| Author |
Topic  |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 08:37:50
|
Hej! Jag har länge funderat på att själv bygga någon form av högtalare. Nu har jag dock köpt mina huvudhögtalare (MD Monk) och istället fokuserat diy-siktet på en eller två subwoofers.
Undrar om det finns något färdigt projekt baserat på exempelvis peerless xls att följa?
Vet inte om jag skall ha sluten eller portad låda? Inga problem att bygga en fysiskt stor låda, så liten lådvolym är inte en kritisk parameter. Om jag använder peerless xls 12tum i en sluten låda, måste jag då använda eq?
Kan man ha dubbla xls:ar i en låda? Kanske ett torn med två separata kammare för elementen?
Ge mig gärna lite tips om hur jag skall komma igång. Finns det någon bra litteratur i ämnet?
Kommer peerlessbasen att vara tillräckligt "torr" för att kunna integreras ordentligt med Monkens keramiska TP-membran?
Många frågor, men jag hoppas att någon har några ideér! Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 09:36:04
|
Hur är NHT1259? Har någon byggt något med den drivern? Hur är den jämfört med Peerless xls? Var kan man köpa den och vad kostar den?
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:15:58
|
| Jag skulle bygga slutet av den enkla anledningen att jag tycker att det låter bättre. Bygger du 2 st slutna har du dessutom stora möjligheter att placera dessa på olika sätt och därigenom få till det bästa/mesta ur rummets akustik. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:43:36
|
Klart du skall köra med T&P's C220, keramiska niotummare... ;-)
Skämt å sido (fast det är allvar i ovan mening) så är det nog inte fel att testa med ex XLS12'an. Lägg till en passiv radiator på 625g så blir det nog "OK" ljud! ;-D Driv det hela med ZapPulse från LC Audio. Fixa kvalitetsfilter, aktivt så klart.
mvh // Pär E |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 12:09:11
|
Måste man ha passiv radiator till XLS:en? Som jag förstått det är det svårt att tune:a subben då? Det känns så rent och fint på något sätt att bara ha en sluten låda och inget mer...? Eller det kanske inte är några större problem med passiva basar?
Vad kostar en TP niotummare? En hel del va? Är det svårt att få till br? Tänkte att man kanske kan begränsa sig till en sub till att börja med då för att minska initialinvesteringen...  |
Ino Audio for life |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:26:43
|
Med XLS' passiva element är det iaf inte "jättesvårt" att modda/justera. Dessa är utrustade med en M6 (eller är det M8?) gänga, i vilken man kan dra dit bult med tillhörande vikter och på så sätt tune'a avstämningen.
C220 från T&P kostar i listpris drygt 4300kr.
Skall du ha riktig subb, är det nog snarare slaglängd, Sd och effekttålighet samt möjlig avstämning som är intressantare. T&P's C220 är bäst tillämpad som i Coltrane, och det finns med andra ord bättre (eller iaf konkurrenskraftigare map på pris) alternativ som äkta SUBB, tillåter jag mig tro.
Enkelhet är något bra att sträva efter. Dock får det inte bli religöst och t.ex. tvinga en tvåvägare till 1'a ordningens delningsfilter "bara för att"... ;-)
// Pär E |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 21:56:35
|
| Jag har byggt med xls 10" + slav 10" det räcker. Man kan bygga lådan så liten som 22liter. Jag driver den med Zackry DSW-400 kanske inte det bästa substeget men det funkar ( prisfråga ). Mycket nöjd med pris=prestanda. |
 |
|
|
Carl-M
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 21:58:11
|
PS! Om du skickar din e-majl adress kan jag skick en bild på min subba. Mvh Carl |
 |
|
| |
Topic  |
|