| Author |
Topic  |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 10:19:45
|
Jag håller på och försöker bygga egna lådor och har några frågor inför lite verktygsinköp.
1. Om jag vill ha ett gängat hål med M3 gängor i mitt kylelement, vilka gängtappar skall man köpa då? (fanns 2 olika M3-tappar i affären) 2. Vilken storlek på borr skall användas för att göra ovanstående hål?(2,5mm är min gissning) 3. Finns det något riktigt bra ställe att köpa aluminiumplåt och L-profiler(aluminium) på?(Järnia känns inte direkt optimalt) 4. Hur tjock plåt behövs till bottenplåten om storleken är ca 400x400 och den skall belastas av ringkärnetrafo och kondningsbank?
Det kan väl räcka så för nu..... |
Mvh |
|
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:17:37
|
Fråga 1 & 2: Skaffa den svarta Verkstadshandboken, den är grymt bra på sådana frågor! :)
Fråga 3: Kolla med nåt industriföretag på orten om inte de kan fixa något sådant eller iaf guida dig rätt, annars är nog Järnia bland de få alternativen...
4: Den här borde inte jag svara på eftersom jag inte har en aning om vikt och andra möjliga kriterier... Min gissning skulle vara att använda så tunn plåt som möjligt utan att den viker sig nånstans, ta reda på vad det väger och sen kan man räkna på hållfasthet och sånt... |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:44:34
|
Tips om du skall gänga M3 är att du först doppar gängtappen i lite matolja (helst ekologisk..) sen går det som smort. jag använder mest 2,5mm borr för M3, men tapparna kärvar väldigt gärna när man skall till att gänga fett gods, som exempelvis kylflänsar, använd gärna trestegstappar om du kan få tag i dom i M3, en "grov-tapp", en "mellan-tapp" och en "fin-tapp" som gör sista finishen på gängan. har inte provat med 2,8mm borr eftersom jag inte letat upp någon som säljer dom, men dom finns..
Aluminium i alla möjliga o omöjliga bockade varianter kan du få i överflöd om du smörjer den lokale plåtslagaren med lämplig summa fikapengar, dom har alltid spill som passar, själv använder jag mest spillbitar av flygplansaluminium, mycket styvare än vanligt aluminium i samma tjocklek, nackdelen är bara att det kan splittras som glas vid relativt våldamt hanterande och låter sig inte bockas hur som helst, men det är kul att jobba med!
lycka till!
|
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2003/03/17 18:51:41 |
 |
|
|
DanneS
Member

148 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 21:50:12
|
Kylflänsen du skall gänga i är väl av aluminium? Smörj med rödsprit (borr och gängtapp inte strupen) det är det bästa för aluminium.
/Daniel |
 |
|
|
fenwick
Member

123 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:33:01
|
| jag har också en fråga rörande metallbearbetning. En hålpunsch, hur använder man en sån, eller rättare tips på hur man gör det bra, och underviker misstagen. Tänkte göra hål till nåra rörsocklar och så....det verkar svårt att bara skruva sig igenom 3 mm aluminium? |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:07:33
|
[fenwick] nä, det ser värre ut än det är att "puncha" upp ett hål, det finns i huvudsak två typer av punchar, en som man med hjälp av slägga eller motsvarande våldsamt verktyg slår upp ett hål i plåten, den snälla varianten du tänker använda kan man faktsikt se som en grov plåtsax, du borrar först ett hål..typ 8mm eller så, för igenom skruven och gängar på den andra delen, sen tar du en blocknyckel ellervad du nu har och skruvar in bulten helt enkelt, inget våld alls, *plopp* så har du en snygg aluminiumskärva i handen och ett runt fint hål i plåten! ..nackdelen är att punchar är dyra och man behöver mer än en storlek.. 8-( borra bara hålet i mitten på det hålet du skall ha upp så skall det inte vara några problem! |
Livet är för kort för mono |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|