HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning av bakvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:12:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
God morgon alla glada!

Jag har en liten fundering när det gäller dämpning av bakväggen. Ofta ser man folk som hängt upp mattor, eller annat trevligt på väggen, och jag funderar på att göra likadant.
Frågan är bara, hur mycket av bakväggen skall man täcka?

Det enkla svaret på frågan är; gör som det låter bäst. Tyvär är inte det speciellt enkelt, för jag har inget jag kan prova mig fram med.

Problemet jag har är att väggen tycks "äta upp" basen och jag förlorar en del detaljer.
Grejen är att högtalarna har basreflexrör riktade bakåt. Jag tycker det verkar som det är tänkt att högtalarna skall få lite stöd från bakväggen. Så, om jag dekorerar min vägg med en fin matta som även täcker bakom basreflexrören, kommer ljudet förstöras på något sätt?

Vad borde rimligtvis vara det bästa sättet att gå till väga?

Objektivist

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:35:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
Väggen äter upp basen?? Intressant! Oftast brukar väl problemet vara att basen förstärks av väggen, och att man därför sätter upp mattor för att "äta upp" basen?
Jag har motsatta problemet, d.v.s. att väggen förstärker basen och funderar på vad man kan göra åt saken.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:43:36  Show Profile Send fredde a Private Message
Hänger man upp mattor, filtar och liknande absorberas ingen bas. Däremot diskant och mellanregister. För att absorbera bas krävs det tjocka grejer. För mig har det i vissa fall varit positivt att hänga upp mattor och liknande bakom högtalarna, i vissa fall inte. Generellt blir ljudet lite mjukare till karaktären om man gör det, men det kan också bli överdämpat. Det är bara att prova sig fram, det är så olika från rum till rum hur mycket man behöver dämpa. Jag brukar prova mig fram med det jag har tillgängligt, filtar, täcken etc. Blir det sedan bra skaffar jag mig nån snygg matta eller nåt som får sitta uppe permanent. Jag har haft turen nu att jag inte behövt dämpa mer än normalt möblemang där jag bor nu, men så är det också en gammal träkåk och ingen betong eller liknande.

Edited by - fredde on 2003/03/17 18:45:26
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:49:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo men kan man inte absorbera bas med riktigt tjocka mattor?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:56:35  Show Profile Send fredde a Private Message
Mineralull 2cm tjock mot väggen har en absorbtionsfaktor på 0,10. vid 125 Hz. Längre ned i frekvens ännu lägre. 10 cm tjock har 0.40 vid 125 Hz. Ännu högre om man sätter mineralullen en bit ut från väggen. En stoppad möbel har ung 0.41. 1.00 är totalabsorbtion. Det skall alltså vara väldigt tjocka mattor om det skall absorbera märkbart i basen. Skulle nog inte kalla dessa för mattor...

Edited by - fredde on 2003/03/17 18:57:53
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:10:51  Show Profile Send DasIch a Private Message
Att väggen "äter upp" basen var ingen bra beskrivning. Det kanske kan förklaras bättre med att basen leds ut med väggen. Mycket riktigt förstärks basen i en bemärkelse, nämligen att det blir ett visst diffust muller. Från lyssningsposition är det som tur är inte så värst farligt, men går man ut ur rummet och stänger dörren blir det en helt annan sak. Den snabba snärten i basen saknas också till viss del.
Märkligt nog blir det perfekt om jag skruvar upp volymen ordentligt. Dock inte för övriga personer som försöker leva i huset, och i längden lär inte mina öron må så bra av det heller.

Att prova med filtar och täcken var ett riktigt bra tips. Det skall jag försöka göra... hmm, undrar bara hur man får fast det på väggen...

Vad innebär absorbtionsfaktorn? Är 0.10 vid 125Hz mycket, eller lite?
En dämpande panel på 5cm är ju inte allt för svårt att bygga, så det kanske är en bra idé?

Objektivist
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:17:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Vad innebär absorbtionsfaktorn?

1.0 är alltså total absorbtion, inget ljud reflekteras. Ungefär som i ett ljuddött rum.

0.0 är alltså ingen absorbtion, allt reflekteras. Ungefär som klinkers eller betong väggar.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:19:21  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Har någon testat att linda ihop en vanlig ligg(sov)madrass, som är gjord av skumgummi, bakom högtalarna. Hjälper det något?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:19:31  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Vad innebär absorbtionsfaktorn? Är 0.10 vid 125Hz mycket, eller lite?
En dämpande panel på 5cm är ju inte allt för svårt att bygga, så det kanske är en bra idé?

Om absorbtionfaktorn är 0,10 finns det ingen anledning att hänga upp en sådan för att absorbera bas. Det är alltså lite.

