HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bästa rumskopplingen portad eller slutet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/16 :  21:54:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
vilken låda ger bästa rumskopplingen.?

eller vilken låda fyller rummet bäst, sluten eller portad?

Nice from a far, but far from nice.

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:09:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Har vi en ny Mr audiomaniker Mr spammer här
eller?

Du har legat i när det gäller inlägg ikväll ellerhur!!
Men det är bara bra, så vi får igång lite diskussion.

Angående rumskoppling, jag vet inte, sluten går ju inte
lika djupt utan pettitesser såsom eq osv.. In i basporten
kan man få ljudvågor av andra baslådor osv..

Rumskoppling tycker jag hänge rmer på plavering av lådan
och i möjlig vis även placering på porten!

PLACERINGEN av lådan!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/03/16 22:09:26
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/17 :  10:21:34  Show Profile Send MadMan a Private Message
tack..

jo ibland får jag såna här fråge dagar då jag bara måste ha svar =)

vad är egentligen största skillnaden mellan en sluten och portad sub?
jag å en kompis ska bygga TangBand subwoofern. han ska bygga en sluten 12-15L och jag ska bygga en 12-15L med slavbas. hur kommer dom olika lådorna låta som. största skillnaden mellan dom osv

Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:41:55  Show Profile Send Lennart a Private Message
En sluten låda gör så att elementet gör större konutslag med sjunkande frekvens och därmed ger större dist. En portad låda gör så att elementet beter sig tvärt om och dessutom klarar att generera lägre frekvenser (åtminstone om lådan och porten är dimensionerade på rätt sätt).

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:15:12  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
En sluten låda gör så att elementet gör större konutslag med sjunkande frekvens och därmed ger större dist. En portad låda gör så att elementet beter sig tvärt om och dessutom klarar att generera lägre frekvenser (åtminstone om lådan och porten är dimensionerade på rätt sätt).

Nej, det där stämmer ju inte i en sådan generell mening!
Konutslaget blir ju större, men dist blir det ju först när man tvingar elementet att arbeta utanför sitt linjära område.

Varför man skulle göra något så dumt vet inte jag?

Sen skall man också ta med i resonemanget att under avstämningen på en portad låda så ökar konutslagen väldigt kraftigt och det är definitivt en källa till dist(bör stoppas med subsonicfilter).
Basreflex är bra under vissa omständigheter, men ofta mediokert.
Om man är riktigt slarvig kan man också säga att eftersom en sluten låda rullar av med 12dB/oktav så motsvarar det "room-gain", men det är bara halvsant....(den slutna lådan måste ha ett q-värde kring 0,7 och en resonansfrekvens runt 20Hz i ett normalstort rum(ca 20m2) och såna system är ju lite ovanliga...)

Mvh
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:57:27  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
Nej, det där stämmer ju inte i en sådan generell mening!
Konutslaget blir ju större, men dist blir det ju först när man tvingar elementet att arbeta utanför sitt linjära område.

Varför man skulle göra något så dumt vet inte jag?

Sen skall man också ta med i resonemanget att under avstämningen på en portad låda så ökar konutslagen väldigt kraftigt och det är definitivt en källa till dist(bör stoppas med subsonicfilter).
Basreflex är bra under vissa omständigheter, men ofta mediokert.

Nej, jag vet att jag var mycket generell och "fyrkantig" i svaret. Jag utgick från frågans karaktär.

Dist från elementet uppträder alltid i större eller mindre grad med ökat konutslag, även om elementet arbetar inom sitt linjära område. Det är en fysisk lag som inte går att komma ifrån pga den högtalarteknik vi använder.

Ja... varför nån skulle vara "så dum" vet inte jag heller. Det enda jag vet är att väldigt många gör så, men det beror nog inte på dumhet. Det beror nog mer på okunskap eller ignorans.

Jo, under res.frekv. kommer konen att arbeta totalt okontrollerat. Men som du skriver så finns det ju lösningar på det.

Jag vill gärna höra mer om vad/hur du menar med att basreflex är mediokert. Jag har också mina "ideer" om detta.

===================
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:30:08  Show Profile Send matson a Private Message
Basreflex har ju fördelen att det går att komma ganska djupt med små lådor och få element. Jag tycker dock att principen enbart skall tillämpas om man kan hålla avstämningen under 40 Hz.

Personligen gillar jag sluten låda av rent principiella skäl. Sen är det ju mycket lättare att hitta element också då kraven på motorsystem och upphängning inte är lika tuffa. Lättare att få till bra resultat också om man inte är så duktig konstruktör(som mig tex).

Mvh
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:13:45  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
...Jag tycker dock att principen enbart skall tillämpas om man kan hålla avstämningen under 40 Hz.

