HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vill ha tips på bra trummor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:09:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Söker efter lämpliga låtar där trummorna är snabba, "tajta" och distinkta start/stopp..om ni vet vad jag menar. Lyssnade på en anläggning ganska mkt. dyrare än min och tror det demades med Jazz trummor. Det var iaf snabba tajta trumsolon, demokillen pratade om diskinkta start/stopp på trummorna. Lät iaf intressant och vill veta vad min anläggning skulle prestera i en sådan typ av musik. Kan någon ge snabbt svar på ett ex. på sådan låt, intro etc?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/16 :  23:23:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
Spelar det ingen roll vilken musikstil det är inom? I så fall kan jag ta en snabb titt i skivsamlingen...

• Steely Dan - Jack of Speed från Two Against Nature. Underbar skiva, underbar låt. Trumljudet är torrt och tajt som tusan!

• Sheila E - "Droppin' Like Flies" från Sex Cymbal. Älskar tajtheten, det låter så snyggt i en bra anläggning. Sheila E är f.ö. även trummis åt Prince.

• Roxette - Dance Away från Look Sharp!. Allmänt tajt ljudbild på denna skiva...View From a Hill är en annan låt värd att lyssna på trummorna på.

• Scritti Politti - Boom! There She Was från Provision.

Som sagt, om det bara var jazzgrejer du var ute efter är jag väl ute och cyklar här, men annars är det värt att kolla upp, tycker jag...speciellt Steely Dan!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/17 :  00:05:49  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tack för dessa tips, inte bara jazz jag är ute efter. Det solo jag hörde var ett Jazz solo. Var torrt, tajt snabbt etc. Söker något liknande. Tyvärr vet jag ju inte vad jag lyssnade på annars hade det varit lätt att leta upp detta.

Fler tips?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  04:02:39  Show Profile Send DasIch a Private Message
Rush - The Rythm Method, vi talar ~8 minuters trummonani som heter duga. Jag vet att den finns med på deras skiva Different Stages, som är en samling med liveinspelningar. Vilka andra skivor låten kan finnas på vet jag inte.

Det här är annars en skiva jag inte klarar mig utan när jag provlyssnar någonting(jag klarar mig inte heller utan den i vardagen). Neil Peart´s trummspelande är helt otroligt, och det händer i övrigt rätt mycket i musiken - vilket är bra om du vill sätta press på prylarna.

Objektivist
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:38:31  Show Profile Send anders a Private Message
philly joe's trummor på mobley's workout är bra
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:47:57  Show Profile Send struts a Private Message
Terri Lyne Carrington´s hantering av trummorna på Herbie Hancock´s "Geshwin´s World" ,som är ett kanon album med ypperlig ljudkvalite´, är riktigt bra.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:09:59  Show Profile Send KC a Private Message
Svårt detta med trummor. Ofta är de ganska dåligt inspelade och mixade, tyvärr. Sitter på jobbet, så jag tar det ur minnet och kan missa en del.

Från audiofilbolaget DMP har du en skiva som heter "Far More Drums", med Robert Hohner Percussion Ensemble. Mer percssion är trummor, men BARA percussion. Utsökt inspelat, men ganska tråkig att lyssna på :)

Från svenska Opus3 har du en ganska bra skiva Kjell Öman - The Hammond Connection, Swing Jazz med Hammond och ett modernt trummsett. Som vanligt bra inspelat.

Jazz At The Pawnshop har ett par fina trummsolon.

Dr. John brukar ha med bra trummisar och alltid godkännda inspelningar. Speciellt trummrik är kanske hans skiva Duke Ellegant.

Hmmmm...vad mer....Jennifer Warnes skiva The Hunter är riktigt bra, och en låt har suveräna trummor! Dessutom får du låten Way Down Deep med djupbas ända ner till avgrunden :)

Funderar...jo! Dream Theater har väl kanske dagens bästa rocktrummis och skivorna Scenes From A Memory och Six Degrees Of Inner Turbulence är riktigt hyggligt inspelade med väl definierade trummor.

