HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akivt filter för Sub / Förslag ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/17 :  07:39:26  Show Profile Send LageB a Private Message

Till mitt framtida (Stereo) Subbygge har jag länge funderat på att använda två separata Subförstärkare typ Hypex, Zachry.

Men, ett annat alternativ skulle kunna vara ett aktivt filter parat ihop med ett vanligt slutsteg.

Min fråga är, kan ni ge tips om var man kan köpa ett Aktivt filter med variabelt XO passande för Stereo subbar? Gärna XO mellan ca 50-140Hz och branthet minst 12dB (helst 24dB)

LageB

Hakon
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:57:54  Show Profile Send Hakon a Private Message
Jag kan rekommendera Elteks aktiva filter som finns i både stereo och monoversion,har en branthet på 24dB.Delningsfrekvensen är vid leverans 110 Hz men går att ändra genom att byta ut motstånd till andra värden,alltså inga sunkiga pottar här inte.Jag har själv detta filter som jag driver två basar med 110Hz delning och till HiFi låter det perfekt ,förstärkaren jag använder är en Nad 218 den driver endast dessa basar.denna kombination funkar ypperligt.Mer info på www.dynabel.no
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:11:11  Show Profile Send blackrose a Private Message
Ser bra ut, men dyrt!! 2000:- NOK!!
Alternativ för en fattiglapp!!?? :)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:58:15  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
kan rekommendera backes aktiva filter som delar med 24dB/oktavs branthet och förstärker signalen upp till tre gånger om det behövs.
995:- färdigbyggd och 795:- i byggsats.

www.backesljudbygg.se
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:53:56  Show Profile Send Simba a Private Message
Ta en titt på www.emblaaudio.no
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:30:00  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag hoppas hitta filter med varaibelt XO (och stereo). Jag fann själv denna på ljudia: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=701085%20&cart_id=

Tyvärr lite för dyrt....
Finns det fler tips -någon?

Emil,
Har du erfarenhet själv av Backe's filter?

/ Lage
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:42:02  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
har backes filter själv och jag är mycket nöjd du får mycket för pengarna. Backe är mycket kompetent även om han är inriktad på bilstereo, själv kör jag filtret till ett NAD steg och en 10" peerless bas och det fungerar utmärkt släpper inte igenom några högre frekvenser och det låter mycket bra, dessutom kan du ställa frekvensen precis hur du vill ha den.
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:47:28  Show Profile Send DanneS a Private Message
Har själv kollat på SUBWAY X från tyska Thommessen. http://www.thommessen.com/produkte/subwayx/subway_x.htm Det finns en gammal tråd där jag försökte hitta subfilter. http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=9215 Mitt bygge har dock stannat av lite så jag har inte bestämt mig för vilket filter jag skall använda än...

/Daniel
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:45:02  Show Profile Send LageB a Private Message
Hmm.. intressanta länkar, tack ska ni ha!

Backes filter (24dB) + ett begagnat (hyfsat) stereo-slutsteg borde vara en billigt och mycket enkel lösning i mitt fall, förutsatt att filtret är OK...

/Lage
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:47:38  Show Profile Send time a Private Message
Har köpt ett Behringer filter CX 3400 någonting för knappt tusenlappen, verkar kompetent, 24 db Linkwitz Riley med en massa funktioner utom Eq vid låga frekvenser. Borde duga till basen, steglös ställbar frekvens. Mycket rattar och det gillar vi eller hur ?!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:04:23  Show Profile Send LageB a Private Message
Time,
Var köper man ett Behringer CX3400 Filter ?
/Lage
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:12:30  Show Profile Send DanneS a Private Message
Finns hos Ljudia, http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=708406%20&cart_id= vad jag förstår har den bara XLR kontakter, http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=CX3400&lang=eng.

/Daniel
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:53:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Repeterar Simbas förslag, www.emblaaudio.no
Där har du inställningsmöjligheter så det räcker o blir över.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:33:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Lite tankar: Slutnalådor i sidosystem 12 dB/okt BW-filter samma avrullning som sidosystemen ger totalt ett 24dB/okt LR-filter. Sub basarna delas med 24 dB/okt LR. Just så borde man kanske ha gjort.
Detta trix klarar antagligen ett embla filter eller....????

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:35:20  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tror att
"Finns hos Ljudia, http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=708406%20&cart_id= vad jag förstår har den bara XLR kontakter, http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=CX3400&lang=eng.

/Daniel" förslaget ä blir ännu billigare om du kollar musikbörsen www.musikborsen.se

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:47:33  Show Profile Send time a Private Message
Jo den har bara balanserade kontakter, man får göra en egen kabel men det är inga problem. Data och manualer kan laddas ned från www.behringer.com Poängterar att den säkert bara kan användas i basen eftersom den innehåller en massa såna där svarta kusar, 0,5 ledare...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:52:11  Show Profile Send LageB a Private Message
Tack igen för alla tips.

Jag är helt novis vad gäller löding etc så Embla filter byggsats är nog ingenting för mig, även om Embla verkar vara en kanonidé !

Tittade på Behringers Hemsida och hittade en enklare modell "CX2310" som är betydligt billigare än CX3400. CX2310, har, om jag förstår saken rätt, alla de funktioner som behövs för Stereo-sub-filter. T.ex:

- 24dB Linkvitz-Riley filter
- Individual phase switches
- Switchable 25Hz subsonic filters
- etc,

Ser ju faktiskt riktigt bra ut på papperet, kostar runt tusenlappen !
Och så en massa knappar förståss....
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:48:18  Show Profile Send time a Private Message
Fina rattar Den har en separat subutgång också, så det är lätt att ha en monosubba. Rapporterar när jag provat den !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:53:00  Show Profile Send LageB a Private Message

Time,
Jo, det var en förfärligt massa rattar man får för priset på det däringa Behringerfiltret..

Du som har CX3400 time!.. har jag förstått det hela rätt, att du kan koppla till 3 subbar med ditt filter (med 3 oberoende olika delningsfrekvenser..??)

Jag menar, filtret kan först dela Stereo 2x, variabelt mellan 44-930Hz, och om du dessutom har du en extra subkanal blir summan tre, eller hur?

Jag har bredbandare som sidohögtalare som rullar av naturligt runt 150Hz och ska ha två Stereosubbor under 150Hz - alltså snarare woofers. I framtiden kan jag tänka mig att koppla in en 3:e sub som ska arbeta enbart i subområdet, säg under 45Hz.

Det borde fungera med CX3400 & CX2310, eller.. ?

/Lage

----------------
Jag har en Linn...

Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:25:42  Show Profile Send blackrose a Private Message
Hur är det kvalitetsmässigt med PA prylar??....för det ser ju ut som om man får en hel del för pengarna!!??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:47:52  Show Profile Send time a Private Message
Lage: Jag tror den billiga modellen som har en separat subutgång kan köras "trekanal" Min 3400 kan det inte tror jag. Den är i alla fall tyst och verkar gedigen men jag har ännu inte hunnit provlyssna. Jag tror att sådana här filter kan massproduceras och därför har ett bra pris.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000