HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad tycker ni om FameFactory och Bert??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:22:38  Show Profile Send matså a Private Message
Berätta, sjunger de bra och är Bert Guds gåva till oss musikälskare? Själv tvivlar jag starkt på det sista.

Min fotosida på flickr

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:41:33  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Om man gillar extrem mainstream som spelas sönder totalt så är Bert perfekt.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1164 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:51:47  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bert , vem f...n är Bert.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:00:00  Show Profile Send divander a Private Message
Har aldrig sett det. Kommer förmodligen alrig att se det. Som med det mesta från denna kanal.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/17 :  23:29:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säga vad man vill om Bert, men marknadsföring och PR kan han... Och som vanligt går sällan mainstream och kvalite hand i hanh.

De som sjunger bäst i FF, är inte de som är Berts favoriter (Då de oftast har en stil som är Jazz/Musikal = Ingen STOR skivförsäljning)

Jo, jag följer det ganska ofta.
Skulle tippa på att Anders eller Peter står som slutsegrare för denna termin.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/18 :  08:36:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Inte mina favoriter!!
Men det är nog bra för dom som gillar det??
Det skadar ju iaf ingen?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/18 :  09:05:26  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Bert, en sur fjärt från skitig stjärt...

RIKTIG MUSIK produceras av musikerna själva, inte av någon klåfingrig, äcklig producent... bläh!!

Har jag lyckats göra mig förstådd eller måste jag förtydliga mig?

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:32:03  Show Profile Send lindvall a Private Message
jojje_guitar>>> Hur menar du då?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:40:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Uppriktig och utan krusiduller, är väll det jag ger som credits till Bert.

Intressant också att det heter FACTORY. Dvs fabrik.
På sikt tror jag att programmet kan öka medvetandet om att det är ganska så MÅNGA i sverige som är bra på musik. Vissa får inte komma fram i rampljuset, för att Bert tycker att "hon är för stor".
Musiken som produceras idag, via dessa kanaler, är musik med bäst före datum, betydligt kortare än äkta musik, av äkta musiker.

Bert är ful och jobbig att titta på, men han driver på och får igenom sina förslag och har sånn akvaliteer. Att han har 50% av svenska folket på sig, verkar inte röra honom nämnvärt. Han kör sitt race, och håller liv i en industriapparat; populärmusik.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:07:52  Show Profile Send ekman a Private Message
avskyr honom mer än livet själv? =) räcker det
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:02:33  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Inte bara honom... utan även slit-och-släng-skräpet som produceras i "fabriken".

Vet inte om det var någon som lyssnade på när Kalle Moraeus sommarpratade i somras med han hade en liten avdelning som handlade om popstars och hur dess producent(er) behandlade deltagarna, bl a skällde ut dem tills de började gråta... Kalles kommentar på det hela var att han hade kommit fram till att hans producent var alldeles för snäll... Kalles producent hade aldrig fått honom och hans "band" att gråta, han hade alltid varit snäll och t o m bjudit dem på en trevlig lunch... Kalle sa vidare att han skulle ta ett snack med sin producent och se till att han ändrade attityd...

/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2003/03/18 14:03:03
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:07:25  Show Profile Send ekman a Private Message
kalle e grym ju =) 100ggr bättre musiker än alla på fame factory tillsammans
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:12:06  Show Profile Send dole a Private Message
Kolla strängen musiksmak så har ni svaret

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:30:41  Show Profile Send matså a Private Message
Fast jag tycker synd om de som är med i Fame Factory, för vissa av deltagarna är duktiga. Det hemska är att det hela är något Bert har för att hitta artister till sitt stall, inte nåt att de skulle vara självständiga artister. Men jag blev mycket glad när Dennis sa att ahn vägrar följa Bert spår. Det finns tydligen hopp.

Och hur går tävlingen till? Tja det finns mycket att säga om när juryn sätter ut poäng. Men det som retar mig mest, är när de två sista skall röstas utav publiken. Där är massor av småtjejer och annat som röstar på låten som de känner till. De struntar totalt om den andre som hade en äldre låt var bättre.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:30:41  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
fame factory?..är inte det bara nåt som fyller ut mellanrummet mellan blöjreklamen och nästa blöjreklam??
personligen tittar jag inte på detta omdiskuterade program mest för att det är ren skit! (IMHO)

..personangrepp skulle vi iofs kunna låta bli..fast det är frestande..

ps. dokusåpor rankar jag in i samma kategori av skitprogram, därför är min TV nästan bara påslagen när det rör nyheter,kultur eller nåt fränt på discovery...