Jo, men oftast stämmer man väl av portade lådor under 40Hz? Visst, det finns lådor som är högre avstämda men de får man väl räkna bort när man menar subbor och kvalitetsgrejer?

quote:
Sen skall man också ta med i resonemanget att under avstämningen på en portad låda så ökar konutslagen väldigt kraftigt och det är definitivt en källa till dist.

Nu förstår jag varför du inte gillar portade lådor om de är avstämda så högt. Inte underligt om konen ballar ur och distar då! Det finns ju en hel del information kvar under 40Hz som skickas ut av stärkaren.
Själv har jag aldrig stött på problem av den arten med portade lådor.

Berätta gärna om de principiella skälen för att använda en sluten låda.

===================
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:45:12  Show Profile Send celef a Private Message
generellt kan man väl säga att den slutna lådans avrullning bättre matchar rumsgainet, men beroende på var och hur och när du placerar elementet (och port) så kan portad låda funka (as)bra.

sound pollution
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/18 :  08:00:46  Show Profile Send MadMan a Private Message
okej..... subbasen med slavbas då?.... den är likadan som den portade i detta sammanhang då?

Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:26:35  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, en låda med slavbas fungerar på samma sätt som en låda med port.

===================
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:07:55  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lite subwoofer läsning....
Sluten låda från farbror Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm
Men kanske en dipol subwoofer är det optimala...
Dipol från samme farbror http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:50:02  Show Profile Send Kraniet a Private Message
en sluten låda använder väl rumshävningen mer än en portad? och får en mer balanserad kurva. Teoretisk så skulle en portad låda som är linjär till 20hz kunna få en hävning från 40hz, gå över 20 och sen börja förlänga återgivningen. Man får alltså en puckel i återgivningen. Medans en sluten låda med högre -3db bara skulle få basstöd hela vägen och ge samma output (lite längre kanske) fast med en rakare kurva? Ja lite teoretiskt iaf.. I verkligheten tror jag nog andra faktorer är viktigare. Avstämning av reflexlådan tex. Har den redan en puckel så kommer den ju att bli mer markant och kanske ge upphov till bumlighet som kanske är mindre kritiskt i ett större rum.
Jag gillar dock slutna lådor då jag upplever dem lite snabare och mer exakta och förstås mindre bumliga..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:16:21  Show Profile Send brumel a Private Message
En liten subba är min dröm. Och då måste den vara sluten. Nja det stämmer inte riktigt (se bara på xls och servobasarna) men vill man ha ett qtc på 0,7 så vete faan. Jag har tänkt ut ett element till en stereosub. Scan-Speak 8555. Där finns möjlighet till konutslag och låg fs.
Mumma.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:51:05  Show Profile Send Parasite a Private Message
Jag har blivit så in i h*****e nyfiken när det diskuteras om servo och kompressor när det gäller högtalare. Som industriarbetare och multimediapedagog så lajjar det inte riktigt i mitt huvud. Kan nån förklara orden och hur de fungerar (snabbt enkel förklaring9 =).

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:03:42  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Varför diskuteras det så sällan transmissionline högtalare?
Denna typ av subwoofer borde väl egentligen vara "mer optimal" än både portad och sluten låda? Den ger en fördel av att kunna få ett element att spela djupt och samtidigt kontrollerat. Avrullningen påminner mer om en sluten låda än en portad(?). Samtidigt så får man en skapligt linjär impedans runt resonansfrekvensen (om man nu dämpar den rätt).
Fast det är klart. De är inte alls lika enkla att simulera/göra matematiska modeller på.

Dessutom upplevs de ha samma "snabbhet" (med snabbhet menar man väl egentligen hur väl den hänger med transienter?) som slutna lådor?

I just detta sammanhang får gärna ni som vet lära mig lite mer...
Jag har hört/läst någonstans att en sluten låda med ett Q värde på runt 0.5 eller Bessel "alignment" ska vara transient "perfekta". Det jag, som reglertekniker, tänker på först är hur väl då en högtalare hänger med i ett impulssvar/stegsvar. Att en överföringsfunktion med lågt Q-värde då ska vara "snabbare" än en med ett högre Q-värde (högre ordning) tycker jag låter skumt. Har jag fattat detta helt om bakfoten?
Vad som däremot är nackdelen med höga Q-värden är förståss att de systemen får en eller flera "pucklar" i frekvensgången... Men hur många högtalarelement har inte det? ;)

Så bästa rumskopplingen? I mitt tycke TL.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/20 :  07:31:39  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Dessutom upplevs de ha samma "snabbhet" (med snabbhet menar man väl egentligen hur väl den hänger med transienter?) som slutna lådor?

