HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad tycker ni om FameFactory och Bert??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:00:44  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Yes! Bowie och Neil Young, vilken stämsång. Jag förstår vad du menar, men jag tycker nog att de flesta i Fame Factory sjunger rätt illa. När det gäller nutida artister kan man aldrig vara säker på om det är fusk eller inte. De flesta sjunger nog sämre i verkligheten än på skiva.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:15:04  Show Profile Send KC a Private Message
Som sagt, har inte sett så mycket av programmet. Jag kanske hade oturen att se en av de
få som kunde sjunga
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:51:57  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Magnuz: "De flesta sjunger nog sämre i verkligheten än på skiva."

Jag råkade, i ett ögonblick av nästintill total utmattning framför TV:n, bläddra förbi MTV en kväll när de hade något av sina live-jippon... Vad som uppenbarade sig på skärmen var denna häringa stroppiga lilla kanadensiska skäjtbruden (A... någonting) och jag gillar inte musiken men jag kan inte påstå att hon sjunger dåligt på de (få) inspelningar jag hört på radio (i bilen) MEN på TV:n när hon framträdde live låg hon helt åt he****e fel jämfört med bandet... Hon sjöng något så in i bomben falskt att jag trodde att öronen skulle trilla av... fy f-n... mådde illa resten av kvällen...

/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:18:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
förstår vad du menar, men jag tycker nog att de flesta i Fame Factory sjunger rätt illa.

Då är det nog dax att du tar fram en tops Magnuz =)
Även om FF är ett musikalskt jippo från Berts sida (för att få fram nya försäljningssuccer), så kan personerna i FF sjunga. Tycker dte är tråkigt när man säga så bara för att man inte tycker om tv-programet.

Kan dra parallellen med Magnus "Barbadoes/Alcazar" Carlsson. Många tycker inte att han heller kan sjunga, för att han sjunger dansband.
För de som inte vet så har de flesta i Barbadoes examen från musikhögskolan (tror att Magnus C dessutom är sångpedagog)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/20 :  12:14:25  Show Profile Send matså a Private Message
Zalve: Jag var inne på den banan också att de i Barbados och Magnus inte kunde sjunga. Men en dag så försökte jag ta bort mitt förakt och bara lyssna på sången mer tekniskt, och se jag fick se ljuset. Hm ja smaken påverkar mycket mer än vi tror.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:27:19  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag lyssnar inte på musik från Berts musik imperium.

Det viktigaste är inte om hans bolag producerar bra musik eller inte.

Det viktigaste bär att han inte blåser artisterna på royalties som de ska ha.

Det har funnits många skumma skivbolags bossar som snuvat artister på royalties. Ironiskt nog har de också stulit royalties fån artisterna.

Bert Karlsson verkar inte tillhöra den kategorin.
Varför skulle artisterna annars vara så lojal mot honnom och stanna kvar vhos honnom.
Det verkar som han tar hand om sina artister väl och får dem känna sig betydelsefulla.

Att jag sen aldrig kommer att köpa en kiva från hans bolag det är en annan sak.
Jag tror nog att den svenska socialdemokratiska avudsjukan gör att han är illa omtyckt bland musik besservissrar i kombination av jantelagen. Du ska inte ha mer pengar än mig.

Bert bolag säljer i stora upplagor. DEn musik som görs i dag är vår tids folk musik.Bra och dålig. Med tiden får vi veta vilken som håller om så där 100 år.

Det är altså inte all musik som blir en - Visa från Utanmyra.

Blir det Kent eller Barbados eller Vikingarna eller kommer samtliga annses som undermåliga. ?????

Våra BarnBarnsBarBarn får veta.

FRAMTIDEN FÅR UTVISA OM BERTS MUSIK HÅLLER ELLER INTE !!!!

Själv tror jag att det mesta kommer att glömmas bort men inte allt.

Edited by - poppen on 2003/03/21 12:29:59
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:30:28  Show Profile Send matså a Private Message
Suck, löjligt nu skall vi ta upp politik här igen. Då säger jag att det är tur vi inte har haft moderaterna i statsminsterposten i över 60 år. Då hade det inte varit roligt för en vanlig arbetar. Och tror du det är bara sossar som är avundsjuka då? Apropå Socialdemokraterna hänger inte jag i julgranen, de är inte som de var förr tyvärr. Nej nu skall vi sluta prata politik och snacka musik i stället. Mycket roligare.

Med vänliga hälsningar
Mats Åström en som röstar åt vänster men ej avundsjuk

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:49:10  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Då är det nog dax att du tar fram en tops Magnuz =)
Även om FF är ett musikalskt jippo från Berts sida (för att få fram nya försäljningssuccer), så kan personerna i FF sjunga. Tycker dte är tråkigt när man säga så bara för att man inte tycker om tv-programet."

Skitsnack. Jag säger så därför att jag tycker att de sjunger illa. Nu kan man väl i och för sig ha lite olika åsikter om vad det är att sjunga bra, men det jag menar är att många på ff sjunger falskt, man hör tydligt att de är väldigt osäkra. Dessutom (tycker jag) har de flesta en plastig och intetsägande sångstil.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:34:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Plastig sjångstil"? Förklaring tack.

Visst kan det hända att nån sjunger falskt ibland (LIVE), det gör i princis alla större stjärnor oxå. Men falsksång är inte någon som hör till vanligheter där som den gör hos en viss Hellström från Göteborg tex.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:32:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Plastig sångstil = saknar äkta känsla (vad nu det är för något ) Motsatsen till plastig sångstil = Håkan Hellström
Jag tycker det är helt o.k. att man sjunger falskt om man lyckas förmedla någon slags känsla.

Jag har inte sett SÅ mycket på FF, men de jag har sett har sjungit mer eller mindre falskt hela tiden.
Go to Top of Page

Jogus
Member

79 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:08:11  Show Profile  Visit Jogus's Homepage Send Jogus a Private Message
OM VAD?
Tittar någon på sådant?

Johan

Lefflers arbetare
www.lefflers.se
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:35:59  Show Profile Send matså a Private Message
Håkan Hellström, sjunger med känsla?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:05:29  Show Profile Send matså a Private Message
Magnuz du skulle hört Dajana i senaste veckofinalen, när hon sjöng klassikern från "Bodygard skriven av Dolly Parton" det där var sannerligen inte falskt. Det var fantastiskt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:24:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Magnuz du skulle hört Dajana i senaste veckofinalen, när hon sjöng klassikern från "Bodygard skriven av Dolly Parton" det där var sannerligen inte falskt."

Inte? Kanske måste titta mer på programmet i alla fall. På den låten sjunger väl även självaste Whitney halvfalskt på en del ställen om jag inte minns fel.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/25 :  12:31:01  Show Profile Send matså a Private Message
Halvfalskt på sina ställen? Herregud, det kan inte jag höra. I allafall så stör det inte mig. Famefactoryprogrammet med delfinalen kommer i repris på fredag.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/29 :  00:53:05  Show Profile Send dole a Private Message
Har nu fått en ny dimenssion

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/29 :  11:44:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För er som inte följer FF, så kan jag säga att ni bommade en trevlig sak.
Eleverna hade i uppgift att parvis, arrangera musik (Melodi och ackord) till en befintlig text.
När bidragen spealdes upp så hade David & Mia gjort en Jazz-låt med stort "J".
HAde det var P.Barber eller D.Krall som hade gjort den så hade alla låtordat det. Detta var bättre än så.. (Kanske inte inspelnings kvaliten)

Det var rätt kul, när eleverna fick veta att det var texten från en Ace of Base låt =)

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000