan högtalarna kommer och ännu lite längre innan jag har råd med SPA20:n så jag är lite nyfiken ifall nån har nån åsikt... ?

Mattias.

Edited by - Kero on 2003/03/15 15:04:00

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:32:17  Show Profile Send Kero a Private Message
Ingen som har en åsikt... okej då blir jag kanske rätt unik i sveige med den här kombinationen!

Mattias.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:08:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tjena..

Jag har inte så stor erfarenhet av Primare men däremot en hel del av Totem och du kommer nog få ett riktigt trevligt paket. Totem Staff är en riktigt bra högtalare ( har själv ett par Model 1 Signature ), bra upplösning, härlig bas och en utmärkt kontrol..
Gratulerar till ett bra val och många härliga musik och film timmar.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:52:27  Show Profile Send Kero a Private Message
Tjena!

Jag har bara hört Model 1 som hastigast nån gång hos Bossanova men det verkar vara en otroligt bra högtalare. Jag har lyssnat betydligt mer på Mait och Sttaf. Hade först nästan bestämmt mig för Mait både som front och bak kanal i hemmabion. Sttafen fungerade inte riktigt i Bossas lokal men sen när jag höjde ribban ekonomiskt lite så tog jag hem Sttafarna och provade och dom fungerade helt underbart. Provade även JM Lab Cobalt 816S hemma men dom hade inte en chans. Sttafarna låter så mycket mer naturligt och ofärgat på nåt sätt, det är "bara musik" som en viss Totem försäljare brukar säga... och det känns helt rätt!
Basen är oxå helt otrolig i Sttaf. Dom är ju så små men spelade skjortan av JM Labarna som är betydligt större både vad gäller element och låda., när jag körde film så kände man inget "måste" behov av en sub till Sttafarna medans en sub absolut var ett måste till Cobaltarna.

Det känns oerhört spännande att vänta på dessa högtalare, kommer nog bli riktigt bra och sen återstår det och se om Primare går ihop med dom men jag tror nog det blir riktigt bra!

Mattias.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:04:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror säkert primare kan vara ett bra alternativ till totem..annars kan jag starkt rekomendera Roksan caspian..dessa har jag kört mycket med totem med bra resultat. Jag vet inte vad primare kostar men roksan är kanon...Kolla deras hemsida www.roksan.co.uk

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  16:07:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Föresten så förstår jag att Totem spöade JM, har testat Totem mot en hel del andra märken och de flesta får svårt mot Totem i samma prisklass och även uppåt...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/16 :  17:08:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag tror nog också att detta kan bli en mycket lyckad kombination. Har dock inte hört någon högtalare från Totem men, efter det jag läst från andra, så verkar det kunna bli mycket lyckat. MvhKristofer
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/16 :  19:03:39  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinH: Roksan verkar klart bra dom med men problemet är att jag kör 5.1 ljud och då har inte Roksan nåt bra alternativ för dom pengar jag kan lägga.

Angående jämförelsen mellan JM Lab och Totem så spelade JM lite mer upplöst i vissa register men när man jämför själva musiken, röster och instrument så kom inte JM Lab i närheten av Totem. Det märktes extremt tydligt när jag spelade en Linda Ronstadt skiva på JM Lab och skiftade sen till Sttaf och spelade samma låt, det blev nästan en chock, Lindas röst lät helt plötsligt förvrängd och onaturlig och ljudet satt plötsligt fast i högtalarna.
Samma sak när jag spelade en låt med en kontra bas i bakgrunden. På JM Labarna så hördes den tydligt och rent men sen med Totem så var den bara DÄR, inte riktigt lika rent kanske men med en närvaro och känsla som var helt annan.

Förresten du som då har hört mycket från Totem, har du hört deras sub ?

whiskeyman: Jo det känns som att det borde bli bra, framförallt en oerhört musikalisk kombination.

Mattias.

