HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning av bakvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:16:27  Show Profile Send Merkurius a Private Message
DasIch:

Du kan även kontakta Mats på Svanå Miljöteknik. Han säljer absorbenter, diffusorer m.m. Sök på ovannämnda namn på google.com så hittar du sidan. Den är dock lite dåligt uppdaterad, men när jag pratade med Mats sa han att den skulle vara uppe i slutet av månaden.

Det var ett test hos HF för 4 år sedan tror jag, och då sa tidningen att dessa absorbenter troligen är det bästa som går att få tag på i Sverige (då alltså). De görs av proffs för proffs (men säljs även till vanliga konsumenter förstås), utan att priserna blir för safftiga jämfört med en annan tillverkare, som brukar ha en speciell annons som cirkulerar här på forumet
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:19:14  Show Profile Send fredde a Private Message
Se upp med fraktkostnaderna bara. Vet inte var du bor men är det långt blir det väldigt dyrt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:22:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här kan ni se på lite tvärtom:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11096&whichpage=2

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:29:18  Show Profile Send brumel a Private Message
En fiffig sak kan ju vara att placera lyssningspositionen längre bort från den vägg där basen förstärks/förvrängs. Då kommer dess eventuella menliga effekter att minskas.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1164 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:55:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har hängt upp tyg på bakväggen för att dämpa diskanten / mellan register, fungerar bra på Bio ljud, och även till vanlig musiklyssning tycker jag. Det började som ett expriment att få bättre bioljud men jag har behållit tyget, för att jag tycker att ljudet lät bättre även till Hi-Fi.
Kolla min bilder hur det ser ut (bild 5).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/03/17 21:56:25
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:01:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
Att köpa absorbenter verkar vara en väldigt dyr lösning. Så ifall jag vill ha sådant blir jag tvungen att bygga egna.

Tyvär kan jag inte experimentera med lyssningsposition, eller placera högtalarna mot en annan vägg heller. En liten kompromiss jag varit tvungen att göra, då mitt rum är rätt litet. Som ett rätt stort pluss låter musiken bra där jag oftast befinner mig i rummet, nämligen vid datorn och i sängen. Sånt är ju värt rätt mycket.

Jorma, jag hängde inte riktigt med i vad de gjorde i den där tråden...

"Vad är det som gör att Linn-folk är så rädda för bas?"

Här är det väl ingen som är rädd för bas? Jag är bara rädd för dålig bas, något jag är svårt allergisk emot. Helst skall basen vara djup, och tight som Kylie Minogue´s bak.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:05:51  Show Profile Send fredde a Private Message
Tålamod... Det går att få till utan att bygga om huset. Vet inte hur många timmar jag ägnat åt liknande problem där jag bott förut...
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:43:14  Show Profile Send paa a Private Message
Bakväggen - är det väggen bakom lyssningsplatsen eller bakom högtalarna? Det verkar på texten som du fokuserar mer på högtalarna än på dig själv i detta fallet.

Det finns ett begrepp inom studioakustik som heter "LE-DE" vilket skall uttydas: Live End - Dead End. Här fokuseras på lyssningsdelen av rummet som skall vara "live" mot högtalardelen som skall vara "dead". Detta för att högtalarna skall återge den inspelade akustiken utan akustiktillskott (färgning) från närliggande väggar.

I lyssningsplatsen fungerar det inte med döddämpad akustik, det låter som lock för öronen, utan man måste få lite reflekterat ljud från olika riktningar.
När det gäller basen är det lite annorlunda. Det finns ingen vits i att dämpa basen på avstånd kortare än en halv våglängd från hötalaren. I så fall blir basens direktljud dämpat och det är ju inte det som är meningen. Lämplig tjocklek av dämpmaterialet som placeras på vägarna runt högtalarna väljs för att inte dämpa ut basen. Basfällorna placeras sedan lämpligast i hörnen bakom lyssningsplatsen. (I hörnen kan alla rummets stående vågor dämpas, men inte mitt på väggen.) Sedan kan basen färdas genom rummet in i dina öron, samt förbi lyssningsplatsen, medan reflexen av bastonen bakifrån lyssningsplatsen dämpas av basfälan så att den inte möter och fasar ut bastonen som kommer framifrån och därmed skapar ojämn frekvensgång.