I just detta sammanhang får gärna ni som vet lära mig lite mer...
Jag har hört/läst någonstans att en sluten låda med ett Q värde på runt 0.5 eller Bessel "alignment" ska vara transient "perfekta". Det jag, som reglertekniker, tänker på först är hur väl då en högtalare hänger med i ett impulssvar/stegsvar. Att en överföringsfunktion med lågt Q-värde då ska vara "snabbare" än en med ett högre Q-värde (högre ordning) tycker jag låter skumt. Har jag fattat detta helt om bakfoten?

Hej Wolfie!
Nu är väl jag iofs inte särskilt lämplig att svara, men det har ju inte hindrat mig tidigare....
(Nagref eller epkpeng kan ju säkert korrigera mitt svar senare)

Pulsvar är (kanske)det du tänker på och det blir "snyggare"(på oscilloskopets skärm) när man använder slutna system med Bessel-"alignment".
Nyttan med detta kan nog ifrågasättas, men grupplöptidsdistorsion hänger ju ihop med detta och det är ju ett påtagligt problem i felkonstruerade BR-system(och slutna och slavbas också för den delen).
Som en generell regel brukar man ju(väl?) säga att man "tål" en grupplöptidsdistorsion på 1/f räknat i sekunder(mao 0,01 vid 100Hz och 0,03 vid 30 Hz.

EDIT: Stavning

Mvh

Edited by - matson on 2003/03/20 07:35:26
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:58:38  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Enda grejjen är väl att distorsionen ökar iomed en större låda. Du får bättre impulssvar men en sämre dämpning av elementet vilket leder till större konutslag och därmed mer distorsion.
En låda över 0,7q ger däremot högre dämpning och därmed sämre impulssvar. Men mindre konutslag och mindre distorsion.

Så det är nog en avvägning mellan hög kondämpning från lådan och distorsion. Personligen bygger jag dock låg q lådor (runt 0,6-0,5 nånstans) då dessa lådor stiger i q när man ökar effekten pga av att elementparametrar ändras. En simulerad 0,7q låda stiger till 0,8-0,9 när man spelar lite högre effekt (man simulerar ju i lågnivå, alltså 1 watt offtast).
Men jag vet inte hur rätt jag har men det är iaf så jag fått för mig att det hänger ihop.

En tl låda kanske är ett bra alternativ. Dock har jag aldrig hört en tl som låter bra.. Teoretiskt borde det ju kunna bli ett bra resultat men jag tycker oftast att tl låter för svampigt. Inte alls samma distinkta ljud som slutna lådor (och en del basreflex)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:05:59  Show Profile Send matson a Private Message
Japp, håller med Kraniet.
Det är ju därför man vill använda många element när man kör slutet så konrörelsen inte blir så stor.

Mvh
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:36:30  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Njaäe... Det jag tänkte på var just stegsvar. Scenario: En insignal som från början är 0. Efter tiden T är insignalen säg 1 (max). Sedan efter tiden T2 återgår den till 0 (eller något annat). För alla överföringsfunktioner så kommer utsignalen att bete sig lite annorlunda än insignalen (som är vad man vill ha ut i detta fall). När insignalen stiger från 0 till 1 (omedelbar stigning delta T = 0) så kommer utsignalen att först få en liten dödtid (förhoppningsvis inte) innan den börjar stiga till 1. Sen när den börjar stiga så stiger den med olika branthet beroende på ordningen samt dämpningen av överföringsfunktionen. Högre ordning ger en snabbare stigning medans en lägre ordning ger en långsammare stigning. Q-värdet som egentligen är 1/dämpningsfaktorn (iaf reglerteknisk sett) påverkar även denna brantheten. Lågt Q = hög dämpning o vise versa...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:04:56  Show Profile Send celef a Private Message
"Personligen bygger jag dock låg q lådor (runt 0,6-0,5 nånstans) då dessa lådor stiger i q när man ökar effekten pga av att elementparametrar ändras. En simulerad 0,7q låda stiger till 0,8-0,9 när man spelar lite högre effekt (man simulerar ju i lågnivå, alltså 1 watt offtast).
Men jag vet inte hur rätt jag har men det är iaf så jag fått för mig att det hänger ihop."

är det inte precis tvärtom? jag har inte mätt själv men granskat andras mätningar i vilka jag tycker mig se att elementens q-värde sjunker med ökad signalnivå (vas stiger, fs och qt sjunker), vilket medför att lådans "slut-q" oxå sjunker, eller har jag helt fel?

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:10:57  Show Profile Send brumel a Private Message
En TL låda till sub vore ju coolt men ack vad stooor den skulle bli med alla vindlingar och krökar för "hornet".

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000