Edited by - Kero on 2003/03/16 19:04:35
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/16 :  19:36:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo tyvärr så skulle en roksan kombination ganska dyr ( ca 40tkr tror jag) vad ligger primaren på ?? jag kanske har några andra tipps om jag vet vilka pengar det gäller..
Jo jag har hört båda subbarna och kan väll säga att dom är precis lika bra som resten av sortimentet..
Du har nog en bra kombo till staffarna i den bas som finns till Dreamcather systemet,det är en riktigt liten låda på 195x270x257 med en 6,5" element (har jag för mig),riktigt snabb och bra tryck för att vara så liten,förstärkaren ligger på 200w.
Sen har du Lightning som är en bas som kan mäta sig med det mesta..större element,större låda,"claw"fötter och totems "URT" nätkabel. Den är bland det bästa jag hört i bas väg om man ser till pris ( tror den ligger på ca 10000:- ), sist vi lyssnade på den hadde vi bara snabbt ställt in den och det var fladdrade i byxbenen !! dock med total kontroll och ingen tillstymmelse till brus.. snart kommer Vince B. på totem med en ännu häftigare bas(Thunder) som har en 12" och två !! passiva 12"...spikrakt till 18Hz, kan bli hur bra som helst.
Mvh/Martin
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:53:15  Show Profile Send Kero a Private Message
Kan satsa kring 20K på förstärkeriet.
Primare SPA20 känns som det alternativet som ger bäst kombination hemmabio/hifi för dom pengarna. Har dock inte hört den själv ännu.
Dom som hört den och jämfört med andra märkens integrerade säger t.e.x att den spöar Pioneer AX-10 ( 40.000:-!! ) på tvåkanals ljudet.

Dreamcatcher subben känns onekligen som lite väl liten men jag har ju aldrig hört den men i.o.m att jag sitter på en hyffsad sub som jag byggt själv med en 10 tums bas så tror jag den subben inte blir nån större uppgradering. Den spelar säkert bättre än min men Sttafarnas svaghet ligger ju i den allra lägsta basen, typ under 40-50Hz så då känns det som att en sub med en 6.5 tummare inte kommer hjälpa till där det som bäst behövs utan spela mer i trakterna av vad Sttafarna är bra på själva... eller är jag ute och cyklar ?

Har kollat lite på Lightning subben, blev ju inte mindre sugen nu, det kan nog blir en grym hemmabio med den och Sttafarna!

Jag har sett lite bidler på internet på den här nya subben, den blir säkert otroligt grym men vad kommer den kosta, förmodligen alldeles för mycket!

Mattias.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:00:56  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinH: Hade du nåt förstärkar tips åt mig ?

Ingen fler med åsikter om den här kombinationen ?

Mattias.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:11:47  Show Profile Send Kero a Private Message
Ja Arcam kan säkert vara ett bra alternativ för lite mindre pengar men jag har fått så bra pris på Primare SPA20 så jag tror den ganska lätt ändå är värd prisskillnaden.

Det lutar väldigt starkt åt SPA20:n, dels för att jag fått bra pris och så får jag ju handla hos Bossanova då där jag även köpt högtalarna.

Så den nya basen Thunder blir inte dyrare än så... med tanke på hur många element den har så har dom kanske satsat mer på "byxfladder bas" än på ljudkvalitet som dom kanske har satsat mer på till Lightning.. eller?

Mattias.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:26:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tycker att du gör helt rätt i att gå på Primare,svårt att säga hur Vince har tänkt med Thunder..det är ett par tusen emellan och det kankse är så som du säger,ska kontakta Vince och kolla, men med min erfarenhet av totem så har dom aldrig gjort nåt med avkall på ljudkvalitet..så vi får se..
Mvh,M
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/03/21 :  17:33:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hej kero..jag hadde riktigt fel när det gällde totembasarna,ber så hemskt mycket om ursäkt..priserna var ett antaltusen högre än vad jag uppgivit,vet inte hur det blev så fel ??? Hoppas du tar det på rätt sätt. Mvh/Martin
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/21 :  17:44:13  Show Profile Send copland a Private Message
Har inte hört exakt den kombinationen du funderar på, däremot en av Primares integrerade tillsammans med Totem. Mycket lyckat!

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:34:16  Show Profile Send Kero a Private Message
MartinH: Det är lugnt men mina nya drömmar om en Totem sub till hösten, som jag fått efter att ha hört dina prisuppgifter sprack totalt när jag var in till Bossa idag och hörde mig för.

Men jag var nog helt rätt ute i mitt resonemang att Thunder är en bio bas och Lightning är en musik bas då Thunder tydligen är en tusenlapp billigare trots att den använder tre element ( ett aktivt, två passiva ) och Lightning kör med ett ensamt element.
Skulle vara otroligt kul att höra dessa två subbor, bägge är säkert grymma på sitt sätt.

copland: Okej det låter ju lovande. Jag har läst nånstans att det ska vara väldigt stora likheter mellan slutstegen i SPA20 och nån annan Primare produkt, tror det var i en av dom större integrerade om jag inte minns helt fel.

Det var tydligen inte så många som hade erfarenhet av den här kombinationen... kanske inte så konstigt då det ju inte är några stormarknader direkt som säljer dom!
Hursomhelst var idén med tråden bara och få höra om lite intryck, springer ju ändå inte och köper nånting för att nån anna tycker det är bra.
Det blir och testa en SPA20, tror det blir riktigt bra!

Mattias.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000