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/18 :  00:03:01  Show Profile Send DasIch a Private Message
Fredde: Det där med tålamod verkar vara något man måste lära sig i HiFi. Jag får exempelvis finjustera högtalarnas placering varje dag. När man tror att man fått till det så bra som möjligt upptäcker man nästa dag att inte alls var så bra som man trodde. Ja, sådär har hållit på sedan jag köpte grejorna. Så finns det folk som påstår att Katan är lättplacerade.
Fast viss är det lite av charmen ändå. Tänk vad tråkigt om man inte fick hålla på och trixa lite.

Paa: Bakväggen jag syftar på är bakom högtalarna. Bakväggen bakom lyssningsposition består av ett fönster, en garderob och snart kommer det sättas upp några hyllor där.

Så det är alltså inte någon större vits att dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt?

Objektivist
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/18 :  00:07:34  Show Profile Send DasIch a Private Message
Istället för att jag försöker beskriva hur rummet ser ut är det väl lika bra jag visar en bild, så kanske ni kan få en lite godare uppfattning om det.

Här hittar ni den, klipp och klistra länken annars funkar det inte(tror jag):
http://dasich.netfirms.com/rum.jpg

Det som skall föreställa högtalarna och stativen är inte helt korrekt, proportioneligt. Resten skall vara det.

Objektivist
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/18 :  09:56:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Är det någon som testat med att sätta en vanlig liggmadrass, gjord av skumgummi, bakom högtalarna?
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:57:02  Show Profile Send paa a Private Message
Basfällor skall placeras bakom lyssningsplatsen så att basvågorna passerar lyssnaren, men inte studsar tillbaka.
När basvågen studsar tillbaka kan den annars fasa ut basen som kommer från högtalarna. Rätt placerade ger alltså basfällorna mer och bättre bas på lyssningsplatsen, men felplacerade så äter dom upp det mesta av basen.

Men din fråga gällde ju runt högtalarna, och jo, "Dead-End"-delen (området runt högtalarna) skall dämpas ordentligt med absorbenter för att inte klangen från högtalaren skall färgas, men inte med membranabsorbenter eller basfällor som äter upp basen innan den kommer ut i rummet.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/18 :  15:06:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
paa: Vad är det egentligen för skillnad mellan basfällor och absorbenter?
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/18 :  15:55:18  Show Profile Send danielbas a Private Message
paa: vad menar du egentligen med att basabsorbenter inte bör placeras bakom högtalarna? Det är ju inte basens direktljud som dämpas om man gör så utan den första reflektionen. Eftersom högtalare är mer eller mindre rundstrålande i basområdet borde det helt klart vara en fördel att ha basfällor både bakom högtalarna och vid första reflektionen på sidoväggarna (t ex membranabsorbenter) för att framhäva direktljudet från högtalaren till lyssningspositionen.
Självklart kan man dämpa i hörnen bakom lyssningspositionen också/istället men det är ju knappast fel att göra tvärtom.

Det är ju som att jämföra med att ha betongväggar eller gipsväggar bakom högtalarna och på sidorna. Gipsväggarna dämpar i basområdet, knappast betongväggarna. Du skulle alltså isåfall föredra att ha betongväggar vilket jag förmodar att du är ganska ensam om...

Edited by - danielbas on 2003/03/18 16:01:27
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:43:24  Show Profile Send paa a Private Message
Absorbent är tex Gullfiber eller skumplast. Så länge man inte täcker dom med något material som inte släpper igenom luft, tex plastfolie, målat tyg eller dylikt så fungerar dom. Glesare tyg eller draperier fungerar bra att dölja absorbenten med.
Absorbenter har dock svårt att dämpa låga frekvenser med långa våglängder, eftersom så liten del av vågen hamnar inne i dämpmaterialet, typ.