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:44:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Mata grisarna med honom.
I lagoma portioner så att dom inte kreverar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:52:38  Show Profile Send luminox a Private Message
Säga vad man vill om Bert och programmet, han skiter fullaktningsvärt i vad som kan betäcknas av oss andra (I hifivärlden) som kvallité och bra utan han är ute för att tjäna pengar och sälja skivor. Det har han förmodligen lyckats väldigt bra med eftersom programmet följs av väldigt många och samtliga av skivorna som släpps med programmets musik har redan sålt platina eller guld.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:11:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
kalle e grym ju =) 100ggr bättre musiker än alla på fame factory tillsammans

Ekman: Det är inte snällt att jämföra med Kalle =), med tanke på att han måste vara en av sveriges bästa musiker alla katergorier.

mastå: Tyvärr hade inte Dennis förstått att det är viktigt att det ser ut som att han tycker om det han gör... och inte som att världen går under.
Dennis har ju visat att ahn finns och vad han kan, nu får han försöka klarar sig själv i muskialvärlden där han bör höra hemma.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:16:06  Show Profile Send n0p a Private Message
Det är väl schyst entertainment, men att de skulle ha särskilt mycket med musik har jag väl svårt att se.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:38:49  Show Profile Send KC a Private Message
Har inte sett så mycket av programmet (av föklariga skäl), men dock lite grann. Dock är ju Bert gammal i branchen.

Sjunger de bra? Det varierar väl, men av det jag har sett är de flesta 1000 gånger bättre sångare än majoriteten av de "stora namnen",
tycker jag. Många verkar vara genuint intresserade av yrket, inte bara nåra snygga ansikten som ett skivbolag hittat vandrandes på gatan.

Är Bert Guds gåva till musikälskare? Knappast Är han Guds gåva till schlager och "lättviktsmusik" fansen? Definitivt. Bert vet precis vad han vill och vad han gör, och han har aldrig påstått att han gör nåt annat heller. Han säger ju rakt ut i programmet att en del låtar är bra och presenteras mycket väl, men att det är inte vad han är ute efter. Jag ser inga fel i det. Att jag personligen tycker musiken han väljer är skit är en helt annan femma.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:52:36  Show Profile Send matså a Private Message
KC offtopic, men skall du fly nu? Nu när Bush skall bomba?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:43:51  Show Profile Send KC a Private Message
matså, vi har ökat beredskapsgraden här men inga planer på att fly.
Faran kommer inte direkt från kriget utan snarare från lokala
terroristattacker som "vedergällning". Och tyvärr slutar inte dessa
med kriget.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:41:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det skadar ju iaf ingen?!"

Där tror jag du har fel. Det skadar alla de bra och seriösa musiker/artister som inte lyckas sälja några skivor därför att folk inte ens känner till deras existens.

"Sjunger de bra? Det varierar väl, men av det jag har sett är de flesta 1000 gånger bättre sångare än majoriteten av de "stora namnen",
tycker jag."

Visst skämtar du nu, va?

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:39:31  Show Profile Send matså a Private Message
Magnuz jag tror KC menar de stora artister som marknadsför sig bra, typ Back street boys, Spears och inte de artistkt stora såsom Peter Gabriel, Bowie osv

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:48:28  Show Profile Send pricer a Private Message
Bert är en skön lirare, gillar honom skarpt.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/20 :  07:38:22  Show Profile Send KC a Private Message
matså, precis så menade jag. Att vara en stor "artist" är inte samma sak som att vara en bra sångare. Artisteriet innebär så mycket mer än bara sången. Just Bowie är väl ett bra exempel, tycker jag. Jag har aldrig gillat hans musik speciellt mycket, men jag erkänner villigt att han är en mycket talangful artist och jag förstår varför måmga gillar honom. Men en bra sångare är han inte (då menar jag bra i den klassiska bemärkelsen), mannen har väl aldrig träffat en not rätt i hela sit liv. Sedan har du andra artister som inte har nån egentlig musikalitet eller talang att komma med men som är begåvade med än bra sängröst och sångteknik (gå till närmaste pianobar för ett exempel).

Nu sticker jag ut hackan och påstår att Backstreet Boys och en del av dessa gäng också är duktiga sångare, men musiken gör mig illamående. Lyssna på sången nästa gång de harmoniserar, det är inte så lätt som det låter, och de klarar det även live. Ställ upp Bowie och Niel Young , t.ex., få dem att harmonisera. Då flyr nog även katterna skall du se :) Inte för att harmonisering är den enda viktiga eller nåt speciellt bra mått på sångförmoga, bara ett exempel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000