Mineralull (gullfiber) absorberar enligt följande om den är 2 cm tjock och liggen an mot väggen:
125Hz 0,10
250 Hz 0,20
500 Hz 0,40
1000 Hz 0,65
2000 Hz 0,79
4000 Hz 0,86

Dvs nästan total absorbtion vid 4kHz och nästan ingen absorbtion vid 125 Hz

Min lista sträcker sig tyvärr inte lägre i frekvens men det är betydligt mindre absorbtion vid basfrekvenser typ 50 Hz där sådana problem brukar finnas.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:25:46  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Här finns litet info som kanske kan ge idéer. Deras grejor är dyra men man kanske kan göra något liknande själv.
http://www.asc-hifi.com
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:27:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tråkigt att det ska vara så svårt att få bort lite bas...
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:41:08  Show Profile Send fredde a Private Message
En kompis gjorde ett par väldigt bra basabsorbenter. Tror att det är 10 cm gullfiber som sys in i tyg av valfri färg. Dessa placeras ett par decimeter från väggen. Om man vill ha det lite snyggare kan man sedan sätta ett draperi för dessa. De fungerade väldigt bra! Det är lite jobb med dem men de kostar nästan ingenting. Det fina är att dessa absorberar väldigt bra i diskant och mellanregister också, så man kan använda dem till mycket!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:51:29  Show Profile Send DasIch a Private Message
Kan man säga att en absorbtionsfaktor på 0.5 dämpar hälften av den givna frekvensen?

Jag har förresten provat lite olika trix. Först det gamla knepet med en socka i basreflexröret. Alla problem med basen försvann. Tyvär försvann också väldigt mycket bas. Det blev på intet sätt roligare, fast jag kan vara säker på att det är väggen som ställer till det.
Så, istället för att "lura" högtalaren att det är en sluten låda provade jag sätta en rejäl kudde på väggen bakom basreflexröret. Det gav trevligare effekt. Ungefär som med sockan(vilket säkert också beror på att jag inte flyttade ut högtalarna mer), fast det fanns fortfarande lite bas kvar.

Slutsatsen är väl som förväntat. Det krävs något tjockt för att dämpa. Problemet är att inte döda djupet på basen sammtidigt. Högtalarna verkar kräva lite stöd från väggen helt enkelt.

Så en liten allmän undran. Varför vill inte företagen som säljer absorbenter och dyl. sätta ut priser på sina produkter? Det är något vansinnigt frustrerande må jag lova.
Annars var länken mycket trevlig, nog kan det ge idéer alltid.

Objektivist
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:57:21  Show Profile
Appropådet, finns det någon regel som igentligen säger var i rummet man kan placera en "basätare". Javisst, det finns alltid en optimal plats, det håller jag med om. Men WAF tillåter inte det - tro mig. Så min fundering är att bygga en basslukare efter ena sidoväggen mellan dörren till hallen och dörren till garderoben (infälld i väggen 1930 = inbyggd) - på motstående väg så är det ett stort fönster. Observera att vi pratar om en basabsorbtionslåda/konstruktion någonting... Jag funderar alltså på en form av ny "sub-vägg", säg 2 dm ut, men en luftspalt på 1 dm, och sedan något lämpligt dämpmatrial i 1 dm. Är jag ute å cycklar ???
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:58:11  Show Profile Send DasIch a Private Message
Fredde: Vad hade han för storlek på absorbenterna i övrigt? Täckte han hela väggen, eller bara bakom högtalarna?

Kan man annars få ned tjockleken på absorbenterna genom att packa materialet hårdare?

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:01:04  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Jag har förresten provat lite olika trix. Först det gamla knepet med en socka i basreflexröret. Alla problem med basen försvann. Tyvär försvann också väldigt mycket bas. Det blev på intet sätt roligare, fast jag kan vara säker på att det är väggen som ställer till det.
Så, istället för att "lura" högtalaren att det är en sluten låda provade jag sätta en rejäl kudde på väggen bakom basreflexröret. Det gav trevligare effekt. Ungefär som med sockan(vilket säkert också beror på att jag inte flyttade ut högtalarna mer), fast det fanns fortfarande lite bas kvar.

Jag vill nog hävda att stoppa en socka i basreflexporten är det sista man skall göra. Elementen i en basreflexhögtalare är byggda för att spela i en basreflexlåda. Detta är något svammel som tidningarna kommit på. Det går att få till i alla rum utan att djupbas går förlorad, även utan att det ser fördjävligt ut. Möbler är det bästa, särskilt fläskiga soffor, prova att möblera om. Bokhyllor fulla med böcker är helt suveräna för att få bra akustik. Hjälper inte detta får man göra något utöver den vanliga möbleringen. Prova att flytta om absorbenterna, kombinera med andra absorbenter. Det gäller att absorbera i rätt frekvens, annars blir ljuded bara dovt och tråkigt.

Viktigast av allt är att man inte skall kompromissa på ljudkvaliten för att få bort skavanker i ljudet. Då har man gjort fel!!

Edited by - fredde on 2003/03/17 20:11:39
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:07:46  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Fredde: Vad hade han för storlek på absorbenterna i övrigt? Täckte han hela väggen, eller bara bakom högtalarna?