Har du provat Pink Floyd The Wall? En låt, som börjar med bebis skriket, så går ett trummfill över att antal pukor som slutar långt utanför vänstra högtalare. Brukar köra detta spår som test. Jag har MoFi versionen, vet ej hur bra den är på andra releaser. Dessutom är det väl det ända spåret med nåt speciellt, trummvis asså.

Finns massor mer, men kommer inte på dem just nu. Du skall också inte glömma bort Klassika musiken där de ibland bankar på pukorna ganska friskt :)

Men snälla, snälla gå inte och köp Rush - Different Stages för trummorna. Jag ÄLSKAR Rush, och Niel Peart är en trummgud, men deras
skivor är bland det sämsta som finns på planeten när det gäller ljudkvalitet. Och Different Stages är tom. dålig jämfört med deras andra, dåliga skivor:) Bob Ludwig, som mastrade Different Stages fick
tom. klagomål från folk som normalt sett inte bryr sig!!! (det var inte hans fel, dåliga masterband skyllde han på).

Edited by - KC on 2003/03/17 14:11:30
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:37:59  Show Profile Send dole a Private Message
Kolla om du hittar något med Simon Philips Toto`s trummis.
Han började spela med dubbelkaggar på 70talet.
En av de grymaste trummisar jag sätt.
Totalt ambidextriös.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:51:46  Show Profile Send tompa a Private Message
Kolla plattor med följande höjdartrummis inom jazzen:
Philly Joe Jones (t ex på Bill Evans: Interplay)
Max Roach (t ex på Sonny Rollins: Saxophone Collossus)
Art Blakey (t ex på sin egen The Big Beat)

tompa
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:29:00  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Dave douglas har ett extremt bra trumsolo på skivan soul on soul låt 8.

Den demades för övrigt på stockholms mässan i år, hos Hifi consult, med de dära Mårten design - Coltrane och halcro först..... Jag blev riktigt överraskad när jag satt där och fick höra just den skivan. Det lät bra, men jag satt på första parkett och det blev lite för mycket "inpå" ljudet om man säger som så.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:14:37  Show Profile Send redestad a Private Message
Får lov att tipsa om Planet X, trummisen Virgil Donati är ganska het... Båda studioskivorna är kalas. Annars måste ju Dennis Chambers nämnas i sammanhanget, oerhört bra. Prova Outbreak men även Gary Willis skivan Bent där Dennis trakterar trummorna till allas stora glädje.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:32:38  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det kanske mest var ett visst trumljud du var ute efter, men jag kan ändå inte låta bli att nämna Brian Downey, Thin Lizzys trummis, som i mina öron är en av 70-talets absoluta topptrummisar inom rockgenren och lika väl förtjänt att omnämnas som John Bonham. Ljudet är väl inte alltid det bästa, men trumspelet däremot och det är väl ändå huvudsaken.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/03/18 :  07:41:29  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi
Påen tidig high fidelity cd (innan 1998, Timbre hjälp) finns det ett stycke med slagverkaren (slagverkerskan?) Marilyn Mazur inspelat live,
som är otroligt bra
brukade användas vid högtalardemos
finns tyvärr bara på cd som medföljer tidningen
är det nå,n som vill sälja skivan eller bränna den åt mig?

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/18 :  09:03:33  Show Profile Send KC a Private Message
x2000, på senaste(?) HF CDn så ingår också ett spår med Marilyn Mazur. Tror inte det är live, men ändå...
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:23:02  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi
tack KC, har köpt det numret
Marilyn Mazur är bra även här
men inte lika bra som på den äldre cd'n
(iallafall som jag minns)
sedan är trumljudet på Led Zeppelin's Rock'n roll
från led zeppelin IV enormt
även stones får till det på "honky tonk women" och
"You gotta move" från
(sticky fingers)
och man får aldrig glömma Philly Joe Jones

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:24:13  Show Profile Send srv a Private Message
Glöm inte gruppen Saga, ej heller Frank Zappa som oftast har lagt ned mycket möda på inte bara musiken, utan även ljudet. Många bra "trumupplevelser" med dessa.
MvH, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000