Basfälla är en avstämd enhet, tex ett membran av plywood, masonit eller liknande med ett visst avpassat avstånd från väggan. Eller en Helmholtz-resonator, en volym delvis fylld med absorberande material och med öppningar som är avstämda till stör-frekvensen som skall dämpas (ung. som en basreflexhögtalare). Black hole och liknande är basfällor. Basfällor brukar avstämmas mot samma frekvens som den stående våg i rummet som har lägst frekvens.

Om du sitter i lyssningsstolen och låter en kompis gå runt med en spegel som han håller mot väggarna (och golvet) så skall du i första hand med absorbenter dämpa de ytor där du ser högtalaren i spegeln.
Då får du bort de värsta direktreflexerna.

Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:38:07  Show Profile Send paa a Private Message
Du skulle alltså isåfall föredra att ha betongväggar vilket jag förmodar att du är ganska ensam om...

Så här står det i ett reportage från ett av de mest genomarbetade studiokontrollrum som byggts:

Because of the SPL and low frequencies involved, Munro decided the monitor wall should consist of dense concrete blockwork, so the actual housings of the monitor cabinets are in dense concrete. Thus they maintain the transient response and frequency response down to design specification, "Which is nothing less than miraculous I should point out."
(SLT/MA5 5-way system: each unit comprises 2 x 800 mm sub bass, 2 x 400 nun bass, 1 x 200 mm low mid, 1 x 100 mm dome high mid, 1 x 44 ram HF. Five-way stereo electronic crossover with full group delay compensation,
Nominal sensitivity: 109 dB for 1 W output from each power amplifier,
Frequency response: 17 Hz to 21 kHz.
Maximum output level: 135 dB unweighted peak programme material driven by 5 x 500 W amplifier.)

Detta gäller PUK Recording Studios kontrollrum i Danmark som är konstruerat huvudsakligen av av Ole Lund Christensen från SLT and Poul Ladegaard från Brüel & Kjær.
Beskrivningen finns på:
http://ampspeaker.com/papers/studiosound.htm

Jag känner mig alltså inte alldeles ensam om åsikten att tyngre och stabilare vägg i närheten av en högtalare är bättre än gips.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:07:58  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag känner mig en smula förvirrad nu. Förstår jag det där citatet rätt så är alltså en betongvägg bakom högtalarna att föredra, men längre upp skriver du att området runt högtalarna skall dämpas ordentligt?

Objektivist
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:28:42  Show Profile Send paa a Private Message
Det sitter 100 mm Rockwool framför betongväggen i det kontrollrummet.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/20 :  00:43:41  Show Profile Send DasIch a Private Message
Aah, okej, då hänger jag med igen!

Objektivist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/20 :  00:55:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm jag missförstod nog det där med bakvägg. Men basen förstärks om man flyttar sig nära den vägg som högtalarna spelar mot.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/03/20 :  08:08:01  Show Profile Send danielbas a Private Message
Originally posted by paa:

Beskrivningen finns på:
http://ampspeaker.com/papers/studiosound.htm

Jag känner mig alltså inte alldeles ensam om åsikten att tyngre och stabilare vägg i närheten av en högtalare är bättre än gips.

Nu är det kanske liiite skillnad på att som i exemplet ovan bygga in högtalare i betong jämfört med att ha fristående högtalare med bakvägg och sidoväggar i betong... I detta kontrollrum finns ju ingen egentlig bakvägg som ljudvågor kan reflekteras mot.
Det finns några tillverkare som gör högtalarkabinett i betong istället för trä, men jag tror inte ett ögonblick på att dessa högtalare skulle låta bättre med betongväggar än gips runt omkring sig.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000