Kan man annars få ned tjockleken på absorbenterna genom att packa materialet hårdare?

Ca 1 gånger 0.5 meter. Nåt standardmått på gullfiberskiva. Dessa var ca 10 cm tjocka tror jag och rätt hårt packade. Generellt absorberar tjocka absorbenter lägre i frekvens. Jag tror inte man kan kompensera med att packa tätt. Han hade rätt mycket problem med basen i betonglägenheten han bodde i då och dessa hjälpte. Det försvann helt. Rummet var ca 25 kvadrat och jag har för mig han hade tre sådana absorbenter. Dessa placerades bakom där man sitter, inte bakom högtalarna. Det hjälpte inte alls lika bra.

Ett annat tips mot dålig bas ätt att prova flytta ut soffan som man lyssnar i från bakväggen. När man är ovan kan man tycka att det blir mindre bas men det som händer är att den blir renare, inte mindre om man inte flyttar ut soffan jättemycket.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:24:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
DasIch, där finns en prislista men priserna är inte så roliga och frakten lär inte vara billig på så stora saker. Sidan Products och den högra ramen med gul kant.
Men dom dämpar långt ner i basen!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:29:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nackdelen med att bara ha basabsorbenter är att man med dessa oftast bara dämpar basen och möjligen nedre mellanregistret, på så sätt blir det ojämn fördelning i frekvensspektrat och det är inte så lyckat alla gånger. Det går dock att flytta absorbenten i rummet för att på så sätt "tuna" in dom.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:32:37  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Nackdelen med att bara ha basabsorbenter är att man med dessa oftast bara dämpar basen och möjligen nedre mellanregistret, på så sätt blir det ojämn fördelning i frekvensspektrat och det är inte så lyckat alla gånger. Det går dock att flytta absorbenten i rummet för att på så sätt "tuna" in dom.

Precis! Det är jätteviktigt att inte bara sätta upp absorbenter och tro att det är bra. Prova sig fram är viktigt!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:45:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Naturligtvis måste dämpningen vara balanserad över frekvenserna. Det är dock lätt att få bra dämpning av högre frekvenser genom mattor, gardiner och textilier. Det som är svårt är att få dämpning under 500 Hz.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:45:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Varför inte göra dämppaneler med 95 mm glasull + hålad masonit + 60 mm AKU skiva istället för enbart minerull? De dämpar ju mkt jämnare och ner till strax under 100 Hz.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  20:54:01  Show Profile Send DasIch a Private Message
Hej igen! Tackar för tipsen!

Nu har jag provat lite mer. Jag gick på jakt i huset efter alla kuddar jag kunde hitta. Kuddarna staplade jag upp i hörnet på väggen. Ena högtalaren står en liten bit ut från hörnet, vilket inte gärna kan vara bra.
Effekten blev över förväntan faktiskt. Basen blev genast mycket bättre, djupet och dynamiken var kvar men det diffusa mullret var nästan borta.

Så, vad jag främst behöver är en absorbent i hörnet. En sådan skall jag allt kunna bygga själv - borde inte bli så dyrt heller.
Därefter vore ett draperi, eller kanske rentav en matta, på väggen att föredra. När jag provade hänga upp en tjock filt fick det positiva effekter i de övre registren. Ljudet blev mer behagligt.
Tipset om bokhyllor skall jag också följa. Just nu har jag en stor hylla, men jag tror inte den gör särskilt stor nytta som den är placerad nu. Istället tänkte jag sätta upp hyllor på väggarna, vilka kommer hamna så de gör god nytta.

Något jag är lite rädd för är att överdämpa rummet. På fredag kommer jag lägga in en heltäckningsmatta i rummet. Exakt hur stor effekt det kommer ge vet jag inte, men från ett ganska kalt golv som jag har nu kommer det nog bli stor skillnad.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:04:00  Show Profile Send fredde a Private Message
Ibland kan det vara små löjliga saker som gör stor skillnad. Jag tror inte att man som det första man gör skall lasta in absorbenter av olika slag. Prova först de möjligheter som finns att tillgå. Fyll upp bokhyllor med böcker, lägg ut en extra matta etc. Sätt upp en vägghylla. Högtalarna skall absolut inte stå för nära sidoväggen, det ger en kraftig förstärkning i basen.

Lycka till!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:05:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad är det som gör att Linn-folk är så rädda för bas?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:10:09  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Naturligtvis måste dämpningen vara balanserad över frekvenserna. Det är dock lätt att få bra dämpning av högre frekvenser genom mattor, gardiner och textilier. Det som är svårt är att få dämpning under 500 Hz.

Ja, det stämmer. Det är mycket lättare att få frugans godkännande med en snygg matta på väggen eller golvet. Såg förresten en riktigt, riktigt snygg matta på en mattaffär (vart annars ) som var hela 3 centimter (!) tjock. Den var nästan limé grön med en snygg röd drake på. WAF på den var skyhögt, men så var även priset: 4300:-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000